انا عاوزة اتعلم فرنساوى بجد - الصفحة 3 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    تعديل اسم التسجيل
    (الكاتـب : Clinical chemist ) (آخر مشاركة : Calvinses)
    ذكرى من أكتوبر
    (الكاتـب : blue bird ) (آخر مشاركة : Calvinses)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون العلم والتعليم > Language Lab > Apprendre le Français

Apprendre le Français تعلم اللغة الفرنسية

Apprendre le Français

انا عاوزة اتعلم فرنساوى بجد

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 23rd June 2012, 12:21 PM Lee Lee غير متواجد حالياً
    Lee Lee
    Golden Member

Lee Lee has a reputation beyond reputeLee Lee has a reputation beyond reputeLee Lee has a reputation beyond reputeLee Lee has a reputation beyond reputeLee Lee has a reputation beyond reputeLee Lee has a reputation beyond reputeLee Lee has a reputation beyond reputeLee Lee has a reputation beyond reputeLee Lee has a reputation beyond reputeLee Lee has a reputation beyond reputeLee Lee has a reputation beyond repute

Lee Lee's Flag is: Canada

أنا : Lee Lee

يااااااااااااااااااه

اغلب الناس اللى هنا سافرو خلاص - اصدقائي القدام

ربنا يمسيهم بالخير كلهم ويوفقهم

انا داخلة بس اقول الكلمتين دول وماشية

منورة يا نانسي

قديم 23rd June 2012, 12:35 PM ana_3enady غير متواجد حالياً
    ana_3enady
    Field Marshal

ana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond repute

ana_3enady's Flag is: Cape Verde

أنا : ana_3enady

دعوه لموضوعي

انا لو قعدت 100 سنة أتعلم فرنساوي .. هانساه برضه

ماله العربي .. هه

سالو بقى

قديم 23rd June 2012, 12:44 PM Lee Lee غير متواجد حالياً
    Lee Lee
    Golden Member

Lee Lee has a reputation beyond reputeLee Lee has a reputation beyond reputeLee Lee has a reputation beyond reputeLee Lee has a reputation beyond reputeLee Lee has a reputation beyond reputeLee Lee has a reputation beyond reputeLee Lee has a reputation beyond reputeLee Lee has a reputation beyond reputeLee Lee has a reputation beyond reputeLee Lee has a reputation beyond reputeLee Lee has a reputation beyond repute

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ايمان على
    انصحك تدخلى على موقع البروفسير العملاقه حنان عبد المنعم
    تتعلمى معاها النطق لأن اصلا ماحدش بيدى قواعد النطق

وما تروحيش لحد تانى دى نصيحه لأن انا لفيت وارفت ما استريحتش الا مع بروفسير حنان عبد المنعم
    موقعها ******

انا رايي فى استاذة / حنان - انها بتنطق بطريقة مملة زى مدرسينا ايام الثانوى
    - اللى هو النطق المصري الفرنسي

وصوتها مزعج فى النطق - يعنى بحس انها اساسا مفيش اى كيميا بينها وبين اللغة الفرنسية
    - بتحسسنى انها واخدها سبوبة مش اكتر

وداه رايي الشخصي فيها - انا دخلت على الموقع جانى صداع من صوتها

ممكن الى عاوز يذاكر فرنسي صح . . . يتبع الخطوات دى ببساطة فى نقاط محددة فى رشتة بسيطة

1- يشترى كتاب ال echo - a1 او acho a2 - واسطوانات الاوديو

2- يشوف اى مدرس يشرح معاه الدروس والجراميرا حتى لو عن طريق النت

3- بعدها يعمل تحديد مستوى فى المركز الفرنسي - واذا طلب منه المركز الفرنسي يكمل معاهم يكمل
    بحيث يوصل انه يقدر يدخل امتحان معتمد

4- بعدها يدخل امتحان TCF او TEF

5- يلاقى نفسه زى الفل مع حبة ممارسة للغة من مواقع الانترنت وسماع الاغاني الفرنسية
    طبعا طول ما انت سايق العربية فى مشوايرك اليومية اسمع فرنسي - مع متابعة قناه TV5

6- انا مش من هواه سماع - ميشيل توماس - دى بس للعلم لانه مزعج برضوه

وبكدا - خلص الموضوع

ممكن ياخد 8 شهور او اقل او اكثر حسب مجهودك
    بس لازم يشد حيله شوية وياخده على انه جد مش لعب

وانه كفاح وتحدى - يعنى يا قاتل يا قاتل حاجة من الاتنين
    اقتباس

ملحوظة

انا قولت ليه الecho تحديدا لانه الافضل
    خصوصا بعد ما حملت كتب وشفت كتب كتير - اكتشفت انه الاسلوب الاكثر سلاسة فى
    توصيل المعلومة وهو الكتاب الاسهل فى المعنى وموضوعاته شيقة جدا -

حتى انى قارنته بكتب المركز الفرنسي اللى فى الكويت اللى باخد فيه لقيت انى بلف وارجع من تانى
    لكتب لecho وكمان اسيب كتب المركز الفرنسي اللى باخد فيه واذاكر من الايكو وهو فيه موضوعات متنشابه بينهم حتى بترتيب الجيراميرا

لكن المقارنة بينهم ظالمة جدا
    وما ننساش ان الايكو منهج المركز الفرنسي فى القاهرة وهو مش موجود على النت ولا له اى روابط للتحميل
    يعنى لازم تشتروه من اى مكتبة بره

بالنجاح للجميع

قديم 23rd June 2012, 12:45 PM N A N C Y غير متواجد حالياً
    N A N C Y
    Member

N A N C Y has a reputation beyond reputeN A N C Y has a reputation beyond reputeN A N C Y has a reputation beyond reputeN A N C Y has a reputation beyond reputeN A N C Y has a reputation beyond reputeN A N C Y has a reputation beyond reputeN A N C Y has a reputation beyond reputeN A N C Y has a reputation beyond reputeN A N C Y has a reputation beyond reputeN A N C Y has a reputation beyond reputeN A N C Y has a reputation beyond repute

N A N C Y's Flag is: Lebanon

أنا : N A N C Y

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Lee Lee

يااااااااااااااااااه

اغلب الناس اللى هنا سافرو خلاص - اصدقائي القدام

ربنا يمسيهم بالخير كلهم ويوفقهم

انا داخلة بس اقول الكلمتين دول وماشية

منورة يا نانسي

النور نورك يا قمر

و لو صحابك سافروا انا هنا

مرسي بوكو ما شيري

قديم 23rd June 2012, 12:47 PM N A N C Y غير متواجد حالياً
    N A N C Y
    Member

N A N C Y has a reputation beyond reputeN A N C Y has a reputation beyond reputeN A N C Y has a reputation beyond reputeN A N C Y has a reputation beyond reputeN A N C Y has a reputation beyond reputeN A N C Y has a reputation beyond reputeN A N C Y has a reputation beyond reputeN A N C Y has a reputation beyond reputeN A N C Y has a reputation beyond reputeN A N C Y has a reputation beyond reputeN A N C Y has a reputation beyond repute

N A N C Y's Flag is: Lebanon

أنا : N A N C Y

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ana_3enady
    انا لو قعدت 100 سنة أتعلم فرنساوي .. هانساه برضه

ماله العربي .. هه

سالو بقى

salut ana 3nadi

مش لما تتعلم العربي انت الاول

قديم 23rd June 2012, 12:48 PM ana_3enady غير متواجد حالياً
    ana_3enady
    Field Marshal

ana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond repute

ana_3enady's Flag is: Cape Verde

أنا : ana_3enady

دعوه لموضوعي

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة N A N C Y
    salut ana 3nadi

مش لما تتعلم العربي انت الاول

ده انا برضه

قديم 23rd June 2012, 12:50 PM Lee Lee غير متواجد حالياً
    Lee Lee
    Golden Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة N A N C Y
    النور نورك يا قمر

و لو صحابك سافروا انا هنا

مرسي بوكو ما شيري

ربنا يخليكي ليا ما انحرمش منك ابدا

قديم 30th June 2012, 11:36 AM alaashabana غير متواجد حالياً
    alaashabana
    Silver Member

alaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud of

alaashabana's Flag is: Canada

أنا : alaashabana

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Lee Lee

انا رايي فى استاذة / حنان - انها بتنطق بطريقة مملة زى مدرسينا ايام الثانوى
    - اللى هو النطق المصري الفرنسي

وصوتها مزعج فى النطق - يعنى بحس انها اساسا مفيش اى كيميا بينها وبين اللغة الفرنسية
    - بتحسسنى انها واخدها سبوبة مش اكتر

وداه رايي الشخصي فيها - انا دخلت على الموقع جانى صداع من صوتها

ممكن الى عاوز يذاكر فرنسي صح . . . يتبع الخطوات دى ببساطة فى نقاط محددة فى رشتة بسيطة

1- يشترى كتاب ال echo - a1 او acho a2 - واسطوانات الاوديو

2- يشوف اى مدرس يشرح معاه الدروس والجراميرا حتى لو عن طريق النت

3- بعدها يعمل تحديد مستوى فى المركز الفرنسي - واذا طلب منه المركز الفرنسي يكمل معاهم يكمل
    بحيث يوصل انه يقدر يدخل امتحان معتمد

4- بعدها يدخل امتحان TCF او TEF

5- يلاقى نفسه زى الفل مع حبة ممارسة للغة من مواقع الانترنت وسماع الاغاني الفرنسية
    طبعا طول ما انت سايق العربية فى مشوايرك اليومية اسمع فرنسي - مع متابعة قناه TV5

6- انا مش من هواه سماع - ميشيل توماس - دى بس للعلم لانه مزعج برضوه

وبكدا - خلص الموضوع

ممكن ياخد 8 شهور او اقل او اكثر حسب مجهودك
    بس لازم يشد حيله شوية وياخده على انه جد مش لعب

وانه كفاح وتحدى - يعنى يا قاتل يا قاتل حاجة من الاتنين

بالنجاح للجميع

انا اعترض

بكدة يبقى فى العربية والبيت وفى كل حتة فرنساوى .. دة احنا كدة هنمل ونتعب نفسيا .. طيب زنبهم اية اللى معانا فى البيت هما كمان يتعذبوا

بصراحة انا جربت الموضوع دة قبل كدة لاقيت مراتى زهقت واتحنقت من الفرنساوى.. يعنى حتى مش هنعرف نتابع ام بى سى 2 ولا نتفرج على مهند وسمر

لا لا انا مش عاوز اهاجر

قديم 5th July 2012, 07:56 AM Lee Lee غير متواجد حالياً
    Lee Lee
    Golden Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alaashabana
    انا اعترض

بكدة يبقى فى العربية والبيت وفى كل حتة فرنساوى .. دة احنا كدة هنمل ونتعب نفسيا .. طيب زنبهم اية اللى معانا فى البيت هما كمان يتعذبوا

بصراحة انا جربت الموضوع دة قبل كدة لاقيت مراتى زهقت واتحنقت من الفرنساوى.. يعنى حتى مش هنعرف نتابع ام بى سى 2 ولا نتفرج على مهند وسمر

لا لا انا مش عاوز اهاجر

على فكرة الفرنسية كلغة لطيفة جدا وحبوبة كدا - - انا بحس انها لغة العصافير على الشجر

لكن لو شفنا الفرنسية من زاوية حضرتك حيكون عندك حق طبعا يا عييييلاء

اقولك

الاهم طبعا مهند وسمر وام بي سي 2 و4 واكشن كمان
    وبلاها هجرة يا راجل - بلا مذاكرة بلا قلبت دماغ
    احنا برضوه حنعرف فى يوم نعوض حلقة واحدة من مسلسل مهند وسمر ولااى مسلسل تركى

سيبونى انا لازم انتحر فورا

قديم 11th July 2012, 10:00 AM Lee Lee غير متواجد حالياً
    Lee Lee
    Golden Member

شفتم اللينك داه

https://la-conjugaison.nouvelobs.com/
    https://la-conjugaison.nouvelobs.com/.../permettre.php
    https://la-conjugaison.nouvelobs.com/...ransmettre.php

فيه تصريفات جميع الافعال فى جميع الازمنة

وكمان فيديو