دكتوراه في سن المائة - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > المنتدى العام > موضوعات عامة ... موضوعات خفيفة ... منوعات

موضوعات عامة ... موضوعات خفيفة ... منوعات

دكتوراه في سن المائة

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 22nd October 2010, 04:04 AM Morial غير متواجد حالياً
    Banned

Morial is on a distinguished road

افتراضي دكتوراه في سن المائة

أنا : Morial

هندى عمره 100 عام يدخل الجامعة للحصول على الدكتوراه

الخميس، 21 أكتوبر 2010 - 17:20

الهندى بوهلارام داس
    كتب على حسان

احتفل الهندى بوهلارام داس بعيد ميلاده الــ100، وقد قرر العودة للتعليم وإلى الحياة الجامعية، بعد هذا العمر لكى يحصل على الدكتوراه، حيث يرى أن التعليم غير مرتبط بسن معين فى ولاية اسام بالهند، وبهذا يكون داس أكبر طالب فى الهند.

وقال بوهلارام، إنه يريد الحصول على الدكتوراه مثلما حصل عليها ابنه مؤخراً البالغ من العمر 55 عاماً، ويرى أنه لا يوجد مانع من الحصول على الدكتوراه وعمره 100 عام، وأنه سعيد للعودة إلى الدراسة فى هذا العمر، وموضوع رسالته ستكون عن تجربته الميدانية فى العمل السياسى الهندى فى الفترة السابقة.

وأضاف ابنه بوك داس، أن عائلته أصرت على مساعدته لاستكمال مشروع الدكتوراه، وموضوعها عن دراسة للتيارات الليبرالية الهندوسية، ورصد الانقسامات الاجتماعية فى ولاية اسام، وهى دراسة ميدانية تستغرق عامين لإنجازها، وهو مصر على الحصول على لقب دكتور قبل اسمه وسيسجل الدكتوراه فى جامعة جوا هاتى.

يذكر أن بوهلارام سجن من قبل السلطات البريطانية لمعارضته لاحتلال الهند فى سنة 1930، وكان عمره 19 عاماً فى ذلك الوقت، وحكم عليه أكثر من مرة بسبب تمرده، وفقاً لما ذكرته هيئة الإذاعة البريطانية أمس.

الموضوع الأصلي : دكتوراه في سن المائة     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : Morial

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    أقتراح بإنشاء باب فرعي للهجرة إلي كيبيك إقتراحات ... مشاكل تقنية اونست 7 1916 6th March 2011 01:50 PM
    ابديت ضرووووووري الهجرة إلى كندا khaledgaboub 14 2890 5th March 2011 11:45 AM
    المهدي المنتظر ........ حقائق و افتراءات شؤون إسلامية FINETOUCH 7 2987 19th February 2011 06:42 AM
    هل أنت في الأصل مسيحي ؟ مناقشات وحوارات جادة Morial 31 3425 6th January 2011 08:03 PM
    لما المجـــاري إتجننت أدب وشعر وقراءات متنوعة bond 8 1592 25th December 2010 09:03 PM

قديم 22nd October 2010, 05:30 AM ELSHAMY غير متواجد حالياً
    ELSHAMY
    Senior Member

ELSHAMY is a splendid one to beholdELSHAMY is a splendid one to beholdELSHAMY is a splendid one to beholdELSHAMY is a splendid one to beholdELSHAMY is a splendid one to beholdELSHAMY is a splendid one to beholdELSHAMY is a splendid one to behold

أنا : ELSHAMY

اذا كان كده شدى حيلك يا موريال....

حتلحقى ان شاء الله تاخدى البورد الكندى فى الطب....كلها 10-15 سنة.....يعنى فركة كعب بالنسبة لصديقنا الهندى.....

ربنا يديكى طولة العمر.....

قديم 22nd October 2010, 10:29 PM mohsen غير متواجد حالياً
    mohsen
    Silver Member

mohsen has a brilliant futuremohsen has a brilliant futuremohsen has a brilliant futuremohsen has a brilliant futuremohsen has a brilliant futuremohsen has a brilliant futuremohsen has a brilliant futuremohsen has a brilliant futuremohsen has a brilliant futuremohsen has a brilliant futuremohsen has a brilliant future

mohsen's Flag is: Canada

أنا : mohsen

أهه ده الكلام!

أنا ناوى بإذن الله أعمل زيه - بس مش فى السياسة الهندوسية.

(الكلام ده لو إفتكرت)

قديم 22nd October 2010, 10:54 PM shah غير متواجد حالياً
    shah
    Member

shah is on a distinguished road

shah's Flag is: Egypt

أنا : shah

يعني مريح طول عمره و جاي دلوقتي يفوق

قديم 22nd October 2010, 11:04 PM مطرودالجبل غير متواجد حالياً
    مطرودالجبل
    Banned

مطرودالجبل is on a distinguished road

أنا : مطرودالجبل

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة maksoof
    أهه ده الكلام!

أنا ناوى بإذن الله أعمل زيه - بس مش فى السياسة الهندوسية.

(الكلام ده لو إفتكرت)

ههههههه اضحك الله سنك.. على فكرة انا بحب اقرا تعليقات حضرتك..

و فعليا مفيش سن للدراسة او ان الواحد يبدأ من جديد.. و مش معنى ان شىء مستحيل بالنسبة لشخص تانى.. يبقى ده مستحيل بالنسبة لى.. لان فى النهاية كل تجربة و ليها ظروفها.

انا ليا واحدة صاحبتى امريكية.. كانت ماسكة رئيسة قسم تمريض فى مستشفى كبيرة جدا فى دالاس فى تكساس.. و سابت الشغل من سنتين بسبب ظروف.. (اعتقد كانت فى المستشفى دى)
    و على الرغم من ان عمرها 56 سنة.. الا انها رجعت الجامعة و بدأت تحضر دراسات فى مجال تانى خالص..

قديم 23rd October 2010, 02:13 AM mohsen غير متواجد حالياً
    mohsen
    Silver Member

mohsen has a brilliant futuremohsen has a brilliant futuremohsen has a brilliant futuremohsen has a brilliant futuremohsen has a brilliant futuremohsen has a brilliant futuremohsen has a brilliant futuremohsen has a brilliant futuremohsen has a brilliant futuremohsen has a brilliant futuremohsen has a brilliant future

mohsen's Flag is: Canada

أنا : mohsen

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مطرودالجبل
    ههههههه اضحك الله سنك.. على فكرة انا بحب اقرا تعليقات حضرتك..

و فعليا مفيش سن للدراسة او ان الواحد يبدأ من جديد.. و مش معنى ان شىء مستحيل بالنسبة لشخص تانى.. يبقى ده مستحيل بالنسبة لى.. لان فى النهاية كل تجربة و ليها ظروفها.

انا ليا واحدة صاحبتى امريكية.. كانت ماسكة رئيسة قسم تمريض فى مستشفى كبيرة جدا فى دالاس فى تكساس.. و سابت الشغل من سنتين بسبب ظروف.. (اعتقد كانت فى المستشفى دى)
    و على الرغم من ان عمرها 56 سنة.. الا انها رجعت الجامعة و بدأت تحضر دراسات فى مجال تانى خالص..

الله يجبر بخاطرك يا استاذنا زى ما جبرت بخاطرى.

على فكرة أنا بدأت بجد أدرس فى مجال جديد و ليس له أى علاقة بتخصصى. بس بالسرعة اللى أنا ماشى بها يمكن آتخرج على سن ال 100 .

قديم 23rd October 2010, 08:27 AM Farida غير متواجد حالياً
    Farida
    Brigadier General

Farida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond repute

أنا : Farida

بجد مستغربه من الخبر عنده حاجات كتيييييييييييييييير ممكن يعملها فى سن المائه غير انه ياخد دكتوراة اللى جاى مش قد اللى راح ...........

قديم 23rd October 2010, 08:47 AM مطرودالجبل غير متواجد حالياً
    مطرودالجبل
    Banned

مطرودالجبل is on a distinguished road

أنا : مطرودالجبل

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Farida
    بجد مستغربه من الخبر عنده حاجات كتيييييييييييييييير ممكن يعملها فى سن المائه غير انه ياخد دكتوراة اللى جاى مش قد اللى راح ...........

انا معرفش الراجل الطيب ده عشان ابرر موقفه

بس انا سمعت حديث للرسول.. فيما معناه.. ان لو كان فى يد احدكم شتلة و قام يوم القيامة.. فليزرعها..
    مع ان اصلا محدش هيستفيد بيها ولا حتى الشتلة دى هتلحق تتزرع..

لكن فيه استفادات من نوع آخر.. فيه استفادة معنوية.. و استفادة من قيمة الوقت و قيمة العمل... و كمان قيمة الدراسة..

فيه ناس بتشوف انها تلف العالم لما تكبر.. و ناس تانيين شايفين ان متعتهم فى الدراسة... و المهم ان الواحد يستغل حياته صح وميهدرش وقته ولا مجهوده

قديم 23rd October 2010, 08:59 AM nour alhudah غير متواجد حالياً
    nour alhudah
    Senior Member

nour alhudah has much to be proud ofnour alhudah has much to be proud ofnour alhudah has much to be proud ofnour alhudah has much to be proud ofnour alhudah has much to be proud ofnour alhudah has much to be proud ofnour alhudah has much to be proud ofnour alhudah has much to be proud ofnour alhudah has much to be proud ofnour alhudah has much to be proud of

nour alhudah's Flag is: Syria

أنا : nour alhudah

عرفت دلوقتي سر طول عمر هالانسان دا
    ممممم

اتاريه الطموح والروح الشابة الي بداخله

والله انا شخصيا عجبني الي قريته هو بالفعل العلم ماله سن

بس اهم حاجة يكون في ميزانية تدعم العلم دا

وذاكرة لسه ماعجزت وشاخت واصابها الزهايمر

مدام ضامن هالحاجتين دول يبقى ايه المانع ؟

قديم 23rd October 2010, 10:10 AM Farida غير متواجد حالياً
    Farida
    Brigadier General

Farida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond repute

أنا : Farida

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مطرودالجبل
    انا معرفش الراجل الطيب ده عشان ابرر موقفه

بس انا سمعت حديث للرسول.. فيما معناه.. ان لو كان فى يد احدكم شتلة و قام يوم القيامة.. فليزرعها..
    مع ان اصلا محدش هيستفيد بيها ولا حتى الشتلة دى هتلحق تتزرع..

لكن فيه استفادات من نوع آخر.. فيه استفادة معنوية.. و استفادة من قيمة الوقت و قيمة العمل... و كمان قيمة الدراسة..

فيه ناس بتشوف انها تلف العالم لما تكبر.. و ناس تانيين شايفين ان متعتهم فى الدراسة... و المهم ان الواحد يستغل حياته صح وميهدرش وقته ولا مجهوده

المقصود بحديث الرسول ان اللى يقدر يعمل شئ مفيد للأنسانيه يعمله حتى ولو يوم القيامه فليقم به ......اما ماقصدته ان الدكتوراة شئ جميل و مفيد وبحث ممكن يفيد الأنسانيه اه بس محتاج وقت وهو رجل بره و رجل جوه