مايخص المحاسبين ومعادلتهم في كندا - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    Almatareed Mobile Version
    (الكاتـب : Admin ) (آخر مشاركة : Thomashib)
    المعادلة الكندية للصيادلة
    (الكاتـب : Batman ) (آخر مشاركة : LucasCen)
    حل مشكلة في ادراج مقاطع الفيديو
    (الكاتـب : يسر ) (آخر مشاركة : JamesCem)
    العملة الرقمية Tether ورمزها USDT
    (الكاتـب : حشيش ) (آخر مشاركة : JamesCem)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا

الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا

مايخص المحاسبين ومعادلتهم في كندا

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 7th November 2009, 11:16 AM marselia112 غير متواجد حالياً
    Junior Member

marselia112 is on a distinguished road

Exclamation مايخص المحاسبين ومعادلتهم في كندا

أنا : marselia112

بسم الله الرحمن الرحيم
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    كنت عايز اعرف ايه احسن مقاطعه للمحاسبين للشغل
    يعني مثلا كالجاري و ادمنتون للمهندسين
    و هل المعادله شئ ضروري للشغل و لا ممكن تلاقي فرصه عمل و لو حتي بمرتب ضعيف للبدء بيه؟؟

الموضوع الأصلي : مايخص المحاسبين ومعادلتهم في كندا     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : marselia112

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    مايخص المحاسبين ومعادلتهم في كندا الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا Remon.soliman 541 174838 7th November 2009 11:16 AM
    بالنسبه للقرض الحكومي يا جماعه؟؟ أرشيف الباب marselia112 0 1307 5th September 2009 07:55 AM

قديم 8th November 2009, 01:19 PM العندليب غير متواجد حالياً
    العندليب
    Senior Member

العندليب is a glorious beacon of lightالعندليب is a glorious beacon of lightالعندليب is a glorious beacon of lightالعندليب is a glorious beacon of lightالعندليب is a glorious beacon of lightالعندليب is a glorious beacon of light

أنا : العندليب

السؤال دة مهم جدا ياريت اللى يعرف معلومات يقول

قديم 9th November 2009, 09:30 PM astrophy غير متواجد حالياً
    astrophy
    Member

astrophy تم تعطيل التقييم

astrophy's Flag is: Canada

أنا : astrophy

اعتقد لازم معادله دى شىء اساسى ممكن العمل كا كاشير او مدخل بيانات لحد ما ربنا يكرمك وتخلص المعادله

قديم 9th November 2009, 11:22 PM mohsen غير متواجد حالياً
    mohsen
    Silver Member

mohsen has a brilliant futuremohsen has a brilliant futuremohsen has a brilliant futuremohsen has a brilliant futuremohsen has a brilliant futuremohsen has a brilliant futuremohsen has a brilliant futuremohsen has a brilliant futuremohsen has a brilliant futuremohsen has a brilliant futuremohsen has a brilliant future

mohsen's Flag is: Canada

أنا : mohsen

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة marselia112
    بسم الله الرحمن الرحيم
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    كنت عايز اعرف ايه احسن مقاطعه للمحاسبين للشغل
    يعني مثلا كالجاري و ادمنتون للمهندسين
    و هل المعادله شئ ضروري للشغل و لا ممكن تلاقي فرصه عمل و لو حتي بمرتب ضعيف للبدء بيه؟؟

طبعا لازم معادلة و بعدها إمتحانات (مش سهلة و على حسب ما سمعت عدد قليل جدا بينجح فيها من أول مرة) عشان تبقى محاسب لأنك لازم تعرف قوانين الضرائب. و أعتقد لازم كمان تتمرن فى مكتب محاسب (مش فاكر لو ده مطلوب قبل الإمتحانات أو بعدها).

ممكن حضرتك تشوف المطلوب هنا:

أو تعمل بحث عن: Chartered Accountatns

قديم 27th November 2009, 07:34 PM مونتريال اليكس غير متواجد حالياً
    مونتريال اليكس
    Member

مونتريال اليكس is on a distinguished road

أنا : مونتريال اليكس

!For Medical Professionals Only

للعمل كمحاسب فى كندا يجب حصولك على واحدة من ثلاث شهادات
    CA ودى مطلوبة فى سوق العمل
    CGA و CMA ودول غير مطلوبين

CA للبدء فى هذة الشهادة يجب الحصول على شهادة ب كورس معين من مكتب مك
    كذلك هناك امتحان للغة الفرنسية -- يجب الحصول على الاتنين قبل البدء فى المعادلة

يجب عمل تدريب اثناء المعادلة لمدة 24 شهر \ 4 ساعات يوميا وللحصول على تصريح مزاولة المهنة يجب تقديم شهادة باجتياز فترة التدريب وتقديمها للنقابة للحصول على كارنية
    مزاولة المهنة

قديم 27th November 2009, 07:37 PM مونتريال اليكس غير متواجد حالياً
    مونتريال اليكس
    Member

مونتريال اليكس is on a distinguished road

أنا : مونتريال اليكس

اعتقد ان المحاسبين مطلوبين فى كل المدن -- مافيش مكان مش محتاج محاسبين
    اقتصاد كندا قوى ويعتمد على المحاسبين

قديم 13th October 2010, 07:29 PM محاسب مهاجر غير متواجد حالياً
    محاسب مهاجر
    Member

محاسب مهاجر has a brilliant futureمحاسب مهاجر has a brilliant futureمحاسب مهاجر has a brilliant futureمحاسب مهاجر has a brilliant futureمحاسب مهاجر has a brilliant futureمحاسب مهاجر has a brilliant futureمحاسب مهاجر has a brilliant futureمحاسب مهاجر has a brilliant futureمحاسب مهاجر has a brilliant futureمحاسب مهاجر has a brilliant futureمحاسب مهاجر has a brilliant future

أنا : محاسب مهاجر

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مونتريال اليكس
    اعتقد ان المحاسبين مطلوبين فى كل المدن -- مافيش مكان مش محتاج محاسبين
    اقتصاد كندا قوى ويعتمد على المحاسبين

كلام صحيح و مشجع ..

قديم 27th November 2009, 10:59 PM astrophy غير متواجد حالياً
    astrophy
    Member

astrophy تم تعطيل التقييم

astrophy's Flag is: Canada

:quebec:

أنا : astrophy

اقتباس

يجب عمل تدريب اثناء المعادلة لمدة 24 شهر \ 4 ساعات يوميا وللحصول على تصريح مزاولة المهنة يجب تقديم شهادة باجتياز فترة التدريب وتقديمها للنقابة للحصول على كارنية
    مزاولة المهنة

طيب يامونتريال الموضوع كدا طويل بتاع المعادله يعنى على الاقل سنتين كدا
    والمشكله انى عرفت والله اعلم ان ممكن لوحبيت اقدم على ماجيستير مقدرش امارس مهنة المحاسبه الا بالمعادله
    موقفنا صعب شويا وعايز صبر كتير بسى كل يهون كندا تستاهل
    هل ممكن الواحد يعمل الخطوات دى او بعضها فى السنه الى منتظرين فيها الطبى والفيزا

قديم 21st June 2010, 10:21 AM كيبييك غير متواجد حالياً
    كيبييك
    Member

كيبييك is a splendid one to beholdكيبييك is a splendid one to beholdكيبييك is a splendid one to beholdكيبييك is a splendid one to beholdكيبييك is a splendid one to beholdكيبييك is a splendid one to beholdكيبييك is a splendid one to behold

أنا : كيبييك

اقتباس

مزاولة المهنة

ازيكو ي جماعة انا عضو جديد بس انا كنت متابع على طول الموقع ممكن اسأل سوال انا عايز اعرف هل المعادلة معناها انى لازم ادرس شهادة من ال3 شهادات دول ولا ممكن اعمل المعدلة بشكل تانى معلش انا مش فاهمة كويس يعنى هو دة الطريق الوحيد لعمل المعادلة علشان اشتغل محاسب فى كيبيك شكرا
    معلش يا جماعة هو سوأل رخم شوية بس انا فعلا توهت ومش فاهمة حاجة ياريت حد يرد علية

التعديل الأخير تم بواسطة كيبييك ; 21st June 2010 الساعة 10:43 AM

قديم 21st June 2010, 12:22 PM المصرى أفندى غير متواجد حالياً
    المصرى أفندى
    Golden Member

المصرى أفندى has a reputation beyond reputeالمصرى أفندى has a reputation beyond reputeالمصرى أفندى has a reputation beyond reputeالمصرى أفندى has a reputation beyond reputeالمصرى أفندى has a reputation beyond reputeالمصرى أفندى has a reputation beyond reputeالمصرى أفندى has a reputation beyond reputeالمصرى أفندى has a reputation beyond reputeالمصرى أفندى has a reputation beyond reputeالمصرى أفندى has a reputation beyond reputeالمصرى أفندى has a reputation beyond repute

المصرى أفندى's Flag is: Canada

أنا : المصرى أفندى

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كيبييك
    ازيكو ي جماعة انا عضو جديد بس انا كنت متابع على طول الموقع ممكن اسأل سوال انا عايز اعرف هل المعادلة معناها انى لازم ادرس شهادة من ال3 شهادات دول ولا ممكن اعمل المعدلة بشكل تانى معلش انا مش فاهمة كويس يعنى هو دة الطريق الوحيد لعمل المعادلة علشان اشتغل محاسب فى كيبيك شكرا

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كيبييك
    معلش يا جماعة هو سوأل رخم شوية بس انا فعلا توهت ومش فاهمة حاجة ياريت حد يرد علية

الأخ العزيز كيبيك هناك عدة شهادات فى معايير المحاسبة أظن أن أفضلها هم CPA و ACCA الدوليتين وهما معتمدتان فى كل انحاء العالم وكمان بتتسم بالسهولة فى دراستها عن CMA واللى ممكن تحصرك فى وظيفة محاسب أدارى أو تكاليف هناك واللى ممكن كشخص لا يعمل فى مؤسسة صناعية يشعر بالملل أو عدم جدوى دراسة CMA بالنسبة لى كشخص اعمل كمحاسب أفضل شهادة
    زمالة المحاسبين البريطانيين للتالى:
    أولا- معتمدة دوليا فى كل أنحاء العالم مثل CPA
    ثانيا- أنك لاتحتاج للسفر للخارج لأمتحانها حيث يمكن أن تؤدى الأمتحان فى البريتش كونسيل
    ثالثا- بأمكانك أن تدرسها بمفردك وقام الأخ هنداوى مشكورا بتنزيل المتريل الخاص بالمنهج ماعدا جزء القانون التجارى و القانون الضريبى الذى يفضل أن يكون آخر أصدار و يمكنك أيضا أن تدرسها فى المعاهد المعتمدة من جمعية زمالة المحاسبين البريطانين وقد قام الأخ ضبش بوضع عنواينهم وبالتالى سهولة تدريب نفسك على المنهج
    رابعا- بتديلك دفعة قوية ل CV بتاعك يعنى ممكن تتخطف خطف فى أى دولة من دول الخليج واللى ساعتها حتسهل عليك فى موضوع الخبرة اللى حتكتسبها من هناك
    خامسا- انها مش حتكلفك قوى زى الشهادات اللى فى كندا واللى حتكون هناك فى اول مرحلة فى حياتك وحتكون محتاج لكل قرش أو (سنت) عشان تعيش بيه و الأهم من كدة أنها حتقلل من عدد المواد اللى حتمتحنها عشان تعادل شهادتك واللى حتكون بالكتير قوى مادتين أو تلاتة
    سادسا- أنك لو دخلت تمتحن 14 مادة لأنك بالرغم على حصولك من أعفاء بعض المواد لأنك درست محاسبة فحتدفع يا حلو برده تمن أمتحان المواد المعفاه برده وعلى حسب معلومات أخونا الكبير هنداوى لو دخلت تمتحنهم كلهم و خلصت و قدمت بعديها بحث لجامعة OXFORD BROOKS حيبقى معاك ماجيستير يا معلم

وأنا عن نفسى بفضل الزمالة البريطانية عشان كل المميزات اللى كتبتهالك من شوية وطبعا من حقك أنك تختار الطريقة اللى تناسبك أنت لأن فى الأول وفى الآخر دى حاجة ترجعلك أنت والطريقة اللى حتفيدك أنت أرجو أنى أكون أفدتك فى الموضوع

التعديل الأخير تم بواسطة المصرى أفندى ; 21st June 2010 الساعة 01:18 PM