إبراهيم عيسى يكتب "تعديل وزاري رائع.. وتاريخي" وأنا من عندى "يا حلاوتك يا تغيير" - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > المنتدى العام > منقوووووووووووولات

منقوووووووووووولات خاص بالموضوعات المنقولة فقط

منقوووووووووووولات

إبراهيم عيسى يكتب "تعديل وزاري رائع.. وتاريخي" وأنا من عندى "يا حلاوتك يا تغيير"

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 4th January 2010, 03:40 PM O.S.A.M.A غير متواجد حالياً
    Golden Member

O.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond repute

O.S.A.M.A's Flag is: Qatar

افتراضي إبراهيم عيسى يكتب "تعديل وزاري رائع.. وتاريخي" وأنا من عندى "يا حلاوتك يا تغيير"

أنا : O.S.A.M.A

كتب الأستاذ أبراهيم عيسى عن التغيير وقال ...

اقتباس
    هذا أفضل وأجمل وأحسن تعديل وزاري حصل منذ تولي الرئيس مبارك عنق مصر، جاء في توقيته تمامًا، وبمنتهي البراعة والذكاء وحسن الاختيار، الله ما كل هذا الجمال يااخوا

شكرًا كثيرًا جزيلاً عميقًا غزيرًا يا سيادة الرئيس.

طمأنت بالنا وريحت روحنا بهذا التعديل الموفق الصائب الحاسم الحازم الحاتم.

لا أظن فعلا علي مدي حكم الرئيس مبارك أنه كان واضحًا بقدر ما كان أمس، حين كلم أو استدعي نظيف، رئيس وزرائه النظيف من السياسة، وقال له خلاص موافق إعلن عن التعديل يا دكتور، فأعلن الرجل مهللاً محتفلاً كأنه جاب الديب من ديله (بس علي الله يكون له ديل) فهذا التعديل يكشف أن الرئيس عند وعده دائمًا، وهو كما عرفناه ونعرفه، رجل لا يُغيِّر ولا يتغير ويعشق الثبات والاستقرار الذي يساوي لدينا الجمود والركود، وهو يكره التغيير ولن يتخذ أي إجراءات جذرية ولا شاملة في حياته، ولا يمكن أن يفكر في إحداث تغييرات قد يسميها البعض ثورية، فالرئيس لا يحب تغيير الديكور السياسي المحيط به، وأكاد أجزم أنه لا يحب تغيير مكان الكنبة أو مطرح التليفزيون في غرفة معيشته منذ خمسين عاما وهو يرسل بهذا التعديل رسالة نارية في حماسها وباردة ثلجية في نزولها علي رؤوس كثيرين ممن طمعوا وطمحوا في حذف وجوه من الساحة أو التخلص من أسماء في الحزب بأنه لن يفعل ذلك الآن ولا بعد الآن ولا بعد بعد الآن، لكن الرسالة الأهم التي يجب أن نصغي لصوتها الصاخب في هذا التعديل أن أحمد نظيف قوي والرئيس راضٍ عنه وبيحبه ووافق علي اختياراته ومعجب بتصرفاته وخطواته ومقتنع بحكومته وشايف إنها والله ماشية كويس، وأن هذه الحكومة هي قائدة انتخابات 2010 ووالله مفيش مانع مع الرئيس تقعد لـ 2011، وماله ماهي كويسة أهه وهو ما يسقط تماما التلاكيك والكلام الفارغ التافه الذي يتمسح به المعارضون من توجيه النقد والهجوم علي الحكومة كأنها السبب وأصل المشكلة التي نحياها، كونوا شجعانًا بعد هذا التعديل واعرفوا أن الرئيس هو المسئول وهو الذي اختارها وتمسك بها وساندها ودعهما وموافق علي ما تفعله، مسئولية التقصير مسئولية الرئيس وليس رئيس الوزراء.

يقول المفكر والفيلسوف المصري الدكتور فؤاد زكريا في كتابه «خطاب إلي العقل العربي» (في بلاد العالم الثالث ـ حيث الحكم الفردي هو القاعدة العامة التي لا توجد لها إلا استثناءات قليلة ـ تنتشر أسطورة «الحاكم الذي لا يعرف»، وفي أغلب الأحيان يروجها النظام نفسه، أو المتعاطفون معه، كما أن الحاكم عينه قد يلجأ إليها في نهاية المطاف، حين لا يعود في الإمكان كتمان فضائح مالية، أو جرائم لا إنسانية، أو تصرفات قمعية إرهابية. عندئذ تعلو الأصوات قائلة: إن الحاكم نفسه رجل رحيم، ولكن العيب كله في المحيطين به، وعادةً يُصوَّر هؤلاء المحيطون بأنهم ـ في غالبيتهم ـ مجموعة من الأشرار الذين لا يكتفون بارتكاب جرائمهم، بل يخفونها عن الحاكم، ويصورون له الأحوال دائماً بصورة وردية، وما داموا هم وحدهم الذين يستطيعون الوصول إلي الحاكم، فإن هذا الأخير يظل علي غير علم بممارساتهم التي تشوه صورته أمام الناس دون قصد منه، وهكذا يساء إلي الحاكم الإنسان نتيجة لشرور الأعوان. وتنتشر أسطورة «الحاكم الذي لا يعرف» عندما يضطر أنصار الحاكم الفرد إلي الاعتراف بوجود تناقض صارخ في تصرفاته، ويعجزون عن تفسير هذا التناقض. وربما حُوِّرت الأسطورة قليلاً، فلا يعود الحاكم هو الذي «لا يعرف»، بل يصبح هو الذي «لا يقدر»، وفي هذه الصيغة المعدلة، تكون رغبة الحاكم أيضاً متجهة دائماً إلي الخير، غير أن الذين يحيطون به يفرضون عليه إجراءات ظالمة لا يكون هو نفسه راضياً عنها، ولكن لا مفر من ذلك من أجل مراعاة «توازن القوي» في الحكم، فإذا أساء أحدهم التصرف فإن الحاكم لا يمكن أن يكون مسئولاً عما فعل).

الرئيس إذن يعرف كل حاجة

وموافق

وراضٍ

ومدعم وساند

ومجدد للثقة وللاختيار

إذن توقفوا عن تحميل نظيف أزمة مصر ومشاكلها ولا داعي لأن تعملوا فيها رجالا علي رجل غير مسئول عن المسئولية.

اسألوا وحاسبوا رئيسكم صاحب ومالك هذه الحكومة.

هذا التعديل الذي جري أمس رائع جدًا وتاريخي للغاية..

يضع مصر أمام الحقيقة التي تراوغ وتلف وتدور من خوفها وجبنها وضعفها بعيدًا عنها..

الرئيس السبب

فحاسبوه علي النتيجة!

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    محتاج مساعدتكم يا أهل الجبل قهوة المطاريـــــــــــــــــد Zakariya_New 1 3060 13th February 2022 05:51 AM
    هو فيه أيه ؟؟ مناقشات وحوارات جادة يوبي 16 1742 27th November 2012 04:12 AM
    أزيكوا يا مطاريد ترحيبات ... مناسبات ... علاقات عامة hopsan 17 2333 26th November 2012 03:39 AM
    أنا رجعت ... أهلاًً ياخويا انت شرفت ؟ ... آه ..... ترحيبات ... مناسبات ... علاقات عامة alex fox 41 3694 11th September 2011 02:16 PM
    قيادى إخوانى: الخارج من «الجماعة» من «المنافقين»... منقوووووووووووولات O.S.A.M.A 2 1179 3rd July 2011 03:24 AM

قديم 4th January 2010, 04:38 PM ana_3enady غير متواجد حالياً
    ana_3enady
    Field Marshal

ana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond repute

ana_3enady's Flag is: Cape Verde

أنا : ana_3enady

دعوه لموضوعي

ماله التغيير .. زي الفل .. ميييت فل وأربعتاشر

قديم 4th January 2010, 08:11 PM Abu Reem غير متواجد حالياً
    Abu Reem
    Junior Member

Abu Reem is on a distinguished road

أنا : Abu Reem

أهلا بالغالي أبو يوسف

مقال رائع كالعادة ، ولكنه لم يأت بجديد فكل ما كتبه ابراهيم عيسى الناس عرفاه

بس انا عاوز أضيف ان مش بس رئيس الوزراء غير مسئول ، أنا عاوز اقول الرئيس كمان

غير مسئول ..... لأن ....ماما أمريكا هي التي تحكم العالم العربي كله ....وهيه

المسئولة ...ولن يتغير هذا الوضع حتى لو تغير اسم الرئيس أو اسم الوزراء أو اسم رئيس

الوزراء ..إلا عندما نصبح دولة متقدمة ذات قوة وديموقراطية حقيقية.

يعني قرارنا مش بإيدينا .....ومعلش فاكرين عبارة عادل أدهم ....إدبح يازكي قدره يدبح زكي قدره ....

حد عنده اعتراض على الكلام ده ....

قديم 5th January 2010, 05:20 AM ana_3enady غير متواجد حالياً
    ana_3enady
    Field Marshal

ana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond repute

ana_3enady's Flag is: Cape Verde

أنا : ana_3enady

دعوه لموضوعي

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Abu Reem
    أهلا بالغالي أبو يوسف

المسئولة ...ولن يتغير هذا الوضع حتى لو تغير اسم الرئيس أو اسم الوزراء أو اسم رئيس

يعني قرارنا مش بإيدينا .....ومعلش فاكرين عبارة عادل أدهم ....إدبح يازكي قدره يدبح زكي قدره ....

هاتوحشنا يابو ريم

قديم 5th January 2010, 07:14 AM Farida غير متواجد حالياً
    Farida
    Brigadier General

Farida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond repute

أنا : Farida

!For Medical Professionals Only

الدليل ان الوزراء دول عرايس ماريونيت ولا حول ولا قوة لهم ان الراجل اتطعم و راح زار مدارس و عمل شغل طيب ما كان من الأول قالوه له و عمل حسابه .........

قديم 5th January 2010, 11:32 AM Moony غير متواجد حالياً
    Moony
    Silver Member

Moony is on a distinguished road

أنا : Moony

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Farida
    الدليل ان الوزراء دول عرايس ماريونيت ولا حول ولا قوة لهم ان الراجل اتطعم و راح زار مدارس و عمل شغل طيب ما كان من الأول قالوه له و عمل حسابه .........

ومين قال ان اتطعم يادكتورة تلاقيها حقنة فيتامينات
    ولفتة على المدارس كان بيودعها
    الناس دى بيبقوا عارفين من قبلها انهم هايمشوا
    نرجع لمقال ابراهيم
    طيب اية الجديد ما أحنا عارفين ان البلد حالها مايل من اول راس السمكة لحد الذيل يعنى هو حد فى الدنيا مش شايف اية اللى بيحصل
    انا عارفاه الشقى بيطهق الناس منة علشان لما جيمى يمسك الناس تقول اللة علية دة احسن من باباه
    ياجماعة دى غريزة الابوة بيضحى بنفسة وشعبة فى سبيل ابنة

قديم 5th January 2010, 11:37 AM O.S.A.M.A غير متواجد حالياً
    O.S.A.M.A
    Golden Member

O.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond repute

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Abu Reem
    أهلا بالغالي أبو يوسف

أخى وصديقى العزيز أبوريم "فينك من زمان يا راجل ؟"

طبعاً موافقك يا أبو ريم على اللى قولته وزى ماحنا بنقول الشعب مسئول عن اللى بيحصله
    كمان الحكام مسئولين بس مسئولين عن اللى بيحصلهم وبيحصلنا مع بعض
    وفعلاً محتاجين أن أحنا نبنى دولة ذات سيادة ... دولة عظمى

ألا ممكن نلاقى فين كتاب "كيف نبنى دولة ذات سيادة حقيقية ؟" أعتقد أن الكتاب ده جوانا بس واضح أن أحنا اللى مش بنعرف نقرا

قديم 5th January 2010, 11:40 AM toota غير متواجد حالياً
    toota
    Platinum Member

toota is on a distinguished road

أنا : toota

احتار معانا الريس....لما يحط وزير بنقول حط وزير حرامي...لما يشيل وزير...بنقول شال وزير حرامي...طيب الراجل يعمل ايه بس...

فكرتوني ببلد عربية....بيجيبوا الواحد لسه يدوبك عود اخضر...ويقولوله اهبش...يقعد يهبش ...اهبش تاني...يهبش...والله مانت كاسفنا..اهبش ياعم دي بلدك وده خير بلدك...اول ما يبتدي بقى يعمل زي المثل ما بيقول...ان شبع الحمار بعتر عليقه....يقولوله بس خلاص...شبع...شيلوه وهاتوا غيره...

قديم 5th January 2010, 11:44 AM O.S.A.M.A غير متواجد حالياً
    O.S.A.M.A
    Golden Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Farida

فريدة العزيزة

انتى عارفه أن ده دليل واضح على أن الوزراء عرايس ماريونيت زى ما قولتى
    لأن بصراحة من الحاجات اللى أستفزتنى فى التليفزيون لما جه وزير الصحة وعمل فيها عنتر
    واطعم قدام كاميرات التليفزيون عشان يثبت أن التطعيم آمن وكمان وزير التعليم
    وبصراحة الموضوع ده مش ممكن يحصل فى أكثر الدول تخلفاً أن واحد من الوزرا يطلع ويتصور وهو بياخد تطعيم كل الدنيا مش متأكدة من آمانه
    ساعتها هانقول حاجة من أتنين يالتطعيم اللى بيتاخد ده مش التطعيم بتاع الأنفلونزا ويبقى الوزير كداب وبيكدب علينا ...
    يا إما الوزير بيتطعم فعلاً وساعتها لو عملها مع عدم تأكده من المصل بيكون وزير أحمق عشان يخاطر المخاطرة دى
    يعنى السادة الوزرا يختارولهم حاجة من اتنين يا إما كدابين يا إما حمقى
    المهم فى الآخر هو تنفيذ للأوامر وزى ما قال صديقى أبو ريم "....إدبح ياذكي يا قدره يدبح ذكي قدره "

قديم 5th January 2010, 11:48 AM O.S.A.M.A غير متواجد حالياً
    O.S.A.M.A
    Golden Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة toota
    فكرتوني ببلد عربية....بيجيبوا الواحد لسه يدوبك عود اخضر...ويقولوله اهبش...يقعد يهبش ...اهبش تاني...يهبش...والله مانت كاسفنا..اهبش ياعم دي بلدك وده خير بلدك...اول ما يبتدي بقى يعمل زي المثل ما بيقول...ان شبع الحمار بعتر عليقه....يقولوله بس خلاص...شبع...شيلوه وهاتوا غيره...

يا نهارك أبيض يا توتا

انتى جبتى الكلام ده منين ؟

هو ده اللى بيحصل فى كل بلادنا "العاربية"
    بلادنا هي فى الآخر ضيعة وعزبة لقلة من البشر كل واحد يوصل يصول ويجول فيها بدون رادع ولا حساب .. والمفروض علينا أن أحنا نتفرج وأحنا ساكتين