أنا والعداد وقارئه ورجصني يا ددع - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > الترفيه والفكاهة والسمر > خمسة فرفشة

خمسة فرفشة طرى على قلبك ... ملعون أبو الهم

خمسة فرفشة

أنا والعداد وقارئه ورجصني يا ددع

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 2nd November 2008, 08:23 AM SindBad غير متواجد حالياً
    Golden Member

SindBad has a reputation beyond reputeSindBad has a reputation beyond reputeSindBad has a reputation beyond reputeSindBad has a reputation beyond reputeSindBad has a reputation beyond reputeSindBad has a reputation beyond reputeSindBad has a reputation beyond reputeSindBad has a reputation beyond reputeSindBad has a reputation beyond reputeSindBad has a reputation beyond reputeSindBad has a reputation beyond repute

SindBad's Flag is: Egypt

افتراضي أنا والعداد وقارئه ورجصني يا ددع

أنا : SindBad

ملحوظة=الكلام اللي هقوله بجد ومش تريجة ولا رمادي=

كلما مرت أمامي كلمة عداااد... - وما أكثرها هذه الأيام- تذكرت أسوء مأساة حدثت لي منذ امتلكت شقة بمفردي وأصبح لدي عداد بأسمي يجب قراءته كل شهر...

ده كلام عادي جداً ولا غوبار عليه... بتحصل في أحسن الشقق....

الاجازة اللي فاتت دي على طوال... ربنا ابتلاني بقارئ عدادات ... كرهني في عيشتي.. زقاني المر ناقع.. على كل الاشكال والالوان....

جه قرا العداد 5 مرات في الشهر اللي انا قعدته... المصيبة إنه كان يجي بدري قوي الساعة 7 او 8 بالكتير (ده في رمضان خلوا بالكم) أتاريه كان بيتسحر ويصلي الفجر ويطلع يلف ع الشقق...

ولما حاولت أعترض أو أبدي إستياء... إتخشب علي وقاللي ... يعني متأكدشي من شغلي... ولا عايز الفاتورة تطلع فيها زيادة وتشتكني ...

ولا يطلع فيها نجص واحطه من جيبي..

مش كفاية ساكن في الخامس.. ونفسي اتجطع من الطلوع والنزول...

قلتله طيب يا بو عمو مانتي قرايته 4 مرات قبل كده..

قاللي يعني هو أنا مخي دفتر ... ما كل ما اقراه وانزل اكتبه أنساه تاني... الرقم طويل قوي...

ملحوظة= أصل هو حاطط الدفتر ع العجلة وميقدرش يطلع العجلة الدور الخامس=

عشان كده بس سامحته وفهمت وجهة نظره ..

استغفر الله العظيم...إن بعض الظن إثم ..كنت ظالمه...

الموضوع الأصلي : أنا والعداد وقارئه ورجصني يا ددع     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : SindBad

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    نادر السيد يؤيد شفيق ...اسمع وافهم صحافة ... إعلام ... سينما ومسرح SindBad 5 1885 13th May 2012 09:10 AM
    محمود حسام الدين مرشح القبائل للرئاسة بأربعين الف... إنتخابات الرئاسة SindBad 0 1181 3rd April 2012 10:49 AM
    شارك بنفسك في وضع مواد الدستور.... بجد توعية جماهيرية SindBad 2 1075 27th March 2012 11:24 AM
    بيت الوطن.... مشروع وهمي إبنى بيتك SindBad 0 3143 26th March 2012 07:16 PM
    أشاهد الآن على قناة...........تعالوا شوفوا صحافة ... إعلام ... سينما ومسرح SindBad 4 1437 26th March 2012 09:46 AM

قديم 2nd November 2008, 08:27 AM رمضان غير متواجد حالياً
    رمضان
    Senior Member

رمضان is on a distinguished road

أنا : رمضان

طب انته رحمه
    شوف بقى بتوع العداد والنور عندنا بيعملوا ايه
    ييجي الشارع بنفس العجلة والدفتر برده بس بينادي على الناس واللي ما يدفعش يفضحه في الشارع كله
    على سبيل المثال يا ابو وليد النور وعلى فكرة انت عليك شهرين متأخر انزل بسرعة وهكذا سياح للشارع كله

قديم 2nd November 2008, 09:24 AM محمد أبوزيد غير متواجد حالياً
    محمد أبوزيد
    Silver Member

محمد أبوزيد is a splendid one to beholdمحمد أبوزيد is a splendid one to beholdمحمد أبوزيد is a splendid one to beholdمحمد أبوزيد is a splendid one to beholdمحمد أبوزيد is a splendid one to beholdمحمد أبوزيد is a splendid one to beholdمحمد أبوزيد is a splendid one to beholdمحمد أبوزيد is a splendid one to behold

محمد أبوزيد's Flag is: Egypt

أنا : محمد أبوزيد

حاليا فيه جهاز صغير يمر على العداد بلمسة واحده يقراء صف العدادات كلها مرة واحدة الى في العمارة

طبعا العدادات في السعودية في تبلوه واحد في غرفة تحت بير السلم وقارئي العدادات هو الى بيفتح هذه الحجرة او حارس العمارة بس

فيه على باب المدخل متعلق صناديق مثل صناديق البريد بس على قد شيل الفاتورة او الانذار

قديم 2nd November 2008, 09:31 AM ابتسامــة غير متواجد حالياً
    ابتسامــة
    Platinum Member

ابتسامــة has a reputation beyond reputeابتسامــة has a reputation beyond reputeابتسامــة has a reputation beyond reputeابتسامــة has a reputation beyond reputeابتسامــة has a reputation beyond reputeابتسامــة has a reputation beyond reputeابتسامــة has a reputation beyond reputeابتسامــة has a reputation beyond reputeابتسامــة has a reputation beyond reputeابتسامــة has a reputation beyond reputeابتسامــة has a reputation beyond repute

أنا : ابتسامــة

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رمضان
    على سبيل المثال يا ابو وليد النور وعلى فكرة انت عليك شهرين متأخر انزل بسرعة وهكذا سياح للشارع كله

يخرب بيت كده

قديم 2nd November 2008, 09:32 AM ابتسامــة غير متواجد حالياً
    ابتسامــة
    Platinum Member

ابتسامــة has a reputation beyond reputeابتسامــة has a reputation beyond reputeابتسامــة has a reputation beyond reputeابتسامــة has a reputation beyond reputeابتسامــة has a reputation beyond reputeابتسامــة has a reputation beyond reputeابتسامــة has a reputation beyond reputeابتسامــة has a reputation beyond reputeابتسامــة has a reputation beyond reputeابتسامــة has a reputation beyond reputeابتسامــة has a reputation beyond repute

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد أبوزيد
    حاليا فيه جهاز صغير يمر على العداد بلمسة واحده يقراء صف العدادات كلها مرة واحدة الى في العمارة

طبعا العدادات في السعودية في تبلوه واحد في غرفة تحت بير السلم وقارئي العدادات هو الى بيفتح هذه الحجرة او حارس العمارة بس

فيه على باب المدخل متعلق صناديق مثل صناديق البريد بس على قد شيل الفاتورة او الانذار

الطريقة دي كويسة جدا والمفروض تُعمم فعلا

قديم 2nd November 2008, 09:33 AM رمضان غير متواجد حالياً
    رمضان
    Senior Member

رمضان is on a distinguished road

أنا : رمضان

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابتسامــة

يخرب بيت كده

اللي بجد يخرب بيت كده لما تلاقي الناس نازلة تفاصل معاه في وصل النور
    يقولهم يا اخوانا انا ببيع طماطم انا ممثل الحكومة فيأتيه الرد مسرعا ينعل ابوك لابوها

قديم 2nd November 2008, 09:35 AM ابتسامــة غير متواجد حالياً
    ابتسامــة
    Platinum Member

كل الغلبة دي عشان يقرأ العداد بس؟!
    أمال لو جاي يحصل الفاتورة ؟!

عموما حاليا العدادت بقت توضع خارج الشقق في صندوق معدني له فتحة زجاجية يقدر يقرأ منها العداد بدون
    أن يزعج أصحاب الشقة...

بعدين يعني الدفتر كبير وتقيل مينفعش يكتب القراءات في ورقة ولما ينزل يبقى يكتبهم في الدفتر

قديم 2nd November 2008, 09:37 AM ابتسامــة غير متواجد حالياً
    ابتسامــة
    Platinum Member

اقتباس
    اللي بجد يخرب بيت كده لما تلاقي الناس نازلة تفاصل معاه في وصل النور
    يقولهم يا اخوانا انا ببيع طماطم انا ممثل الحكومة فيأتيه الرد مسرعا ينعل ابوك لابوها

طيب ده جه بفايدة سمح للناس بتنفيس بعض ما في صدورهم بسب الحكومة بس برضو
    يخرب بيت التسييح الفظيع بتاعه ده

قديم 2nd November 2008, 09:45 AM SindBad غير متواجد حالياً
    SindBad
    Golden Member

SindBad has a reputation beyond reputeSindBad has a reputation beyond reputeSindBad has a reputation beyond reputeSindBad has a reputation beyond reputeSindBad has a reputation beyond reputeSindBad has a reputation beyond reputeSindBad has a reputation beyond reputeSindBad has a reputation beyond reputeSindBad has a reputation beyond reputeSindBad has a reputation beyond reputeSindBad has a reputation beyond repute

SindBad's Flag is: Egypt

أنا : SindBad

اقتباس
    طب انته رحمه
    شوف بقى بتوع العداد والنور عندنا بيعملوا ايه
    ييجي الشارع بنفس العجلة والدفتر برده بس بينادي على الناس واللي ما يدفعش يفضحه في الشارع كله

ما تسكت يا رمضاااااااااااااااان

مش حصلت معايا....

مسافر وقافل الشقة واخدوا فكرة انه محدش ف البيت..
    وبعدين الولاد رجعوا قعدوا ف الشقة فمبقاش حد يجيب فاتورة كهربا... وطبعاً الجماعة مطنشين..
    قالوا بركة اللي جات منهم... شاء السميع العليم اكون ف اجازة ويوم حميس الساعة 7 مساءاً وإذا فجأتن آلاقي لجنة من شرطة الكهربا والمهندسين
    في الشارع والدنيا ملمومة وهيصاااااااا
    وانا بتفرج من فوق واقول "طب ليه الناس متدفعش في مواعيدها وترحم نفسها من البهدلة...

وآلاقي جرس الباب بيضرب...
    فتحت لقيت الباشا المحصل... ف وش الباب وبكل ما اوتي من صوت يا استاذ عليك 650 جنيه كهربا متأخرة.. طبعاً الجيران قدام مني وتحت كله ع السلم

انا تنحت مش مصدق اللي باسمعه.. سبت الراجل ورحت داخل ع المدام ... "اللجنة اللي تحت دي كلها عشاني اناااااااا
    انتوا مش بتدفعوا كهربااااااااا..قالتلي ببراااااااءة.. ما هو مفيش فواتير بتيجي ولا حد بيسأل..

رحت نازل طبعاً أعتذرت للجنة ودفعت زي الباشاااا

قديم 2nd November 2008, 09:50 AM haya غير متواجد حالياً
    haya
    Golden Member

haya will become famous soon enoughhaya will become famous soon enough

haya's Flag is: Kuwait

أنا : haya

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SindBad

جه قرا العداد 5 مرات في الشهر اللي انا قعدته... المصيبة إنه كان يجي بدري قوي الساعة 7 او 8 بالكتير (ده في رمضان خلوا بالكم) أتاريه كان بيتسحر ويصلي الفجر ويطلع يلف ع الشقق...

استغفر الله العظيم...إن بعض الظن إثم ..كنت ظالمه...

ايوه طبعا غلطان

مش كتر خير الراجل واخدلك 5 قرائات علشان يأخد متوسطهم