اعتقال طلاب الثانوي في مصر: اعترضوا على فشل امتحان "التابلت" - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

 



BBC NEWS

    آخر 9 مشاركات
    تفجيران إنتحاريان بالعاصمة تونس
    الكاتـب : حشيش -
    هجوم إرهابى بالعريش يسفر عن مقتل وإصابة...
    الكاتـب : حشيش -
    إيران تحتجز ناقلة نفط بريطانية وطاقمها
    الكاتـب : حشيش -
    إنضمام الزميل Remon.soliman إلى فريق الإشراف...
    الكاتـب : Admin -
    إنضمام الزميل Muhammad Gad إلى فريق الإشراف...
    الكاتـب : Admin -
    شكر وتقدير للزميل canada wait me
    الكاتـب : Admin -
    شكر وتقدير للزميلة عالي مستواها
    الكاتـب : Admin -
    هل يمكن ربط حساب المنتدى مع حساب الفيس بوك ؟
    الكاتـب : امير محمود -
    مشكلة الكلمات الدلالية فى قسم الهجرة
    الكاتـب : samirhussein -

    العودة   منتديات المطاريد > إعلام وثقافة وفنون > صحافة ... إعلام ... سينما ومسرح

    صحافة ... إعلام ... سينما ومسرح وسائل إعلام مسموع ومقروء ومرئى

    صحافة ... إعلام ... سينما ومسرح

    اعتقال طلاب الثانوي في مصر: اعترضوا على فشل امتحان "التابلت"


    الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

    مواقع هامة وإعلانات نصية

    إضافة رد
     
    أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
    قديم 21st May 2019, 10:40 PM المستشار الصحفى غير متواجد حالياً
      رقم المشاركة : 1
    Field Marshal
     





    المستشار الصحفى has much to be proud ofالمستشار الصحفى has much to be proud ofالمستشار الصحفى has much to be proud ofالمستشار الصحفى has much to be proud ofالمستشار الصحفى has much to be proud ofالمستشار الصحفى has much to be proud ofالمستشار الصحفى has much to be proud ofالمستشار الصحفى has much to be proud of

    new اعتقال طلاب الثانوي في مصر: اعترضوا على فشل امتحان "التابلت"

    أنا : المستشار الصحفى







    شهدت عدة محافظات مصرية اليوم الثلاثاء، تجمهر مئات من طلاب الصف الأول الثانوي عقب أداء امتحان اللغة الفرنسية، احتجاجاً على صعوبات ومشاكل الامتحان وفق النظام الإلكتروني الجديد "التابلت"، مطالبين وزير التعليم بضرورة إيجاد حلول واقعية لتكرار "سقوط السيستم".

    من جانبها، واجهت قوات الشرطة الاحتجاجات باعتداءات واعتقالات طاولت طلاباً وطالبات قُصر بحكم القانون، وهو ما ظهر في مقاطع فيديو شاركها طلاب ومواطنون على مواقع التواصل الاجتماعي.
    وكتبت روان: "لما ده يحصل لطالب 17 سنة عشان مش عايز التهريج اللي بيحصل معانا، والطلاب والطالبات اللي اتخدو على قسم الشرطة المفروض عندهم امتحان بكره. المفروض نشوف مستقبل مصر إزاي؟ #أولي_ثانوي".
    وكتب كريم أمين: "دول من مدرستي الأورمان. بيعملوا فيهم كده أمام وزارة التربية والتعليم #أولى_ثانوي".
    وكتبت إيمان: "اعتداء قوات الأمن على طلاب أولى ثانوي، وتفريق تظاهراتهم أمام مبنى محافظة الإسماعيلية، لاحتجاجهم على صعوبة امتحان الأحياء وفشل منظومة "التابلت". مين يصدق إن طلبة لسه في العمر الصغير ده عملت القلبان ده، فيجيلهم قوات أمن من الرعب اللي عملوه، وعندهم كل الحق في الدفاع عن مستقبلهم".



    وعلق حمادة: "وبعدين يقولك حبوا مصر والانتماء والوطنية، وكل الكلام الكبير المجعلص ده، وهم أول ناس بيقتلوه في ولادنا اللي لسه في أولى ثانوي، واللي في نظر القانون لسه قصر".
    وغرّدت شيماء: "قصة قصيرة حزينة، إنتم فاكرين إن دا بلطجي أو تاجر مخدرات من عدد الشرطة اللي محاوطينه؟ دا شاب عنده بالكتير 16 سنة، وطالب في أولى ثانوي بيعترض مع زمايله، وبيقول ياللي بتسأل إحنا مين؟ إحنا الطلبة المظلومين.. فقبضوا عليه".



    وكتبت دنيا المغاوري: "عايزه بس أقول حاجة، طارق شوقي اتكلم في التليفزيون بكلام حلو يخليك تحب النظام وترتاح له، عشان كده معظم الناس اللي ملهومش حد في أولى ثانوي شايفينو حلو واحنا بنستهبل، بس الكلام اللي بيقوله مالوش أي علاقة باللي إحنا فيه حرفياً، فمتحكموش علينا".



    وكتب وائل أبورية: "الواحد مبهور من إنجازات وزير التعليم، وبالذات نظام امتحانات أولى ثانوي السنة دي. بجد تجربة فريدة يجب أن تُدرّس في العباسية" في إشارة إلى مستشفى الأمراض العقلية في مصر.
    وكتب محمد أشرف: "كلمة لطلبة أولى ثانوي: تعليم إيه اللي تموت نفسك فيه، سيبوا الوزير يعمل اللي عايزه؛ كدا كدا مصر برا التصنيف العالمي للتعليم. يعني في نظر العالم انتوا جهلة. كبّروا مخكم وخدوا الثانوية فسحة".















    مزيد من التفاصيل

     

     

     


    !Start Your Website Now

     
    رد مع اقتباس


    Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    ملف إنقاذ اللاجئين: هل يبصر "تحالف الراغبين"... أخبار متفرقة ينقلها لكم (المستشار الصحفى) المستشار الصحفى 0 1 22nd July 2019 07:21 AM
    علاء أبو أسعد وأولوفير تشِليك: تأمُّلات في إرث... صحافة ... إعلام ... سينما ومسرح المستشار الصحفى 0 1 22nd July 2019 07:21 AM
    "ذا تليغراف":بريطانيا تخشى هجمات إيرانية داخل... صحافة ... إعلام ... سينما ومسرح المستشار الصحفى 0 1 22nd July 2019 07:21 AM
    في السينما... العمل الميدانيّ أبلغ من النيّة صحافة ... إعلام ... سينما ومسرح المستشار الصحفى 0 1 22nd July 2019 07:21 AM
    "أنّابيل" ولعنة البُعد التجاري صحافة ... إعلام ... سينما ومسرح المستشار الصحفى 0 1 22nd July 2019 07:21 AM

    إضافة رد

    مواقع النشر (المفضلة)


    أدوات الموضوع
    انواع عرض الموضوع

    الانتقال السريع

    Currency Calculator
    RSS RSS 2.0 XML MAP HTML


    Powered by vBulletin® Version 3.8.8
    .Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd
    (جميع الأراء والمواضيع المنشورة تعبِّر عن رأي صاحبها وليس بالضرورة عن رأي إدارة منتديات المطاريد)
    SSL Certificate   DMCA.com Protection Status   Copyright  
    منتديات المطاريد   Follow us on Google   لشراء مساحة إعلانية بالمطاريد  

    تنبيه هام

     يمنع منعاً باتاً نشر أى موضوعات أو مشاركات على صفحات منتديات المطاريد تحتوى على إنتهاك لحقوق الملكية الفكرية للآخرين أو نشر برامج محمية بحكم القانون ونرجو من الجميع التواصل مع إدارة المنتدى للتبليغ عن تلك الموضوعات والمشاركات إن وجدت من خلال البريد الالكترونى التالى [email protected] وسوف يتم حذف الموضوعات والمشاركات المخالفة تباعاً.

      كذلك تحذر إدارة المنتدى من أى تعاقدات مالية أو تجارية تتم بين الأعضاء وتخلى مسؤوليتها بالكامل من أى عواقب قد تنجم عنها وتنبه إلى عدم جواز نشر أى مواد تتضمن إعلانات تجارية أو الترويج لمواقع عربية أو أجنبية بدون الحصول على إذن مسبق من إدارة المنتدى كما ورد بقواعد المشاركة.

     إن مشرفي وإداريي منتديات المطاريد بالرغم من محاولتهم المستمرة منع جميع المخالفات إلا أنه ليس بوسعهم إستعراض جميع المشاركات المدرجة ولا يتحمل المنتدى أي مسؤولية قانونية عن محتوى تلك المشاركات وإن وجدت اى مخالفات يُرجى التواصل مع ادارة الموقع لإتخاذ اللازم إما بالتبليغ عن مشاركة مخالفة أو بالتراسل مع الإدارة عن طريق البريد الالكترونى التالى [email protected]