رحلتي لشرم الشيخ - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > هوايات ورياضة ورحلات > سفر ورحلات

سفر ورحلات

رحلتي لشرم الشيخ

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 13th August 2008, 09:27 PM موحد غير متواجد حالياً
    Member

موحد has much to be proud ofموحد has much to be proud ofموحد has much to be proud ofموحد has much to be proud ofموحد has much to be proud ofموحد has much to be proud ofموحد has much to be proud ofموحد has much to be proud ofموحد has much to be proud ofموحد has much to be proud of

رحلتي لشرم الشيخ

أنا : موحد

شباب أنا مشترك بالتايمشير وعندي رحلة على شرم الشيخ (مجانية) لمدة أسبوع.. أريد أن أسأل

أولاً : من المعروف أن الأكل غالي جداً في الفنادق 7 نجوم وغيرها..
    ثانيا: المعروف أن التجول في المدينة يحتاج إلى تكوسة ويقال أن التكسي يكلف 50 جنيه لأقل مشوار
    ثالثا: هل يجب أن نحجز في السوبر جيت قبل أسبوع؟؟
    رابعا: هل يمكن السفر بالعربية بتاعتي من القاهرة
    إزاي نهرب من مشاكل الصرف غير المبرر وازاي نعمل جولات داخل شرم من غير تكاليف باهظة
    هي تنصحوني بعمل شيء ما؟؟
    ميرسي

الموضوع الأصلي : رحلتي لشرم الشيخ     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : موحد

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    حرام عليكم مناقشات وحوارات جادة Moderator08 22 1948 27th May 2012 06:21 PM
    وأخيراً حدثت المعجزة وتلقيت رسالة إليكترونية من... ترحيبات ... مناسبات ... علاقات عامة موحد 22 3066 24th September 2008 12:08 AM
    أنا موحد أديان وعقائد أخرى موحد 198 24109 15th August 2008 06:58 PM
    رحلتي لشرم الشيخ سفر ورحلات موحد 10 10453 13th August 2008 09:27 PM

قديم 13th August 2008, 10:08 PM أحمد باشــا غير متواجد حالياً
    أحمد باشــا
    Platinum Member

أحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond repute

أنا : أحمد باشــا

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة موحد
    شباب أنا مشترك بالتايمشير وعندي رحلة على شرم الشيخ (مجانية) لمدة أسبوع.. أريد أن أسأل

أولاً : من المعروف أن الأكل غالي جداً في الفنادق 7 نجوم وغيرها..
    ثانيا: المعروف أن التجول في المدينة يحتاج إلى تكوسة ويقال أن التكسي يكلف 50 جنيه لأقل مشوار
    ثالثا: هل يجب أن نحجز في السوبر جيت قبل أسبوع؟؟
    رابعا: هل يمكن السفر بالعربية بتاعتي من القاهرة
    إزاي نهرب من مشاكل الصرف غير المبرر وازاي نعمل جولات داخل شرم من غير تكاليف باهظة
    هي تنصحوني بعمل شيء ما؟؟
    ميرسي

أزيك يا موحد

و أجازة سعيدة بأذن الله

أنا شخصيا أفضل السفر بالسيارة لأنها تعطيني حرية الحركة هناك و أستطيع ان أذهب لرأس محمد مثلا دون الأرتباط بفوج سياحي

التاكسيات هناك رخيصة و ليست غالية آخر مرة كانت أجرتها 20 جنيه للمشوار ....حتى لو رايح الطور

هناك سوق شرم الشيخ القديم عند مدخل شرم الشيخ تقريبا و ستجد به محلات بنفس اسعار القاهرة تقريبا و ربما ستجد ان اسعار المياه أرخص

و في نفس السوق ستجد مطاعم جيدة جدا و أسعارها معقولة بالمقارنة بالآخرين

متنساش تزور محمية رأس محمد و تغطس في البحيرة المسحورة و الشاطئ العام و يا ريت تاخد معاك نظارة و قصبة هواء " سنوركل " و متنساش تلبس حذاء كاوتشوك خاص بالسباحة لعدم تأثير الصخور و نصيحة أخرى ألبس تيشرت خفيف ساعة السنوركل علشان الشمس متحرقش كتافك

في هضبة أم السيد هناك مكان أسمه " الف ليلة و ليلة " بتذاكر دخول ....كويس هيعجبك

و عندك ممشى خليج نعمة من الغروب للفجر أبقى أتمشى هناك و أقعد في أي كافيتيريا تعجبك

مطعم فندق كتراكت يقدم فواصل غنائية اثناء العشاء

معظم الفنادق لديها مسارح مكشوفة تقدم حفلات ظريفة مساء

هناك السفاري ...غزو الصحراء بالبيتش باجي رحلة ممتعة تبدأ الظهر و تنتهي عند العشاء .....نصيحة أذهب لهم بنفسك عند طريق المطار و أحجز مباشرة بدلا من الحجز عن طريق شركة سياحة

هناك رحلات بحرية لقضاء يوم كامل ممتعة جدا .... برضه روح لهم مباشرة عند الميناء في مدخل شرم الشيخ و أحجز بنفسك

متنساش تاخد شريط فيديو أو ديفيدي للرحلة ....ممتعة جدا

بزيادة كده ....

قديم 13th August 2008, 11:20 PM موحد غير متواجد حالياً
    موحد
    Member

موحد has much to be proud ofموحد has much to be proud ofموحد has much to be proud ofموحد has much to be proud ofموحد has much to be proud ofموحد has much to be proud ofموحد has much to be proud ofموحد has much to be proud ofموحد has much to be proud ofموحد has much to be proud of

تسلم يا حبيبنا الغالي أحمد باشا وأشكرك جزيل الشكر على نصائحك الغالية ويأقوم بالعمل بها.. وأريد أن أسألك أيضاً بالنسبة للسفر (بالسوبر جت مثلاً) هل يجب أن نذهب للحجز في ألماظة ؟؟ عشان أنا ساكن في آخر الهرم..
    والتاني يعني السفر بالعربية بيقولوا الطريق صعبه لشرم .. وضيقه .. يعني مش زي الطرق الثانية (الصحراوي اسكندرية مثلا) .. يعني من هنا للسويس وبعدين شرم؟؟
    المشكلة مافيش خرايط طرق تبين الطرق ومن أين يبدأ الواحد... أنا أعرف أنه من الممكن البدء من الدائري بتاع المنيب.. اللي من عند المنصورية.. حتى السويس..
    أنا لا أعرف المسافة... وأفضل ايضاً السفر بالعربية.. (أنا عندي شاهين 2006 من غير تكييف) بتنفع؟؟

وبعدين بالنسبة للمشتريات يعني ما بتنصحش نأجر الزعنفه اضافية أو اللي بتقول عنه النطارة تحت الماء

وبعدين هل من الممكن (ندخل أكل معانا في المنتجع؟؟)

ما هي المسافة من القاهرة لشرم ؟؟

ألف شكر على مساعدتك

قديم 13th August 2008, 11:35 PM Moderator01 غير متواجد حالياً
    Moderator01
    Super Moderator

Moderator01 is a glorious beacon of lightModerator01 is a glorious beacon of lightModerator01 is a glorious beacon of lightModerator01 is a glorious beacon of lightModerator01 is a glorious beacon of light

أنا : Moderator01

تم فصل مشاركات موحد لموضوع منفصل

قديم 13th August 2008, 11:50 PM موحد غير متواجد حالياً
    موحد
    Member

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Moderator01
    تم فصل مشاركات موحد لموضوع منفصل

ميرسي يا أخي موديريتر على لفتتك الكريمة بس خفت أفتح موضوع لوحده عشان عدم (الإغراق) عموماً لك جزيل اشكر فموضع شرم الشيخ موضوع جميل وسأحدثكم عن الرحلة عند عودتي بأذن الله

قديم 13th August 2008, 11:52 PM أحمد باشــا غير متواجد حالياً
    أحمد باشــا
    Platinum Member

أحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond repute

أنا : أحمد باشــا

المسافة من القاهرة حوالي 800 كم

أعتقد ممكن الحجز من أول شارع مراد بميدان الجيزة ...يعني من أيام ما كنت مقيم بالقاهرة

الطريق موش كويس لحد السويس و بعدها تعدي نفق الشهيد أحمد حمدي و تسلك الطريق الأيمن المار للجنوب

الطريق على طول المسافة سيكون مفردا ....و هناك سلسلة جبال بعد راس سدر و حمام فرعون حتى زنيم و بعدها الطريق مستقيم حتى منطقة رأس محمد ستجد ملفات و منحنيات شديدة ألى مدخل الشرم

السيارة لا بأس بها لكن أكشف على الأطارات أو بدلها أذا كنت قطعت مسافة بها تسلتزم التغيير و داوم الكشف على ضغط الأطارات أثناء الطريق

طبعا معرفش خبرتك في القيادة .... لافلو كنت أنت موش واثق فيبقى الأفضل تروح بالسوبر جيت و راقب الطريق كويس للمرات القادمة بأذن الله

موضوع التأجير أنساه .... اشتري من القاهرة ....لأن في الشرم الأسعار غالية جدا

بالنسبة للمنتجع فالمفروض أن الشاليه بيبقى فيه مطبخ صغير لتجهيز الأكل ... الا لو أنت بقى في منتجع 7 نجوم و لا حاجه من بتاعة الناس أللي منعرفهاش

بالنسبة للطريق ممكن تاخد 6 أكتوبر لآخره و تنزل في رابعة العدوية و تحود يمين بدلا من الصعود أعلا الكوبري ستجد نفسك في أول طريق السويس الصحراوي

في أقل من ساعة و قبل السويس تلف في الأتجاه المضاد بعد نقطة المرور مباشرة ثم يمينا لأتجاه النفق

متنساش يبقى معاكم البطاقات الشخصية لأن كمائن التفتيش على طول الطريق بالذات لو ركبت السوبر جيت

آه صحيح متنساش الكاميرا و تصور كل شئ و تورينا

قديم 14th August 2008, 12:13 AM موحد غير متواجد حالياً
    موحد
    Member

ألف ألف شكر يا حبيبي يا أحمد باين عليك خبرة وجدع أوي بالشوارع والمناطق.. ودي ميزة رائعة ميرسي يا أبو الهمم..

بصراحة خوفتني من العربية ودول 800 كيلومتر مش شوية ... يعني أفضل السفر بالسوبر جت... بس عندك فكرة بياخدوا عالنفر كام رايح جاي ,,, او بس رايح؟؟ وبعدين زي ما قلت الأكل من الممكن نجيب من البلد أحسن ما ناخد معانا من القاهرة وخصوصاً لو حبينا الطبخات اللي في كارفور (اللي بتنطبخ) بالمايكرو ويف.. يعني المهم منقدر ندبر نفسنا.. ومعاك حق بالنسبة لمعدات العوم.. ما منعرفش الظروف

أنا سبق وسافرت الغردقة عدة مرات بس شرم دي أول مرة..

عموماً أنا سقت في العديد من بلدان العالم ومسافات كبيرة وحتى هنا في مصر برضه .. بس بالنسبة للطريق الطويلة اللي مافيهاش اتجاهين ما بحبهاش... وعليه سأسمع نصيحتك وأذهب بالسوبر جت بس انشا الله ما يكونوش مفتريين بالنسبة للأجرة

وحاخد معايا الكميرات (دجيتال) ونصور ولما أوصل حاحط صور شرم كلها عالموقع.. عشان الشباب

والكويس ان الرحلة قبل رمضان عشان رمضان في 1/9 تقريبا وحنا راجعين قبل آخر الشهر

وبصراحة شرم مش ممكن تخوف زي اسكندرية لأني كنت حاغرق فيها... زي مانت عارف الموج عالي وأنا متعود أعوم على الأقل 3 أو 4 كيلو متر بعيد عن الشط وقبل 20 يوم عمت أكثر من 5 كيلو ولما كنت عايز أرجع الموج شدني لجوا ... ولولا اني يعني سبت كل حاجة وارتحت جوا المية وقعدت أكثر من 4 ساعات علبال ما ارجعت الشط تاني... واحلفت عمري ما أعيدها عشان الموج عالي فعلاً وبيسحب للداخل

والصراحة حتى ني بطلت سجاير من يوم ما ارجعت عشان فعلاً حسيت بتعب وأنا في البحر

ألف شكر يا أحمد... وحاسمع نصيحتك ودول 800 كيلو مش شوية.. الأفضل بالسوبر جت أكيد

قديم 14th August 2008, 12:19 AM shaden غير متواجد حالياً
    shaden
    Member

shaden is on a distinguished road

أنا : shaden

د موحد هنا86

ازيك يادكتور.....ليك وحشة جامدة اوي

اجازة سعيدة...

قديم 14th August 2008, 12:41 AM موحد غير متواجد حالياً
    موحد
    Member

هاي شادن ازايك يا ست البنات كلها... عاملة ايه؟؟ وعملتي ايه في الامتحانات وفي العمل ... انتي اللي واحشانا والله .............. يا رب تكوني آخر تمام وميرسي أوي أوي أوي على لفتتك الكريمة

«®°·.¸.•°°·.¸¸.•°°·.¸.•°®»صورة من شرم هدية ليكي«®°·.¸.•°°·.¸¸.•°°·.¸.•°®»

قديم 14th August 2008, 01:34 AM Badroora غير متواجد حالياً
    Badroora
    Platinum Member

Badroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant future

أنا : Badroora

موحد كفاااااااااارة 86 حمدالله ع السلامة يا موحد نورت الجبل وسط المطاريد خلى بالك يا موحد دا اخر مكان ممكن تتاوى فيه يعنى بعد كدا مش هتلاقى غير لجوء سياسي لاى منتدى اجنبيلان دا اخر مكان عربي ممكن تاكل عيش فيه
    سعيدة جدا بانضمامك الينا ورحلة سعيدة لشرم يا سيدي:11: بس تاك كار وخليك مركز فى الصور على المناظر الطبيعية بس مش عاوزين مناظر بشرية عشان رمضان وانت سيدي العارفين .
    ويا الف اهلا وسهلا بالعزيز جدا موحد " من اعيان اعيان مطاريد المنتديات"