حواووشي الثورة - الصفحة 2 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > سياسة واقتصاد > مال وأعمال

مال وأعمال

حواووشي الثورة

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 6th May 2011, 08:54 PM ozoozo غير متواجد حالياً
    ozoozo
    Member

ozoozo has a spectacular aura aboutozoozo has a spectacular aura aboutozoozo has a spectacular aura about

ozoozo's Flag is: Saudi Arabia

أنا : ozoozo

ياعم حوواشي ايه ابو 5 جنيه ده انت فاكر نفسك في امريكا

ماشوفتش المرشح بتاع باكوس وهو بيقولك العادي بجني وربع والمخصوص بجنيه ونص

وبعدين لحمه ايه الي من عند الجزار دي ده انت ناقص تقولنا اغسلوا ايديكم قبل الاكل

الحمه يابني تنزل المدبح اخر النهار او تجيب لحمه مجمده وتملاها شغت ورزباله وشويه دهن وياريت لو حتتين ليه تدي احساس بالدسم

قديم 6th May 2011, 08:54 PM Virus غير متواجد حالياً
    Virus
    Golden Member

Virus has a reputation beyond reputeVirus has a reputation beyond reputeVirus has a reputation beyond reputeVirus has a reputation beyond reputeVirus has a reputation beyond reputeVirus has a reputation beyond reputeVirus has a reputation beyond reputeVirus has a reputation beyond reputeVirus has a reputation beyond reputeVirus has a reputation beyond reputeVirus has a reputation beyond repute

أنا : Virus

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شينكاوي
    لو انت من النوع اللي بياكل بضاعته حلك موجود متستنضفش اللحمة واشتري من جزار انت بتشك فيه وبالتالي لا يمكن تقرب علي رغيف واحد من اللي عندك

يامعلم ياكبير ياجاهز انت...دماغك متكلفة قوي يا ابو مصعب

قديم 6th May 2011, 08:54 PM شينكاوي غير متواجد حالياً
    شينكاوي
    Platinum Member

شينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond repute

أنا : شينكاوي

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nash

تصدق وتآمن بالله ... لاااااااااااا إله إلا الله ...

انا فهمت الواد مصعب بيعمل كده ليه

ابدا يا افندم مصعب وقعقع سبيشال كيس طيب تعرفي انا مش اخر مرة قلتلك خد 6 غرز في راسه من ورا بعد ما خف منهم من كم يوم وقع علي دماغه من قدام فراسه اتفتحت في القرن اللي بيبقي في الجبهة ووشه اتعور دا غير اللي بيعمله اخوه, علي فكرة مصعب وقعقع لهم نصيب في الشغلانة دي يعني اللي يفتح الباترينة لو عاوز حد يشتغل ناضورجي للتموين والصحة موجودين واجرة العيل فيهم مش هتزيد عن 15 جنيه في الكم ساعة اللي هتفتح فيهم الباترينة وبكدا يبقي تضيف ال 30 جنيه علي تكلفة الرغيف فيبقي الرغيف ب 5 جنيه ونص .

قديم 6th May 2011, 09:00 PM شينكاوي غير متواجد حالياً
    شينكاوي
    Platinum Member

شينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond repute

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ozoozo
    ياعم حوواشي ايه ابو 5 جنيه ده انت فاكر نفسك في امريكا

ماشوفتش المرشح بتاع باكوس وهو بيقولك العادي بجني وربع والمخصوص بجنيه ونص

وبعدين لحمه ايه الي من عند الجزار دي ده انت ناقص تقولنا اغسلوا ايديكم قبل الاكل

الحمه يابني تنزل المدبح اخر النهار او تجيب لحمه مجمده وتملاها شغت ورزباله وشويه دهن وياريت لو حتتين ليه تدي احساس بالدسم

استحملنا شوية يا اوزو ما انت عارف اني جديد علي الكار دا وانا متخصص كبدة بس , يعني يا اوزو اللحمة اللي بتقول عليها دي مضمونة ولا نظام كل قطتك واسلخ حمارك ؟ متنساش اننا بنعمل حاجة للصفوة ولازم نستنضف لهم لكن لو هنغير المكان وننزل علي عزبة الصفيح والغفير والبساتين والحتت دي ممكن نلجأ لللحمة المجمدة اللي انت بتقول عليها , شكلك يا اوزو مدكور قديم وهارش الحاجات دي .

قديم 6th May 2011, 09:09 PM !! Lidooooo !! غير متواجد حالياً
    !! Lidooooo !!
    Platinum Member

!! Lidooooo !! has a reputation beyond repute!! Lidooooo !! has a reputation beyond repute!! Lidooooo !! has a reputation beyond repute!! Lidooooo !! has a reputation beyond repute!! Lidooooo !! has a reputation beyond repute!! Lidooooo !! has a reputation beyond repute!! Lidooooo !! has a reputation beyond repute!! Lidooooo !! has a reputation beyond repute!! Lidooooo !! has a reputation beyond repute!! Lidooooo !! has a reputation beyond repute!! Lidooooo !! has a reputation beyond repute

!! Lidooooo !!'s Flag is: Egypt

أنا : !! Lidooooo !!

!For Medical Professionals Only

طب ولو جالك زبون صفوة يا شينكو و قالك عايز حواوشي اسكندراني

ودة زي مانتا عارف مبيبقاش في عيش زي اللى فوق دة

بتبقى عجينة جواها اللحمة المفرومة

هتعمل ايه .. علما بأن خسارة زبون أكيل لا تعادلها كنوز الدنيا وكداهوت

قديم 6th May 2011, 09:19 PM شينكاوي غير متواجد حالياً
    شينكاوي
    Platinum Member

شوف يا ليدو انا من الناس اللي بتؤمن بالتخصص ولي وجهة نظر معروفة عني ان كثرة المنتجات بتضيع الموظف وبتضيع العميل معه فعلشان كدا انا ضد انك تملي الليستة بتاعتك وخلاص بدون هدف بمعني ان هناك زبون قد يكون هو التارجت بتاعك وفي زبون مش مفيد لك في مرحلة ما من مراحل انتشارك , في المرحلة الاولي من باترينة الحواوشي انا بفضل انك تكون صاحب بال واحد لأن صاحب بالين كداب بمعني بما ان امكانياتك لا تتعدي المبلغ اعلاه يبقي يكون تركيزك علي منتج واحد لكن لو الموضوع مشي معك وقررت ان تغير نظام الباترينة لمحل وقررت ان يكون عندك صنايعية فهنا تقدر تخدم اكتر من نوعية من الزباين وتنتشر , مشكككككككككككوووووووووووووووووووور علي الطبق وحتة الليمونة اللي معه.

قديم 6th May 2011, 09:43 PM nash غير متواجد حالياً
    nash
    Field Marshal

nash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond repute

أنا : nash

ربنا يحفظه يا شينكاوي يارب ومش هاوصيك اكيد انت عارف طلع صدقه بنيه ان رب العالمين يحفظ الولاد ....

خلاص عالبركه هادرس الموضوع وهاخلي الولاد يتمرنوا عالجري لزوم اللياقه

قديم 6th May 2011, 09:50 PM Tornado غير متواجد حالياً
    Tornado
    Golden Member

Tornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond repute

Tornado's Flag is: Egypt

أنا : Tornado

فكرة حلوة جدا بجد

عارف الافكار دي ممكن نساعد بيها الناس يعني بدل ما تدي مبلغ كل شهر لعيلة محتاجة ممكن تلم فلوس وتعلهم مشروع زي ده وتفهمهم تقسيمة الفلوس وهيطلعوا مكسب ازاي وبكده يبقى حليت مشكلة اسرة محتاجة وفي نفس الوقت من غر ما يكونوا بياخدوا صدقة ولا يمدوا ايديهم لحد

لو سمحت يا شينكاوي ممكن افكار زي دي كمان ولو حد عنده افكار زيها يقول علشان نقدر نفيد الغلابة اللي محتاجين حد يساعدهم ويدلهم على طريق الكسب الحلال الشريف بعيدا عن التسول والسرقة

شكرا يا عزيزي شينكاوي

قديم 6th May 2011, 10:05 PM Tornado غير متواجد حالياً
    Tornado
    Golden Member

Tornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond repute

Tornado's Flag is: Egypt

أنا : Tornado

والله في 6 اكتوبر ايام الكلية مكنش فيه حواوشي الا ب 10 جنيه

قديم 6th May 2011, 10:37 PM شينكاوي غير متواجد حالياً
    شينكاوي
    Platinum Member

انت لماح وبشدة يا تورنادو , الموضوع قد يبدو في صورة نكتة سمجة او موضوع فكاهي لكن مش دا هدفي انا عاوز اقول ان من يريد ان يكسب قوت يومه بالحلال في مصر يمكنه ذلك بموارد مالية قليلة وشوية دماغ , صحيح ان الناس اللي ممكن تستفيد من الموضوع دا معندهاش رفاهية المشاركة في المنتديات او قراءة مشاركتنا لكن الواحد بيبقي عنده امل ان هناك من يستطيع ان ينقل الفكرة لمن يحتاجها , علي فكرة بالنسبة لبعض الناس اللي ممكن تستحقر الفكرة او تقولك ايه الافكار الشوارعجية دي عاوز اقولهم انك قد تستحقر فكرة ان يكون كل دخلك في اليوم 20 جنيه لكن في ناس كتير ال 20 جنيه بتحل لهم ازمة كبيرة وبتعيشهم ومن لا يصدقني فعليه ان يخطف رجله لاقرب جمعية شرعية ويسألهم عن كفالة اليتيم وكيف ان هناك يتيم ينتظر اهله ال 20 جنيه شهريا ومش يومياً من المتبرع , ربنا يغنينا جميعاً بالحلال ... عندي مشروع تاني يا تورنادو وهو عبارة عن محل فراخ متنقل بس دا ينفع في القري والمراكز الصغيرة وعاوز حد يكون فعلاً محتاج ولا يستكبر علي الشغل وراس المال تقريباً هيكون معقول لو الشخص دا متوفرة له بعض الامكانيات زي عنده اوضة في بيتهم يقدر يستخدمها للفراخ وكمان يكون عنده حمار دكر مش متجوز او بغل مخصي .