الدراســـــــــــــــــــــــ فى كندا ــــــــــــــــة - الصفحة 2 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا

الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا

الدراســـــــــــــــــــــــ فى كندا ــــــــــــــــة

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 16th April 2010, 12:09 AM star غير متواجد حالياً
    star
    Senior Member

star is a jewel in the roughstar is a jewel in the roughstar is a jewel in the roughstar is a jewel in the rough

أنا : star

طب سؤال استاذ الاهلاوى او استاذ عمدة ........ بالنسبة للمهاجر الجديد لو عايز يدرس فى مجال جديد مثلا لو قلنا هو تجارة وعايز يدرس هندسة او العكس ماهى الشروط المطلوبة هل هناك امتان للغة الفرنسية او الانجليزية ؟ ام يقدم اوراقه مباشرة ؟ وبالنسبة للقروض الدراسية ماهى شروطها ؟

قديم 16th April 2010, 06:31 PM أكسيلانس غير متواجد حالياً
    أكسيلانس
    Silver Member

أكسيلانس has a reputation beyond reputeأكسيلانس has a reputation beyond reputeأكسيلانس has a reputation beyond reputeأكسيلانس has a reputation beyond reputeأكسيلانس has a reputation beyond reputeأكسيلانس has a reputation beyond reputeأكسيلانس has a reputation beyond reputeأكسيلانس has a reputation beyond reputeأكسيلانس has a reputation beyond reputeأكسيلانس has a reputation beyond reputeأكسيلانس has a reputation beyond repute

افتراضي مداخله منقوله للدكتور محمد - ميو - أيكونميست

أنا : أكسيلانس

السؤال بالنسبة لمن يرغب في التقديم لدراسة الماجستير مباشرة

مبدئيا معظم الجامعات عشان تعمل ماجستير و انت متخرجج من جامعة برة كندا عايزة امتحانين
    TOEFL &GER(Graduate Record Examinations
    لو جبت سكور عالي خصوصا في GRE
    قدم علي دكتوراة في الجامعات الامريكية لان معظم الجامعات الامريكية ممكن تقدم علي برامج الدكتوراة المجانية بالباكلريوس فقط و ده الي كتير من الناس مش عارفينة و البرامج دي مجانية و بتاخد مقابل مادي كمان بيتلااوح بين17000 و30000 سنويا
    ده معلومات عن الامتحان ده

®Graduate Record Examinations

هو احد اشهر اختبارات ما بعد انتهاء الكلية والتحضير للدراسات العليا للتخصصات العلمية و الهندسية
    وله اهمية كبرى في تحديد مستوى قدراتك العقلية واستعدادك للدراسات العليا
    عنوان موقع الاختبار افعصصصص هنا

في امريكا .... اكثر الجامعات تطلبة وباشتراط درجة عالية
    في بريطانيا وكندا ... الامر يختلف بين جامعات قد تستعيض عنه بالخبرة واخرى قد لاتطلبه اصلاً

هذا الامتحان يتكون من جزئين لغوي والجزء الاخر حسابي
    الجزء الحسابي سهل وخصوصا للاقسام العلمية اما الجزء اللغوي فيتطلب مستوى جيد في اللغة الانجليزية
    يشبه الى حد ما اختبار القدرات اللي بالسعودية

الاختبار ينقسم الئ ثلاثة اقسام:

Quantitive Part:

يختبر مدئ سرعة و فهم الشخص في مساءل الرياضيات و الآحصاء. تقريبا 28 سؤال و مدة الآختبار 45 دقيقة في اختبار ال GRE . وهذا اهم قسم في اختبار ال GRE
    معظم الجامعات فوق المستوئ المتوسط تطلب درجة 550 من 800 يعني تقريبا 70% وما فوق ب النسبة ل GRE و انا انصح اللي معدله طايح في الجامعة انو يحاول يبدع في هذا القسم لانو راح يساعد في القبول ب نسبة كبيرة

Verbal part:

يختبر مدئ فهم الشخص للغة الانجليزية. يحتوي علئ 30 سؤال في مدة 30 دقيقة ب النسبة ل اختبار ال GRE . متنوعة بين معاني كلمات و قطع لغوية مع اسءلة.

Writing or Analytical Part:

المطلوب كتابة قطعتين. الاولئ تكتب عن وجهة نظرك عن نقطة معينة ب اسلوب تحليلي في مدة 45 دقيقة.
    القطعة الثانية تحلل ب اسلوب انتقادي مشكلة في مدة 30 دقيقة.

اختبار ال GRE يكلف (140$) تقرريباً

----------------------------------

بعض الاقسام في الجامعات تشترط درجات معينة في اللغوي او الحسابي

و يوجد نوعين من الاختبارات اختبار عام
    GRE General

GRE subject
    و هناك فرق بين GRE General و GRE subject
    والأخير يختلف حسب التخصص الذي ترغب بدراسة

GRE subject test يكون في احد التخصصات التالية:

Biochemistry, Cell and Molecular Biology Biology Chemistry Computer Science Literature in English Mathematics Physics Psychology

بعض جامعات أمريكا تحتاج دخول امتحان
    GRE General Test فقط

وبعضها يحتاج اجتياز امتحان
    GRE General Test بـ score
    معين
    وبعضها لا يحتاج امتحان على الإطلاق
    وبعضها يحتاج اجتياز امتحان
    GRE Subject Test
    GRE نتيجة امتحان
    صالحة لمدة 5 سنوات من تاريخ الامتحان .
    ونتيجة امتحان TOEFL
    صالحة لمدة عامين من تاريخ الامتحان

في مصر الجهة المخولة بعمل هذه الامتحانات هيا الامديست في شارع مصدق في الدقي

Street Address:

23 Mossadak Street, Dokki-Giza, Cairo, Egypt

Mailing Address:

PO Box 96, Magles El Shaab

Phone:

In Egypt:19263
    Outside Egypt: +20-2-19263

Fax:

02-2-795-2946
    (U.S. fax) 202-776-7117

لما تطلع من المترو علي ايدك الشمال ده لو لسا فاكر ومخرفتش في الدور الثاني

باقي الدول العربية سوف تجد في الرابط

نقطة مهمة جدا غالبا الجامعة الي حتقدم فيها علي ماجستير حتطلب ان جامعتك في مصر هيا الي تبعت الاوراق في ظرف مغلق مختوم و دي مشكلة انت عارف الروتين عندنا و التطنيش عشان كدا حتلاقي الوف الجوابات من جامعات برة عندنا في جامعات مصر بس ماحدش سائل فيها في استعد للنقطة الي بعد كدا حتعرف انها مهمة ان شاء الله

قديم 16th April 2010, 10:24 PM CANADIAN غير متواجد حالياً
    CANADIAN
    Member

CANADIAN is on a distinguished road

CANADIAN's Flag is: Canada

:Canada:

أنا : CANADIAN

اكسيلانس من الحتة اليى فى الشمال
    الله يباركلك مستر اكسيلانس على شرحك الوافى مع انى سوف لا اقدم على هذا الامتحان ولكن اعجبنى الرد الوافى للموضع و جعلة الله افادة للجميع
    بالنسبة للاخ ستار تحياتى و بالتوفيق اذا كنت تنوى دراسة اى مجال اخر و لكن لو عندك معلومات عن موضوع دراسة مجال اخر بخلاف مجالك برجاء وضعها لافادة جميع مطاريد المغارة و بالتوفيق ان شاء الله

قديم 17th April 2010, 12:52 PM أكسيلانس غير متواجد حالياً
    أكسيلانس
    Silver Member

أكسيلانس has a reputation beyond reputeأكسيلانس has a reputation beyond reputeأكسيلانس has a reputation beyond reputeأكسيلانس has a reputation beyond reputeأكسيلانس has a reputation beyond reputeأكسيلانس has a reputation beyond reputeأكسيلانس has a reputation beyond reputeأكسيلانس has a reputation beyond reputeأكسيلانس has a reputation beyond reputeأكسيلانس has a reputation beyond reputeأكسيلانس has a reputation beyond repute

أنا : أكسيلانس

should i go for a PhD Or Not ?

Why would you want to study for a PhD ?

* PhD degree is FREE while Master degree is very expensive
    .
    * PhD degree allows people with research-oriented minds to do what they like (research and teaching)

* It is (usually) easier to get a job with a PhD than with MBA and salary is usually somewhat higher. A person with a PhD can go to academia as well as business/industry.

* If you would like to stay in USA forever PhD degree allows one to obtain a Green Card (permanent residency) in a matter of months as opposed to several years without PhD. There is a special category called "outstanding researcher/scientist/university professor".

* Most people who pursue a Ph.D. degree enjoy a good mystery. They are people who are curious about the world and are driven to find answers to questions that intrigue them. Everyone likes to have answers, but what sets scientists apart is the appeal of the discovery process... finding the path to the answer is a lure in and of itself.

Great Career Options

One of the great things about earning a Ph.D. is that these skills can be applied in a variety of careers:
    *
    Conducting research in academic settings
    *

*
    Teaching
    *

Great Perks

The wide range of career options is one of many perks available to those with a Ph.D. in the biomedical sciences. Perhaps most important is that the vast majority of Ph.D.s enjoy what they do. In fact, biologists are ranked as having the highest job satisfaction. Other benefits include working with other accomplished people in the scientific community, collaborating with others toward a common goal, and the opportunity to travel throughout the country and around the world. Many jobs also offer a work environment that appeals to many Ph.D.s:

*
    Flexible hours
    *
    Casual dress
    *
    Ability to work independently

So how much does it cost and how difficult is it to get in ?

Education at the PhD level is FREE and students are paid a stipend that amounts to $15,000 - $30,000 per year. Usually many opportunities exist to earn more money (teaching, research assistantship). Upon graduation majority of PhDs start academic jobs (professor) or go into consulting. The length of the program is 4-7 years depending on the research progress. Competition in the best programs is fierce with admission rates of 3-5%. Note that it is NOT necessary to have any business education/experience to be admitted to the program. What is much more important is a sound mathematical/statistical training and maybe some knowledge of economics.

How much will I make after graduation ?

After a PhD program majority of graduates goes into academia. Salaries there range from $100,000 to $160,000 with finance/accounting on the higher end. Lower bound is usually true for public schools while private schools provide a higher bound. Remember, however, that professors have a working year of 9 month so work during the summer is optional. Professors do not get a signing bonus but they do get "research budget" that is used for all kind of purposes (books purchase, computers, software etc). It varies from $5,000 to $15,000 per year. Other benefits at the universities are much better than the average company offers.

OK, I am convinced. How do I go about it ?

How to start ?

Study English. . It has a reasonably good library and there you are likely to find people who share the same goal - education. And, of course, it is free.

Admission:

First of all, there are two test that you must pass. These are common for MBA and PhD programs. However the similarities end here:

Foreigners are more likely to need this Test of English language.
    PhD programs require GRE instead).
    Here you can download

Generally TOEFL scores over 600 are acceptable. A higher TOEFL score does not give any advantages. GMAT scores of 600-700 are normal for top MBA programs. There are no cut-off GMAT scores and one with a very low score can still get an admission. For a PhD program GMAT scores of 730-770 seem to be acceptable.(BUSINESS APPLICANTS )

قديم 18th April 2010, 04:05 PM مصطفى ماهر غير متواجد حالياً
    مصطفى ماهر
    Member

مصطفى ماهر is on a distinguished road

:Canada: https://www.almatareed.org/vb/showthread.php?t=11970

أنا : مصطفى ماهر

!For Medical Professionals Only

ياجماعه انا عايز اعرف .. هل ممكن دراسه الماستر في كيبك تؤهلك لترحيص العمل ؟؟ بدل من عمل المعادله؟
    ولا لازم المعادله الاول ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!ّ!!!!!

قديم 19th April 2010, 01:18 AM HAMOUDI غير متواجد حالياً
    HAMOUDI
    Golden Member

HAMOUDI is on a distinguished road

أنا : HAMOUDI

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفى ماهر
    ياجماعه انا عايز اعرف .. هل ممكن دراسه الماستر في كيبك تؤهلك لترحيص العمل ؟؟ بدل من عمل المعادله؟
    ولا لازم المعادله الاول ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!ّ!!!!!

دراسة الماجستير والدكتوراه برغم انها شهادة اعلى الا انها لاتعادل شهادة التخرج وتؤهلك للعمل فقط في مجال البحوث او التدريس

قديم 19th April 2010, 01:50 AM 3omda To غير متواجد حالياً
    3omda To
    Banned

3omda To will become famous soon enough

أنا : 3omda To

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة HAMOUDI
    دراسة الماجستير والدكتوراه برغم انها شهادة اعلى الا انها لاتعادل شهادة التخرج وتؤهلك للعمل فقط في مجال البحوث او التدريس

انا اؤيد

قديم 19th April 2010, 06:58 AM سيف الدولة غير متواجد حالياً
    سيف الدولة
    Golden Member

سيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond repute

أنا : سيف الدولة

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 3omda To
    انا اؤيد

أنا لا أؤيد ..طبعا بهزر..طيب في سؤال ..لو الواحد المعدل بتاعو ..مش اللي هو ..يقدر يعمل ماجيستير

قديم 20th April 2010, 12:53 PM doctor farouk غير متواجد حالياً
    doctor farouk
    Silver Member

doctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant future

doctor farouk's Flag is: Egypt

أنا : doctor farouk

السلام عليكم

بجد يا اكسلانس انت حطيت واحده من اهم المشاركات في المنتدي من راي الشخصي

جزاك الله خير

]كنت عاوز اسال هل موضوع الماجستير او الدكتوراه اللي اتكلم عليه اكسلانس هل ده ممكن ينطبق علي الاطباء
    SIZE=×4]يعني ممكن اخد ماستر او دكتوراه في الباطنه مثلا ولا لازم موضوع النيابه وهل لو معايا الماستر ده اة الدكتوراه ممكن يكون ليه فرصه في الشغل او التقديم علي النيابه لاني شفت دكاتره جامعه من مصر كتير بتاخد الماستر او الدكتوراه بتاعها من امريكا وكندا من غير معادله ولا اي حاجه[/SIZE]
    [SIZE=×4]ياريت التوضيح في الموضوع ده لمن عنده الخبره[/SIZE]
    [SIZE=×4]وشكرا[/SIZE][/SIZE]

قديم 20th April 2010, 12:57 PM doctor farouk غير متواجد حالياً
    doctor farouk
    Silver Member

doctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant future

doctor farouk's Flag is: Egypt

أنا : doctor farouk

انا هنقل هنا مشاركه مهمه جدا ضافها اكسلانس بس في باب العمل في كندا وانا شايف ان هنا ممكن تفيد لانها تحت بند الدراسه

اقتباس
    شرح شافي وافي من دكتورنا العزيز Moe Tdot لخطوات الالتحاق ببرامج الماجستير والدكتوراه في جامعات أوروبا وأمريكا وكندا

العملية سهلة ... شهادات الكلية في أظرف مغلقة ومختومه ... طلب الالتحاق تنزله من موقع الجامعه وتملاه أو تملاه ألكتروني لو متاح ... التويفل أو الأيلتس وال GRE لو مطلوب ... Statement of Objectives تكتبها وفقا للبرنامج اللي مقدم عليه .... شهادات توصية من دكاترتك أو رؤسائك لو كنت سبت الكلية من فترة ... وطبعا رسوم التقديم

عايز تلعب على المضمون أو تقديرك مش أد كده أو مش مستعجل أو سبت الجامعه بقالك فترة طويلة أو ما بتعرفش ازاي تعمل ريسيرش قدم على الماجستير ... لو واثق من نفسك وسكورك في الحاجات دي كلها يسندك وعايز ريسك أعلى قدم على الدكتوراه طوالي لكن طبعا هتدخل في منافسة قوية مع اللي معاهم ماجستير.

قدم على 4-5 جامعات على الأقل واختارهم وفقا لتقديرك لفرصة قبولك ... يعني لو جايب تقدير عام جيدجدا و95 تويفل و 1200 GRE وسايب الكلية بقالك كذا سنه فما تروحش تقدم على تورونتو أو بريتيش كولومبيا أو مكجيل مثلا ... العب في منطقة الوسط وخليك مع الجامعات الأصغر زي يورك وكوينز وجويلف

أقرأ كويس أوي شروط القبول في البرنامج اللي انت مقدم عليه ... كل برنامج وكل قسم وكل كلية وكل جامعه لها اشتراطات وطلبات مختلفة عن الأخرى ... مافيش نظام مركزي للقبول في الجامعات زي اللي عندنا في مصر ... كل قسم بيحدد الطلاب اللي هيقبلهم وفق المعايير اللي بيحددها ... غالبا في كندا مش هتتقبل إلا لو دكتور في القسم وافق إنه يشرف عليك فحاول تراسل الدكاتره قبل ما تقدم وتعرف إذا كان عندهم استعداد وفلوس لقبول طلاب دكتوراه جدد ولا لأ.

90% من طلاب الدكتوراه بياخذوا assistantship يعني بيشتغلوا مساعدي بحث أو تدريس في الجامعات ... نسبة أقل بكثير من طلاب الماجستير بياخذوا منح والغالبية بتدفع من جيبها ... لكن ممكن جدا بعد التحاقك بالجامعه دكتور يختارك تبقى RA معاه ويدفعلك مرتب يغطي مصاريف الكورسات ... كل شئ بيعتمد على أداءك ومهاراتك ونشاطك

في كندا هناك جهات فيدرالية وفي كل ولاية بتخصص منح لطلاب الدراسات العليا ... ابحث جيدا عن هذه المنح على الانترنت وقدم عليها إذا انطبقت عليك الشروط ... الجامعة أيضا تعطي بعض المنح على أساس تنافسي وبعضها محدود جدا (as low as $1000) لكنها نوايه تسند الزير ... لا تضيع اي فرصه للمنافسة على منحه لأنها ليست فقط تعفيك من بعض المصاريف ولكنك ستضيفها ال CV

اقتباس
    [SIZE=×4]هل فيه أى جامعة فى كندا بتقبل تعمل credit transfer من الشهادات الأونلاين سواء من نفس الجامعة أو من جامعة تانية، بمعنى إنك ماتحتاجشى تاخد الكورس مرة تانية فى الكامبس، ويتحسب زى الكورس العادى.

شهادة اونلاين منين ؟؟؟ و من اي جامعة لان قصة الاونلاين دي فيها نصب كتير جدا و بقت معروفة لمعظم الجامعات ..لو الجامعة Accredit زي هارفارد
    https://www.extension.harvard.edu/2009-10/programs/
    الي بتدي اونلاين كورس و لا ستانفورد الناس دي بتدي كورسات اونلاين اعتقد صعب انه الكرديت من جامعات زي دي تترفض ..

كرديت من نفس الجامعة بس اونلاين صعب انه يترفض زي دبلومة البزنس في Simon Fraser university
    https://business.sfu.ca/gdba/

اكيد لو عايز تكمل بكالريوس بعد كده حتكمل عادي جدا بالكرديت ..غير ان في امريكا الشمالية في حتت غالبا بتدرس اونلاين بعض الكورسات في الصيف مثلا عشان تنجز الوقت انا شوفتها في كلية بروم التابعة لجامعة نيويورك https://www.sunybroome.edu/

لكن لو معاك الاونلاين كورسس من حته من الحتت دي
    https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_unacc...higher_learning

يبقي استعوض ربنا .. القصة بتختلف صعب التعميم
    [/SIZE]