قررت تستقر فين في كندا ولية - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا

الهجرة إلى كندا
    المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الهجرة إلى كندا

قررت تستقر فين في كندا ولية

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 23rd October 2008, 03:20 PM samehelassad غير متواجد حالياً
    Member

samehelassad is on a distinguished road

:Canada: قررت تستقر فين في كندا ولية

أنا : samehelassad

الاخوة الاعزاء وحبايبي اللي موجودين في المنتدى. الحقيقة بعد ما تبلورت في دماغي فكرة ترابط المسلمين في كندا. وان دة لازم يكون شيى اساسي وضروري من اساسيات الحياة هناك للاسباب التالية:
    1: التعرف على اسر مسلمة والاخطلات معاهم عشان الولاد ماينصهروش وسط افكار غير اسلامية تؤدي الي انحراف الاولاد في سن المراهقة.(ودي من اكبر مخاوفنا واحنا برة ولسة مارحناش كندا)
    2: تحسين سمعة الاسلام والمسلمين واللي بدورة هيحسن نظرتهم لينا وزيادة الحصول على دعمهم لنا ولطلباتنا ويقوي صوتنا هناك.
    3: لامفر من اعتمادنا على بعض خصوصا في الفترة الحرجة. اللي هي الفترة الاولى من الهجرة لان المسلمين فقط اللي فاهمين ان قصة الارهاب الاسلامي دي اختراع اعلامي امريكي صهيوني. وبالتالي هتبعد عن اي معوقات ممكن تحصل لمجرد انك مسلم وبالتالي انت مش محل ثقة في الاول.

الفكرة دي جاتلي امبارح:
    سالت نفسي هو مين في المنتدى رايح تورونتو ولية؟
    طب مين تقريبا هيروح في نفس فترتي.
    لقيت ان معرفش حد رايح تورونتو غيري. مصدقتش
    الهدف من الموضوع دة اننا نبتدي نحط ادينا في ايد بعض من دلوقتي. اللي رايح تورونتو يقولنا رايح لية وهدفة اية وتقريبا على امتى. واللي رايح كيبك كذلك واللي رايح البرتا كذلك. صدقوني الكلام دة مهم قوي.
    احنا ممكن نسافر مع بعض وناجر بيت ونقسمة ونقلل تكلفة الايجار في الاول. واولادنا يلاقولهم اصحاب وحياة اجتماعية من الاول. وننخرط مع اخوانا اللي هناك على طول وبسرعة ويبقو ريفرنس لينا في الشغل ويساعدونا في الحصول علية. ندور مع بعض على اثاث بسعر قليل وننقلة سوا ونقلل تكلفة النقل.ناخد كورسات لغة سوا. ندور مع بعض على شغل ونبلغ بعض. ناخد كورسات تؤهلنا لسوق العمل هناك مع بعض. نعمل مع بعض بلان A,B,C,D مع بعض ونتناقش فيها. وهكذا. انا شايف لابد من تربط اللي رايحين الاول مع بعض ومع القدامى اللي هناك.
    يالا نبتدي وكل واحد يقولنا رايح فين ولية وانشاء الله امتى ونربط مع بعض من دلوقتي ممكن واحد فينا يغير المكان مجرد مناقشتة لواحد تاني وانة يشوف ان من الافضل انة يغير. انا كنت رايح البرتا وغيرت. وواحد صاحبي كان رايح مونتريال وغير. انا شايف ان نقاشنا دة مهم اوي لينا في الفترة دية خصوصا ان مبقاش في معلومات عن التقديم وهكذا لسة مانعرفهاش. واسف على الاطالة.

الموضوع الأصلي : قررت تستقر فين في كندا ولية     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : samehelassad

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    قررت تستقر فين في كندا ولية الهجرة إلى كندا ZARAH 464 88959 23rd October 2008 03:20 PM

قديم 23rd October 2008, 03:58 PM حسام غير متواجد حالياً
    حسام
    Brigadier General

حسام تم تعطيل التقييم

حسام's Flag is: Egypt

أنا : حسام

الله ينور يا عم سامح
    الحقيقة تفكير 10 على 10
    واحنا محتاجين ندردش مع بعض بصوت عالى
    لا خاب من استشار

قديم 23rd October 2008, 04:57 PM nona alawaal غير متواجد حالياً
    nona alawaal
    Senior Member

nona alawaal is on a distinguished road

أنا : nona alawaal

و لله يا استاذ سامح اذا ربنا ان شاء الله يسر الامور
    يبقى ريحة البرتا
    ربنا يسهل بقى

قديم 23rd October 2008, 09:46 PM samehelassad غير متواجد حالياً
    samehelassad
    Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسام يوسف
    الله ينور يا عم سامح
    الحقيقة تفكير 10 على 10
    واحنا محتاجين ندردش مع بعض بصوت عالى
    لا خاب من استشار

الله ينور عليك ياحسام. انت كدة فهمتني صح. احنا لازم ندردش مع بعض ونفكر بصوت عالي وناخد راي بعض في ارائنا. مين عارف مش ممكن واحد فينا يغير تفكيرة لحاجة افضلة؟ مش ممكن واحد ماكانش شايف حاجة في مكان لما لقاها رجحت كفة المكان دة وراجع تفكيرة.
    انا عن نفسي كنت مقرر وقرار نهائي اني اروح الاول لوحدي اتحسس الخطى وبعد كدة اجيب ولادي. بمجرد دردشة بسيطة مع ياسر على الماسنجر لقيت نفسي محتاج افكر في موضوع اني اخد ولادي معايا وفي النهاية قررت اخدهم لان دة طلع افضل حاجة لي وليهم.

مش بس كدة: قبل كدة كنت بفكر اروح اعمل لاندنج وارجع قطر. منها اشوف النظام بعيني اية وبعد كدة ارجع ارتب اوراقي واحوشلي قرشين كويسين يساعدوني برضة بحبة قراية على النت واستشارة الاصحاب والاخد والعطا في الكلام والمناقشةالهادفة قررت اروح كندا على طول ومش راجع انشاء الله.

كمان انا كنت رايح البرتا ادمنتون. عندي قريبي هناك بقالة 35 سنة. ورئيس الجالية الاسلامية في ادمنتون. وبحبة تفكير لقيت ان الافضل ليا ولولادي اني ماحرمش نفسي من اني اروح تورونتو. اولا\ اكبر كمية مدارس اسلامية في كندا ومنها اللي بيطبق نظام المنتسوري المعروف بجودتة وافضليتة في طرق التدريس. ثانيا\ اكبر جالية اسلامية في كندا.
    ثالثا\ اكبر كيان اقتصادي في كندا. رابعا\ اكثر مراكز خدمة المهاجرين الجدد في كندا. خامسا\ افضل جو في كندا بعد فانكوفر. سادسا\ اكبر نسبة تعدد جنسيات في كندا مما يقلل احتمالية وجود تفرقة عنصرية. سابعا\ اكبر تعداد سكاني في كندا. مما يجعلها تتميز بتوافر كل الخدمات باسعار جيدة لشدة تنافس الشركات على حجم السوق الضخم. اخيرا\ اكبر كم من الوظائف الخالية موجودة في تورونتو. اية يعني بقى قدام كل دة اخاف من التنافس على الوظايف في سوق العمل وعشان كدة اروح البرتا. البرد والغلا والاسعار وبعد المسافة عن مصر في الساعات لما ابقى عاوز اكلم اهلي. عشان نسبةالبطالة اقل ووقت الحصول على وظيفة اقل. فقررت ادي نفسي فرصة البحث والاستقرار في تورونتو. ولو الوضع مكانش مستقر ماكندا كلها ادامي حد هيمنعني. ولا الخوف يخليني اضحي بحاجات كتير عشان الاقي شغل بسرعة.

قديم 23rd October 2008, 09:48 PM samehelassad غير متواجد حالياً
    samehelassad
    Member

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nona alawaal
    و لله يا استاذ سامح اذا ربنا ان شاء الله يسر الامور
    يبقى ريحة البرتا
    ربنا يسهل بقى

رايحة البرتا لية يامدام نونا. واية فرص عملك هناك. وبالنسبة لجوزك فرص عملة هناك اية. ومعلش عندك كام طفل ربنا يباركلك فيهم.

قديم 23rd October 2008, 10:19 PM stranger غير متواجد حالياً
    stranger
    Junior Member

stranger is on a distinguished road

أنا : stranger

السلام عليكم يا اخوة
    ان شاء العلي القدير انا وجهتي تورونتو لانها المركز العصبي للمعادلة الكندية للصيادلة و بالاضافة للاسباب الاخرى التي ذكرها الاخ الفاضل سامح
    تقبلوا تحياتي

و معذرة لتطفلي على الموضوع

التعديل الأخير تم بواسطة Batman ; 30th March 2009 الساعة 05:51 PM

قديم 23rd October 2008, 10:26 PM Batman غير متواجد حالياً
    Batman
    Silver Member

Batman is on a distinguished road

Batman's Flag is: Canada

أنا : Batman

اسمحلي أرحب بيك يا دكتور stranger بين اخوتك المصريين

قديم 23rd October 2008, 10:32 PM galaxy غير متواجد حالياً
    galaxy
    Silver Member

galaxy is on a distinguished road

أنا : galaxy

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة stranger
    و معذرة لتطفلي على الموضوع

حضرتك خلاص بقيت واحد من المنتدي ومفيش اي حاجه واهلا ومرحبا بيك معانا.........موفق ان شاء الله

قديم 23rd October 2008, 10:36 PM حسام غير متواجد حالياً
    حسام
    Brigadier General

حسام تم تعطيل التقييم

حسام's Flag is: Egypt

أنا : حسام

بيعجبنى فى أخويا سامح
    التحليل
    الايمان بمبدأ لا خاب من استشار
    يد الله مع الجماعة
    مرونة التفكير يعنى الموضوع مش بالعافية وتصلب الرأى
    لا
    الهدف هو الحق
    والمصلحة فين
    تحياتى يا عم سامح
    وأنا بتعلم منك دايما
    ربنايوفقك ان شاءالله

قديم 23rd October 2008, 10:41 PM samehelassad غير متواجد حالياً
    samehelassad
    Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة stranger
    السلام عليكم يا اخوة
    ان شاء العلي القدير انا وجهتي تورونتو لانها المركز العصبي للمعادلة الكندية للصيادلة و بالاضافة للاسباب الاخرى التي ذكرها الاخ الفاضل سامح
    تقبلوا تحياتي

تطفل مين ياعم stranger دة بيتك. بس السوال انت مقدم امتى وباقيلك قد اية ومتجوز ولا لاء وعنك ولاد ولا لسة؟ مش ممكن نسافر سوا؟