المعادلة الكندية لأطباء الأسنان - الصفحة 2 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا

الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا

المعادلة الكندية لأطباء الأسنان

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 13th June 2014, 04:32 AM ahmadkoko غير متواجد حالياً
    ahmadkoko
    Junior Member

ahmadkoko is on a distinguished road

أنا : ahmadkoko

بسم الله الرحمن الرحيم
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    اسف بالتاخر على الرد على هذا السؤال بس لاني كنت بجولة بين اوتاوا ومونتريال
    عموما لتوقع انو الافضل انك تبعت الاختصاص تبعك مشان مستقبلا بعد نجاحك بالفحص النظري الاول لوحبيت تقدم على الجامعات بتوقع راح يفيدك هالشي

قديم 13th June 2014, 06:00 AM ahmadkoko غير متواجد حالياً
    ahmadkoko
    Junior Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mr_masry
    بعد إذن حضراتكم أنا أسف للتدخل لكن انا ما صدقت أي موضوع بيتكلم عن طب الأسنان هنا ..

انا طبيب أسنان خريج جامعة القاهره , ولسه مقدم ورق الهجره و في إنتظار الرد إن شاءالله ... الفكره إني كان نفسي في أي طبيب أسنان راح كندا ينقلي تجربته , يعني إيه هي فرصة مثلا إن الواحد يلتحق ب Qualifying/Degree Completion Program ويعيد أخر سنتين في أحد كليات طب الأسنان هناك ؟؟
    وانا فيه ناس قالتلي إن الأفضل إنك تعيد أخر سنتين عن إنك تمشي في طريق المعادله اللي هو إمتحانات ال ndeb اللي حضراتكم بتتكلموا عنها عشان ده هيزود فرصك أكتر بكتير بعد كده في العمل , هل الكلام ده صحيح ؟؟ يعني لو إمتحنت معادله بس هيبقى صعب أشتغل ؟؟

انا كنت متفائل جدا وبحلم بالهجره في الأول , لكن ناس كتيره جابتلي إحباط وقالتلي إن طب الأسنان ومعادلته من الحاجات شبه المستحيله و هتاخد وقت وفلوس كتيره جدا ولازم يبقى معاك دخل يكفيك طول سنين المعادله دي ... هل كل ده صحيح ولا هم متشائمين بزياده ؟؟

أتمنى إن حضرتك تقدروا تساعدوني ..

بسم الله الرحمن الرحيم
    اهلا وسهلا فيك يا دكتور
    واتمنى لك النجاح والتوفيق
    بالنسبة للخيار بين تعديل الامتحانات وتعديل السنتين في الجامعة فانا افضل خيار الامتحانات
    لعدة اسباب
    1 النتيجة واحدة في الاثنين تاخذ تصريح انك تفتح عيادة وهو الهدف من التعديل كلو
    2 الدخول الى برنامج تعديل الجامعات السنتين يحتاج علامة عالية جدا في الامتحان الاول الذي يعتبر اصعب امتحان للتعديل afk
    3 البرنامج السنتين يحتاج فلوس كتييييييييير او قرض ربوي حراااااااااااااام
    وغيرو من الاسباب
    وانا اعرف شخصيا اكثر من طبيب عدلو بالامتحانات واشتغلو تاني يوم بعد التعديل

ما تحتاجه للتعديل بالامتحانات هو الدراسة ثم الدراسة ثم الدراسة
    ولو تسمع نصيحتي وانت اساسا عازم على القدوم فعليا وحاسس انو راح يقبلوك بالهجرة فابدا الدراسة من الان
    تختصر على نفسك كثيييييييييير من الوقت
    واسأل الله لك التوفيق

قديم 13th June 2014, 06:02 AM ahmadkoko غير متواجد حالياً
    ahmadkoko
    Junior Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_mohamedimam
    كنت حابب اسأل..انا كنت عامل دبلومة جراحة سنة بعد البكالوريوس...هل يفيد بشيء ارسالها وارسال درجات المواد فيها؟؟

عموما لتوقع انو الافضل انك تبعت الاختصاص تبعك مشان مستقبلا بعد نجاحك بالفحص النظري الاول لوحبيت تقدم على الجامعات بتوقع راح يفيدك هالشي

المصدر: منتديات المطاريد ... لقراءة المزيد إضغط على الرابط https://www.almatareed.org/vb/showthr...#ixzz34VZ4juBb

قديم 13th June 2014, 07:23 AM Mr_masry غير متواجد حالياً
    Mr_masry
    Member

Mr_masry is on a distinguished road

Mr_masry's Flag is: Egypt

أنا : Mr_masry

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmadkoko
    بسم الله الرحمن الرحيم
    اهلا وسهلا فيك يا دكتور
    بالنسبة للخيار بين تعديل الامتحانات وتعديل السنتين في الجامعة فانا افضل خيار الامتحانات
    لعدة اسباب
    2 الدخول الى برنامج تعديل الجامعات السنتين يحتاج علامة عالية جدا في الامتحان الاول الذي يعتبر اصعب امتحان للتعديل afk
    وغيرو من الاسباب

ولو تسمع نصيحتي وانت اساسا عازم على القدوم فعليا وحاسس انو راح يقبلوك بالهجرة فابدا الدراسة من الان
    واسأل الله لك التوفيق

شكرااا جزيلا لرد حضرتك على إستفساراتي ..

طيب ممكن أسأل حضرتك بالنسبه للي تعرفهم نجحوا بإمتحانات المعادله , إشتغلوا في إيه بعد ما عادلو ؟ يعني في مستشيفات او مع دكاتره كنديين وكده ولا فتحوا عياده خاصه بيهم ؟ لإني سمعت إن معظم الأماكن أو المستشفيات مش هتشغلك لو بس إنت عامل معادله وبيفضلوا اللي أخد برامج التعديل السنتين ( لإنه ساعتها بيكون معاه شهادة بكالريوس من جامعه كنديه ودارسته كنديه ) هل الكلام ده صحيح ؟؟

وهل سهل إن الواحد بعد ما يخلص إمتحانات المعادله يفتح عياده على طول ولا هتبقى محتاجه مبلغ ضخم و إجراءات صعبه ومش سهل إن تفتح عياده بعد المعادله ؟؟

مره تانيه انا متشكر جدا لحضرتك , الله يباركلك ويجعله في ميزان حسناتك

قديم 14th June 2014, 02:55 PM ahmadkoko غير متواجد حالياً
    ahmadkoko
    Junior Member

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    شكرااا جزيلا لرد حضرتك على إستفساراتي ..

طيب ممكن أسأل حضرتك بالنسبه للي تعرفهم نجحوا بإمتحانات المعادله , إشتغلوا في إيه بعد ما عادلو ؟ يعني في مستشيفات او مع دكاتره كنديين وكده ولا فتحوا عياده خاصه بيهم ؟ لإني سمعت إن معظم الأماكن أو المستشفيات مش هتشغلك لو بس إنت عامل معادله وبيفضلوا اللي أخد برامج التعديل السنتين ( لإنه ساعتها بيكون معاه شهادة بكالريوس من جامعه كنديه ودارسته كنديه ) هل الكلام ده صحيح ؟؟

وهل سهل إن الواحد بعد ما يخلص إمتحانات المعادله يفتح عياده على طول ولا هتبقى محتاجه مبلغ ضخم و إجراءات صعبه ومش سهل إن تفتح عياده بعد المعادله ؟؟

مره تانيه انا متشكر جدا لحضرتك , الله يباركلك ويجعله في ميزان حسناتك

بسم الله الرحمن الرحيم
    انا مقدر قلقك وتخطيطك الصح لمستقبلك
    لكن انت قلقان من شي هو اخر الهموم هون بكندا
    يعني الهم الكبير هو انك تعدل
    اما الشغل فلا تاكل همو موجود
    مافي دكتور يعدل وما يشغل هذا الكلام شبه مستحيل
    والغالب يشتغلو بالبداية مع دكاترة لحد ما يجمعو مصاري ويفتحو عيادة خاصة ويصيرو يشغلو الدكاترة الجدد عندهم وهكذا
    الله يوفقك

قديم 14th June 2014, 03:02 PM ahmadkoko غير متواجد حالياً
    ahmadkoko
    Junior Member

بسم الله الرحمن الرحيم

الاخوة الاطباء المشاركين في الصفحة وكل من له نية ان يعادل شهادة طب الاسنان في كندا
    نصيحة لوجه الله
    ابدأ الدراسة وانت في بلدك اينما كنت
    لن تحتاج للتعديل سوى الدراسة ثم الدراسة
    لا تسمع لاي احد يقلك الموضوع مستحيل
    الموضوع مو سهل بس مو مستحيل

والله الموفق

قديم 15th June 2014, 05:14 AM dr_mohamedimam غير متواجد حالياً
    dr_mohamedimam
    Senior Member

dr_mohamedimam is on a distinguished road

dr_mohamedimam's Flag is: Egypt

أنا : dr_mohamedimam

اقتباس
    بعد إذن حضراتكم أنا أسف للتدخل لكن انا ما صدقت أي موضوع بيتكلم عن طب الأسنان هنا ..

انا طبيب أسنان خريج جامعة القاهره , ولسه مقدم ورق الهجره و في إنتظار الرد إن شاءالله ... الفكره إني كان نفسي في أي طبيب أسنان راح كندا ينقلي تجربته , يعني إيه هي فرصة مثلا إن الواحد يلتحق ب Qualifying/Degree Completion Program ويعيد أخر سنتين في أحد كليات طب الأسنان هناك ؟؟
    وانا فيه ناس قالتلي إن الأفضل إنك تعيد أخر سنتين عن إنك تمشي في طريق المعادله اللي هو إمتحانات ال ndeb اللي حضراتكم بتتكلموا عنها عشان ده هيزود فرصك أكتر بكتير بعد كده في العمل , هل الكلام ده صحيح ؟؟ يعني لو إمتحنت معادله بس هيبقى صعب أشتغل ؟؟

انا كنت متفائل جدا وبحلم بالهجره في الأول , لكن ناس كتيره جابتلي إحباط وقالتلي إن طب الأسنان ومعادلته من الحاجات شبه المستحيله و هتاخد وقت وفلوس كتيره جدا ولازم يبقى معاك دخل يكفيك طول سنين المعادله دي ... هل كل ده صحيح ولا هم متشائمين بزياده ؟؟

أتمنى إن حضرتك تقدروا تساعدوني ..

أهلا بيك نورت الموضوع...
    انا ماعنديش خلفية بتقول ان دراسة السنتين أفضل في الشغل بعد التخرج من المعادلة... المفروض حسب ما أنا فاهم ان الطريقين بينتهوا بحصولك على ترخيص مزاولة المهنة في كندا... و أثناء البحث عن عمل محدش حيهتم يسأل تاذا كنت معادل او درست اخر سنتين...دا في رأيي الشخصي...
    المعادلة مش شبه مستحيلة أبدا.. هي بس محتاجة صبر...ومجهود و فلوس.. هي كلها على بعضها تتكلف تقريبا حوالي 10 الاف دولار...فطبعا ممكن لا قدر الله الواحد ماينجحش من اول مرة و الامتحان تعيده تاني و تحتاج تحوشله تاني و هكذا...فبالتالي الموضوع بيطول.. خصوصا ان الامتحان بيبقى مرة في السنة و من حسن حظنا انه مرتين السنة دي..(بتكلم عن ال AFK )..
    في المتوسط الموضوع بياخد من 3-4 سنين... لكن لو الفلوس متوفرة و نجحت من اول مرة ممكن تخلص في سنة...
    مشكلة الدراسة هي انها مش مدعومة من الدولة .. و مفيش حل غير القرض الربوي..
    دي المعضلة بالنسبالي.. صحيح المنافسة على التقديم كبيرة خصوصا ان عدد الكليات قليل ..بس مايمنعش اني اذا لقيت حل لمصاريف الدراسة ممكن اقدم.. لعل و عسى..خصوصا ان مش كل الكليات بتشترط معدل عالي في ال AFK بس لازم تحاول الحصول على أعلى معدل عشان تكسب المنافسة..

اقتباس
    بسم الله الرحمن الرحيم

شكرا على الرد جزاك الله خير..
    اقتباس
    بسم الله الرحمن الرحيم
    اهلا وسهلا فيك يا دكتور
    لعدة اسباب
    وغيرو من الاسباب

واسأل الله لك التوفيق

كلام سليم...
    طيب ... ايه الوظيفة المناسبة اللي تأمن مصاريف الحياة لأسرتي لحد ما أنتهي من المعادلة... يعني أول ما انزل كندا ان شاءالله... أركز في البحث عن شغل ايه ؟؟هل اتجه مباشرة للكاجوال...وللا ابحث عن مساعد طبيب ا وللا اتجه لدراسة اي برنامج قريب لمجالي للاستفادة من ال OSAP)??

مع تمنياتي للجميع بالتوفيق..

قديم 15th June 2014, 10:03 AM Mr_masry غير متواجد حالياً
    Mr_masry
    Member

Mr_masry is on a distinguished road

Mr_masry's Flag is: Egypt

أنا : Mr_masry

شكرا جزيلا لرد حضراتكم عن إستفساري .. بجد ربنا يجازيكم خير على المساعده دي ..

وأتمنى إن موضوع المعادله من دراسة أخر سنتين ما يكونوش بيفرقوا عن بعض فعلا , لإن فيه ناس قالتلي إن لما تيجي تشتغل أصحاب الشغل وكمان العيانين بيحبوا يروحوا للي معاه شهادة بكالريوس من كندا مش من الشرق الأوسط , ودي مش هتاخدها غير لو عدت أخر سنتين .. عامة من الواضح إن كله بيعتمد على إمتحان Assessment of .. Fundamental Knowledge ربنا يوفقنا كلنا فيه إن شاءالله على خير ..

وانا فعلا نفسي أعرف إجابه لنفس سؤال أستاذ : dr_mohamedimam .. " ايه الوظيفة المناسبة اللي تأمن مصاريف الحياة لأسرتي لحد ما أنتهي من المعادلة... يعني أول ما انزل كندا ان شاءالله... أركز في البحث عن شغل ايه ؟؟هل اتجه مباشرة للكاجوال...وللا ابحث عن مساعد طبيب ا وللا اتجه لدراسة اي برنامج قريب لمجالي للاستفادة من ال OSAP)?? "

قديم 16th June 2014, 04:17 AM ahmadkoko غير متواجد حالياً
    ahmadkoko
    Junior Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_mohamedimam

أهلا بيك نورت الموضوع...
    انا ماعنديش خلفية بتقول ان دراسة السنتين أفضل في الشغل بعد التخرج من المعادلة... المفروض حسب ما أنا فاهم ان الطريقين بينتهوا بحصولك على ترخيص مزاولة المهنة في كندا... و أثناء البحث عن عمل محدش حيهتم يسأل تاذا كنت معادل او درست اخر سنتين...دا في رأيي الشخصي...
    المعادلة مش شبه مستحيلة أبدا.. هي بس محتاجة صبر...ومجهود و فلوس.. هي كلها على بعضها تتكلف تقريبا حوالي 10 الاف دولار...فطبعا ممكن لا قدر الله الواحد ماينجحش من اول مرة و الامتحان تعيده تاني و تحتاج تحوشله تاني و هكذا...فبالتالي الموضوع بيطول.. خصوصا ان الامتحان بيبقى مرة في السنة و من حسن حظنا انه مرتين السنة دي..(بتكلم عن ال AFK )..
    في المتوسط الموضوع بياخد من 3-4 سنين... لكن لو الفلوس متوفرة و نجحت من اول مرة ممكن تخلص في سنة...
    مشكلة الدراسة هي انها مش مدعومة من الدولة .. و مفيش حل غير القرض الربوي..
    دي المعضلة بالنسبالي.. صحيح المنافسة على التقديم كبيرة خصوصا ان عدد الكليات قليل ..بس مايمنعش اني اذا لقيت حل لمصاريف الدراسة ممكن اقدم.. لعل و عسى..خصوصا ان مش كل الكليات بتشترط معدل عالي في ال AFK بس لازم تحاول الحصول على أعلى معدل عشان تكسب المنافسة..

شكرا على الرد جزاك الله خير..

كلام سليم...
    طيب ... ايه الوظيفة المناسبة اللي تأمن مصاريف الحياة لأسرتي لحد ما أنتهي من المعادلة... يعني أول ما انزل كندا ان شاءالله... أركز في البحث عن شغل ايه ؟؟هل اتجه مباشرة للكاجوال...وللا ابحث عن مساعد طبيب ا وللا اتجه لدراسة اي برنامج قريب لمجالي للاستفادة من ال OSAP)??

مع تمنياتي للجميع بالتوفيق..

بسم الله الرحمن الرحيم

قبل ما اجاوبك عالسؤال حابب اعرف ايش وضعك بالهجرة
    يعني في اي مرحلة من مراحل الهجرة انت بالظبط

قديم 16th June 2014, 04:21 AM ahmadkoko غير متواجد حالياً
    ahmadkoko
    Junior Member

بسم الله الرحمن الرحيم