قبل ما تفكر تهاجر.......عايز تهاجر ليه؟؟؟احسبها صح تعيشها صح - الصفحة 12 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    تعديل اسم التسجيل
    (الكاتـب : Clinical chemist ) (آخر مشاركة : Calvinses)
    ذكرى من أكتوبر
    (الكاتـب : blue bird ) (آخر مشاركة : Calvinses)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا

الهجرة إلى كندا
    المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الهجرة إلى كندا

قبل ما تفكر تهاجر.......عايز تهاجر ليه؟؟؟احسبها صح تعيشها صح

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 4th October 2010, 09:15 PM ehabtaher غير متواجد حالياً
    ehabtaher
    Golden Member

ehabtaher is a name known to allehabtaher is a name known to allehabtaher is a name known to allehabtaher is a name known to allehabtaher is a name known to allehabtaher is a name known to all

أنا : ehabtaher

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Open Mind
    https://www.almasry-alyoum.com/articl...rticleID=81711

ده خبر وفاة د.أحمد شفيق من كام سنة، رغم النجاح والشهرة فى مصر، توفى بسبب الإهمال، وأسرته اللى كلها دكاترة ماعرفتشى توفر له سيارة إسعاف لائقة لإنقاذه !!

المشكلة إن دى مش حالات فردية ولا استثناءات. لو نفس الحالة اتكررت النهاردة وبكرة وكمان 10 سنين نفس القصة هاتتكرر.
    مين عايش فى مصر يضمن انه لما يحتاج عربية إسعاف هاتجيله ؟
    حتى لو كنت ناجح ومعاك فلوس وشهرة أحمد شفيق، الخطأ القاتل والوحيد اللى وقع فيه إنه كان عايش فى مصر.
    الإهمال فى الإٍسعاف مجرد مثال من أمثلة كتييير جدا فى كل المجالات.

يا سيدى الفاضل استجابه سياره الاسعاف للطلب بعد كام دقيقه
    طيب بعد ما شالو المريض راحوا للمستشفى بعد كام ساعه
    طيب عملو العمليه بعد كام ساعه من احضار المريض

طيب بالنسبه لبلدى الاسكندريه كام مستشفى جديد اتفتح فيها من ساعه مانا اتخرجت من كليه الطب

يا سيدى مصر حاليا محلك سر بل بترجع للوراء ومش حاقول لك بتطلع لقدام خطوه وترجع خطوتين

وده من اسباب الهجره .. انا شخصيا قد يكون العمر تقدم بى عن غيرى ولكن كندا ترحب بى وبابناء على الخصوص وشايفه ان ابنائى اهم مننى .. طبعا ده بيزعلنى شويه .. لكن فى النهايه هدف كل شخص فى هذه الحياه ان اولاده يطلعوا احسن منه والله المعين

قديم 4th October 2010, 09:30 PM ابو اياد غير متواجد حالياً
    ابو اياد
    Silver Member

ابو اياد has a reputation beyond reputeابو اياد has a reputation beyond reputeابو اياد has a reputation beyond reputeابو اياد has a reputation beyond reputeابو اياد has a reputation beyond reputeابو اياد has a reputation beyond reputeابو اياد has a reputation beyond reputeابو اياد has a reputation beyond reputeابو اياد has a reputation beyond reputeابو اياد has a reputation beyond reputeابو اياد has a reputation beyond repute

ابو اياد's Flag is: Canada

أنا : ابو اياد

والله يا جماعه فعلا المشكله فى مصر لما حللتها مش مشكله فلوس لان فى الحالات دى الفلوس مش هيا ا الحل .. زى ما كنت متصور
    لان دايما كان فى بالى ان طالما انا املك المال املك مفتاح اى باب
    بس فى مصر اكتشفت ان مفتاح المال اساسا مضروب
    يعنى ممكن يتكسر وانت بتفتح اى باب حتى لو باب السعاده الى الجميع بينشدها
    الخلاصه انى هاتكل على الله وادعى ربنا ان يجيب الخير وان الهجره لو فيها خير ربنا يتمها ولا شر يبعدها
    امين يا رب

قديم 4th October 2010, 09:32 PM ابو اياد غير متواجد حالياً
    ابو اياد
    Silver Member

ابو اياد has a reputation beyond reputeابو اياد has a reputation beyond reputeابو اياد has a reputation beyond reputeابو اياد has a reputation beyond reputeابو اياد has a reputation beyond reputeابو اياد has a reputation beyond reputeابو اياد has a reputation beyond reputeابو اياد has a reputation beyond reputeابو اياد has a reputation beyond reputeابو اياد has a reputation beyond reputeابو اياد has a reputation beyond repute

ابو اياد's Flag is: Canada

أنا : ابو اياد

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ياسر جعفر
    وليد باشا ...
    نصيحه أخويه من القلب ...
    إخطف رجلك فى السريع (فيزا سياحه) لكندا و عاين على الطبيعه و إرجع اقعد مع نفسك و خد القرار
    و الله الموفق

ياباشا انا شوفتها من خلال الناس الافاضل الى الحقيقه حسسونى انى فى كندا حقيقى
    بس ممكن فعلا موضوع السياحه دا يكون حل

قديم 4th October 2010, 09:40 PM فوده غير متواجد حالياً
    فوده
    Member

فوده is on a distinguished road

أنا : فوده

للاسف كثير من المجالات بمصر تسعى للوراء دائما ونسوا ان السعي يكون للافضل وللامام
    فى مجال عملي تحديداً ( IT )
    وعند بدء عملى بمدينة الانتاج الاعلامي فى احدى القنوات
    طلبت اجازة لامتحان شهادة MCITP
    كان الرد فيما معناه بالعامية المصرية ((( مش الشغل ماشي الحمد لله يبقى سيبك من الكلام ده )))
    علماً انى ادرس الان ومتاح لى كـ اجازة ايام امتحاناتى فقط
    صراحة بدأت اشعر ان المعلومات تتضيع منى وتحصيل سنوات مضت سيضيع هباء ان لم اتحرك
    وسبب من اسباب السفر أيضاً ويعتبر من الاسباب الرئيسية لسفر الكثيرين وهو التحصيل العلمي والتميز العلمي
    :)

قديم 4th October 2010, 09:52 PM أكسيلانس غير متواجد حالياً
    أكسيلانس
    Silver Member

أكسيلانس has a reputation beyond reputeأكسيلانس has a reputation beyond reputeأكسيلانس has a reputation beyond reputeأكسيلانس has a reputation beyond reputeأكسيلانس has a reputation beyond reputeأكسيلانس has a reputation beyond reputeأكسيلانس has a reputation beyond reputeأكسيلانس has a reputation beyond reputeأكسيلانس has a reputation beyond reputeأكسيلانس has a reputation beyond reputeأكسيلانس has a reputation beyond repute

أنا : أكسيلانس

!For Medical Professionals Only

أنا دللت بقصة رجل الاعمال المصري علي انعدام ابسط درجات الامان - من حيث الرعايه الصحيه ,, و لكن هذا بالطبع ليس كل شئ
    شئ أخر - قد نحيا عمر بأكمله و لا تحتاج الي عربه أسعاف - أو حتي دخول مستشفي - و تموت في حادثه طائره أو حتي موتسكل
    لكن أقصي ما يمكن أن تتعرض اليه هو أن تري عزيزي أو حبيب الي قلبك أمك أو أبنك - في أمس الحاجه الي مساعده طبيه و تقف بكل ما تملك من مال أو نفوذ عاجز تماما عن أن تفعل شئ
    هل تتخيل يا عزيزي - أني لجأت في أحد المرات الي النداء بالجوامع بالغردقه للتبرع بالدم الي أحد الموظفين الذي أصيب و هو يعبر الطريق من أتوبيس سياحي - فحدث له تمزق بالكبد و نزيف دالخلي- و قال الطبيب أنا مستعد للدخول الي غرفة العمليلت فورا لكن ما أن أفتح الجرح سأجد بحر من الدماء - و محتاج 6 ليتر دم أحتياطي - و ألا مش داخل
    المسشتفي طبعا مافيهوش الهوي - لجأت للجوامع - جالي 10 أشخاص منهم واحد فصلته تمشي - ثم أتصلت بمدير الامن الذي كنت أعرفه جيدا لانه كان راجل محترم - و بعد نصف ساعه أرسل لي عربه شرطه تحمل 50 جندي أمن مركزي - ترعوا جميعهم بالدم - و أنقذ المصاب بمعجزه ألاهيه

هذا بند واحد - و قس علي كده بنود ياما - أسوء ما في الهجره لو سألتني يعني علي المشاعر و كده - هي أنك تنسي الكلام ده - و لا تتذكر غير أصحابك و أهلك و جيرانك - و لا تتذكر ما كان يرعبك و يخيفك في بلدك ,, فتبدأ رحلة الاكتئاب

قديم 4th October 2010, 10:00 PM ReYYaN غير متواجد حالياً
    ReYYaN
    Member

ReYYaN is on a distinguished road

أنا : ReYYaN

[QUOTE=qenawy;336581]علي فكرة يا اخ وليد
    نسبة من يفكروا ابلهجرة ليست كبيرة كما تعتقد ولا نعتقد
    بنظرة محايدة كام واحد من مصر مقدم علي هجرة
    اقولك انا عدة الاف لا يزيدوا عن 10 الاف
    من 82 مليون
    يبقي النسبة ضعيفة
    تعقيبا على النقطة دى بالذات
    انا فرد من مجموعة اصدقاء شباب
    امثل انا باتخاذى لقرار الهجرة صوت الجنون والهبل والعبط بالنسبة لباقى المجموعة
    القرار الصائب بالنسبة للبعض هو الخليج
    اما القرار الاصوب بالنسبة للاغلبية وهو البقاء والعمل فى مصر

ثانيا ابراز الوجه الاسود لمصر بالمقارنة بالوجة ناصع البياض لكندا ليس بالضرورة معادلة صائبة فى كل الحالات

اما عن سبب رغبتى بالهجرة
    فربما اكون اكثر الاعضاء (فى وجهة نظرى) ملزما باتخاذ هذا القرار
    حيث اننى نظريا وفعليا لا انتمى لاى بقعة ارض على كوكب الارض
    والكلام فعلا بمعناه الحرفى

قديم 4th October 2010, 10:03 PM 3omda To غير متواجد حالياً
    3omda To
    Banned

3omda To will become famous soon enough

أنا : 3omda To

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أكسيلانس
    أسوء ما في الهجره لو سألتني يعني علي المشاعر و كده - هي أنك تنسي الكلام ده - و لا تتذكر غير أصحابك و أهلك و جيرانك - و لا تتذكر ما كان يرعبك و يخيفك في بلدك ,, فتبدأ رحلة الاكتئاب

لما تنزل مصر اجازة هتفتكر كل حاجه ما تقلقش يا اكسلانس

قديم 4th October 2010, 10:06 PM ehabtaher غير متواجد حالياً
    ehabtaher
    Golden Member

ehabtaher is a name known to allehabtaher is a name known to allehabtaher is a name known to allehabtaher is a name known to allehabtaher is a name known to allehabtaher is a name known to all

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wambasic
    والله يا جماعه فعلا المشكله فى مصر لما حللتها مش مشكله فلوس لان فى الحالات دى الفلوس مش هيا ا الحل .. زى ما كنت متصور
    لان دايما كان فى بالى ان طالما انا املك المال املك مفتاح اى باب
    بس فى مصر اكتشفت ان مفتاح المال اساسا مضروب
    يعنى ممكن يتكسر وانت بتفتح اى باب حتى لو باب السعاده الى الجميع بينشدها
    الخلاصه انى هاتكل على الله وادعى ربنا ان يجيب الخير وان الهجره لو فيها خير ربنا يتمها ولا شر يبعدها
    امين يا رب

وليك فى طلعت مصطفى عبره نفعته بايه الفلوس .. لا حمد ربنا على النعمه وطلعله اللى اكبر منه بيقصقص ريشه حته حته

قديم 4th October 2010, 10:11 PM 3omda To غير متواجد حالياً
    3omda To
    Banned

3omda To will become famous soon enough

أنا : 3omda To

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ReYYaN
    اما عن سبب رغبتى بالهجرة
    فربما اكون اكثر الاعضاء (فى وجهة نظرى) ملزما باتخاذ هذا القرار
    حيث اننى نظريا وفعليا لا انتمى لاى بقعة ارض على كوكب الارض
    والكلام فعلا بمعناه الحرفى

لازم تنتمي لمكان قبل ما تهاجر والا هتتعب في المهجر
    اختار لك مكان بتحبه وخلاص

قديم 4th October 2010, 10:16 PM ehabtaher غير متواجد حالياً
    ehabtaher
    Golden Member

وَمَن يُهَاجِرْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ يَجِدْ فِى الاَرْضِ مُرَاغَماً كَثِيراً وَسَعَةً

أن من خرج للهجرة ومات في الطريق فقد وقع أجره على الله. قال الحاكم : لكن اختلف العلماء في الأجر الذي وقع له، فقال بعضهم: أجر قصده، أي يؤجر على النية، وقيل: أجر عمله دون أجر الهجرة، يعني: يثاب على القدر الذي قطعه من الهجرة، وقيل: بل له أجر الهجرة كاملة كأنه قد هاجر بالفعل، وهذا هو الظاهر في سبب نزول هذه الآية الكريمة، وقد جاء في معنى هذه الآية أحاديث وافرة منها ما في الصحيحين وغيرهما عن عمر بن الخطاب رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: (إنما الأعمال بالنيات وإنما لكل امرئ ما نوى، فمن كانت هجرته إلى الله ورسوله فهجرته إلى الله ورسوله، ومن كانت هجرته إلى دنيا يصيبها أو امرأة يتزوجها فهجرته إلى ما هاجر إليه) قال ابن كثير: وهذا عام في الهجرة وفي جميع الأعمال. ومنها الحديث الثابت في الصحيحين: (في الرجل الذي قتل تسعة وتسعين نفساً، ثم أكمل بذلك العابد المائة، ثم سأل عالماً هل له من توبة؟ فقال له: ومن يحول بينك وبين التوبة، ثم أرشده إلى أن يتحول من بلده إلى بلد أخرى يعبد الله فيه، فلما ارتحل من بلده مهاجراً إلى البلد الأخرى أدركه الموت في أثناء الطريق، فاختصمت فيه ملائكة الرحمة وملائكة العذاب فقال هؤلاء: إنه جاء تائباً، وقال هؤلاء: إنه لم يصل بعد، فأمروا أن يقيسوا ما بين الأرضين فإلى أيهما كان أقرب فهو منها، فأمر الله هذه أن تتقارب، وهذه أن تتباعد فوجدوه أقرب إلى الأرض التي هاجر إليها بشبر، فقبضته ملائكة الرحمة). وفي رواية: (أنه لما جاءه الموت نأى بصدره إلى الأرض التي هاجر إليها) . يعني: أراد أن يجتهد في الاقتراب من هذه القرية الصالحة بقدر المستطاع، حتى إنه لما نزل به الموت أخذ يزحف بصدره حتى يقترب ويقطع أقصى مسافة ممكنة حتى ينقذ روحه من النار. وروى الإمام أحمد عن عبد الله بن عتيك رضي الله عنه قال: سمعت رسول الله صلى الله عليه وعلى آله وسلم يقول: (من خرج من بيته مجاهداً في سبيل الله فخر عن دابته فمات فقد وقع أجره على الله، أو مات حتف أنفه فقد وقع أجره على الله).

فأصلح النيه وتمسك بدينك لتعجب الزراع