ثورة السعودية يوم 20 مارس 2011 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    تعديل اسم التسجيل
    (الكاتـب : Clinical chemist ) (آخر مشاركة : Calvinses)
    ذكرى من أكتوبر
    (الكاتـب : blue bird ) (آخر مشاركة : Calvinses)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > سياسة واقتصاد > شؤون عربية ودولية > ثورات عربية

ثورات عربية

ثورة السعودية يوم 20 مارس 2011

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 22nd February 2011, 09:47 PM Doudy غير متواجد حالياً
    Golden Member

Doudy is on a distinguished road

افتراضي ثورة السعودية يوم 20 مارس 2011

أنا : Doudy

مطالب الثورة السعودية :
    1 -- نظام ملكي دستوري بين الملك والحكومة.
    2 -- وضع دستور مكتوب ومصدق من قبل الشعب الذي سيتم تحديد صلاحيات الإدارة.
    3 -- الشفافية والمساءلة في مكافحة الفساد
    4 -- الحكومة في خدمة الشعب
    5 -- الانتخابات التشريعية.
    6 -- الحريات العامة واحترام حقوق الإنسان
    7 -- السماح للمؤسسات المجتمع المدني
    8 -- المواطنة الكاملة، وإلغاء جميع أشكال التمييز.
    9 -- إقرار حقوق المرأة وعدم التمييز ضدهم.
    10 -- سلطة قضائية مستقلة ونزيهة.
    11 -- تنمية نزيهة والتوزيع العادل للثروة.
    12 -- التصدي بجدية لمشكل البطالة

لينك صفحة جروب الثورة ع الفيس بوك
    https://www.facebook.com/K.S.A.Revolution?sk=wall

الموضوع الأصلي : ثورة السعودية يوم 20 مارس 2011     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : Doudy

التعديل الأخير تم بواسطة Moderator07 ; 2nd March 2011 الساعة 08:41 AM سبب آخر: تعديل العنوان

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    ثورة سلطنة عمان يوم 2 مارس ثورات عربية سمو الأميرة 13 3962 27th February 2011 08:41 PM
    ثورة السعودية يوم 20 مارس 2011 ثورات عربية VERDI 132 24971 22nd February 2011 09:47 PM
    منع وائل غنيم من الصعود على منصة التحرير شؤون مصر الداخلية Abo yasser 81 12044 18th February 2011 07:24 PM
    مطلوب اوفيس 2003 على وجه السرعة الكمبيوتر والإنترنت mohsen 4 1666 25th March 2010 05:40 PM
    هام جدا اللى اولادة هيمتحنوا امتحان السفارة أبناؤنا فى الخارج النوبة حبيبتي 6 8934 14th March 2010 12:13 PM

قديم 22nd February 2011, 10:10 PM فرح فرحنا غير متواجد حالياً
    فرح فرحنا
    Member

فرح فرحنا will become famous soon enough

فرح فرحنا's Flag is: Egypt

أنا : فرح فرحنا

الحقيقه انتظر التغيير هناك من قبل ان أُولد

يالا بس برأيي يشيلوا الملكيه اصلا .. آل ..... أس الفساد

التعديل الأخير تم بواسطة Moderator01 ; 23rd February 2011 الساعة 08:09 AM سبب آخر: حذف اساءة

قديم 22nd February 2011, 10:37 PM اسلامنا غير متواجد حالياً
    اسلامنا
    Silver Member

اسلامنا will become famous soon enoughاسلامنا will become famous soon enough

اسلامنا's Flag is: Egypt

أنا : اسلامنا

ايه ده
    لالالالالا
    طالما هتعملوا ثوره ادخلوا بكل حملكم الغوا الملكيه خالص
    والحاكم يكون له فتره محدده ويمشى

قديم 22nd February 2011, 10:51 PM VERDI غير متواجد حالياً
    VERDI
    Platinum Member

VERDI has a reputation beyond reputeVERDI has a reputation beyond reputeVERDI has a reputation beyond reputeVERDI has a reputation beyond reputeVERDI has a reputation beyond reputeVERDI has a reputation beyond reputeVERDI has a reputation beyond reputeVERDI has a reputation beyond reputeVERDI has a reputation beyond reputeVERDI has a reputation beyond reputeVERDI has a reputation beyond repute

أنا : VERDI

انا مش قادر اتخيل السعوديين يعملوا مظاهرة
    السعوديين أغلبهم لا ينشغلوا بالسياسة الداخلية وخاصة الشباب
    بالاضافة الى ان الفيس بوك مالوش مكانة كبيرة بين المواقع اللي بيرتادها السعوديين
    الصفحة فيها الفين - اغلبهم مش سعودي

طيب كده مش هنعرف نركز- واحدة واحدة يا جماعة
    لازم المجتمع الدولي يعرف يركز برده
    يللا على البركة ان شاء الله

قديم 1st March 2011, 03:47 PM حجازية غير متواجد حالياً
    حجازية
    Junior Member

حجازية is on a distinguished road

أنا : حجازية

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة VERDI
    انا مش قادر اتخيل السعوديين يعملوا مظاهرة
    السعوديين أغلبهم لا ينشغلوا بالسياسة الداخلية وخاصة الشباب
    بالاضافة الى ان الفيس بوك مالوش مكانة كبيرة بين المواقع اللي بيرتادها السعوديين
    الصفحة فيها الفين - اغلبهم مش سعودي

طيب كده مش هنعرف نركز- واحدة واحدة يا جماعة
    لازم المجتمع الدولي يعرف يركز برده
    يللا على البركة ان شاء الله

1- اسمح لي اصحح معلوماتك يبلغ عدد مشتركي الفيسبوك في الخليج 5 ملايين
    تستحوذ السعودية على مانسبته اكثر من 54 % من مستخدمي الفيسبوك.

2- صفحة 11 مارس تُدار من قبل المخابرات مباحث امن الدولة لذا تجدون الاسلوب السيء الشتائم هولاء مرتزقة الفيسبوك الجدد,

لقد شكننا في عدم حجب الصفحة ورغم تبريرات منشيء الصفحة انها تدار من خارج المملكة لكننا نعرف في السعودية دور مدينة الملك عبد العزيز للعلوم والتكنولوجيا في التعتيم الالكتروني يتم حجب جميع الصفحات الغير مرغوبة سواء كانت من سيرفرات داخل الدولة او خارج الدولة وقمع جميع المعارضين واكثرهم شباب,
    3- الغرض من صفحة 11 مارس الحكومية تجميع الاشخاص المعارضين ومعرفة الايدلوجيات السياسية لهم يعني هذه الصفحة مثل الطُعم لإستدراج دعاة الفتنة كما يتهموننا وانصح اخواني بكسر شفرة صفحة 20 مارس لاني لااثق في صفحة 11 مارس وقد ابتعد الكثير عن المشاركة فيها لانهم يعرفون انها للحكومة حركة ذكية من مباحث الدولة للايقاع بنا

قديم 22nd February 2011, 10:54 PM VERDI غير متواجد حالياً
    VERDI
    Platinum Member

VERDI has a reputation beyond reputeVERDI has a reputation beyond reputeVERDI has a reputation beyond reputeVERDI has a reputation beyond reputeVERDI has a reputation beyond reputeVERDI has a reputation beyond reputeVERDI has a reputation beyond reputeVERDI has a reputation beyond reputeVERDI has a reputation beyond reputeVERDI has a reputation beyond reputeVERDI has a reputation beyond repute

Saudi Revolution 20 March - الثورة السعودية يوم 20 آذار
    Soon we gonna have a second page on english language to those who don't speak arabic, now our first step to have more people in this page !

هو فيه سعوديين مش بيعرفوا عربي!!

قديم 22nd February 2011, 10:59 PM VERDI غير متواجد حالياً
    VERDI
    Platinum Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة VERDI
    Saudi Revolution 20 March - الثورة السعودية يوم 20 آذار
    Soon we gonna have a second page on english language to those who don't speak arabic, now our first step to have more people in this page !

هو فيه سعوديين مش بيعرفوا عربي!!

اعتقد يقصد صفحة موجهة للاجانب
    لكن اعتقد يركزوا في صفحة واحدة احسن!

قديم 23rd February 2011, 12:05 AM hebagamal غير متواجد حالياً
    hebagamal
    Member

hebagamal has a spectacular aura abouthebagamal has a spectacular aura about

hebagamal's Flag is: Egypt

أنا : hebagamal

صراحة مش مقتنعة اوي بموضوع الثورة في السعودية بس هه يااااااااارب يعملوا حاجة انا فعلا حاسة ان الشباب هنا في الطراوة خالص

قديم 23rd February 2011, 12:06 AM abysaleh غير متواجد حالياً
    abysaleh
    Platinum Member

abysaleh تم تعطيل التقييم

أنا : abysaleh

مصر علمت العالم كله يعني ايه ثورة ويعني ايه دستور ويعني ايه المطالبة بالحقوق الشرعية

بجد انا فخورة اني مصرية

كان فيه واحد سعودي بيقول(مش فاكرة على اي قناة طبعا) ان مصر علمتنا نفهم يعني ايه دستور ...وخلتنا نبعد عن قنوات المسلسلات والافلام والهيافة ونشوف قنوات الاخبار

النهاردة وانا ف السوبر ماركت واحدة سعودية عرفت اني مصرية من لهجتي وفتحت معايا حوار مخصوص علشان تكلمني عن احوال مصر...وتقولي احنا كلنا مهتمين بمصر واهل مصر وسالتني على عدد الشهدا وصلو كام وماكانتش عايزة تبطل معايا كلام...بصراحة انبسطت اوييييي..... مش عشان اني مصرية بس ومش عشان الست دي جت تكلمني مخصوص لما عرفت اني مصرية.... كمان علشان حسيت ان اللي حصل في مصر أثر بجد على الناس في كل مكان...وخصوصا في المرأة السعودية المعروف عنها عدم اهتمامها غير بامورها الشخصية وامور بيتها....مين كان يصدق ان المرأة السعودية تهتم بالسياسة وتتابع الاخبار ؟؟؟

بجد لو حصل ثورة ف السعودية توقعوا تفجر مواهب عديدة من نسائهم ....احيي شعب السعودية عامة ونساء السعودية خاصة

قديم 23rd February 2011, 03:47 AM النجم الثاقب غير متواجد حالياً
    النجم الثاقب
    Golden Member

النجم الثاقب has a reputation beyond reputeالنجم الثاقب has a reputation beyond reputeالنجم الثاقب has a reputation beyond reputeالنجم الثاقب has a reputation beyond reputeالنجم الثاقب has a reputation beyond reputeالنجم الثاقب has a reputation beyond reputeالنجم الثاقب has a reputation beyond reputeالنجم الثاقب has a reputation beyond reputeالنجم الثاقب has a reputation beyond reputeالنجم الثاقب has a reputation beyond reputeالنجم الثاقب has a reputation beyond repute

أنا : النجم الثاقب

حاسس انها هتبقى صعبه.. بس خلاص مبقاش فيه مستحيل.

شكرا تونس