الثورة دى اتصورت ... نذيع ؟؟ - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > سياسة واقتصاد > ثورة مصر ... 25 يناير 2011 > ميدان التحرير

ميدان التحرير

الثورة دى اتصورت ... نذيع ؟؟

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 5th October 2011, 01:19 PM tafshan غير متواجد حالياً
    Golden Member

tafshan has a reputation beyond reputetafshan has a reputation beyond reputetafshan has a reputation beyond reputetafshan has a reputation beyond reputetafshan has a reputation beyond reputetafshan has a reputation beyond reputetafshan has a reputation beyond reputetafshan has a reputation beyond reputetafshan has a reputation beyond reputetafshan has a reputation beyond reputetafshan has a reputation beyond repute

افتراضي الثورة دى اتصورت ... نذيع ؟؟

أنا : tafshan

نقول الاول الجمله السخيفه المكرره اللى كل الناس بتقولها .. متشكرين يا مجلس يا عسكرى انك حميت الثوره و الخ .. بس حماها من ايه ؟؟

المجلس العسكرى عندما انعقد بصفه مستمره يوم 11 فبراير و القى خطاب التنحى الشهير بلسان الرجل اللى واقف قدام الراجل اللى وراء عمر سليمان اتفق مع الثوار ضمنياً على ان يقوم بادارة البلاد لمدة 6 اشهر الى حين اعادة انتخاب مجلس الشعب و انتخاب رئيس جديد و تعين حكومه جديده ..

المجلس العسكرى لم يحمى الثوره الا من شره ... يعنى على رأي الاعلان كده اول ما لقى الثوره راح قايل هووووووووب و ما رضيش يضرب نار على الثوار .. ليهههههه ؟؟؟

بحسب كلام المشير طنطاوى ماحدش طلب منه يضرب نار .. يعنى ما عملش اي حاجه من اللى كنا بنتخيلها .. حسنى تنحى من تلقاء نفسه و ما طلبش من حد يضرب نار و المجلس قرر انه يدير البلاد لغاية ما تتعمل الانتخابات مع نفسه كده .. و احنا وافقنا و احتفلنا و رجعنا البيت و كل واحد حاطط في بطنه بطيخه صيفى ..

و لو مشينا وراء الاحداث ح نلاقى ان المجلس كان مصر على بقاء الوضع على ما هو عليه .. التغيرات الجوهريه كانت دائماً بتحصل بعد ما ترمومتر التحرير يعد مليون .. يعنى من الاخر لو كان الناس قررت تركب عجلة الانتاج و تسيبها من التحرير كنا ح نلاقى شفيق لسه رئيس وزراء و امن الدوله لسه في اماكنهم و المحليات لسه في اماكنها ..

طب ما شرف قلب على شفيق بس من غير بلوفر .. و امن الدوله كل اللى عمله انه غير اليافطه .. اما المحليات فمش فارقه .. نعتبرهم عملوا اضراب ..

فاضل ايه ؟؟

محاكمة مبارك ؟؟؟ برضوا جت بعد ما اتملى التحرير .. و قالوا ح نصور و نذيع .. و بعدين ؟؟؟ بخخخخخخخخ

وقفوا الاذاعه و تحول كل الشهود لشهود نفي .. لدرجة انى شاكك ان مبارك ح يرفع على مصر في آخر المحاكمه قضيه و ح يطالب بالتعويض كمان !!!!!

فاضل ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اه .. التوقيت الصيفي .. 800 واحد ماتوا عشان يتغير التوقيت الصيفى .. والله نتيجه مش بطاله !!!

ده الوقت طبعاً الناس قرفت من الثوره و اللى عملوها عشان اللى بيسير امور البلاد مش بيسير حاجه خالص .. يعنى الاسعار ضربت و الشارع بقى سداح مداح للي عايز يعمل اي حاجه .. الميدان مبقاش بيلم مليون زي زمان .. خلاص المولد اتفض .. قفل بقى على القنوات اللى بترغى كثير دول و قفل على الجرائد و الكتاب ..

بس برضوا احنا اللى غلطانين .. هو احنا كنا متخيلين ان المجلس العسكرى ح يسمح انه يجي رئيس جمهوريه غير عسكرى .. و كمان يعين حكومه .. و يعين وزير دفاع ؟؟

الموضوع الأصلي : الثورة دى اتصورت ... نذيع ؟؟     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : tafshan

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    911 شؤون عربية ودولية Eng.Fathy Elbanna 1 878 11th September 2013 11:32 AM
    لا تَكُونُوا إِمَّعَةً .. موضوعات عامة ... موضوعات خفيفة ... منوعات دكتور مهندس جمال الشربيني 13 3333 29th July 2013 07:30 AM
    الحمار الرواية والقصة القصيرة نفرتارى 5 1732 27th June 2013 12:38 PM
    نصف حياة الرواية والقصة القصيرة tafshan 4 1483 23rd June 2013 12:00 PM
    ارتقاء الرواية والقصة القصيرة جني الحسن 8 2181 13th June 2013 09:14 AM

قديم 5th October 2011, 01:28 PM abysaleh غير متواجد حالياً
    abysaleh
    Platinum Member

abysaleh تم تعطيل التقييم

أنا : abysaleh

طب ذيييييييييييييييع

يعني نقول مبروك للفلول واللا ايه

قديم 5th October 2011, 01:34 PM abysaleh غير متواجد حالياً
    abysaleh
    Platinum Member

abysaleh تم تعطيل التقييم

أنا : abysaleh

طب الحل ايه؟؟؟

الجميع أجمع على ان الانتخابات هي الحل

طب وبعدين.... نعمل ايه في تزوير الارادة ؟؟؟؟مش تزوير الانتخابات

قديم 5th October 2011, 01:38 PM le petit toto غير متواجد حالياً
    le petit toto
    Member

le petit toto is on a distinguished road

le petit toto's Flag is: Egypt

أنا : le petit toto

على فكرة الناس كلها متضايقة بس يؤسفنى انى اقول ان الناس اللى في الاربعينات والخمسينات وما فوق اول ما يقابلوا حاجة سلبية مثلا زى المتسوليين اللى في المترو يقولوا ادى اللى عملته الثورة وادى اللى اخدناه من الثورة والنهاردة كانت هتقوم خناقة في المترو بسبب الموضوع ده ما بين مؤيد ومعارض للثورة بس انا شايف ان الناس ما بقتش متفقة على حاجة واحدة زى الاول وده مؤشر مش مبشر

قديم 5th October 2011, 02:05 PM Gerrarpool غير متواجد حالياً
    Gerrarpool
    Member

Gerrarpool will become famous soon enough

Gerrarpool's Flag is: Egypt

أنا : Gerrarpool

!For Medical Professionals Only

المجلس حمى الثورة من الوصول للحكم لان الكرسي مغري وبيلزق وممكن يخليك تعمل جرائم وكوارث وحاجات كتير غلط علشان تحافظ عليه

علشان كده المجلس قال بيدي لا بيد الثورة

قديم 5th October 2011, 02:21 PM poza غير متواجد حالياً
    poza
    Member

poza has a spectacular aura aboutpoza has a spectacular aura about

poza's Flag is: Egypt

أنا : poza

ذيع خلى الناس تنبسط

قديم 5th October 2011, 02:39 PM aymanology غير متواجد حالياً
    aymanology
    Golden Member

aymanology has a reputation beyond reputeaymanology has a reputation beyond reputeaymanology has a reputation beyond reputeaymanology has a reputation beyond reputeaymanology has a reputation beyond reputeaymanology has a reputation beyond reputeaymanology has a reputation beyond reputeaymanology has a reputation beyond reputeaymanology has a reputation beyond reputeaymanology has a reputation beyond reputeaymanology has a reputation beyond repute

aymanology's Flag is: Egypt

أنا : aymanology

مصر :: مارس 2012 ♥
    .
    .
    ... .
    مبارك على القنوات المصرية مباشرة في كلمة هامة للشعب: ♥

ايها الأخوه و الأخوات

ها أنا بعد إثبات براءتي من كل التهم أتحدث إليكم حديث الأب لأبنائه حديثا من القلب ♥

لقد تخليت مؤقتا عن السلطة و فوضت المجلس العسكري

وذلك لتحقيق أعلى درجات نزاهة التحقيقات معي

أما الأن وبعد البراءة فكل واحد أولى بشعبه .♥. ولا إيه

وعلى الرغم أنه ما زال يحز في نفسي ما لقيته من أبناء شعبي لكن برضه المسامح كريم

لذا أعلن انتهاء تفويضي للمجلس العسكري واستلامي مقاليد البلاد من تاني

واحنا في النهاية ملناش غير بعض ♥

ودي كانت ساعة شيطان وأهي راحت لحالها

و الله الموفق و المستعان

قديم 5th October 2011, 02:50 PM إكرام يوسف غير متواجد حالياً
    إكرام يوسف
    Golden Member

إكرام يوسف has a reputation beyond reputeإكرام يوسف has a reputation beyond reputeإكرام يوسف has a reputation beyond reputeإكرام يوسف has a reputation beyond reputeإكرام يوسف has a reputation beyond reputeإكرام يوسف has a reputation beyond reputeإكرام يوسف has a reputation beyond reputeإكرام يوسف has a reputation beyond reputeإكرام يوسف has a reputation beyond reputeإكرام يوسف has a reputation beyond reputeإكرام يوسف has a reputation beyond repute

إكرام يوسف's Flag is: Egypt

أنا : إكرام يوسف

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة le petit toto
    على فكرة الناس كلها متضايقة بس يؤسفنى انى اقول ان الناس اللى في الاربعينات والخمسينات وما فوق اول ما يقابلوا حاجة سلبية مثلا زى المتسوليين اللى في المترو يقولوا ادى اللى عملته الثورة وادى اللى اخدناه من الثورة والنهاردة كانت هتقوم خناقة في المترو بسبب الموضوع ده ما بين مؤيد ومعارض للثورة بس انا شايف ان الناس ما بقتش متفقة على حاجة واحدة زى الاول وده مؤشر مش مبشر

معلش بقى.. ما تقدرش تعمم ناس كتيييير من اللي في الأربعينيات والخمسينيات وما فوق فاهمين كويس وعارفين ان مافيش ثورة بتسقط نظام بالكامل في 18 يوم.. وعارفين ان اللي حصل ده الجولة الأولى من الثورة ولازم يكون فيه جولات تانية وتضحيات تانية لأن اللي بيحكم دلوقت لسة من بقايا النظام اللي سقطت رموزه..
    المشكلة بقى.. واللي يغيظ كمان إن الشباب اللي همه المفروض يواصلوا الثورة ولسة قدامهم نضال طويل .. بعضهم (عشان ما نعممش) ماعندوش طول نفس.. وكان عايز الثورة تقوم من هنا ومبارك يغور من هنا.. وهوبا يلاقوا وظايف ويلاقوا سكن ويتجوزوا ويعلموا ولادهم أحسن تعليم ويتعالجوا أحسن علاج.. وفيه منهم كتير ماعندوش طولة بال ومش عايز يضحي.. وعايز ناس تانية تنزل تناضل وتستشهد وتصلح البلد على مزاجه هو.. يا إما يهاجر ويشوف مصلحته هو.. وبرضه يقعد يعدل وينتقد الشباب اللي قعد في مصر واستحمل وجع القلب عشان ماعملش الثورة بالطريقة اللي تريح سعادته

قديم 5th October 2011, 02:58 PM Prof غير متواجد حالياً
    Prof
    Colonel

Prof has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond repute

أنا : Prof

حسب إحصائية مش عارف مين اللي اتقالت مش فاكر امتى. الشباب أقل من سن 30 سنة يمثلون نسبة 60% من الشعب، مش كانت كده برضه؟

قديم 5th October 2011, 03:51 PM Dr.Samo غير متواجد حالياً
    Dr.Samo
    Platinum Member

Dr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond repute

Dr.Samo's Flag is: Egypt

أنا : Dr.Samo

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Prof
    حسب إحصائية مش عارف مين اللي اتقالت مش فاكر امتى. الشباب أقل من سن 30 سنة يمثلون نسبة 60% من الشعب، مش كانت كده برضه؟

دا صحيح ...انا فاكر برضه إنى سمعت الإحصائية دى من أحمد زويل فى صالون الأوبرا
    وفاكر حسنين هيكل كان بيقول على المعلومة دى ان مصر شعبها .شعب (شاب) ممكن فى فترة قصيرة يعمل إنجازات عظيمة خصوصا فى مجال النهضة والتصنيع .
    زمان كان فيه صديق ايام الجيش قالى ان الشعب المصرى من سيكولوجياته انه بيحبط بسرعة
    وحصل نقاش قوى بينى وبينه ايامها وقلتله لو المصرى كدا ماكنش انتصر فى 73 فقالى دى حالة إستثنائية
    هو أنا ليه حاسس بنبرة تشاؤم فى التوبيك هنا
    أولا : من رابع المستحيلات ان يتولى حكم مصر حد من الجيش .... خلصت (تعلمت من رأس الذئب الطائر)
    ثانيا : هو الثورة هى ميدان التحرير بس ...لأ طبعا الثورة اللى بيحصل فى الجامعات والنقابات والنوادى وكل مكان فى مصر بيتحط فيه خطة جديدة لوجوه جديدة وحياة جديدة .... هى دى مش ثورة .
    الثورة أن المصرى بقى له كرامته وعزته .... وأن بقى قادر يرفع راسة فى كل مكان يروح له .... ماهو دا من نتائج الثورة برضه .
    الثورة اللى خليتنا النهاردة بنحلم ببرلمان متزن ورئيس بيحب البلد على الأقل أول أربع سنين وخايف ليغلط .
    تفتكروا ممكن حد يرجع يفكر قبل 10 شهور لما كنا بنقول جمال جاى ولا لأ ؟؟؟!!!
    يا جماعة مصر كبيرة وعملت حاجة كبيرة وشعبها عظيم ....
    المشكله إن الناس كانت بتحلم حلم كبير ..... وأحنا بننسى ان الحلم ده خصوصا له مدته .
    ماينفعش ننام يوم 11 فبراير ... نصحى 12 نلاقى مصر السويد أو ألمانيا أو حتى تركيا مثلا
    لو عايزين نقيس يبقى نشوف البلاد دى بدأت المشوار بقالها كام سنه
    لسه .... لسه .... مصر مش هتتغير بين يوم وليلة .
    كلمة أخيرة للعزيزة إكرام هانم .... اللى بيهاجروا عشرات أو مئات وهجرتهم ممكن يكون فيها فايده للبلد (الموضوع دا فيه 20 موضوع فى المطاريد
    ) ، فياريت حضرتك لا تلهبى ظهروهم بكلماتك القاسية (وأكيد من جواكى بتتمنى بقاؤهم ... بس فيه ناس فعلا مش قادرة )