عندما تذهب السكرة و تأتي الفكرة: لستة الوظائف - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا

الهجرة إلى كندا
    المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الهجرة إلى كندا

عندما تذهب السكرة و تأتي الفكرة: لستة الوظائف

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 29th November 2008, 12:37 AM gadolly غير متواجد حالياً
    Senior Member

gadolly is on a distinguished road

افتراضي عندما تذهب السكرة و تأتي الفكرة: لستة الوظائف

أنا : gadolly

الان بعد مرحلة الصدمة و ذهاب السكرة من العقول, لعلنا نفكر بهدوء في القادم

لقد صدمت مثلكم و لعل اكثر لكوني في كندا و لعلمي بالعجز في جميع المجالات و الوظائف, فكانت مفاجأة ان تكون القائمة تحتوي علي عدد لا يتعدي ال 40 من التخصصات الدقيقة و تحت الدقيقة, فالمهندسين لم يتم طلبهم بالكامل و لكن بترول و تعدين فقط و هو تخصص دقيق الدقيق و المحاسبين تم طلب المديريين و مثلهم للاي تي

المهم ما هي الخطوة التالية

في رأيي ان هذة القائمة بها الكثير من نقاط الضعف و اعتقد انه في اقل من عام سيتم الاعتراض عليها من الشركات و الولايات, فالاعمال و الشركات تتوسع في كندا, و الهجرة العكسية تزيد و المواليد في تناقص, و القائمة لا تغطي الا اقل القليل.
    فلا داعي للقلق, ففي رأي انها مرحلة و ستمر و تعود الاوضاع كما كانت, او سيتم تلافيها بقائمة اكبر و اشمل العام القادم, و لكن النقطة الان ان اعداد المقدمين علي الانتظار وصلت الي 800 الف, اذا فكندا ليست في حاجة الي مهاجرين في الايام القادمة لانها من الممكن ان تجدهم في المنتظرين من السنوات الماضية, و لهذا جاءت القائمة بهذا الشكل, و لو عليهم لقاموا بايقاف الهجرة هذا العام بالكلية.
    فالوضع كما هو, قائمة انتظار لاربع سنوات او اكثر متراكمة من السنين الماضية, و لكن بعد نفاذ هذة القائمة اتوقع ان تعود الاوضاع كما كانت و يتم طلب جميع التخصصات.

اذا ماذا علينا فعله

اولا: لا داعي للجزع ممن امامه 2 او 3 سنوات علي التقديم, لاني اتوقع ان شاء الله بعودة الامور الي نصابها

ثانيا: من يستطيع تقديم كيبك فليبدأ, و من في حاجة الي الفرنسي فليبدأ, حتي لا نبكي علي اللبن المسكوب مرة اخري بعد تعديل قوانين كيبك
    ثالثا: لعلها خير لنا من ناحية ايقاف الاف المهاجرين من اماكن اخري في العالم

باذن الله للحديث بقية

الموضوع الأصلي : عندما تذهب السكرة و تأتي الفكرة: لستة الوظائف     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : gadolly

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    ملحوظة تسترعي الانتباه !! شؤون مصر الداخلية Mafia 25 4376 13th October 2010 12:18 AM
    هويتنا ام الهاوية الكندية الهجرة إلى كندا mohdsayed 144 16691 12th September 2010 12:00 PM
    شكرا لمن هاجمني !! أرشيف الباب fatma-solimane 85 8887 29th April 2010 06:39 PM
    أه يا بلد الهجرة إلى كندا tatola 22 4756 5th November 2009 05:00 AM
    تجربتي الشخصية بعد ثلاث سنوات في كندا مواضيع شخصية Moderator07 99 58426 21st October 2009 02:09 PM

قديم 29th November 2008, 01:49 AM الأهلاوي الأصيل غير متواجد حالياً
    الأهلاوي الأصيل
    Silver Member

الأهلاوي الأصيل will become famous soon enough

الأهلاوي الأصيل's Flag is: Canada

أنا : الأهلاوي الأصيل

جادولي...واحشني كتير
    وبعتلك رسالة على الخاص ، أرجو إنك تكون بكل خير إن شاء الله
    بالنسبة لي قائمة الوظائف صدمة كبيرة...وحالياً مشتت ومش عارف أتخذ قرار معين
    بالمناسبة أنا بعت لجامعتين بشأن دراسة الدكتوراه - لو كنت فاكر - وفي انتظار القرار في منتصف يناير أو أواخره إن شاء الله
    مش عارف أقدم كيبك حالياً ولا أستنى لو اتقبلت أقدم تاني بعد سنة من دخولي كندا - بإذن الله طبعاً - حسب القانون الجديد ، طيب لو قدمت كيبك هل ممكن أكمل إجراءاتها من داخل كندا وأنا مش قاعد في كيبك - في أونتاريو مثلاً - ولا ده ممكن يكون مدخل للرفض في المقابلة الشخصية لإنه هيدي انطباع إني معنديش رغبة حقيقية في الاستقرار في كيبك؟

قديم 29th November 2008, 02:05 AM gadolly غير متواجد حالياً
    gadolly
    Senior Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الأهلاوي الأصيل
    جادولي...واحشني كتير
    وبعتلك رسالة على الخاص ، أرجو إنك تكون بكل خير إن شاء الله
    بالنسبة لي قائمة الوظائف صدمة كبيرة...وحالياً مشتت ومش عارف أتخذ قرار معين
    بالمناسبة أنا بعت لجامعتين بشأن دراسة الدكتوراه - لو كنت فاكر - وفي انتظار القرار في منتصف يناير أو أواخره إن شاء الله
    مش عارف أقدم كيبك حالياً ولا أستنى لو اتقبلت أقدم تاني بعد سنة من دخولي كندا - بإذن الله طبعاً - حسب القانون الجديد ، طيب لو قدمت كيبك هل ممكن أكمل إجراءاتها من داخل كندا وأنا مش قاعد في كيبك - في أونتاريو مثلاً - ولا ده ممكن يكون مدخل للرفض في المقابلة الشخصية لإنه هيدي انطباع إني معنديش رغبة حقيقية في الاستقرار في كيبك؟

انا لحد دلوقتي مش فاهم القانون الجديد
    هو انت لو قدمت من جوة كندا بعد اقامتك بسنة, من حقك تقدم و متلتزمش بالستة بتاعة الوظائف. الحتة دي مش واضحة ليا لحد دلوقتي, عشان لما قريتها لقيتهم بيقولوا الوظائف التالية و مش فاهم هي التالية دي يعني اللستة و لا قصدهم انك ممكن تقدم حتي لو برة اللستة

موضوع كيبك و انت عايش في حتة تانية ملهوش اي علاقة, يعني ممكن تقدم و انت في اي مكان و محدش حيغلس عليك

قديم 29th November 2008, 02:32 AM الأهلاوي الأصيل غير متواجد حالياً
    الأهلاوي الأصيل
    Silver Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gadolly
    انا لحد دلوقتي مش فاهم القانون الجديد
    هو انت لو قدمت من جوة كندا بعد اقامتك بسنة, من حقك تقدم و متلتزمش بالستة بتاعة الوظائف. الحتة دي مش واضحة ليا لحد دلوقتي, عشان لما قريتها لقيتهم بيقولوا الوظائف التالية و مش فاهم هي التالية دي يعني اللستة و لا قصدهم انك ممكن تقدم حتي لو برة اللستة

موضوع كيبك و انت عايش في حتة تانية ملهوش اي علاقة, يعني ممكن تقدم و انت في اي مكان و محدش حيغلس عليك

ركز يا حاج:
    اللي عايز يقدم لازم ينطبق عليه أحد الشروط التالية:
    1- إنه يكون في ليستة الوظائف.
    2- إنه يكون عنده job offer في كندا
    3- إن يكون معاه work permit أو study permit وبقاله في كندا سنة على الأقل
    يعني اللي مقيم في كندا بقاله سنة إقامة شرعية ممكن يقدم على الهجرة ومش لازم يكون في قائمة الوظائف

قديم 29th November 2008, 02:59 AM Ghost غير متواجد حالياً
    Ghost
    Senior Member

Ghost is a splendid one to beholdGhost is a splendid one to beholdGhost is a splendid one to beholdGhost is a splendid one to beholdGhost is a splendid one to beholdGhost is a splendid one to beholdGhost is a splendid one to behold

Ghost's Flag is: Canada

أنا : Ghost

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    إن يكون معاه work permit أو study permit وبقاله في كندا سنة على الأقل
    يعني اللي مقيم في كندا بقاله سنة إقامة شرعية ممكن يقدم على الهجرة ومش لازم يكون في قائمة الوظائف

انا مش فاهم
    هو اللي جوه كندا ممكن يقدم في اي وقت على الهجره الفيدراليه ما دام انه معاه فيزا عمل او دراسه لاكثر من سنه و يبعت لبافلو في امريكا
    ده اللي انا فاهمه
    يعني مش لازم يقعد سنه
    ممكن يبعت عالطول ما دام انه داخل كندا و معاه الفيزا اكتر من سنه

قديم 29th November 2008, 08:00 AM gadolly غير متواجد حالياً
    gadolly
    Senior Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ghost

انا مش فاهم
    هو اللي جوه كندا ممكن يقدم في اي وقت على الهجره الفيدراليه ما دام انه معاه فيزا عمل او دراسه لاكثر من سنه و يبعت لبافلو في امريكا
    ده اللي انا فاهمه
    يعني مش لازم يقعد سنه
    ممكن يبعت عالطول ما دام انه داخل كندا و معاه الفيزا اكتر من سنه

ما ده اللي انا اعرفه باردو

بس اللي فهمته من الناس بالنسبة للقانون الجديد دلوقتي انك لازم تستني سنة عشان تقدم, و اي حد بيقدم حتي لو برة اللستة

قديم 29th November 2008, 08:21 AM nona alawaal غير متواجد حالياً
    nona alawaal
    Senior Member

nona alawaal is on a distinguished road

أنا : nona alawaal

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gadolly
    الان بعد مرحلة الصدمة و ذهاب السكرة من العقول, لعلنا نفكر بهدوء في القادم

لقد صدمت مثلكم و لعل اكثر لكوني في كندا و لعلمي بالعجز في جميع المجالات و الوظائف, فكانت مفاجأة ان تكون القائمة تحتوي علي عدد لا يتعدي ال 40 من التخصصات الدقيقة و تحت الدقيقة, فالمهندسين لم يتم طلبهم بالكامل و لكن بترول و تعدين فقط و هو تخصص دقيق الدقيق و المحاسبين تم طلب المديريين و مثلهم للاي تي

المهم ما هي الخطوة التالية

في رأيي ان هذة القائمة بها الكثير من نقاط الضعف و اعتقد انه في اقل من عام سيتم الاعتراض عليها من الشركات و الولايات, فالاعمال و الشركات تتوسع في كندا, و الهجرة العكسية تزيد و المواليد في تناقص, و القائمة لا تغطي الا اقل القليل.
    فلا داعي للقلق, ففي رأي انها مرحلة و ستمر و تعود الاوضاع كما كانت, او سيتم تلافيها بقائمة اكبر و اشمل العام القادم, و لكن النقطة الان ان اعداد المقدمين علي الانتظار وصلت الي 800 الف, اذا فكندا ليست في حاجة الي مهاجرين في الايام القادمة لانها من الممكن ان تجدهم في المنتظرين من السنوات الماضية, و لهذا جاءت القائمة بهذا الشكل, و لو عليهم لقاموا بايقاف الهجرة هذا العام بالكلية.
    فالوضع كما هو, قائمة انتظار لاربع سنوات او اكثر متراكمة من السنين الماضية, و لكن بعد نفاذ هذة القائمة اتوقع ان تعود الاوضاع كما كانت و يتم طلب جميع التخصصات.

اذا ماذا علينا فعله

اولا: لا داعي للجزع ممن امامه 2 او 3 سنوات علي التقديم, لاني اتوقع ان شاء الله بعودة الامور الي نصابها

ثانيا: من يستطيع تقديم كيبك فليبدأ, و من في حاجة الي الفرنسي فليبدأ, حتي لا نبكي علي اللبن المسكوب مرة اخري بعد تعديل قوانين كيبك
    ثالثا: لعلها خير لنا من ناحية ايقاف الاف المهاجرين من اماكن اخري في العالم

باذن الله للحديث بقية

جزاك الله خير استاذ جادوللى
    ووفقك فى الانترفيو و يسر لك امرك ان شاء الله
    هو كلامك مظبوط و هذا ما قيل سابقا فى موقعهم ان هناك لستة هتعجل باصحابها دخول كندا و الباقى ينتظروا او يرد لهم فلوسهم ..... بس مع نزول اللستة الكلام اتغير بقى يا الا اللى فى اللستة او يكون عنده جوب اوفر او بيعمل على تصريح عمل مؤقت او بيدرس و الباقى يرد لهم فلوسهم
    عامتا هيبان ده قريبا هما نويين على ايه ..... بس يا ريت محدش يسحب فلوسه و الابليكشن
    ننتظر نشوف هما نويين على ايه
    الله الموفق للجميع
    القائمة دى اقل وصف لها انها غبية

قديم 29th November 2008, 08:27 AM الأهلاوي الأصيل غير متواجد حالياً
    الأهلاوي الأصيل
    Silver Member

Applications submitted with an offer of arranged employment; or
    Applications submitted by foreign nationals who have been residing legally in Canada for at least one year as temporary foreign workers or international students; or
    Applications from skilled workers with evidence of experience[note 1] under one or more of the following National Occupational Classification categories:
    الترجمة الحرفية:
    1- الطلبات المقدمة مع عرض توظيف تم الاتفاق عليه.
    2- الطلبات المقدمة من جنسيات أجنبية (مقيمة ومازالت إقامتها مستمرة) بشكل شرعي في كندا لمدة سنة على الأقل كعامل أجنبي موقت أو الطلبة الدوليين.
    3- الطلبات من العمال المهرة ذوي إثبات للخبرة في واحدة أو أكثر من فئات الوظائف الوطنية التالية.
    في ملحوظة هامة على المكتوب بالأحمر:
    لو كان يقصد إنها مقيمة وإقامتها سارية أكتر من سنة مكنش قال have been residing legally
    وإنما كان قال reside legally على طول أو are residing، إنما استخدام ال Present Perfect معناه إنه لازم عشان يقدم يكون مقيم بصورة مشروعة بقاله سنة على الأقل
    وتقدروا ترجعوا لقواعد اللغة الإنجليزية في هذا الأمر

التعديل الأخير تم بواسطة الأهلاوي الأصيل ; 29th November 2008 الساعة 10:51 AM

قديم 29th November 2008, 11:56 AM حسام غير متواجد حالياً
    حسام
    Brigadier General

حسام تم تعطيل التقييم

حسام's Flag is: Egypt

أنا : حسام

من النتايج المترتبة على هذا القرار ال-----
    1=ازدياد الطلب بشكل غير عادى على دراسة الفرنسية
    وبناءا علية سيحدث رواج غير عادى لدكاترة الاسنان اللى هيشتغلوا ليل نهار
    عشان البشر اللى بقها هيتعوج من دراسة الفرنساوى
    جى مانج لو كونكومبر أفيك لو سالاد تومات
    2=البريتش كونسيل ينش ويبقى يدوروا بقى على الصنايعية والطباخين
    -مع كامل احترامى ليهم-اللى هياخدوا الأيلتس
    ويجيبوا سبعتين وستتين
    أو سبعة وتلات ستات
    مع اعتذار للفيدرال والست ستات
    3=نسبة مش قليلة من المهاجرين اللى هيتوجهوا للكيبيك-
    اللى هيجنبهم الايلتس
    ومش هيطردهم من جنة الوظايف المطلوبة-
    هيروحوا للمحامين
    وخصوصا واحد نفسى أقتلة
    4=ازدياد الطلب على ادوية تحسين الحالة النفسية
    بسبب رواج حالة عيادات الطب النفسى
    5=ازدياد رواج تعاطى كل المخدرات والمكيفات كل حسب طبقتة
    يعنى الغلابة اللى بيحلموا بالهجرة هيدوهوا بانجو باكتات باكتات
    والجماعة الهاى وولاد الناس
    و-كل واحد عارف نفسة-هيتتجهوا للهيرويين
    وسمعنى أغنية ياحبايبى يا هيرويين
    واحشنى يا كوكايين
    ورائعة أم كلثوم وضاع الحلم ضاع
    ولا أراكم الله مكروها فى مهاجر لديكم

قديم 29th November 2008, 12:04 PM gadolly غير متواجد حالياً
    gadolly
    Senior Member

يا حسام براحة شوية

ما انت عارف اني كان رايي انك تقدم كيبك عشان تعرف فرنساوي و متجوز و عندك ابن, يعني وضعك قوي جدا

بس شهل شوية احسن القوانين تتغير