التعليم في عصر مبارك - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > سياسة واقتصاد > المفسدون فى الأرض

المفسدون فى الأرض

التعليم في عصر مبارك

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 29th October 2008, 02:21 PM محمد أبوزيد غير متواجد حالياً
    Silver Member

محمد أبوزيد is a splendid one to beholdمحمد أبوزيد is a splendid one to beholdمحمد أبوزيد is a splendid one to beholdمحمد أبوزيد is a splendid one to beholdمحمد أبوزيد is a splendid one to beholdمحمد أبوزيد is a splendid one to beholdمحمد أبوزيد is a splendid one to beholdمحمد أبوزيد is a splendid one to behold

محمد أبوزيد's Flag is: Egypt

افتراضي التعليم في عصر مبارك

أنا : محمد أبوزيد

التعليم في عصر مبارك: قتل وبلطجة ومدارس آيلة للسقوط وتلاميذ مشردون

29/10/2008

انهيار والدي تلميذ الإسكندرية أثناء تشييع جنازته .. ونقل أمه للمستشفي
    زميله في الفصل يمتنع عن الطعام ويقول لـ«البديل»: كل ما أشوف هدومه منشورة أبكي
    الإسكندرية: أحمد صبري - هبة بكر - يوسف شعبان محمد
    انهار والدا الطفل «إسلام عمرو بدر» أثناء تشييع جنازته، أمس، بالإسكندرية، ونقلت الأم إلي المستشفي بعد إصابتها بانهيار عصبي، وشارك العشرات في جنازة الطفل «إسلام»، الذي لقي مصرعه، أمس الأول، بعد أن اعتدي عليه مدرسه بالضرب أثناء الحصة. وأطلق المشاركون في الجنازة علي الضحية لقب «الطفل العريس شهيد المدرس». ودفن التلميذ في مقابر برأس العمود بعد أن تسلمت أسرته الجثمان من مستشفي شرق المدينة. وقالت إيمان أحمد، زوجة خال الطفل لـ«البديل»: «إن المدرس حاول إجباره علي أخذ درس خصوصي، مؤكدة أنه كان طفلاً هادئًا ولا يستفز أحدًا».
    ورفض عدد من أولياء الأمور من الجيران بمنطقة الرأس السوداء ذهاب أولادهم إلي المدرسة، خوفا من تعرضهم للمصير ذاته، وقال محمود محمد، زميل إسلام في الفصل وجاره في السكن: «أنا كل ما أشوف هدوم إسلام منشورة في البلكونة أبقي مش قادر أصدق إنه مات.. منه لله الأستاذ». وأضافت والدة محمود أن ابنها امتنع عن الطعام والشراب منذ أن شاهد الحادثة وقالت: «من ساعة ما شاف زميله بيموت قدام عنيه وهو مش عاوز يدخل الفصل تاني»

الموضوع الأصلي : التعليم في عصر مبارك     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : محمد أبوزيد

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    انت لا تعرف العالم المصري عبد القادر حلمي شؤون مصر الداخلية mahir baik 2 1050 17th October 2014 04:32 AM
    انا المصري كريم العنصرين شؤون مصر الداخلية حازم حسن 9 4164 11th October 2014 10:55 PM
    الــكـــــاهــــــــن الأكـــــبــــــر شؤون مصر الداخلية mahir baik 51 3416 8th October 2014 11:20 PM
    التملق والهجاء يصنعون الفرعون شؤون مصر الداخلية محمد أبوزيد 17 1823 10th September 2012 07:51 AM
    سوار الذهب وطنطاوي ثورة مصر ... 25 يناير 2011 mahir baik 1 1263 26th January 2012 01:00 PM

قديم 29th October 2008, 02:34 PM No Body غير متواجد حالياً
    No Body
    Banned

No Body is on a distinguished road

اللهم عافنا واعفو عنا

أنا : No Body

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد أبوزيد
    التعليم في عصر مبارك: قتل وبلطجة ومدارس آيلة للسقوط وتلاميذ مشردون

29/10/2008

انهيار والدي تلميذ الإسكندرية أثناء تشييع جنازته .. ونقل أمه للمستشفي
    زميله في الفصل يمتنع عن الطعام ويقول لـ«البديل»: كل ما أشوف هدومه منشورة أبكي
    الإسكندرية: أحمد صبري - هبة بكر - يوسف شعبان محمد
    انهار والدا الطفل «إسلام عمرو بدر» أثناء تشييع جنازته، أمس، بالإسكندرية، ونقلت الأم إلي المستشفي بعد إصابتها بانهيار عصبي، وشارك العشرات في جنازة الطفل «إسلام»، الذي لقي مصرعه، أمس الأول، بعد أن اعتدي عليه مدرسه بالضرب أثناء الحصة. وأطلق المشاركون في الجنازة علي الضحية لقب «الطفل العريس شهيد المدرس». ودفن التلميذ في مقابر برأس العمود بعد أن تسلمت أسرته الجثمان من مستشفي شرق المدينة. وقالت إيمان أحمد، زوجة خال الطفل لـ«البديل»: «إن المدرس حاول إجباره علي أخذ درس خصوصي، مؤكدة أنه كان طفلاً هادئًا ولا يستفز أحدًا».
    ورفض عدد من أولياء الأمور من الجيران بمنطقة الرأس السوداء ذهاب أولادهم إلي المدرسة، خوفا من تعرضهم للمصير ذاته، وقال محمود محمد، زميل إسلام في الفصل وجاره في السكن: «أنا كل ما أشوف هدوم إسلام منشورة في البلكونة أبقي مش قادر أصدق إنه مات.. منه لله الأستاذ». وأضافت والدة محمود أن ابنها امتنع عن الطعام والشراب منذ أن شاهد الحادثة وقالت: «من ساعة ما شاف زميله بيموت قدام عنيه وهو مش عاوز يدخل الفصل تاني»

يخيل إلي أنه لو حدث لأحد من أولادي أي اعتداء من أي مدرس أو مدرسة بأي شكل من الأشكال .. أني أقتل هذا المدرس أو المدرسة .. أو على أقل تقدير الجزاء من جنس العمل

فأنا أرى أن أن يُقتل هذا الحيوان والمعروف بالمدرس .. وصدقوني سيكون عبرة لغيره من الحيوانات الأخرى

قال تعالى

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِصَاصُ فِي الْقَتْلَى الْحُرُّ بِالْحُرِّ وَالْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَالأُنْثَى بِالأُنْثَى فَمَنْ عُفِيَ لَهُ مِنْ أَخِيهِ شَيْءٌ فَاتِّبَاعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَأَدَاءٌ إِلَيْهِ بِإِحْسَانٍ ذَلِكَ تَخْفِيفٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَرَحْمَةٌ فَمَنِ اعْتَدَى بَعْدَ ذَلِكَ فَلَهُ عَذَابٌ أَلِيمٌ

صدق الله العظيم

قديم 29th October 2008, 05:02 PM أحمد باشــا غير متواجد حالياً
    أحمد باشــا
    Platinum Member

أحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond repute

أنا : أحمد باشــا

اقتباس
    فأنا أرى أن أن يُقتل هذا الحيوان والمعروف بالمدرس

ماشي .... أقتلوه

بس يا ريت نزيد أجر المعلمين ليصبح لائقا و ليعيش بكرامة و نطور المدارس و مناهج التعليم و نمنع الدروس الخصوصية

حتى لا يتكرر مستقبلا

قديم 30th October 2008, 12:37 AM No Body غير متواجد حالياً
    No Body
    Banned

No Body is on a distinguished road

أنا : No Body

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد باشــا
    ماشي .... أقتلوه

بس يا ريت نزيد أجر المعلمين ليصبح لائقا و ليعيش بكرامة و نطور المدارس و مناهج التعليم و نمنع الدروس الخصوصية

حتى لا يتكرر مستقبلا

يعني بذمتك كده يا أحمد باشا لو ما زادش مرتبه ولو مطوروش مناهج التعليم .. يبجى من حجه يضرب عيل لغاية ما يموته ؟؟؟!!!

قديم 30th October 2008, 01:03 AM Badroora غير متواجد حالياً
    Badroora
    Platinum Member

Badroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant future

أنا : Badroora

!For Medical Professionals Only

لا يا احمد باشا دا مش حل ومش مبرر.!
    شوف المدرس دا عمل ايه
    طفى شمعه اسرة وانهارت حياتهم
    قتل طفل بريء بوحشية.!
    اساء للمدرسة والمدرسين
    عقدة للتلاميذ واوالياء الامور واستحالة التحصيل الدراسي بتاعم هيكون كويس .
    انا اتذكر فى 3 ابتدائي كان فى زميل لنا مات غريق فى النيل قعدنا كلنا فى الفصل بنعيط كل مانفتكره او حد ينادي اسمه او حتى الديسك اللى قاعد عليها او لوحة كان مشارك فيها ولا اسمة اللى كان بكتبه على كل ديسك وكانت مأساة ظلت معنا طوال فترة المرحلة الابتدائية ودا يعتبر مات شهيد ربانى وليس بفعل فاعل ,مابالك بقي مدرس يقتل تلميذ حقيقي مأساة وزارة التربية والتعليم كلها.
    فين علم النفس اللى بيدرسوه للمدرسين وكيفية التعامل مع الطفل .للاسف التهاون فى كل شيء بتكون عواقبه فادحة.
    و كل حاجة فى مصر اصبحت تخضع لنظام تسديد خانات وخلاص لا بقي فيه مستوى ولا استاندر ولا اى حاجة.

قديم 30th October 2008, 06:41 PM رافت الهجان 2009 غير متواجد حالياً
    رافت الهجان 2009
    Junior Member

رافت الهجان 2009 is on a distinguished road

أنا : رافت الهجان 2009

الي الاخ احمد باشا @@طيب والله دي فكره كويسه جدا جدا كل واحد في مهنته عايز يزود دخله يقوم قاتل واحد ولا خليهم اتنين يمكن الاجر يضاعف هي فكره مش كده ولا اييييييييييييييييييييييييييييه

قديم 30th October 2008, 09:28 PM قائد مدفعيه المطاريد غير متواجد حالياً
    قائد مدفعيه المطاريد
    Silver Member

قائد مدفعيه المطاريد is a splendid one to beholdقائد مدفعيه المطاريد is a splendid one to beholdقائد مدفعيه المطاريد is a splendid one to beholdقائد مدفعيه المطاريد is a splendid one to beholdقائد مدفعيه المطاريد is a splendid one to beholdقائد مدفعيه المطاريد is a splendid one to beholdقائد مدفعيه المطاريد is a splendid one to behold

قائد مدفعيه المطاريد's Flag is: Egypt

أنا : قائد مدفعيه المطاريد

انا اعتقد ان المدرس مش هو المشكله .. المشكله فى هيكل التعليم له ابتداء من الوزير حتى بواب المدرسه كله غلط فى غلط فى حد ابنه بيتعلم فى مدرسه دلوقتى؟
    اولاد خالى الصغار بياخدو دروس فى اولى ابتدائى مع انهم فى مدرسه خاصه يرضى مين ده؟

قديم 31st October 2008, 12:52 AM Sonesta غير متواجد حالياً
    Sonesta
    Field Marshal

Sonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond repute

أنا : Sonesta

دعوه لموضوعي

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد باشــا
    ماشي .... أقتلوه

حتى لا يتكرر مستقبلا

يا أستاذ أحمد أنا بنتى فى تالتة إعدادى شافت الويل من المدرسين علشان الدروس الخصوصية....
    فإضطريت أدخلها أربع مواد.بس طبعا فلوسهم دابحانى
    وهى اصلا فى مدرسة خاصة لندرة المدارس الحكومى فى المربع الذى نسكن فيه....مع العلم ان مراتبات هؤلاء المدرسين عالية...وهذا أعرفه لإن أختى مدرسة هناك.والله كانوا بيقولوها بالمفتوح طلبهم لإعطاء الطلبة دروس خصوصية

قديم 31st October 2008, 09:57 PM nasrfathy غير متواجد حالياً
    nasrfathy
    Member

nasrfathy is on a distinguished road

أنا : nasrfathy

السلام عليكم
    بصراحه راي هو راي الاخ قائد المدفعيه النظام عندنا فاشل فاشل فاشل ربنا يرحمنا تخيلوا دوله نظان تعليمها فاشل بالتلاته هتكون ازاي بعد اول جيل من الفشله يتخرجواهتبقي بظرميطه والله بجد لازم ناخد موقف هو ايه مش عارف بس الوضع كده خطيرررررر جدا وانا في الكليه والله والله كان معايا زملاء لا يجيدون القراءه بالعربي جيدا تخيلوا واحنا كنا في كليه لغات وترجمه تخيلوا فمابالك بالغات الاخري بجد النظام عندنا اثبت فشله بكل المقاييس
    تحياتي لكم جميعا