Top 8 Reasons NOT to Immigrate to Canada - الصفحة 2 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا

الهجرة إلى كندا
    المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الهجرة إلى كندا

Top 8 Reasons NOT to Immigrate to Canada

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 9th July 2010, 08:17 PM ياسر جعفر غير متواجد حالياً
    ياسر جعفر
    Senior Member

ياسر جعفر has a spectacular aura aboutياسر جعفر has a spectacular aura about

ياسر جعفر's Flag is: Canada

أنا : ياسر جعفر

إخوانى و أخواتى الأعزاء
    من الأخر .. و علشان زى ما بيقلوا قطمه أبرك من نحته

أولاً : قرار الهجره .. قرار شخصى جداً جداً جداً .. و كل واحد قدم على الهجره ليه أسبابه الخاصه و لا تنطبق غير عليه هو فقط خلال مرحله زمنيه خاصه بيه هو فقط و لا تنطبق غير عليه هو فقط
    يعنى إللى بياخد قرار الهجره النهارده .. بعد عدد ما من السنوات (بإفتراض ثبات معظم ظروفه) في إحتمال كبير إنه يرجع فى كلامه مثلاً أو يمشى فى طريق أخر

ثانياً : أى واحد فينا قبل ما بيهاجر بيمر بمرحله بيقارن و بيفاضل فيها بين جميع الخيارات المتاحه و المناسبه لحالته ثم بعد فتره من التفكير العميق و دراسة الموضوع و مقارنة المزايا و العيوب بياخد القرار على مسؤليته الشخصيه .. بالظبط زى أى واحد فينا بيلعب شطرنج مع الدنيا .. و طبعا محدش بيحب يخسر فى اللعب فما بالك فى الحياه

ثالثاً : أكتر واحد بيطصدم لما يوصل على أى بلد سواء للعمل زى الخليج أو بلد مهجر هو الشخص إللى كسل يدرس الموضوع بشكل جيد و بحياد تام و عاش أحلام اليقظه و عمل مصيبه اسمها Over Expectations

أخيراً أى بلد فى العالم .. دائماً و أبداً بتكون جاذبه لناس و فى نفس الوقت طارده لناس أخرين

أرجو أن أكون نجحت فى إيصال مقصدى بدون التأثير على أحد سلباً أو إيجاباً .. و الله الموفق

قديم 9th July 2010, 09:01 PM shampania غير متواجد حالياً
    shampania
    Member

shampania will become famous soon enoughshampania will become famous soon enough

افتراضي معلومات قيمة جدا مونتريال 2010

أنا : shampania

وجهات نظر بردو كل واحد له نظارتة شايف بيها الدنيا على مقاساته هو
    مرة كندا كويسة والهجرة ليها تمام
    ومرة كندا ضياع
    اما بالنسبة ليا كندا مستقبل جيد ان شاء الله

الملفات المرفقة

تحذير: يتوجب عليك فحص الملفات للتأكد من خلوها من الفيروسات

تحميل الملف
    إسم الملف : New Text Document.txt‏
    نوع الملف: txt
    حجم الملف : 100 بايت
    المشاهدات : 17

قديم 9th July 2010, 11:14 PM Night Angel غير متواجد حالياً
    Night Angel
    Member

Night Angel is on a distinguished road

أنا : Night Angel

فى الحقيقه وللامانه الموضوع من منتدى اجنبى لكن مبقاش السيت بتاعه يفتح من فتره كبيرة - وليست افكارى - ولكن حبيت احط الافكار ماذا يقول الاخرون عن كندا واشوف ردودكم هتكون ايه - بس فعلا من تجارب العديد من الكتاب فى المنتدى - الايجابيات اكتر من السلبيات - بالتوفيق لكل من ارد الهجره -

قديم 9th July 2010, 11:16 PM أكسيلانس غير متواجد حالياً
    أكسيلانس
    Silver Member

أكسيلانس has a reputation beyond reputeأكسيلانس has a reputation beyond reputeأكسيلانس has a reputation beyond reputeأكسيلانس has a reputation beyond reputeأكسيلانس has a reputation beyond reputeأكسيلانس has a reputation beyond reputeأكسيلانس has a reputation beyond reputeأكسيلانس has a reputation beyond reputeأكسيلانس has a reputation beyond reputeأكسيلانس has a reputation beyond reputeأكسيلانس has a reputation beyond repute

أنا : أكسيلانس

عزيزي سبيدر ,, شكرا علي طرحك لهذه الاراء

و لكن رأي أن لكل دواء أثاره الجانبيه ,, أنت في معظم الاحوال لا تخير في أخذ الدواء ,, لانك مضطر أشتياقا منك للتعافي مما ألم بك من مرض ,, رغم ما كتب فيه من أعراض جانبيه ( بداية من الصداع و التشنجات , تأثيره علي كل خلايا المخ و الكبد ,, أنتهاء بالتبول الا أرادي )

لن يأخذ هذا الدواء ألا من كانت علته شديده و مرضه مزمن ,, يأس من شفائه بالطرق المعروفه ,, مثل بكره تفرج و البلد دي أحس من غيرها ,, ورزق هنا رزق هناك --- و للعلم قد يكون هذا كله صحيح ,, و لكن من منا لا يريد أن يجرب العلاج الجديد و الاخذ بالاسباب حتي لا يجئ يوما يقول يا ليتني كنت مغامرا ,, لأفوز باللذات ,,

كل من كتب عن كندا من سلبيات صحيح .,, و كنت قد سألت عن العد العكسي للخارجين من كندا سنويا من المهارجرين - و جدت أن العدد يزيد عن 50 % من أجمالي المهاجرين السنوي يعني بالضبط 6 من كل 10 من المهاجرين يعود الي بلده أو يذهب الي مكان أخري و لا يستقر بها الا 4 من كل 10 - و رأي أن كندا قد تكون أشبه بالتوكيل الذي يقوم بالصيانه ( بس علي نظاقه ) تذهب أليه لتحصل علي شهاده من جامعه ليها لازمه - و تحمل باسبور له قيمه ,, وتعلم أولادك علي الاقل 5 أو 6 سنين عدلين ,, و يكون ليك كبير يحميك ( و المثل عندنا بيقول - الي ملوهوش كبير يشتري له كبير ) و الاربع سنين الهجره علي الكام سنة أنتظار مع قرشين التحويشه هما الثمن للدواء و الباسبور و التعليم و شراء الكبير - يا تري تجزي معاك و لا خسرانه ,,, أحسب أنت و قول يا مون بيه

تحياتي

قديم 10th July 2010, 05:59 AM tafshan غير متواجد حالياً
    tafshan
    Golden Member

tafshan has a reputation beyond reputetafshan has a reputation beyond reputetafshan has a reputation beyond reputetafshan has a reputation beyond reputetafshan has a reputation beyond reputetafshan has a reputation beyond reputetafshan has a reputation beyond reputetafshan has a reputation beyond reputetafshan has a reputation beyond reputetafshan has a reputation beyond reputetafshan has a reputation beyond repute

أنا : tafshan

!For Medical Professionals Only

الكل قال اجابات عن اسئله ما حدش سأل عليها .. السؤال هو هل ما طرح سبيدر صحيح ام لا ؟؟

من كل تجارب المنتدى الاجابه معروفه : اه هى دى كندا ..

يمكن بالنسبه لى دهشت من معلومة الخدمات الصحيه .. و دهشت اكثر ان ما حدش قال الكلام ده غلط .. الناس بتسافر كندا و بتدفع تحويشة العمر و تشتغل زبالين ( راجع موضوع عامل في كندا ) مقابل الخدمات الصحيه و التعليم .. و في الاخر طلع بمبه ؟؟

كمان التعليم لو ما بيوصلش لشغل ... طب ما ممكن مع الوقت ولادى يقرروا يسيبوا الجامعه بارادتهم و يشتغلوا زبالين زي ابوهم على الاقل يبقوا اتعلموا صنعه بدل القاعده في البيت !!!!!!!

قبل ما حد ما يضرب اللى عايز يسافر يسافر في اي حته في الدنيا .. عرفت الموضوع باه اسهل ده الوقت و خاصةً لو قلت لهم انك معاك قرشين حلوين الهجره بالاجرائات الجديده بقت بتأخذ سنه لسنه و نصف بالكثير و تنول الهجره المنشوده ..

زمان كانت الهجره سببها مفهوم .. فرصة عمل مع امتيازات مناسبه ..

لكن ده الوقت انا شايف ان الهجره بقت من اجل الهجره ..

يعنى لما فلوسي تخلص و ما الاقيش شغل او اشتغل عامل عند واحد انا احسن منه و انا عارف ده .. تفتكروا تأثير ده نفسياً ح يبقى ايه ؟؟ تفتكروا ان اللى بيروح يأخذ المعونه الاجتماعيه بتبقى نفسيته عامله اذاى ؟؟

قصص النجاح الى شفتها كانت نجاح في الحصول على وظيفه اقل من الوظيفه اللى كانوا فيها .. هل ممكن يعتبر ده نجاح ؟؟ مش عارف ..

في ناس بتعرف تسافر و تتشرط و هى بتسافر و نهاجر و بيبقى لها فرص جاهزه .. الناس دى هى اللى عملت الواجب اللى عليها صح .. يعنى اشتغل و عمل CV حلو و اخذ شهادات و خبرات و غير وظيفته كل 5 سينين بالكثير بغرض تنويع خبراته .. ما سبق هو الطريق المفروض كلنا نمشى فيه و هو ده اللى ممكن يخليك لما تشتغل في كندا ما تشتغلش عامل .. اكيد ظروف التوظيف فيها سيئه جداً بس ده اختيارك .. فعلى الاقل تبقى ما خسرتش قوى ..

قديم 10th July 2010, 06:16 AM 3omda To غير متواجد حالياً
    3omda To
    Banned

3omda To will become famous soon enough

أنا : 3omda To

اللي بيشتغل زبال في كندا بيشتغلها شهر اتنين اول ما يوصل
    مش هيقضي عمره زبال
    واللي بياخد اعانة البطالة بياخدها في الاول على بال مايشوف هيعمل ايه
    وماهياش عيب على فكره اني الجأ للدولة لتوفير الاساسيات هو ده الطبيعي في المجتمعات المتحضرة
    مش زي مجتمعات الواحد ممكن يموت لو مامعوش حق الدوا
    وبصراحه في اسر عايشة على الدولة الكندية افضل بكثير من ناس شغالة في مصر

قديم 10th July 2010, 08:04 AM هنداوي غير متواجد حالياً
    هنداوي
    Member

هنداوي is on a distinguished road

أنا : هنداوي

فيه حاجات غريبة مكتوبة
    CULTURE ايه وبتاع ايه
    واحد صاحبي كان شغال في مصر نجار مسلح وبعدين مرمطون في مكتب سياحة
    طلع قطر اشتغل محاسب بـ 6000 ريال قطري
    انا لو قلته .. بس مفيش culture حيقولي كلام قبيح جدا

قديم 10th July 2010, 08:16 AM 3omda To غير متواجد حالياً
    3omda To
    Banned

3omda To will become famous soon enough

أنا : 3omda To

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هنداوي
    فيه حاجات غريبة مكتوبة
    CULTURE ايه وبتاع ايه

انا عارف بيجيبولنا الاسامي دي منين

قديم 10th July 2010, 08:47 AM ehabtaher غير متواجد حالياً
    ehabtaher
    Golden Member

ehabtaher is a name known to allehabtaher is a name known to allehabtaher is a name known to allehabtaher is a name known to allehabtaher is a name known to allehabtaher is a name known to all

أنا : ehabtaher

بلد بتعلم اولادك مجانا وتديلك دراسه لاولادك لحد 18 سنه مجانا ورعايه صحيه فى حاله الطوارى مجانا
    وبيقولولك اتعب نفسك شويه وعادل شهاداتك او ادرس او انت حر اشتغل اى شغلانه
    والشغلانه البسيطه اللى حا تشتغلها حا تديلك مرتب اكتر من اللى بتاخده فى مصر
    حتقول لى طيب ما هو الايجار اغلى والاكل اغلى وووو
    حقولك لا
    الايجارفى مصر دلوقت زيه زى كندا يعنى ماتقوليش فى تورونتو بالف دولار
    طيب مافى القاهره على النيل ب خمستلاف جنيه

ماتختارش منطقه وتقارنها بارياف مثلا

قارن نفس المستوى فى بلاد مختلفه تلاقيها مش فارقه فى السعر

اقل ايجار فى مصر دلوقت فى مكان معقول ب 1000 جنيه واقل تكلفه لاكل وشرب فى مصر مع الكهرباء والمياه والمواصلات 2000 جنيه
    يعنى لو حاتشتغل ب 3500 جنيه فى مصر حقولك ممكن تستحمل شويه حتتعدل بعد كده

لكن لما تشتغل ب 1500 فى الشهر ومش عارف تعلم اولادك كويس ولا تسكن كويس ولا تتعالج كويس

يبقى ليه ماجربش حته احسن خصوصا ان اكانياتى الان تسمح محدش عارف بكره حا تسمح ام لا

وبعدين مين اللى قال ان شغل زبال هى دى الشغله اللى انت مضطر تشتغلها علشان تعيش فى كندا اصلا ممنوع المهاجرين يشتغلو زبالين هما اللى مش عايزينهم يشتغلو الشغله دى لاغراض استراتيجيه

انا شخصيا حافتح ورشه قطاع خاص مع العمده هو تبريد وتكييف وانا تدفئه (انا شغلى فى الشتا وهو فى الصيف)

قديم 10th July 2010, 09:42 AM surgeon غير متواجد حالياً
    surgeon
    Member

surgeon is on a distinguished road

أنا : surgeon

أولا : الموضوع ده مكانه مش هنا
    ثانيا: اى حاجة فى الدنيا فيها ايجابيات وسلبيات , والواحد هو اللى بيحدد مكاسبه واحتمالات الخسائر.
    ثالثا: الهجرة بتبقى هى هدف معظم الاخوة والاخوات اللى بيدخلوا المنتدى , السلبيات قتلت بحثا ونقاشا , لدرجة الواحد حاسس بالحاجات ديه قبل ما يروح يستقر هناك.
    رابعا : ده رأى شخصى
    الناس ديه والله محترمة قوى انهم بيقبلوا يعادلوا شهاداتنا وندخل معهم فى السيستم. واللى حيشعر بده اللى بيشتغل هناك او اللى بيعمل المعادلات بتاعتهم.