عندك عيلة ....ارجع لبيتك - الصفحة 2 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا

الهجرة إلى كندا
    المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الهجرة إلى كندا

عندك عيلة ....ارجع لبيتك

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 13th September 2011, 01:56 PM Ehab Salem غير متواجد حالياً
    Ehab Salem
    Moderator

Ehab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond reputeEhab Salem has a reputation beyond repute

Ehab Salem's Flag is: Canada

أنا : Ehab Salem

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نفرتارى
    تحياتى أخى الفاضل

الحقيقه أنا ضد فكرة أن الاب يترك الاولاد تحت أى مسمى معلش لايوجد أى مبرر يدعوا لحرمان
    العائله من رب العائله مهما كانت المغريات لان العمر ال بيعدى لالالالالايمكن أن يرجع مرة ثانيه

موضوع هام للغايه وجدير بالاحترام

ﺍﻧﺎ ﻻ ﺍﺗﻜﻠﻢ ﻣﻦ ﻓﺮﺍﻍ
    ﺍﺣﺪ ﺍﻻﻋﻀﺎء ﺍﻻﻓﺎﺿﻞ ﻫﻨﺎ ﺍﺷﺘﻜﻰ ﻟﻲ ﻣﻦ ﺗﺪﺧﻞ ﺑﻌﺾ ﺍﻻﻋﻀﺎء ﺍﻟﺬﻳﻦ ﻋﻠﻰﺻﻠﻪ ﺷﺨﺼﻴﻪ ﺑﻪ ﻭ ﻟﻮﻣﻬﻢ ﻟﻪ ﻓﻲ ﺍﻟﺮﺳﺎﺋﻞ ﺍﻟﺨﺎﺻﻪ ﻭ ﺍﻟﻤﻜﺎﻟﻤﺎﺕ ﺍﻟﺘﻠﻴﻔﻮﻧﻴﻪ ﻋﻠﻰ ﺗﺮﻛﻪ ﻋﺎﺋﻠﺘﻪ ﻭﺍﻟﻌﻮﺩﻩ ﻟﻠﺨﻠﻴﺞ
    ﻗﺎﻝ ﻟﻲ ﺍﻻ ﻳﻜﻔﻲ ﻣﺎ ﻧﺤﻦ ﻓﻴﻪ ﻣﻦ ﺍﻟﻢ ﻧﻔﺴﻲ ﺣﺘﻰ ﻳﺰﻳﺪﻭﻩ ﺑﺎﻟﻠﻮﻡ ﻭ ﺍﻟﺘﻘﺮﻳﻊ ﺍﻟﺬﻱ ﻳﺒﺪﻭ ﻓﻲ ﻇﺎﻫﺮﻩ ﺍﻧﻪ ﻟﻠﻨﺼﺢ ﻭ ﺍﻻﺭﺷﺎﺩ
    ﻫﺬﺍ ﺍﻟﺮﺟﻞ ﻟﺪﻳﻪ ﺧﻤﺴﺔ ﺍﺑﻨﺎء ،
    ﻣﻨﻬﻢ ﻭﺍﺣﺪ ﺩﺧﻞ ﺍﻟﺠﺎﻣﻌﻪ ﻓﻲ ﺍﻭﻝ ﺳﻨﻪ ﻟﻬﻢ ﺑﻜﻨﺪﺍ ﻭ ﺍﻟﺬﻱ ﻳﻠﻴﻪ ﺳﻴﺪﺧﻠﻬﺎ ﺍﻟﺴﻨﻪ ﺍﻟﻘﺎﺩﻣﻪ
    ﻣﻦ ﺍﻳﻦ ﻟﻠﺮﺟﻞ ﺍﻥ ﻳﺄﺗﻲ ﺑﻤﺼﺎﺭﻳﻒ ﺍﻟﺠﺎﻣﻌﻪ ﺍﻟﺒﺎﻫﻈﻪ ﻓﻲ ﻛﻨﺪﺍ ﻟﻮﻟﺪﻳﻦ ﻭ ﻣﻦ ﻳﻠﻮﻧﻬﻢ ﻣﻦ ﺍﻟﺜﻼﺛﻪ ﺍﻟﺒﺎﻗﻴﻦ ﻭ ﻫﻮ ﺑﺪﻭﻥ ﻋﻤﻞ ﻓﻲ ﻛﻨﺪﺍ

ﻛﻞ ﻭﺍﺣﺪ ﻭ ﻟﻪ ﻇﺮﻭﻓﻪ
    ﻓﻠﻨﺤﻤﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻰ ﻣﺎ ﻧﺤﻦ ﻓﻴﻪ ﻭ ﻟﻨﺘﺮﻙ ﺍﻻﺧﺮﻳﻦ ﻭ ﺷﺄﻧﻬﻢ
    Posted via Mobile Device

قديم 13th September 2011, 02:59 PM Lee Lee غير متواجد حالياً
    Lee Lee
    Golden Member

Lee Lee has a reputation beyond reputeLee Lee has a reputation beyond reputeLee Lee has a reputation beyond reputeLee Lee has a reputation beyond reputeLee Lee has a reputation beyond reputeLee Lee has a reputation beyond reputeLee Lee has a reputation beyond reputeLee Lee has a reputation beyond reputeLee Lee has a reputation beyond reputeLee Lee has a reputation beyond reputeLee Lee has a reputation beyond repute

Lee Lee's Flag is: Canada

أنا : Lee Lee

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ehab Salem
    من ترك اسرته هنا و عاد لعمله له أسبابهو يعلم جيدا اﻻثار السلبيه لذلك
    دعونا ﻻ نزيد اﻻمهم النفسيه بالحديث عن هذااﻻمر
    فلندعو لهم بجمع الشمل قريبا و لنهتم بشأننا طالما ان الله جنبنا ذلك

هم لم يفعلوا ذلك اﻻ مضطرين

رأيي الشخصي و ﻻ اجبر عليه احدا
    Posted via Mobile Device

انا معاك يا بشمهندس ايهاب

لان فعلا ممكن يكون الشخص له حسابات معينة
    او له ظروف احيانا ممكن تجبره على كدا - وممكن تكون اقوى منه كمان - الله يعينهم بجد

لكن
    رايي ان ربنا حيزرقنا فى اى مكان

اللى بيسيب عيلته فى كندا ويرجع من تانى الخليج يكمل
    داه قرار تحس انه فيه نوع من التشتيت الذهنى والعصبي والنفسي وكمان ضد فكرة الاستقرار نفسها

النموذج موجود بالفعل
    و لان مرتباتهم وبونصات كويسة فى الخليج وفى نفس الوقت مدارس اطفالهم هناك افى كندا افضل
    واقل تكلفة مقارنه بنفس المستوى فى مدارس الخليج

فهما حاسين انهم ضربو عصفورين بحجر واحد
    احتفظو بدراسة ابناؤهم وباسبور كندى هناك وما خسروش وظايفهم هنا

مش عارفة بصراحة
    احيانا لما بسمع كلامهم باديهم اعذار كتير وبيقدرو يقنعونى كمان بوجه نظرهم فى احتفاظهم بالخليج
    الله يعينهم

ميرسي

قديم 13th September 2011, 05:40 PM hesham_noaman غير متواجد حالياً
    hesham_noaman
    Member

hesham_noaman is on a distinguished road

hesham_noaman's Flag is: Egypt

أنا : hesham_noaman

ببساطة الأسرة تتحرك معا اما البقاء فى الوطن معا أو السفر للخارج معا أو الهجرة معا
    ثانيا فى مصر والدول العربية والدول الأوروبية وكل مكان
    الأب والأم مسئولين مسئولية تامه عن أولادهم وتربيتهم وتنشئتهم

قديم 13th September 2011, 09:17 PM shawi غير متواجد حالياً
    shawi
    Colonel

shawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond repute

shawi's Flag is: Canada

أنا : shawi

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ehab Salem
    ﺍﻧﺎ ﻻ ﺍﺗﻜﻠﻢ ﻣﻦ ﻓﺮﺍﻍ
    ﺍﺣﺪ ﺍﻻﻋﻀﺎء ﺍﻻﻓﺎﺿﻞ ﻫﻨﺎ ﺍﺷﺘﻜﻰ ﻟﻲ ﻣﻦ ﺗﺪﺧﻞ ﺑﻌﺾ ﺍﻻﻋﻀﺎء ﺍﻟﺬﻳﻦ ﻋﻠﻰﺻﻠﻪ ﺷﺨﺼﻴﻪ ﺑﻪ ﻭ ﻟﻮﻣﻬﻢ ﻟﻪ ﻓﻲ ﺍﻟﺮﺳﺎﺋﻞ ﺍﻟﺨﺎﺻﻪ ﻭ ﺍﻟﻤﻜﺎﻟﻤﺎﺕ ﺍﻟﺘﻠﻴﻔﻮﻧﻴﻪ ﻋﻠﻰ ﺗﺮﻛﻪ ﻋﺎﺋﻠﺘﻪ ﻭﺍﻟﻌﻮﺩﻩ ﻟﻠﺨﻠﻴﺞ
    ﻗﺎﻝ ﻟﻲ ﺍﻻ ﻳﻜﻔﻲ ﻣﺎ ﻧﺤﻦ ﻓﻴﻪ ﻣﻦ ﺍﻟﻢ ﻧﻔﺴﻲ ﺣﺘﻰ ﻳﺰﻳﺪﻭﻩ ﺑﺎﻟﻠﻮﻡ ﻭ ﺍﻟﺘﻘﺮﻳﻊ ﺍﻟﺬﻱ ﻳﺒﺪﻭ ﻓﻲ ﻇﺎﻫﺮﻩ ﺍﻧﻪ ﻟﻠﻨﺼﺢ ﻭ ﺍﻻﺭﺷﺎﺩ
    ﻫﺬﺍ ﺍﻟﺮﺟﻞ ﻟﺪﻳﻪ ﺧﻤﺴﺔ ﺍﺑﻨﺎء ،
    ﻣﻨﻬﻢ ﻭﺍﺣﺪ ﺩﺧﻞ ﺍﻟﺠﺎﻣﻌﻪ ﻓﻲ ﺍﻭﻝ ﺳﻨﻪ ﻟﻬﻢ ﺑﻜﻨﺪﺍ ﻭ ﺍﻟﺬﻱ ﻳﻠﻴﻪ ﺳﻴﺪﺧﻠﻬﺎ ﺍﻟﺴﻨﻪ ﺍﻟﻘﺎﺩﻣﻪ
    ﻣﻦ ﺍﻳﻦ ﻟﻠﺮﺟﻞ ﺍﻥ ﻳﺄﺗﻲ ﺑﻤﺼﺎﺭﻳﻒ ﺍﻟﺠﺎﻣﻌﻪ ﺍﻟﺒﺎﻫﻈﻪ ﻓﻲ ﻛﻨﺪﺍ ﻟﻮﻟﺪﻳﻦ ﻭ ﻣﻦ ﻳﻠﻮﻧﻬﻢ ﻣﻦ ﺍﻟﺜﻼﺛﻪ ﺍﻟﺒﺎﻗﻴﻦ ﻭ ﻫﻮ ﺑﺪﻭﻥ ﻋﻤﻞ ﻓﻲ ﻛﻨﺪﺍ

ﻛﻞ ﻭﺍﺣﺪ ﻭ ﻟﻪ ﻇﺮﻭﻓﻪ
    ﻓﻠﻨﺤﻤﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻰ ﻣﺎ ﻧﺤﻦ ﻓﻴﻪ ﻭ ﻟﻨﺘﺮﻙ ﺍﻻﺧﺮﻳﻦ ﻭ ﺷﺄﻧﻬﻢ
    Posted via Mobile Device

===========
    كنت ارغب أن ابقى في صف القراء كما وعدت في مداخله سابقه ضمن هذه المشاركه ولكن يبدو انه يصعب على ان اغير عادتي

نعم اخي الكريم باشمهندس ايهاب

هناك ظروف قاهره ومختلفه حتمت على البعض أن يتركوا عائلتهم والعودة لمصدر رزقهم سنة او سنتين ولكل أسبابه قد يراها من ينظر اليها من خارج الصندوق انها ظروف يمكن التغاضي عنها وان الترابط العائلي أولى
    ولم يعرف البعض ممن هم خارج الصندوق ان ترك العائله لم يكن دائما بسبب المال
    بل للخروج من حالة الكآبه التي قد تصيب البعض أثناء البحث عن منصب وليس وظيفه فقد يكون الشخص محل الحوار صاحب مكانه مرموقه وأولاده قد كبروا ولديه المال للصرف عليهم لكنه لم يستطع الجلوس في البيت وأن ينتظر دخول امتحانات لغه مرة أخرى غير الأيلتس التي تعداها عندما قدم طلب الهجره

بالمناسبه ليس كل المهاجرين أطباء وبالتالي يجب النظر للمشاركه بوجه عام وليس حصرا على معادلة الأطباء والصيادله

إن طرح المشاركه كان لوضع صوره قد تقابل البعض عندما يحضرون هنا وحتى لا يكون هناك مفاجأه بل حتى يكون لديهم استعداد

وأنا لا أرى داعيا للتقريع واللوم على من كان قراره ترك العائله والعوده طالما انه باتفاق ووفق خطه مدروسه لألا يحدث فقد في التواصل

لقد سمعتها من مهندس يعمل في البترول ويغيب شهرين ويعود 3 اسابيع فقد علق ابنه المراهق على تأنيبه له ...ولا يهمك مانت رايح قريب.....كلامك مش حيمشي!!!!!

هل تفكرون في وسائل التواصل الحضاريه الآن سواء سكايب او الماسنجر او الجيتووك او الياهو
    إن هذه الوسائل بالصورة والصوت جعلت رب الأسرة القابع في الحر متواصلا مع أفراد اسرته الجالسون في شمال ألبرتا في البرد القارس على سبيل المثال
    فحافظوا على التواصل اليومي من الغربه الى بلاد الغربه هذه ضروره حتى تبقوا على خطوط التواصل
    عيشوا معهم يوم بيوم ومع أحداثهم مهما صغرت قوموا بالتعليق والتفاعل تابعوا أخبار المدارس والجامعات
    كونوا مع الام اعطوها دفعه وجرعه من الدفع المعنوي إن كان قراركم بالغربه عنهم في غربتهم الجديده

قديم 13th September 2011, 10:20 PM Moe غير متواجد حالياً
    Moe
    Senior Member

Moe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond repute

أنا : Moe

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Lee Lee

لكن
    رايي ان ربنا حيزرقنا فى اى مكان

اللى بيسيب عيلته فى كندا ويرجع من تانى الخليج يكمل
    داه قرار تحس انه فيه نوع من التشتيت الذهنى والعصبي والنفسي وكمان ضد فكرة الاستقرار نفسها

النموذج موجود بالفعل
    و لان مرتباتهم وبونصات كويسة فى الخليج وفى نفس الوقت مدارس اطفالهم هناك افى كندا افضل
    واقل تكلفة مقارنه بنفس المستوى فى مدارس الخليج

فهما حاسين انهم ضربو عصفورين بحجر واحد
    احتفظو بدراسة ابناؤهم وباسبور كندى هناك وما خسروش وظايفهم هنا

لا ظلمتيهم..مش كده خالص (للفئه العظمي)..المشكله مش في المال ابدا في البلد دي ..لا للمهاجر الجديد الي غالبا مرتاح ماديا ولا الي مش معاه المال الكافي ..بيعيش كويس برده ..الغالب بيكون في دماغه فكرة الاستقرار بس فيه عوامل نفسيه will build up لا حتخليه يستمتع لا بالبلد ولا يحس بالحاجات الي كان ليل نهار بيتكلم عنها ..النضافة و العدالة الاجتماعية و..و..و..الحاجات دي موجوده فعلا جدا ..بس (روح )الواحد دي لو مش حاسة بكابة زي كلام استاذ شاوي..مش ساكنة ومرتحاه...صورته و الself worth feeling s ..انه بيعمل حاجة..انه مرئي زي ماكان في بلده دكتور مهندس يشار له بالبنان..مش حيحس بكل الحاجات دي مهما اتكتب من كلام نظري زي معظم المنتديات...حد فاهم حاجة ؟؟لو ماحدش فاهم اشطه خليني اتحفكم بشوية نظريات انبعاثيه انبعاجيه منبثقه مممممكن حد يفهمها وتقصر عليه الطرق إن شاء الله
    تحياتي مادام اغابي

قديم 13th September 2011, 11:47 PM shawi غير متواجد حالياً
    shawi
    Colonel

shawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond repute

افتراضي حتى تعم الفائده

الاستاذ MOE أو الأخت LEE LEE الفكره كالتالي
    يتفاجأ بعض ممن يهاجرون بمواقف لم تكن ضمن توقعاتهم ولا حساباتهم
    نعم تأخر الحصول على عمل يؤثر ويضايق فيقرر البعض العودة لأعمالهم السابقه إن كانت هناك فرصه أملا في توفر سيوله تمكنه من تكمله مشوار الهجره بكرامه
    آخرين خاصة ممن كانوا يحتلون وظائف عليا قد تكون إداريه أو استشاريه سوف يؤثر أمر تأخر الحصول على العمل المناسب عليهم ويدخلهم في دور الكآبه ليست المادة والسيوله سببها لكن كما تفضل الأستاذ MOE تحقيق الذات فالهجره سبب منها العائله والرغبه في الحصول على تعليم ممتاز عالي لهم وعيشتهم في مكان راق ....لكن الشخص نفسه رب العائله جالس في البيت يحاول ايجاد مركز مناسب مرموق كما كان تتداخل في نفسه أمور شتى
    كل ذلك تم الدخول اليه وشرحه في مغارات مختلفه من مغارات المهاجرين ومنها انا باهاجر ليه او تجارب من هاجروا

لقد رأيت من قرر وقال....لقد استغنيت عن موضوع الهجره...انا عملته للاولاد خليهم هم ياخدوا التعليم والجنسيه وبعدين انا الحق بهم او يعملوا لي سبونسر شب من تاني الخ هذه القصص ويزوروني مره وازورهم مره (( لا تنسوا ان هذا النوع كما قلنا لديه سيوله ماديه يعني تكاليف السفر ليس لديه معها اي مشكله ))

اعتقد ان طرح مواضيع تعلم مهارات او مهن أخرى سيكون دافع لإشغال وقت هذا النوع من المهاجرين ليتكون لديهم علاقات وكما تسمى نتوورك من ورائها يمكن الوصول لعمل مناسب يرضي الشخص ويبقيه مع عائلته

الزبده..........هذا الطرح هو محاولة تنوير للقادمين الجدد مع محاولة مناقشة وسائل تمكن من يواجه المشكله من عبورها عبر التفكير هنا بصوت عال....ولا شك ان اللي ايده في الماء ليست زي اللي ايده في النار
    فالتنظير والحلول الشفهيه لا تضع طعاما في فم........ولا تنزع الافكار السوداويه من المخ

لذلك طلبي ممن يقرأ ان يفكر ويدلي برأيه عن كيفية ايجاد حلول لمثل هذه الحالات وما الذي يمكنه ان يفعله ان كان هو من تواجهه هذه المشاكل التي طرحت في هذه المداخله لعلها تفيد أحدا ممن يقرؤون ويحجمون عن المشاركة والكتابه
    انظروا الاحصائيه 13 مداخله فقط بينما قرأ المموضوع أكثر من 400 شخص!!!!اين التفاعل؟ هل هو أمر فردي أم نادر أم غريب ولا يحتاج النظر فيه!؟
    إن مشاركات بعض المطاريد تفيد انهم دخلوا في هذه الحاله فما بالكم فيمن لا يكتب
    إن منتدى المطاريد منتدى قيم ومهم وفعال ومؤثر..........فليكن نبراس علم ومعرفه.....أرفعوا الروح المعنويه لهذه الفئه وشاركوا برايكم. في كيفيه التعامل مع الموضوع....بنظرية ماذا تفعل لو كنت مكانه؟!

قديم 14th September 2011, 11:20 AM Moe غير متواجد حالياً
    Moe
    Senior Member

Moe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond repute

أنا : Moe

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shawi
    الاستاذ MOE أو الأخت LEE LEE
    اعتقد ان طرح مواضيع تعلم مهارات او مهن أخرى سيكون دافع لإشغال وقت هذا النوع من المهاجرين ليتكون لديهم علاقات وكما تسمى نتوورك من ورائها يمكن الوصول لعمل مناسب يرضي الشخص ويبقيه مع عائلته

انظروا الاحصائيه 13 مداخله فقط بينما قرأ المموضوع أكثر من 400 شخص!!!!اين التفاعل؟ هل هو أمر فردي أم نادر أم غريب ولا يحتاج النظر فيه!؟

لو كنت تقصدني يا طيب بالتنظير لا ماتخافش أنا كنت بهزر بس ..ما كنتش حخرج عن موضوعك باي نظريات منبعجه منبثقه و لا حاجة..حضرتك عايز حلول من نوعية المشار عليه بالاحمر الناس تجتمع وتعمل دورات و نشاطات و و و ..رأي ومش ملزم بيه احد ..مش حيحصل من المنتدي ده تحديدا..ولو اجتمعوا مره ولا اتنين مش حيجتمعوا التالتة عشان يعملوا الي حضرتك بتقول عليه ده... منتدي خليجي ممكن جدا ..الجديد (غالبا) بيكون عنده أفكار كتير غلط ..بتاخد العمليه منه فتره لحد مايبقي
    realistic knows what is the myth and what is the truth

..افاضل كتير قبلك قالوا نفس الكلام وحاولوا لحد ما يئسوا و اختفواو بعضهم اتهان كمان ..بعد سنتين في المنتديات(ادمان والله علي فكره ) اقولك ماتحبطش لو ماوجدت تفاعل في مواضيع مهمه زي موضوعك واتبع حكمة الامام الشافعي..لا تعطين الرأي لمن لا يريده فلا انت محمود ولا الرأي نافعه..هي عموما المواضيع بتاع المساعدة زي موضوع د/مدحت فتحي اقل تفاعل ومشاهده ..يعني people don’t care , why would I give a damn انت قلت مايمليه عليه ضميرك ونقلت الي شفته بصدق والي يطلب مساعدتك ماحدش حيتاخر بفضل الله ...فما تزعلش لو ماوجدت تفاعل
    ..بعد كده الي يجي يجي الي يقعد يقعد الي يمشي يمشي الي يلاقي وظيفه يلاقي ما يلاقيش دي مشكلته هو
    that is his own problems not yours , let him deal with it
    شكرا جزيلا علي مشاركتنا الاضافات المفيده جدا لي شخصيا الي من أرض الواقع وعلي وقتك وعلي مجهودك وربنا يبارك لك وفي اهلك ويعزك ويوفقك انت ومن تحب

قديم 14th September 2011, 12:34 PM great expectations غير متواجد حالياً
    great expectations
    Golden Member

great expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond repute

أنا : great expectations

المهندس الفاضل shawi
    مواضيع حضرتك تلامس الاوتار الانسانية
    اسمح لي احييك

انا اقرا ولا اجد ردا مناسبا فلا اشارك

ولكن لو تحب تعرف رايي

انا اري ان بعضنا يعيش في غربة داخل وطنه بالااضافة الي ان
    المنزل لا يراه الا للنوم حيث انك لن تتسطيع ان تسد رمق اسرتك الا بالعمل 18 ساعة مثل اغلب الاطباء

وحيث انها غربة في غربة يبقي كندا تكسب

احنا اللي اتاصل فينا القيمة والمركز في وظيفة ميري

اعتقد ان قليل جدا بلاد تضع مهنة المواطن في البطاقة والباسبور زي مصر

حتي رخصة القيادة

واول حاجة بيبص عليها من يفحص ورقك مهنتك

ترسخت فينا الطبقية والعنجهية

يا عم انا هاهاجر ان شاء الله ومش راجع

اسهل حل لمن لا يريد ان يتسرب منه العمر

غير الكاريير

وكن انسانا جديدا

فيه مهن اعتقد ان فيها عجز كبير في كندا

مش عيب ولا حرام تدخل مباشرة في الاستعداد ان تكون شخص جديد

وما حدش هيبصلك من تحت لفوق ولا من فوق لتحت

قيمة ذاتك في عملك ايا كان واهميته للمجتمع

يا سلام علي المساواة

عارف هنا في مصر

لو حبيت اقف في طابور اووقفت وحد عارفني

مااقولكش

كده برضه يا دكتور واقف في الطابور

- ياعم انا مبسوط كده

لا

مصر متعبة شوية

لا عارف نتسامح مع انفسنا ولا مع الاخرين

اعتقد بلد زي كندا بتسمح بحد اقصي 40 ساعة عمل هنلاقي اكيد وقت لاسرنا

خالص محبتي وسلام خاص لدكتور محمد اللي منور

قديم 14th September 2011, 12:42 PM shawi غير متواجد حالياً
    shawi
    Colonel

افتراضي أخي MEO حفظك الله وبعد

استغفر الله إن كنت أقصد أحد بإساءه أبدا
    وما تنويهي لاسمك واسم الاستاذه Lee Lee وهي اسماء ليست حقيقيه كما أرى إلا لأنكما تجاوبتما مع الطرح
    لزيادة التعارف بيننا اليك الآتي

أنا كاتب صحفي هندسي في مجلة اسبوعيه هندسية تعنى بالفضائيات وأجهزة الاستقبال وبالتالي أقرأ كثيرا فيما يكتب حول المجلة من نقد سواء في مصلحتها أو ضدها وهي ليست مجلتي بل انا أحد اعضائها ومتعود على تلقي كل انواع النقد بالهاتف والايميل والبريد منذ ما يزيد عن العشرة سنوات.

أنا مستشار للعديد من شركات تصنيع أجهزة الاستقبال الفضائي الكوريه والصينية حتى في المانيا ولوكسمبورج وهو شيئ لا تراه كثيرا في وطننا العربي

هذا جزء من خبراتي التي تملا صفحات الريزومي التي وصلت الى 30 سنه

وحينما جئت هنا قالولي.............فين لبن العصفور
    شهادات وورق الخ لكن لازم تدخل في السيستم .
    استسلمت وانقدت له أملا في أن اصل للنتيجة المطلوبه

انا أكتب من وقائع شاهدتها ولمستها ولم يذكرها لي أحد قبل ذلك

كل العقبات التي يتم النقاش حولها هي حول خطوات الهجرة نفسها..........ولكن ما بعد الوصول .....كتب في تجارب الزملاء الأفاضل وهي التي حظيت وتحظى بآلاف من أرقام الدخول والمشاهده........أتعرف لماذا.......لأن ما بعد الوصول مجهول ولأن الصفحات في بعض المشاركات تعدت المئات يضيع قائها قبل أن يصل للزبده فآثرت فتح الموضوع في هذه النقطة المباشره.

فأنت لم تأت بعقد عمل مثلما يحدث في الخليج
    ولا أتيت عند معرفه سيساعدك للوصول إلى عمل أنت أصلا تجيده

بل تفاجأ بما يطلب منك وطريق العود مكلف جدا خاصة للعائلات وإمكانية العودة قد تكون صعبه لمن حرق المراكب والقى بآخر سيجاره من يده واستقل الطائره

لذلك كان فتح هذا الموضوع..........هو نوع من التنبيه........ونقاش حر مفتوح.........لا أحد يزعل ولا ياخد على خاطره
    أملا في أن يكون نافذه على خيار قد يختاره البعض وهو ترك العائله حتى يفي باحتياجاتها رغم انه بعد تقريبا سنه أو أقل من وصوله وهي الفترة التي يعتقدون انها ستستنفذ المدخرات التي أتى بها وأقر بها عند دخوله واصلا عند تقديمه طلب الهجره يكون قد أصبح مستحقا للمساعدات بأشكالها وأن يتحمل العيش الضيق إن لم تكن لديه سيولة أخرى تعينه وبالتالي يبقى مع العائله.

البعض لا يستطيع أن يتحمل لأن الوضع يصبح صعبا جدا فمن شخص يأمل الآخرين في مجرد محادثته او التكلم معه إلى شخص في وضع يشبه الاستجداء ليس للمال بل للكلام فتكون الكآبه والمشاكل والامراض النفسيه اللهم عافنا منها لمن لا يستطيع التحمل..........فيحلها بالعودة املا في اصلاح الوضع النفسي ولكن للاسف مع تاثير على الوضع الاسري.

فمعظم الناس في أعمالهم وإن قابلك أحدهم يسألك أنت لسه ماشتغلتش ، الشغل موجود مالي البلد.....
    تصيب الكآبه من يسأل عن حاله وكأنه هو من ألقى بنفسه في هذه التهلكه خاصة إذا مر شريط ذاكرة فترة عمله السابقه
    لذلك يكون التمسك بحبل الله والصبر هو مفتاح الفرج

لم اقصد من المداخله عمل حلقات بحث عن عمل او مساعدة بل تنوير هؤلاء الأشخاص عبر كتابة وصلات تؤدي إلى امتحانات تعطي شهادات
    للاسف هذا ما يحدث حينما نكتب فيفهم الكلام على غير محمله. ولو كانت هناك محادثه باستخدام وسائل الصوت والصوره لكانت الأفكار تصل بشكل اسهل

كما كانت إشارتي للاخت الصيدلانيه التي ستأتي مع زوجها وتسمع عن المعادله.....نعم قلت لها ان تعمل شهاده كنديه كمساعد صيدلي مدتها سنه إن لم تجد شغلانه في المجال من البدايه وستشتغل بها وستساعدها في استرجاع مفاهيم من ايام الكليه وتاخد خبره صيدلانيه لانها ستحتك بالعمل نفسه في البلد هنا وهي الخبر سنه على الأقل التي يطلبونها خبره في البلد ثم أخيرا تستطيع الدراسه والمعادله
    أي هي مشوره حتى لا تستنفذ المدخرات قبل أن يكون هناك دخل فيصابوا بالاحباط

وتحياتي وأمنياتي بالتوفيق للجميع
    اللهم اني بلغت........اللهم فاشهد

===========

ملحق :

أخي دكتور قناوي
    رأيت مشاركتك بعد أن كتبت مشاركتي.............وانت لمست جرحا بكلمه............غير الكارير
    نعم قد يكون هذا أكثر الحلول نجاعه لكن رضى النفس هو ما سيوقف هذا الأمر
    وللوصول اليه ارى ان نضع وصلات للدراسه لتغيير الكارير
    انا شفتها في مشاركه أعتقد لحضرتك وكنت نوهت ليها هنا فقط تصنيفها بما يفيد

إن من يصيبهم الاحباط والكآبه هم من لا يغيرون الكارير ولو مؤقتا إلى أن يقسم الله أمرا آخر
    من رأيك أرى أنك مع أن يبقى رب العائله مع عائلته يعني....عندك عيله ........ارجع لعيلتك
    بفرض إنك فعلا هاجرت بس سبتهم ورجعت لسبب من الاسباب السابق ذكرها.
    شكرا على تفاعلك ومشاركتك

التعديل الأخير تم بواسطة shawi ; 14th September 2011 الساعة 12:49 PM

قديم 14th September 2011, 12:57 PM MFadel غير متواجد حالياً
    MFadel
    Silver Member

MFadel has a reputation beyond reputeMFadel has a reputation beyond reputeMFadel has a reputation beyond reputeMFadel has a reputation beyond reputeMFadel has a reputation beyond reputeMFadel has a reputation beyond reputeMFadel has a reputation beyond reputeMFadel has a reputation beyond reputeMFadel has a reputation beyond reputeMFadel has a reputation beyond reputeMFadel has a reputation beyond repute

MFadel's Flag is: Egypt

egypt

أنا : MFadel

الله يسامحك

لمست الجرح الغائر فى النفس والقلب وكأنك صببت عليه حكولاً صباً صباً.
    ولكـــن
    لا أظن أن أحداً اصيب بهذا الجرح برضى نفس او برغبه شخصية ويمكن الى ان ارجح ان الجميع اصيب بهذا كداء لا يريده احد ولا يرغبة
    ولكن نقول
    مجبر أخاك لا بطل

والله انا دوماً اقول :
    حسبنا الله ونعم الوكيل فى كل من تسبب لنا فى ذلك واجبرنا على عليه

اللهم الهمنا الصبر واجمع الجميع بأهله فى غير ضراء مضرة ولا فتنة مضلة وهىء لنا العيش فى جوار احبابنا واهلينا