Australia VS Canada ؟؟ - الصفحة 3 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    تعديل اسم التسجيل
    (الكاتـب : Clinical chemist ) (آخر مشاركة : Calvinses)
    ذكرى من أكتوبر
    (الكاتـب : blue bird ) (آخر مشاركة : Calvinses)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى أستراليا ونيوزيلاندا والسويد

الهجرة إلى أستراليا ونيوزيلاندا والسويد المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الهجرة إلى أستراليا ونيوزيلاندا والسويد

Australia VS Canada ؟؟

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 26th March 2010, 08:18 PM Ehab Salem غير متواجد حالياً
    Ehab Salem
    Moderator

Ehab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond repute

Ehab Salem's Flag is: Canada

أنا : Ehab Salem

Slide Show: 10 Reasons Canada Is Cheering

قديم 26th March 2010, 08:23 PM doctor farouk غير متواجد حالياً
    doctor farouk
    Silver Member

doctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant future

doctor farouk's Flag is: Egypt

أنا : doctor farouk

السلام عليكم

Z باشا انت اتهزيت بسرعه ليه كده اجمد يا راجل ده انت من قاده المطاريد

انا هقول شويه معلومات ممكن تعدل الكفه شويه لصالح كندا

اولا انا من اشتراكي في البر التاني في هناك سيده فاضله كانت في استراليا عايشه وهي مصريه طبعا وسابت استراليا وعملت هجره لكندا
    طبعا انا استغربت انها تكبدت عناه الهجره مره تانيه والسفر الطويل ده
    فراسلتها علي الخاص وسالتها
    كان ردها ان استراليا جوها وحش جدا ورطوبه عاليه اوي لدرجه ان صدر اولادها تعب
    وقالتي فعلا الجو فعلا مضايقها اوي في استراليا
    وده رايها الشخصي
    ثانيا
    زي ما ناس كتير قالت الهجره لاستراليا اصعب من كندا وانا كان برضو تعتبر كندا مش سهله
    وكمان انت في كندا بيتفتح قدامك دول اكتر من اللي هتتفتح قدامك لو انت استرالي
    زي امريكا ودول الكومنولس وان كان استراليا برضو بتفتح دول الكمنولس برضو
    عامه الفرق مش كبير بين الاتنين
    بس بالنسبه لموضوع العنصريه
    في مشاركات قالت انها مواضيع فرديه وده معتقدتش انه صح اوي
    الاكيد ان استراليا فيها عنصريه وده قريته من تجارب ناس كتير
    وموضوع ان في ناس في استراليا ماشافوش العنصريه ديه هرد واقول زي مصر مهو امن الدوله او الشرطه لما بتمسك واحد بتبهدله وكلنا عارفين كده ولكن هل كل واحد فينا حصل معاه كده
    طبعا لأ بس كفايه الرهبه من الي ممكن يحصل والشعور بعدم الامان
    اما كندا فاعتقد انها دوله اقوي واكبر
    ياجماعه ده تلت استراليا عايش في سيدني بس( سبعه مليون من اصل واحد وعشرون ) والتلت التاني في ملبورن وخلاص علي كده والباقي ضواحي
    كندا كل مقاطعه فيها بلد بسكانها بوظايفها
    ده راي شخصي

علي فكره من كندا تقدر تاخد فيزا استراليا بسهوله جدا

السلام عليكم

قديم 26th March 2010, 08:37 PM Ehab Salem غير متواجد حالياً
    Ehab Salem
    Moderator

Ehab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond repute

أنا معايا إتنين في الشغل هاجروا من إستراليا لكندا وواحد هاجر من أمريكا لكندا

قديم 26th March 2010, 11:20 PM ايجيكويب غير متواجد حالياً
    ايجيكويب
    Senior Member

ايجيكويب is on a distinguished road

أنا : ايجيكويب

الموضوع فى رئيي ان كندا واستراليا حاجة واحده تقريباً بس ال ياخد على دي اوك وال ياخد على دي اوك برضة وعشان تكون المقارنه عادلة في رئيي نخليها ( Australia VS Canada vs Egypt ) اعتقد كده يبقى عدل ونشوف وجة المقارنات هيكون ازاي ؟

قديم 1st April 2010, 01:07 PM م/ غريب غير متواجد حالياً
    م/ غريب
    Member

م/ غريب will become famous soon enough

أنا : م/ غريب

!For Medical Professionals Only

السلام عليكم جميعا
    فعلا ده موضوع مهم ولازم اي حد بيفكر في الهجرة انه يسأله لنفسه
    انا كمان سالت نفسي السؤال ده ... وابتديت اعمل بحث علي النت عن ظروف الحياه في كل بلد ... والاخوة الكرام اللي شاركوا بتعليقاتهم اتكلموا عن اهم عوامل التقييم ( فرص عمل –اجراءات معادلة – مصاريف معيشيه – المناخ – تاقلم واندماج مع المجتمع - ...)
    وبالرغم من فيه من قرايبي واحده وجوزها في استراليا من 12 سنه ووضعهم ماشاء الله كويس (الاتنين جراحيين ) وبيقولوا شعر عن استراليا لكني اخترت كندا برغم كل ده وبرغم اني معرفش اي انسان في كندا نهائيا (طبعا بقول انسان لاني متوكل على الله )
    ليه باه اخترت كندا مش استراليا ؟
    كندا بتقدم انواع متعددة من برامج مساعدة المهاجرين اكتر بكتيير من استراليا
    والسبب الاهم هوه ان استراليا بلد فقيرة جدا جدا في الموارد المائيه ... بعكس كندا ... والمياه هي اهم مورد طبيعي في السنين المقبله وستقوم بسببها حروب كثيرة ( دول حوض النيل – شمال افريقيا – تركيا وسوريا – الاردن وفلسطين واسرائيل – وغيرها )
    ومفيش حد فينا بيفكر في الهجرة الا واولاده جزء من الفكرة وعامل اساسي في رغبته في الهجرة دي ... وطالما الاولاد هي الاساس في الهجرة يبقى ليه نخليهم يكبروا في بلد مفهاش موراد مائيه ...
    تحياتي لكم جميعا .. انا اشترك معاكم بوجهة نظري دي وطبعا كل واحد ادرى باولوياته ...
    الاخ ضبش .... التوقيع بتاعك هايل جدااااا .... ولازم وانت بتقراه تقراه بطريقه معينه .... ومعبر جدااااا عن رغبتك في الهجرة ... ولا انا فاهمه غلط ؟؟

قديم 1st April 2010, 03:27 PM Ehab Salem غير متواجد حالياً
    Ehab Salem
    Moderator

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة م/ غريب
    والسبب الاهم هوه ان استراليا بلد فقيرة جدا جدا في الموارد المائيه ... بعكس كندا ... والمياه هي اهم مورد طبيعي في السنين المقبله وستقوم بسببها حروب كثيرة ( دول حوض النيل – شمال افريقيا – تركيا وسوريا – الاردن وفلسطين واسرائيل – وغيرها )
    ومفيش حد فينا بيفكر في الهجرة الا واولاده جزء من الفكرة وعامل اساسي في رغبته في الهجرة دي ... وطالما الاولاد هي الاساس في الهجرة يبقى ليه نخليهم يكبروا في بلد مفهاش موراد مائيه ...

الكلام ده صحيح
    إستراليا فعلا عندها مشكلة جفاف و شح متزايد في الموارد المائيه
    على الجانب الأخر كندا أغنى دوله في العالم في الموارد المائيه .. قرأت مره إن عندها أنهار و بحيرات تكفي نصف سكان العالم
    والله أعلم

قديم 5th April 2010, 12:25 AM ramyfathalla غير متواجد حالياً
    ramyfathalla
    Golden Member

ramyfathalla has a reputation beyond reputeramyfathalla has a reputation beyond reputeramyfathalla has a reputation beyond reputeramyfathalla has a reputation beyond reputeramyfathalla has a reputation beyond reputeramyfathalla has a reputation beyond reputeramyfathalla has a reputation beyond reputeramyfathalla has a reputation beyond reputeramyfathalla has a reputation beyond reputeramyfathalla has a reputation beyond reputeramyfathalla has a reputation beyond repute

ramyfathalla's Flag is: Egypt

أنا : ramyfathalla

أنا لى أصدقاء فى استراليا و بيقولوا انه فى عنصرية فى كندا ضد المسلمين و فيه صديق منهم راح كندا
    يمكن تكون حالات فردية لأن فيه ناس تانية مرتاحة هناك و مبسوطة هناك قوى يمكن مناطق و مناطق
    هذا و الله أعلم

قديم 5th April 2010, 03:14 PM Tornado غير متواجد حالياً
    Tornado
    Golden Member

Tornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond repute

Tornado's Flag is: Egypt

أنا : Tornado

موضوع العنصرية اظن انه موضوع نسبي من ة شخص لاخر ومن مكان لاخر والله اعلم وربنا يوفق الجميع لما فيه الخير

قديم 6th April 2010, 09:05 AM هشام المصرى غير متواجد حالياً
    هشام المصرى
    Junior Member

هشام المصرى is on a distinguished road

افتراضي أيهما أصعب البرد فى كندا ولا العنصرية فى أستراليا

أنا : هشام المصرى

السلام عليكم ورحمة الله

أنا أعرف أن البلدين ممتازين بس سمعت أن كل بلد فيهم فيها مشكلة جامدة

أستراليا العنصرية و الأفكار المعادية للإسلام خصوصا بين الأجيال الحديثة و
    كندا برودة الجو الشديدة

أى العيوب أسهل فى التٌأقلم معها للمهاجر الجديد العربى المسلم ؟

قديم 6th April 2010, 09:42 AM تيتو غير متواجد حالياً
    تيتو
    Member

تيتو is on a distinguished road

أنا : تيتو

اعتقد البرد من الممكن التأقلم عليه ولكن العنصرية هتكون صعبة شوية