الفصل بين الرجال و النساء فى المساجد - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > أديان وعقائد > شؤون إسلامية

شؤون إسلامية
    TvQuran

شؤون إسلامية

الفصل بين الرجال و النساء فى المساجد

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 21st September 2008, 10:36 AM Farida غير متواجد حالياً
    Brigadier General

Farida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond repute

افتراضي الفصل بين الرجال و النساء فى المساجد

أنا : Farida

كل عام اثناء صلاتى التراويح فى الجامع افتكر هذا الموضوع و ابقى حاطه ايدى على قلبى لا تنقطع الكهربا او يتلخبط الأمام و بالتالى يحدث هرج و مرج فى صفوف النساء ....الموضوع انه دائما ما يتم الفصل بين الرجال و النساء فى المساجد بحوائل خشبيه او ان تكون صلاة النساء فى ادوار فى المسجد غير الرجال و الا ترى منها الإمام و تكون النتيجه ان لو الإمام اخطأ و يحدث هذا كثيرا تتلخبط النساء و ما نبقاش عارفين الإمام بيركع و لا بيسجد ......فى الجامع اللى عندنا فى الشغل مبنى مختلف تماما للنساء و بتتم صلاة الجماعه عن طريق ميكرفون داخلى و مرة انقطع التيار و الستات مابقتش عارفه تعمل ايه أليست هذه مغالاة و بدعه لم تكن على ايام الرسول حيث كانت النساء يصلين خلف الرجال بدون حائل و اليست النساء فى الحج يصلين مع الرجال .... ربنا يرحمنا جميعا......على فكرة هذا ليس رأييى فقط و لكنى وجدت الشيخ الغزالى رحمه الله يتسأل نفس تساؤلى هذا و كذلك الشيخ القرضاوى

الموضوع الأصلي : الفصل بين الرجال و النساء فى المساجد     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : Farida

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    بسم الله الرحمن الرحيم : الأجابة ...ابو الفتوح إنتخابات الرئاسة مــــلامــــح 5 1686 22nd May 2012 11:23 PM
    اخص على كده : اسراء عبدالفتاح وشباب الثورة مع... شؤون مصر الداخلية انسان بقلب ملاك 55 5185 22nd March 2012 08:01 AM
    النائب الخبؤ : محمد العمدة عايز يلغى الخلع شؤون مصر الداخلية مصرى فقط 21 4010 22nd March 2012 07:06 AM
    جودة عبد الخالق عايزنا نحشى المحشى لسان عصفور شؤون مصر الداخلية Farida 0 1193 22nd March 2012 06:36 AM
    ترشيحات حزب النور بتقول ان فيه امل شؤون مصر الداخلية AlexG 13 2459 22nd March 2012 06:31 AM

قديم 21st September 2008, 10:53 AM فــيــروز غير متواجد حالياً
    فــيــروز
    Golden Member

فــيــروز is on a distinguished road

أنا : فــيــروز

طيب ليه السيدات مايعملوش جماعه خاصّه بهم !! قصدى فى مكان العمل يعنى !!
    إحنا بنعمل كده خاصة و إن مفيش عندنا فى الشغل ولا مسجد ولا مصلّى للنساء أصلا فكل مجموعه بتصلّى جماعه مع بعضها ..
    شخصيا لا أرتاح كثيرا لفكرة صلاة الناس كلّها فى مكان واحد .. مجرّد عدم ارتياح قد يكون مصدره التعوّد و ليس له سبب دينى
    أينعم الناس فى الحج بتصلّى فى مكان واحد بس ده بسبب ظروف المكان و حتمية أداء شعائر معيّنه فى أماكن بعينها و صعوبة تخصيص مكان خاص لصلاة أو طواف النساء .. بدليل أن الصلاه فى المسجد النبوى مثلا فيها أماكن خاصّه للنساء

قديم 21st September 2008, 10:57 AM hoppa غير متواجد حالياً
    hoppa
    Golden Member

hoppa is on a distinguished road

أنا : hoppa

دكتورة فريدة انا لى عدة ملاحظات

* عدد المصلين رجالا و نساء فى عهد الرسول لا يمكن بأى حال من الاحوال ان يقارن بالاعداد المهولة التى نراها الان

* نفس مشكلة انقطاع الكهرباء قد يواجهها الرجال فى الصفوف الخلفية اذا كان المسجد كبير

* نفس الشى اذا كان المسجد كبير و النساء يصلين فى الخلف ممكن تحصل المشكلة لانه مكانهن فى الصلاة هو خلف الرجال و لكن مع كبر عدد المصلين تظهر مشكلة الصوت

* المسجد ذو الادوار المتعددة مطلوب فى حالة العدد الكبير سواء للرجال او النساء

الحل بقى انه المفروض المسجد لو كبير يكون فيه مولد كهرباء.....جبت التايهه انا مش كده

انا ليا رأى تانى فى الموضوع ده هكتبه بعدين بس مضطرة اطلع دلوقتى عشان البريك بتاعى خلص

قديم 21st September 2008, 11:16 AM Farida غير متواجد حالياً
    Farida
    Brigadier General

Farida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond repute

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hoppa
    دكتورة فريدة انا لى عدة ملاحظات

* نفس مشكلة انقطاع الكهرباء قد يواجهها الرجال فى الصفوف الخلفية اذا كان المسجد كبير

* نفس الشى اذا كان المسجد كبير و النساء يصلين فى الخلف ممكن تحصل المشكلة لانه مكانهن فى الصلاة هو خلف الرجال و لكن مع كبر عدد المصلين تظهر مشكلة الصوت

* المسجد ذو الادوار المتعددة مطلوب فى حالة العدد الكبير سواء للرجال او النساء

- طبعا الرجال فى الصفوف الخلفيه بيشوفوا امامهم و ده اللى بيخليهم مش متلخبطين
    - مسجد ذو ادوار متعدده ده يبقى مول يا هوبا مش مسجد هم الستات الىل بيزحلقوهم على فوق بس مافيش رجاله بتصلى فوق و حتى لو حصل بيبقوا عاملين لهم فرانده كبيره ممكن يشوفوا منها الأمام لكن الستات ولا الهوا حتى و كأن الواحد من دول داخل الجامع يبصبص ......
    يعنى الستات بره على قفا مين يشيل حبكت فى المسجد يعنى

قديم 21st September 2008, 11:21 AM Farida غير متواجد حالياً
    Farida
    Brigadier General

!For Medical Professionals Only

ماشى فى العمل طيب و التراويح بقه .......

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فــيــروز
    شخصيا لا أرتاح كثيرا لفكرة صلاة الناس كلّها فى مكان واحد .. مجرّد عدم ارتياح قد يكون مصدره التعوّد و ليس له سبب دينى
    أينعم الناس فى الحج بتصلّى فى مكان واحد بس ده بسبب ظروف المكان و حتمية أداء شعائر معيّنه فى أماكن بعينها و صعوبة تخصيص مكان خاص لصلاة أو طواف النساء ..

عدم الراحه شئ و المفروض شئ اخر على الأقل الستات التنيين مش حايحسوا انهم قاعدين فى الصالون و حايبقى فيه التزام اكثر من الستات التانيين
    اقتباس
    بدليل أن الصلاه فى المسجد النبوى مثلا فيها أماكن خاصّه للنساء

اه كويس انك جبتى السيره انا اكتر حاجه عذبتنى و ضيعت لى حجتى الصلاة فى المسجد النبوى و دخول الروضه الشريفه لدرجه قلت للمطوعات هناك المفروض ندفع نص تكاليف الحج لأننا بندخل الروضه ساعتين بس فى اليوم و بنتبهدل بهدله ماحصلتش

قديم 21st September 2008, 11:46 AM فــيــروز غير متواجد حالياً
    فــيــروز
    Golden Member

فــيــروز is on a distinguished road

أنا : فــيــروز

لا بس كلام "هبه" صح يا "فريده" مش فى كل المساجد الرجال بيشوفوا الإمام ولا بيشوفوا اللىّ شايفينه ..

عندك فى المسجد النبوى -بردو - كنت طول الوقت باسأل نفسى يا ترى وسط المبانى الكتير الخاصّه بالرجال أين يوجد الإمام !! ما هو بردو مش كل الرجّاله شايفينه و صعب جدّا يكون فيه تصميم يضمن كل الناس تشوف الإمام أو من يرونه رأى العين .. كان فيه حد مرّه اقترح موضوع دائره تليفزيونيه باين بس مش فاكره فين ..

بخصوص الفارق بين الارتياح و المفروض أنا قلت أن رأيى يعود للارتياح و ليس له مرجعيه دينيه
    بس مافهمتش مين المقصود بالستات التانيين !! طيب همّا مين الأوّلانيين الأوّل؟

بالنسبه لموضوع الروضه الشريفه .. طبعا انتى عارفه رأيى فى الموضوع ده .. هاقوله تانى بس من غير ضرب

أوّلا الصلاه فى الروضه ليست ركن من أركان الحج .. و زيارة المدينه كلّها على بعضها ليست كذلك أيضا .. فاللىّ عاوز يجاهد من أجل الصلاه بالروضه عليه أن يفعل هذا وهو واضع هذه الاعتبارات فى ذهنه .. و يمكن البهدله بتحصل مع الفوج المصرى عشان إحنا بنحب نستنصح و النظام مش من أولوياتنا .. و اللىّ بيصلىّ له ركعتين مش بيهون عليه يخرج عشان يوسّع للىّ جايين بعده !! وبعدين تكاليف الحج السبب فى ارتفاعها ليس المملكه و لكنّها حكومتنا المصونه بدليل أن الحج من أماكن أخرى فى العالم أرخص كثيرا من الحج من "مصر"

أنا الحمد لله واحده صاحبتى كانت مفطّمانى بالجامد قبل السفر على موضوع الانفعال و الجدال ده فخدت بالى و إن شاء الله ربنا يجازيها خيرا على نصائحها القيّمه

قديم 21st September 2008, 11:53 AM Muslim4ever غير متواجد حالياً
    Muslim4ever
    Senior Member

Muslim4ever is on a distinguished road

أنا : Muslim4ever

الزمن تغير

والاخلاق تغيرت

واصبح هناك رقة في الورع

والصحابة ماتوا

واصحاب العيون الجريئة كثر

لو حدث هذا الامر فاعتقد ان اضراره سوف تكون اكثر بكثير

من منافعه

قديم 21st September 2008, 11:57 AM محمد الجعفرى غير متواجد حالياً
    محمد الجعفرى
    Member

محمد الجعفرى is on a distinguished road

أنا : محمد الجعفرى

الدكتورة فريدة

أنا شايف أنه الامام لو اتلخبط أوالتيار الكهربائى انقطع دى كلها امور قليلا ما تحدث

و ان حدثت فلها حل فيمكن لاحدكن أن تأم الصلاة

أو تنوى المفارقة و تتمى الصلاة بمفردك

ام بالنسبة لصلاة النساء خلف الرجال لا استريح لها

حيث كثير من المصلين ياتون متاخرين على معاد

الصلاة فهذا ربما يجعل صفوف النساء فى المنتصف

قديم 21st September 2008, 12:26 PM Badroora غير متواجد حالياً
    Badroora
    Platinum Member

Badroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant future

أنا : Badroora

كنت زمان باروح اصلي التراويح فى جامع الحصري ب6 اكتوبر المهم الجامع مكنش لسه جاهز اوى تقريبا سنه 2002 فكان الحاجز بين النساء والرجال عبارة عن سور حديد ارتفاعه حوالى نص متر ومش فاكرة كان فى ستارة ولا لاء ..المهم بعد صلاة العشاء وقبل بدء صلاة التراويح لاقيت زوج سيدة من اللى كانوا بيصلوا معنا جاى جنب البلكونة فى الجامع وبيكلمها وهى بتديله او بتاخد منه العيل مش فاكرة المهم اثناء الصلاة الواد عمال يطنطط من عندنا لعند باباه شوية يلعب ويخبط وامه تزعق له فى الجامع بين الركعات وابوه من بعيد يبرق له بصراحة محستش بالخصوصية من وقتها معتبتش باب اى جامع غير العيد اللى فات فى صلاة العيد اول مرة فى حياتى اصليها فى جامع ..روحنا جامع جنب البيت عبارة عن غرفه مقفله تماما ملحقة بالجامع والشيخ بيقول الخطبة فى ناحية والنساء البحرينيات مع نفسهم وبيحكوا فى مراسم العيد انا كبس على النوم الصراحة يا دوب الشيخ خلص صلينا ومن وقتها افضل الصلاة بالمنزل .