ماهو علاج توكسوبلازما - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون العلم والتعليم > أخبار علمية واستشارات تخصصية > إستشارات صيدلانية ودوائية

إستشارات صيدلانية ودوائية فكرة: biopasha

إستشارات صيدلانية ودوائية

ماهو علاج توكسوبلازما

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 26th April 2012, 12:28 AM حازم حسن غير متواجد حالياً
    Senior Member

حازم حسن has a reputation beyond reputeحازم حسن has a reputation beyond reputeحازم حسن has a reputation beyond reputeحازم حسن has a reputation beyond reputeحازم حسن has a reputation beyond reputeحازم حسن has a reputation beyond reputeحازم حسن has a reputation beyond reputeحازم حسن has a reputation beyond reputeحازم حسن has a reputation beyond reputeحازم حسن has a reputation beyond reputeحازم حسن has a reputation beyond repute

افتراضي ماهو علاج توكسوبلازما

أنا : حازم حسن

السلام عليكم
    لو سمحتم مع ثبوت وجود التوكسوبلازما في الدم بتحليل toxoplazma IgG positive (+ve) l
    ايه هوه العلاج المقترح ?? ولو حبيت اروح لطبيب يكون طبيب ايه باطنة او غيره ولا ايه بالتحديد لاني مش عارف.
    الصيدلي قالي ان ليها كورس مضادات حيوية معروف عنده لكن انا حبيت اتاكد قبل ما اخد اي شيء

الموضوع الأصلي : ماهو علاج توكسوبلازما     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : حازم حسن

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    عندهم توفيق عكاشة زيينا شؤون عربية ودولية الموعلم 4 947 25th October 2015 02:48 PM
    الاقيش عندكم الفيلم ده صحافة ... إعلام ... سينما ومسرح حازم حسن 6 1116 29th September 2014 05:07 PM
    سؤال في الختم البيضاوي (ربنا يوعدنا) مواضيع شخصية حازم حسن 9 28385 13th April 2013 11:39 AM
    اضراب سائقي القطارات شؤون مصر الداخلية حازم حسن 15 2744 8th April 2013 05:45 PM
    المواطن - أول بطولة مطلقة لفنان مصري في السينما... صحافة ... إعلام ... سينما ومسرح حازم حسن 20 4061 6th September 2012 04:10 PM

قديم 26th April 2012, 01:05 AM Dr-Alrefa3y غير متواجد حالياً
    Dr-Alrefa3y
    Silver Member

Dr-Alrefa3y has a reputation beyond reputeDr-Alrefa3y has a reputation beyond reputeDr-Alrefa3y has a reputation beyond reputeDr-Alrefa3y has a reputation beyond reputeDr-Alrefa3y has a reputation beyond reputeDr-Alrefa3y has a reputation beyond reputeDr-Alrefa3y has a reputation beyond reputeDr-Alrefa3y has a reputation beyond reputeDr-Alrefa3y has a reputation beyond reputeDr-Alrefa3y has a reputation beyond reputeDr-Alrefa3y has a reputation beyond repute

Dr-Alrefa3y's Flag is: Canada

أنا : Dr-Alrefa3y

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حازم حسن
    السلام عليكم
    لو سمحتم مع ثبوت وجود التوكسوبلازما في الدم بتحليل toxoplazma IgG positive (+ve) l
    ايه هوه العلاج المقترح ?? ولو حبيت اروح لطبيب يكون طبيب ايه باطنة او غيره ولا ايه بالتحديد لاني مش عارف.
    الصيدلي قالي ان ليها كورس مضادات حيوية معروف عنده لكن انا حبيت اتاكد قبل ما اخد اي شيء

ده مرض طفيلى بينتقل غالبا من القطط الى البشر
    خطورتة فى انتقاله الى السيدة الحامل لأنه ممكن يتسبب فى اجهاد الجنيين

علاجه سهل وبسيط كورس مضاد حيوى معين بيقضى عليه تماما وبتحلل بعدها عشان تطمأن ان الطفيل مش موجود تماما

المضاد الحيوى اسمه فى مصر سبيروميسن على ما اتذكر كان منه 1.5 و3 ملج وفيه مضادات تانيه شغالة على نفس الطفيل

طبعا بتذهب الى د باطنة للمتابعة وكتابة الروشتة ولو سيدة حامل دكتور النساء هو اللى بيكتب لها العلاج

شفى الله المريض وعفاه وبطلوا باءة تربوا فى القطط

قديم 26th April 2012, 01:20 AM حازم حسن غير متواجد حالياً
    حازم حسن
    Senior Member

حازم حسن has a reputation beyond reputeحازم حسن has a reputation beyond reputeحازم حسن has a reputation beyond reputeحازم حسن has a reputation beyond reputeحازم حسن has a reputation beyond reputeحازم حسن has a reputation beyond reputeحازم حسن has a reputation beyond reputeحازم حسن has a reputation beyond reputeحازم حسن has a reputation beyond reputeحازم حسن has a reputation beyond reputeحازم حسن has a reputation beyond repute

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr-Alrefa3y
    شفى الله المريض وعفاه وبطلوا باءة تربوا فى القطط

تربية القطط ادمان زيه زي الكوكايين والهرويين
    جزاك الله كل خير على المعلومات القيمة

قديم 26th April 2012, 01:28 AM midomansour غير متواجد حالياً
    midomansour
    Golden Member

midomansour has much to be proud ofmidomansour has much to be proud ofmidomansour has much to be proud ofmidomansour has much to be proud ofmidomansour has much to be proud ofmidomansour has much to be proud ofmidomansour has much to be proud ofmidomansour has much to be proud ofmidomansour has much to be proud ofmidomansour has much to be proud of

أنا : midomansour

الدواء اسمه spiramycin
    الاسم التجاري له
    rovamyci, rovac
    بيؤخذ كل 12 ساعه وأمن للحوامل وتركيزاته 1.5 , 3 مجم
    وممكن يؤخذ لفترات طويله تمتد لشهور
    الشركه اللي اخترعته فرنسيه بس للأسف مش موجود في كثير من البلاد العربيه وخاصه الخليج
    طبعااااااااااااااا موجود في مصر
    الف سلامه علي المدام

قديم 26th April 2012, 01:36 AM حازم حسن غير متواجد حالياً
    حازم حسن
    Senior Member

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة midomansour
    الدواء اسمه spiramycin
    وممكن يؤخذ لفترات طويله تمتد لشهور

يعني ايه لشهور ؟؟؟ ومين اللي بيحدد ؟؟؟
    هل معقول افضل اخد مضاد حيوي كل 12 ساعة لمدة شهور

اقتباس
    الف سلامه علي المدام

مدام مين
    انا يا ميدو اللي عندي توكسوبلازما ومفيش مدام لاني مش متجوز اصلاً

قديم 26th April 2012, 02:30 AM midomansour غير متواجد حالياً
    midomansour
    Golden Member

midomansour has much to be proud ofmidomansour has much to be proud ofmidomansour has much to be proud ofmidomansour has much to be proud ofmidomansour has much to be proud ofmidomansour has much to be proud ofmidomansour has much to be proud ofmidomansour has much to be proud ofmidomansour has much to be proud ofmidomansour has much to be proud of

أنا : midomansour

بص يا عمونا
    الدواء ده بيؤخذ لفترات طويله اثناء الحمل
    اللي بيحدد المده الطبيب المختص
    التوكسوبلازموزس سبب من اسباب الاجهاض عند الحوامل
    الف سلامه عليك انت

قديم 26th April 2012, 06:08 AM مزاياإنسانة غير متواجد حالياً
    مزاياإنسانة
    Golden Member

مزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond repute

مزاياإنسانة's Flag is: Sierra Leone

أنا : مزاياإنسانة

الف سلامة عليك يا حازم باشا

العدوى دي كانت عندي واكتشفتها لما كنت حامل في اول طفل لي وعملوا لي هوليلة ودوشة عشان كنت رايحة طبيب خاص
    ولما رحت مستشفى حكومي قالت لي اصلا دي نسبة مش عالية والدواء اللي اخذتيه اخطر من النسبة نفسه وقالت لي اصلا خطورته تكمن عندما يصيب الحامل وهي لسه في بداية الحمل والحمدلله جبت احلا بيبي

قديم 26th April 2012, 08:56 AM حازم حسن غير متواجد حالياً
    حازم حسن
    Senior Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مزاياإنسانة
    الف سلامة عليك يا حازم باشا

العدوى دي كانت عندي واكتشفتها لما كنت حامل في اول طفل لي وعملوا لي هوليلة ودوشة عشان كنت رايحة طبيب خاص
    ولما رحت مستشفى حكومي قالت لي اصلا دي نسبة مش عالية والدواء اللي اخذتيه اخطر من النسبة نفسه وقالت لي اصلا خطورته تكمن عندما يصيب الحامل وهي لسه في بداية الحمل والحمدلله جبت احلا بيبي

الله يسلمك يا مزايا هانم
    انا اعرف انها عند الستات الحوامل اخطر من الرجالة بمراحل بس الملاحظ ان ناس كتيرة قوي مصابة بيها وعلى فكرة هيه مش بسبب القطط بس في اسباب تانية منها اللحم النص سوى وفضلات القطط والخنازير
    حمدالله ع السلامة ومبروك على البيبي

قديم 26th April 2012, 08:58 AM حازم حسن غير متواجد حالياً
    حازم حسن
    Senior Member

اقتباس
    بص يا عمونا
    الدواء ده بيؤخذ لفترات طويله اثناء الحمل
    اللي بيحدد المده الطبيب المختص
    التوكسوبلازموزس سبب من اسباب الاجهاض عند الحوامل
    الف سلامه عليك انت

الله يسلمك
    انا رايح اكشف النهاردة وربنا يستر

قديم 26th April 2012, 09:38 AM مزاياإنسانة غير متواجد حالياً
    مزاياإنسانة
    Golden Member

مزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond repute

مزاياإنسانة's Flag is: Sierra Leone

:music:

أنا : مزاياإنسانة

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حازم حسن
    الله يسلمك يا مزايا هانم
    انا اعرف انها عند الستات الحوامل اخطر من الرجالة بمراحل بس الملاحظ ان ناس كتيرة قوي مصابة بيها وعلى فكرة هيه مش بسبب القطط بس في اسباب تانية منها اللحم النص سوى وفضلات القطط والخنازير
    حمدالله ع السلامة ومبروك على البيبي

أول مرة أعرف الكلام ده عن اللحمة نص سوى دي
    بصراحة أوقات نتساهل بموضوع السوى ده للأسف

الله يسلمك البيبي الآن بقت عروسة مستنية العريس
    بقت 18سنة الحمدلله
    بس المشكلة أن الموضوع ده تكرر عندي في الحمل
    الثالث برضه دكتورة متخلفة للأسف قعدت تخوفني
    وتقول لازم تنزلي الجنين وإلا هيجي مشوه ومتخلف عقلياً المصيبة زوجي كان مصدقها
    أنا رفضت رفض قاطع وقلت لو ربنا رايد لي طفل معوق أو مشوه بقدرته يشوه ويعيق أي طفل من أولادي
    الموجودين يعني مش ممكن نمنع القضاء
    ولأني بجد مش مرتاحة ليها ولا لطريقتها في الكلام
    فقلت لزوجي يروح مركز سليمان الحبيب ويسأل ناس متخصصة كبيرة فكانت الإجابة
    يا ياباشا مادام الفيروس أو المكروب موجود معاها من زمان فما مفيش مخاطر إلا لو حصلت الإصابة وقت بداية الحمل فقط هنا تكمن الخطورة وغالباً أن الجنين
    ينزل ما يستناش
    ورجع زوجي للدكتورة وقبل الدنيا على دماغها هي والمستوصف بتاعهم وقدمنا شكوى فيهم
    وأنا جبت أجمل وأذكى أبنائي
    تخيل

بصراحة أوقات الدكاترة ممكن يودوك في داهية