مبدأي ومش هغيره .... - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    إفتتاح باب الهجرة بالفيديو
    (الكاتـب : Admin ) (آخر مشاركة : sanaa soliman)

العودة   منتديات المطاريد > المنتدى العام > مواضيع شخصية

مواضيع شخصية لا خاب من إستشار

مواضيع شخصية

مبدأي ومش هغيره ....

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 20th January 2010, 02:41 PM نانا غير متواجد حالياً
    Platinum Member

نانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond repute

نانا's Flag is: Egypt

افتراضي مبدأي ومش هغيره ....

أنا : نانا

كل واحد فينا اكيد عنده في حياته مباديء
    ولو نجح فعلا في الحفاظ على مبدأ معين مهما كانت الظروف والعوامل المحيطة
    يبقى من حقه يقول عليه ( دا مبدأي )

لكن مينفعش أبدا اقول انا عندي مبدأ في كذا وانا مش بعمل بيه
    يعني كلنا مقتنعين بمباديء انها المفروض تكون وانها مباديء صح
    لكن مش كلنا بنعمل بيها

المهم
    فكرة الموضوع ان كل واحد يدي تقييم لنفسه
    هل كل مبادئك يا ترى محافظ عليها أو بتأديها على الوجه الصحيح
    ولا أحيانا بتتهاون بعض الشي
    ولا فيه مباديء فعلا اتخليت عنها ممكن لإحساس انها مش مؤثرة ، أو ممكن لأنك ما اقلمتش نفسك عليها .. أو مش عارف تتأقلم .. أو بتتعامل بيها مع فئة معينة من البشر

المباديء اللي اقصدها مباديء في منتهى البساطة
    زي مثلا الإلتزام بالمواعيد بالثانية ، الإلتزام عند اعطاء كلمة ، مبدأ مثلا اللي كذب عليا مرة مستحيل اصدقة تاني .. مبدأ مش هدي سري لحد .. مباديء في الحياة عموما ...

السؤال المُلِح بقى عليا أوي
    مش المفروض اللي عنده مبدأ ما يغيروش مهما كانت الظروف والمحيطات
    بس أحيانا الواحد بيستخسر يتعامل بيه مع ناس معينة .. أو بمعنى أوضح مش بتلاقي التقدير والإحترام على التصرف بموجب المبدأ دا خصوصا لو كان المستفيد منه شخص آخر مش أنت

طبعا الكلام مش واضح

أصلي حصلي موقف خلاني اقعد ألوم في نفسي كتييييير ومبقيتش عارفة اتصرف

النهاردة زميلتي في الباص قالتلي يا ريت لو هتخصلي بدري نروح مع بعض مواصلات ، واللي يخلص الأول يتصل بالتاني عشان نروح بدري مع بعض وما نستناش الباص .. وكانت هي غالبا اللي هتخلص بدري عني
    المهم اللي حصل اني خلصت فعلا الإمتحان وأنا فعلا كنت تايهة وناسية خالص اني المفروض اتصل بيها
    المهم اني كمان اتاخرت في الكلية عشان كان ورايا حاجات بخلصها .. ودا كله وأنا مش في بالي زميلتي دي .. وبعد ما خلصت اللي ورايا كنت لسة بردو ناسية وروحت ركبت مواصلات وروحت ووصلت البيت ( وأنا بردو ناسية )
    وافتكرت بعد فترة وقولت يا نهار ابيض ايه التوهان دا
    وزعلت من نفسي اوي اني ما طلبتهاش

وبدون تفكير مسكت موبايلي وقولت لازم اطلبها اعتذرلها اني نسيت .. لأن دا مبدأي لو اخلفت حاجة مع حد بدون قصد لازم اعتذرله وساعات حاجات بسيطة جدا كمان واتاسف اني اتاخرت عنها وكتير كان بيستغرب فيا النقطة دي وبيحترمني في نفس الوقت .. وكتير قالولي ما ينفعش الذوق دا مع كل الناس

المهم وانا لسة بدور على رقمها في الموبايل افتكرت حاجة ..
    انها المفروض انها مخلصة بدري عني وما طلبتنيش .. وغير دا كمان مرة بردو اتفقنا نفس الإتفاق وانا كلمتها وكانت هي خلصت بدري وروحت من غير ما تطلب رغم انها بردو هي اللي كانت طلبت مني ..

دا كله دار في بالي في لحظات خلاني اشيل فكرة الإتصال من دماغي .. كنت اتضايقت وقولت على الأقل انا احترمتها قبل كدة وطلبتها وهي اخلفت وروحت .. اما دلوقتي فأنا فعلا نسيت ورغم كدة هي بردو ما طلبتش يعني اكيد اصلا خلصت بدري عني وروحت زي آخر مرة وطالما دي رغبتها يبقى كانت تأكد عليا

وكنت بين نارين
    نار اني اعتذر اني روحت من غير ما اقولها .. ونسيت ومبدأ الإلتزام بإتفاقنا اللي اخلفته بغض النظر عن تصرفها هي
    ونار لما بفكر انها هي كمان عملت كدة وما تطلبتنيش رغم ان دي كانت رغبتها وبكدة هي ما احترمتنيش لتاني مرة
    ونار الشك يا ترى هي اُحرَجِت ولا يا ترى استنتني ولا يا ترى نسيت ... مش عارفة

استقريت في الآخر بعد ما جالي صداع من التفكير اني سيبت الموبايل ولقيت الوقت فات وشكلي هيبقى عبيط لو طلبتها

بس دلوقتي سؤالي
    هل كان المفروض اني اعتذرلها بغض النظر عن تصرفها لان دا مبدأي وأنا بتصرف على أساسه وماليش دعوة بيها
    ولا المفروض ما احترمش اللي ما احترمنيش
    ولا المفروض اكبر دماغي وانسى الموضوع

ويا ترى مبادئنا بتستلزم شروط معينة لتحقيقها ؟ ( مهما كانت مباديء عبيطة زي اللي فوق دا )

الموضوع الأصلي : مبدأي ومش هغيره ....     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : نانا

!Start Your Website Now

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    محافظة القاهرة توافق على إقامة أول معرض عربي... المكتبة نانا 3 1287 27th August 2011 10:38 AM
    ما تيجوا نقرأ سوا المكتبة زهرة بريه 12 1585 28th July 2011 03:43 PM
    حوارات طلبة مطحونين مواضيع شخصية مــــلامــــح 20 3616 12th May 2011 09:08 PM
    أول كتاب أمريكي يصدر حول مستقبل الثورة المصرية المكتبة sameh-mohamed 3 1739 9th March 2011 07:59 PM
    الكتاب الأخضر _ معمّر القذافي .. المكتبة الأمـــيــر 4 1501 6th March 2011 09:40 PM

قديم 20th January 2010, 02:57 PM بنت شعنونة غير متواجد حالياً
    بنت شعنونة
    Brigadier General

بنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond repute

أنا : بنت شعنونة

مكبرة انتي الموضوع يا نانا
    بصي يا ستي
    انا بقى عندي مبدأ مقلوب عكس مبدأك تماما

يعني مادام انها مش ها تستناني مخصوصصصصصصصصصص يبقى تمام
    هيا اكيد لما خلصت بصت في الساعا وانتي ما اتكلمتيش يبقى نطت في تاكسي وروحت
    انما لو انا مدية واحدا معاد انه استنيني الساعا كذا في المكان الفلاني عشان نعمل كذا وما رحتش
    لالالالالالالالالا

هنا يبقى لالالالالازم اتصل اعتذر

بس الموضوع سهل ف ماتشيليش نفسك هم وهوا مش موجود

قديم 20th January 2010, 03:12 PM ana_3enady غير متواجد حالياً
    ana_3enady
    Field Marshal

ana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond repute

أنا : ana_3enady

عادي يا نانا .. زي ما قالتلك شانا .. مش ده الموقف اللي يستاهل تطبيق مبدأ .. وبعدين فيه مبادئ تخضع للظروف .. زي المواعيد .. يعني ممكن تدي ميعاد ولا قدر الله يحصل ظرف يخليكي ما تلتزميش بميعادك ..

لكن المبادئ التانية زي عدم السكوت عن الخطأ وقول الحق ولو كان كل ده على رقبة الواحد .. ما بيخليش الواحد يغيره تحت أي ظرف

قديم 20th January 2010, 03:18 PM نانا غير متواجد حالياً
    نانا
    Platinum Member

نانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond repute

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بنت شعنونة
    مكبرة انتي الموضوع يا نانا

جايز اكون مكبرة الموضوع بس والله يا شانا شغل تفكيري زي ما وصفت كدة
    أصلي حطيت بردو نفسي مكانها فحسيت ان المفروض كنت اتصل
    وكذلك لما حطيت نفسي مكان نفسي حسيت انه لا المفروض افكر شوية
    اقتباس
    بصي يا ستي

اقتباس
    انا بقى عندي مبدأ مقلوب عكس مبدأك تماما

يعني مادام انها مش ها تستناني مخصوصصصصصصصصصص يبقى تمام
    هيا اكيد لما خلصت بصت في الساعا وانتي ما اتكلمتيش يبقى نطت في تاكسي وروحت
    انما لو انا مدية واحدا معاد انه استنيني الساعا كذا في المكان الفلاني عشان نعمل كذا وما رحتش
    لالالالالالالالالا

هنا يبقى لالالالالازم اتصل اعتذر

بس الموضوع سهل ف ماتشيليش نفسك هم وهوا مش موجود

جايز يكون عندك حق يا شانا

بس هل صح انها تكون اتفقت معايا اننا نتصل ببعض اول ما نخلص عشان نروح سوا وبعدين تروح لوحدها تركب تاكسي اول ما تخلص.. بدون محاولة واحدة بس انها تطلبني
    يبقى ايه لازمة اتفاقنا

وما قولتيليش انتي يا شانا ايه المباديء اللي عندك ومستحيل تغيريها
    وايه اللي ممكن يتوقف على الشخص اللي ادامك او الظروف المحيطة بيكي

سؤال رخم انا عارفة

قديم 20th January 2010, 03:31 PM نانا غير متواجد حالياً
    نانا
    Platinum Member

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ana_3enady
    عادي يا نانا .. زي ما قالتلك شانا .. مش ده الموقف اللي يستاهل تطبيق مبدأ .. وبعدين فيه مبادئ تخضع للظروف .. زي المواعيد .. يعني ممكن تدي ميعاد ولا قدر الله يحصل ظرف يخليكي ما تلتزميش بميعادك ..

لكن المبادئ التانية زي عدم السكوت عن الخطأ وقول الحق ولو كان كل ده على رقبة الواحد .. ما بيخليش الواحد يغيره تحت أي ظرف

بس انا مش شايفة ان دا موقف مش مستاهل تطبيق مبدأ .. بالعكس دا أساس أي مبدأ عند أي شخص بيبدأ من مواقف بسيطة ومشابهة لدي

ومهما كان شيء بسيط وغير مؤثر ممكن بردو يندرج تحت قائمة المباديء

زي الإلتزام بالمواعيد ممكن واحد يكون بيلتزم بمعاده بالثانية وواحد تاني ملتزم بردو بس ممكن يتأخر بس خمس دقايق مش أكتر
    رغم ان فرق التوقيت مش مؤثر
    إلا إنك ممكن تستنتج من حاجة زي كدة مبدأ عند واحد فيهم وممكن تحلل شخصيته كمان

يعني من أقل المواقف ممكن تزود ثقتك أو احترامك لشخص معين
    رغم انها بتكون مواقف بسيطة وتافهة

والحاجات اللي انت قولتها زي عدم السكوت عن الخطأ طبعا دا مبدأ جميل وصعب تنفيذه عند البعض

لكن انا بتكلم عن حاجة بسيطة زي موقفي دا ولاني باعتبر نفسي اديت كلمة لحد واخلفتها ودا عندي مش شيء بسيط ابدا رغم انه ممكن يكون مش مؤثر ولا جيه حتى في بال زميلتي أصلا .. لكن انا بتكلم عن نفسي وبس

قديم 20th January 2010, 04:33 PM ana_3enady غير متواجد حالياً
    ana_3enady
    Field Marshal

ana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond repute

أنا : ana_3enady

بصي يا نانا .. هو كلامك طبعا صح .. بس احنا بنحاول نخرجك من جلد الذات .. وخصوصا بقى انك لو فكرتي من ناحية ان هي أشاسا ما عبرتكيش بعد ما خرجت .. ومش بعيد كمان تكون باعتك .. لأ .. والأدهى انها تكون عملت زيك ونسيت

عندي .. مهدئ نفوس محترف

قديم 20th January 2010, 04:40 PM نانا غير متواجد حالياً
    نانا
    Platinum Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ana_3enady
    بصي يا نانا .. هو كلامك طبعا صح .. بس احنا بنحاول نخرجك من جلد الذات .. وخصوصا بقى انك لو فكرتي من ناحية ان هي أشاسا ما عبرتكيش بعد ما خرجت .. ومش بعيد كمان تكون باعتك .. لأ .. والأدهى انها تكون عملت زيك ونسيت

عندي .. مهدئ نفوس محترف

ماشي يا مهديء النفوس

أنا لو كنت هتضايق من نفسي مش عشانها أد ما هو عشاني يا تامر
    أخاف أكون قصرت في عمل حاجة بتديني احساس بالرضا عن نفسي .. وبالتالي قل احساسي بالرضا عن نفسي

عموما خلاص بقى حصل خير