أخى المغترب أختى المغتربه ..ممكن تعملوا ايه ؟ - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    لا نستطيع تعديل التوقيع
    (الكاتـب : Zakariya_New ) (آخر مشاركة : AnthonyShock)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > أبناؤنا فى الخارج

أبناؤنا فى الخارج المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

أبناؤنا فى الخارج

أخى المغترب أختى المغتربه ..ممكن تعملوا ايه ؟

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 5th January 2009, 06:00 PM Farida غير متواجد حالياً
    Brigadier General

Farida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond repute

افتراضي أخى المغترب أختى المغتربه ..ممكن تعملوا ايه ؟

أنا : Farida

اليوم باتكلم مع زميله كانت تعمل باحدى الجامعات الأمريكيه قالت لى لو تشوفى الأعلانات اللى بيعملها اليهود و تصويرهم على انهم الناس المتحضرين الى عايزين يعيشوا فى سلام و يزرعوا الورود لكن الأرهابيين الفلسطينيين اللى بيقتلوا اولادهم مش عايزين السلام و بيحاربوهم .........
    ياترى عزيزى المغترب و عزيزتى المغتربه فى بلاد الغرب السعيد ايه امكانيه انكم تساعدوا فى تغيير الصورة دى و توضيح ماهية اسرائيل و مخططاتها الأستيطانيه و هل حاولتم و نجحتم ام فشلتم و ايه هى المعوقات اللى قابلتكم و ايه المخاوف اللى ممكن تمنع البعض من القيام بهذا الدور ..........
    جايز تجاربكم تفيد البعض اللى بيحاول او قلقان و شكرا

الموضوع الأصلي : أخى المغترب أختى المغتربه ..ممكن تعملوا ايه ؟     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : Farida

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    بسم الله الرحمن الرحيم : الأجابة ...ابو الفتوح إنتخابات الرئاسة مــــلامــــح 5 1693 22nd May 2012 11:23 PM
    اخص على كده : اسراء عبدالفتاح وشباب الثورة مع... شؤون مصر الداخلية انسان بقلب ملاك 55 5202 22nd March 2012 08:01 AM
    النائب الخبؤ : محمد العمدة عايز يلغى الخلع شؤون مصر الداخلية مصرى فقط 21 4035 22nd March 2012 07:06 AM
    جودة عبد الخالق عايزنا نحشى المحشى لسان عصفور شؤون مصر الداخلية Farida 0 1200 22nd March 2012 06:36 AM
    ترشيحات حزب النور بتقول ان فيه امل شؤون مصر الداخلية AlexG 13 2464 22nd March 2012 06:31 AM

قديم 6th January 2009, 07:10 AM Farida غير متواجد حالياً
    Farida
    Brigadier General

Farida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond repute

أنا : Farida

أخى المغترب اختى المغتربه .............ألوووووووووووووووووووووووووو

قديم 6th January 2009, 09:24 PM yassir غير متواجد حالياً
    yassir
    Member

yassir is on a distinguished road

أنا : yassir

الاخت الفاضله فريده ....تحيه و تقدير على توقيت طرح الموضوع ....

بالطبع الموضوع ليس على رأس القائمه فى كل الدول التى ينواجد بها مغتربون مصريون أو عرب فالقضيه ضمن قضايا عديده ربما بالنسبه لنا فى مصر و الشرق الأوسط لها الاولويه و لكن فى المهجر الأمر لايتخذ نفس الأهميه لكثره القضايا , عندك مثلا الأرمن ومشكلنهم الأزليه مع الاتراك , الأكراد و حلم القوميه الكرديه , عرب ستان و أيران و الأستقلال البعيد المنال , حقوق الكلدانيين و الأشوريين فى العراق , معارضى أبران و جبهه مجاهدى خلق و الحكومه الأيرانيه , الشيعه و السنه , الأقباط و الحكومه المصريه,الامازيغ و الحكومه الجزائريه, و غيره و غيره ........ كل هؤلاء مواطنيين من المنطقه العربيه جاليات كبيره لها أهتمامات و اولويات اخرى .
    و مع هذا هناك خطوات كثيره أتخذتها هيئات مهتمه بالتوضيح للمجتمع الصوره الحقيقيه للقضيه الفلسطينيه .....المشكله فى ضعف الكوادر العربيه المؤهله للتصدى لقضيه فلسطين من ابرز التجارب الجديده نجربه الكونجرس الاسلامى و الذى اخذ على عاتقه تعديل الخطاب الاسلامى فى الاعلام الأمريكى و أخراجه من حاله العزله و اللف فى حلقات مفرغه من الموضوعات المختلف عليها منذ الأزل كنعدد الزوجات و ملك اليمين و الجهاد .....
    أبضا نجربه البيت الفلسطينى بكندا نجربه أكثر ألتصاقا بالمشكله و من اجمل ما يحاول الفبسطينيون تطبيقه هو حلقات اللقاء بين الأجداد من جيل 48 و الاحفاد و يروى فى هذه الحلقات الأجداد ما عاصروه من المأسى من الغاصب و غرس القضيه فى نفوس الشباب و الأطفال...
    بالطبع التجارب لاترقى الى حرفيه اليهود فى طرح قضيتهم فالأحتفال بالهولوكست فى المعاهد و الجامعات لا يمكن يؤجل او يلغى فى سنه من السنين و لو حتى كانت السنوات العجاف .... اتمنى أن اكتب موضوع فى هذا الشأن ستعجبين كيف لايمل اليهود من طرح هذه القضيه مرارا و تكرارا .....الاجمل من هذا ما بدأ من فتره من التسويق لحق البهود فى العوده لمصر بس و الله الناس يشكروا مش عايزين تعويض من الحكومه المصريه عن ممتلكاتهم التى تركوها بعد 56 ...الحديث له جوانب كثيره و تكتب فيه تفاصيل كثيره أتمنى طرحها فى مداخله أخرى .....جزاكى الله كل خير على فتح هذا الموضوع القيم ...

قديم 6th January 2009, 10:10 PM gadolly غير متواجد حالياً
    gadolly
    Senior Member

gadolly is on a distinguished road

أنا : gadolly

الحقيقة يا ياسر انا نفسي تكمل في الموضوع ده, بالذات ان هنا مفيش يهود تقريبا فمشعارف بيعملوا ايه بالضبط في كندا ! و الحقيقة كمان تقريبا مفيش غير مسلمين قليل جدا فالقضية مش واضحة تماما بالنسبة لاهل المدينة

قديم 24th December 2010, 08:51 PM hend غير متواجد حالياً
    hend
    Member

hend has a spectacular aura abouthend has a spectacular aura about

hend's Flag is: France

أنا : hend

!For Medical Professionals Only

أنا اسفه ان هذه المداخلة ليست لها علاقة بالموضوع بس لانًي جديدة في المنتدي فمش عارفة افتح موضوع جديد أنا جئت فرنسا منذ شهرين واولادي كانوا في مدارس خاصة في مصر والآن انتظموا في المدارس الفرنسية الان أنا محتارة هل يظلوا كما هم في مدارس مصر بمعني أني. اضمن مكانهم ام مالوش لازمة بمعني هل من فايدة من ان يحافظوا علي مكانهم في مصر هل من متاعب ممكن تواجهنا عندما نرجع مصر من الاعترافزبمدرستهم اللي في فرنسا مثلا

قديم 24th December 2010, 09:56 PM HanyMan غير متواجد حالياً
    HanyMan
    Golden Member

HanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond repute

أنا : HanyMan

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gadolly
    الحقيقة يا ياسر انا نفسي تكمل في الموضوع ده, بالذات ان هنا مفيش يهود تقريبا فمشعارف بيعملوا ايه بالضبط في كندا ! و الحقيقة كمان تقريبا مفيش غير مسلمين قليل جدا فالقضية مش واضحة تماما بالنسبة لاهل المدينة

.

بس لية تعقيب على موضوع حضرتك انتى كمان وانتى فى مصر ممكن تشاركى فى تحسين الصورة من خلال الاشترك فى منتديات ناطقة بالانجليزية وعمل موضوعات توضح للغرب سماحة الاسلام والمسلمين والموضوع بس مش على عاتق الناس اللى فى الغربة ودة لانى ليا وجهة نظر ممكن تكون صح وممكن تكون غلط وهى ان الناس اليهود اللى بتعمل بروباجندا زى ما حضرتك وضحتى هى ما بتعملهاش فى الشارع ولا فى البيوت ولكن بتتعمل من خلال وسائل الاعلام المختلفة واللى منها الانترنت واللى هى أكيد وسيلة متاحة للى فى مصر واللى براها

تقبلوا تحياتى

التعديل الأخير تم بواسطة HanyMan ; 24th December 2010 الساعة 10:00 PM

قديم 24th December 2010, 10:00 PM حشيش غير متواجد حالياً
    حشيش
    Field Marshal

حشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond repute

حشيش's Flag is: UK

أنا : حشيش

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hend
    أنا اسفه ان هذه المداخلة ليست لها علاقة بالموضوع بس لانًي جديدة في المنتدي فمش عارفة افتح موضوع جديد أنا جئت فرنسا منذ شهرين واولادي كانوا في مدارس خاصة في مصر والآن انتظموا في المدارس الفرنسية الان أنا محتارة هل يظلوا كما هم في مدارس مصر بمعني أني. اضمن مكانهم ام مالوش لازمة بمعني هل من فايدة من ان يحافظوا علي مكانهم في مصر هل من متاعب ممكن تواجهنا عندما نرجع مصر من الاعترافزبمدرستهم اللي في فرنسا مثلا

أولاً برحب بيكى يا أخت هند وأتمنى إن حد من الزملاء اللى له نفس الظروف يقدر يفيدك إن شاء الله

قديم 24th December 2010, 10:24 PM Tornado غير متواجد حالياً
    Tornado
    Golden Member

Tornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond repute

Tornado's Flag is: Egypt

أنا : Tornado

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hend

اهلا وسهلا بحضرتك مدام هند

قديم 25th December 2010, 10:30 AM hend غير متواجد حالياً
    hend
    Member

hend has a spectacular aura abouthend has a spectacular aura about

hend's Flag is: France

أنا : hend

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حشيش

أولاً برحب بيكى يا أخت هند وأتمنى إن حد من الزملاء اللى له نفس الظروف يقدر يفيدك إن شاء الله

متشكرة جداً يا استاذ حشيش هو مينفعش حضرتك تضع الموضوع في توبيك منفصل عشان الناس اللي في فرنسا تنتبه للموضوع وامتحانات نصف السنة في مصر اقتربت وانا محتارة ولازم أخذ قرار خلال اسبوع*