برلمانى يرفض إظهار رخصة القيادة بحجة الحصانة.. والضابط يرد “انسى.. ده كان زمان” - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > سياسة واقتصاد > شرفاء هذا الوطن

شرفاء هذا الوطن فكرة: هدى الخرباوى

شرفاء هذا الوطن

برلمانى يرفض إظهار رخصة القيادة بحجة الحصانة.. والضابط يرد “انسى.. ده كان زمان”

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 1st February 2012, 03:46 PM last_samurai غير متواجد حالياً
    Silver Member

last_samurai has a reputation beyond reputelast_samurai has a reputation beyond reputelast_samurai has a reputation beyond reputelast_samurai has a reputation beyond reputelast_samurai has a reputation beyond reputelast_samurai has a reputation beyond reputelast_samurai has a reputation beyond reputelast_samurai has a reputation beyond reputelast_samurai has a reputation beyond reputelast_samurai has a reputation beyond reputelast_samurai has a reputation beyond repute

افتراضي برلمانى يرفض إظهار رخصة القيادة بحجة الحصانة.. والضابط يرد “انسى.. ده كان زمان”

أنا : last_samurai

وقعت مشادة كلامية بين أحد ضباط المرور، بكمين شرطة على طريق الإسكندرية الزراعى، وأحد أعضاء مجلس الشعب، بعدما طالب الضابط من العضو إظهار رخصةا لقيادة، فرفض النائب البرلمانى قائلا “أنا عضو مجلس شعب ومعايا حصانة”،فما كان من الضابط إلا أن يصرخ فيه قائلاً “انسى الكلام ده كان زمان هشوف رخصك يعنى هشوف رخصك!!”.
    كان أحد ضباط المرور فى كمين على طريق القاهرة- الإسكندرية الزراعى، فوجئ بإحدى السيارات سوداء اللون، تدخل على كمين المرور، وزجاجها معتم “فاميه”، فاستوقفها أحد أمناء الشرطة، طالبها إظهار رخصة القيادة، لكن صاحبها قام بإنزال جزء من زجاج السيارة، وقال له “أنا عضو مجلس شعب”، فقام أمين الشرطة بإبلاغ ماحدث للضابط، فقام الأخير بالتوجه ناحية السيارة،وطلب من صاحبها إظهار رخصة القيادة، فكان رد سائقها “أنا قلتلكم أنا عضومجلس شعب”.
    انفعل الضابط بسبب الطريقة التى يتحدث بها العضو، وقال له: “أنت عضو مجلس شعب على عينى وعلى راسى.. وحصانتك جوه البرلمان مش فى العربية.. وبعدين مش كل واحد يقوللى أنا عضو مجلس شعب “هضربله تعظيم سلام وأقوله تفضل، بلاش رخصة القيادة، ممكن أشوف الكارنيه” لكن العضو كان رده عنيفًا بقوله “مش هطلع الكارنيه ولا الرخصة” فأجابه الضابط قائلا “العربية مش هتتحرك متر واحد إلا لما أشوف الرخص، وبعد إذنك أقف على جنب علشان نمشى الطريق”.
    بالفعل تحرك العضو قليلا بسيارته، وقام بإخراج هاتفه المحمول، فقال له الضابط بصوت عالٍ “أقسم بالله لو كان آخر يوم لي فى الداخلية أنهاردة !، هشوف الرخص، ولو كان رئيس الوزراء نفسه على التليفون ماهكلمه، هو اللى يشتغل بضمير فى البلد دى يبقى عيب؟”.
    حاولت“بوابة الأهرام” معرفة اسم الضابط وعضو مجلس الشعب، لكنها لم تستطع، حيث كان الموقف قدانتهى، وبالفعل أظهر العضو هويته الشخصية، ورخصة القيادة، بعد إصرار الضابط على موقفه، وقام السائقون الذين حضروا الموقف، بتحية الضابط، فكان رده عليهم “عايزين البلد تتعدل، والواسطة تنتهى، واللى مش عاجبه يسيب مصر.

المصدر- الأهرام

ألف مليون تحيه للظابط الشريف

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    التمويل الأجنبى ومخطط برنارد لويس لتقسيم مصر شؤون مصر الداخلية بندق 2 1171 9th February 2012 08:18 AM
    برلمانى يرفض إظهار رخصة القيادة بحجة الحصانة..... شرفاء هذا الوطن شينكاوي 7 1930 1st February 2012 03:46 PM
    من أعظم أفلأم توثيق الثوره فيلم الطيب و الشرس و... ثورة مصر ... 25 يناير 2011 last_samurai 3 1196 26th January 2012 08:35 AM
    صوت جميل لقرأه القران الكريم لنقيب مدفعيه مصرى شؤون إسلامية المصرى أفندى 2 1201 29th August 2011 08:02 PM
    معا نفضح جرائم العدو الصهيونى بالصور فلسطين أرض الرباط last_samurai 14 2148 20th August 2011 03:00 PM

قديم 1st February 2012, 06:00 PM nash غير متواجد حالياً
    nash
    Field Marshal

nash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond repute

أنا : nash

ماهما مش بيدخلوا مجلس الشعب علشان يتنططوا علينا لاااازم نعرف مين ده اللي رفض يبأة زي عامه الشعب اللي أختارة علشان نعمله فرح ....

الحصاااااااااانه لازم تكون تحت قبه البرلمان وبس أفلام زمان دي ينسوها ..

قديم 1st February 2012, 06:46 PM مصري سكندري غير متواجد حالياً
    مصري سكندري
    Golden Member

مصري سكندري has a reputation beyond reputeمصري سكندري has a reputation beyond reputeمصري سكندري has a reputation beyond reputeمصري سكندري has a reputation beyond reputeمصري سكندري has a reputation beyond reputeمصري سكندري has a reputation beyond reputeمصري سكندري has a reputation beyond reputeمصري سكندري has a reputation beyond reputeمصري سكندري has a reputation beyond reputeمصري سكندري has a reputation beyond reputeمصري سكندري has a reputation beyond repute

مصري سكندري's Flag is: Egypt

أنا : مصري سكندري

يا ليلة زي الفل - ما بحبش أسودها -
    يعني عضو مجلس الشعب النزيه اللي انتخبه الشعب كله مش عايز يمشي قوانين البلد و عايز يعيشها استهبال من بعد يومين له في المجلس الموقر ... طيب لما يقعد له عشرة خمستاشر سنة حيعمل ايه ..... يا دي الهنا اللي احنا فيه....
    و كملها أولاد التييييييييت و حرقوا الاستادات و موتوا المشجعين في بورسعيد و استاد القاهرة ولع .... ليلة بيضاااااااااا بيضاااااااااااااااااا
    استغفر الله العظيم

قديم 1st February 2012, 07:02 PM بندق غير متواجد حالياً
    بندق
    Golden Member

بندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant future

بندق's Flag is: Egypt

أنا : بندق

وايه علاقة الحصانة بالرخصة؟
    الطبيعي لو مفيش رخصة مخالفة وهيمشي علي رجليه
    مفيش حد بيتقبض عليه عشان مفيش معاه رخصة

قديم 2nd February 2012, 02:53 AM محمد المرى غير متواجد حالياً
    محمد المرى
    Golden Member

محمد المرى has a reputation beyond reputeمحمد المرى has a reputation beyond reputeمحمد المرى has a reputation beyond reputeمحمد المرى has a reputation beyond reputeمحمد المرى has a reputation beyond reputeمحمد المرى has a reputation beyond reputeمحمد المرى has a reputation beyond reputeمحمد المرى has a reputation beyond reputeمحمد المرى has a reputation beyond reputeمحمد المرى has a reputation beyond reputeمحمد المرى has a reputation beyond repute

محمد المرى's Flag is: Egypt

أنا : محمد المرى

!For Medical Professionals Only

بصراحة ياجماعة ده محتاج حملة تجريس فى كل مكان وتجريس تعنى الفضح فى كل مكان ياسلام لو فيه اسم وياسلام كمان لو فيه اسم الضابط الوطنى لكى ينال حب وتعاطف كل الصريين معه
    لايمونى بالاسمين الله يخليكوا

قديم 2nd February 2012, 05:18 AM last_samurai غير متواجد حالياً
    last_samurai
    Silver Member

last_samurai has a reputation beyond reputelast_samurai has a reputation beyond reputelast_samurai has a reputation beyond reputelast_samurai has a reputation beyond reputelast_samurai has a reputation beyond reputelast_samurai has a reputation beyond reputelast_samurai has a reputation beyond reputelast_samurai has a reputation beyond reputelast_samurai has a reputation beyond reputelast_samurai has a reputation beyond reputelast_samurai has a reputation beyond repute

أنا : last_samurai

للأسف على طول بنظر لنواب مجلس الشعب على أنهم عرائس متحركه فقط

وبالتأكيد مش كلهم لكن المشكله تكمن أن غالبيتهم عندهم مشاكل نفسيه لازم تتحل قبل ما يدخلوا المجلس

الظابط محترم جدا واللى عمله صح
    المفروض الكائن البرلمانى ده يساعده على عمله يعنى أما هو حيسن قوانين أزاى فى البرلمان ما دام مش عاوز يمشى على القانون

قديم 2nd February 2012, 05:54 AM biopasha غير متواجد حالياً
    biopasha
    Brigadier General

biopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond repute

أنا : biopasha

مش ملاحظين إن الأخبار اللي بتلمع صورة الداخلية بتكتر أوي بعد كل مصيبة بتعملها الداخلية ... !

قديم 2nd February 2012, 03:36 PM شينكاوي غير متواجد حالياً
    شينكاوي
    Platinum Member

شينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond repute

أنا : شينكاوي

ومقالوش كمان ان الظابط قاله القانون فوق الجميع يا سيد

الخبر اللي زي دا في الاعلام اسمه تهييس
    فلا فيه اسم الظابط ولا اسم عضو مجلس الشعب
    ولا في حتي اسماء لشهود عيان ولا نوع عربية
    ولا نمر العربية !!!!!!!
    دا مش خبر دا استهبال بيلعب علي عوطف الناس الطيبين