اهم مقطع فيلم شفره دافنشي - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > أديان وعقائد > شؤون مسيحية

شؤون مسيحية

اهم مقطع فيلم شفره دافنشي

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 27th October 2010, 02:50 PM doctor farouk غير متواجد حالياً
    Silver Member

doctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant future

doctor farouk's Flag is: Egypt

افتراضي اهم مقطع فيلم شفره دافنشي

أنا : doctor farouk

دعوه للمناقشه

الكلام ده من التاريخ حسب الفيلم

ارجو التوضيح والرد

الموضوع الأصلي : اهم مقطع فيلم شفره دافنشي     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : doctor farouk

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    عمر سليمان تحت المجهر ... ؟؟ إنتخابات الرئاسة doctor farouk 32 4176 12th April 2012 08:29 AM
    الرد علي شبهه شرب بول الرسول شؤون إسلامية doctor farouk 3 2014 19th March 2012 05:25 PM
    الاي فون .. عاوز افهم ايه هو البيز باند و الفيرم... الموبايل والإتصالات وتكنولوجيا المعلومات M.ELGENDY 2 1874 29th February 2012 06:35 PM
    مشكله تاخر الزواج وحلول علي المستوي الشخصي... شؤون مصر الداخلية Eng Hesham 1 832 14th February 2012 04:46 PM
    منك لله يا برادعي ... طالب بإطاله الفتره... إنتخابات الرئاسة doctor farouk 56 5957 5th February 2012 10:26 AM

قديم 27th October 2010, 03:11 PM dana غير متواجد حالياً
    dana
    Golden Member

dana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond repute

أنا : dana

حضرتك مش ملاحظ ان الفيلم بقى قديم اوى وثانيا مش من التاريخ وثالثا اتباع دافنشى نفسهم فندوا الفيلم
    حضرتك لو شايف ان الفيلم بيه محتوى تاريخى يا ريت تدلنا المصادر التاريخية دى ونتناقش بعدها

قديم 27th October 2010, 03:40 PM dana غير متواجد حالياً
    dana
    Golden Member

dana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond repute

حضرتك لو كلفت نفسك عناء البحث كنت وجدت الحل
    اولا فيديو من غرف البال توك الاسلامية ومتركب عليه شوية ايات علشان الواحد يتفرج ويبقى مندهش
    ثانيا هو المسيح فى الدقيقة التانية من الفيديو الاول قال فعلا لا اله الا الله سبحان الله اول مرة اعرف حضرتك راجع الكلام وشوف الترجمة عاملة ازاى متعودين على كدة التاريخ العربى كله مزيف اصلا
    ثالثا ممكن تعمل سيرش على مجمع نيقيه سنة 325 وتشوف انعقد ليه هتلاقيه لم يعقد من اجل انجيل فيلبس او تحديد الانجيل ورفض الباقى
    انعقادة كان من اجل
    1- حل مشكلات تنظيمية خاصة بالإيبارشيات، ولتحديد موعد موحد لعيد الفصح (عيد القيامة المجيد).
    2- بدعة أريوس
    3-بدعة سابليوس
    اتمنى تكون حضرتك فهمت والرد وضح ويا سلام لو تبقى تعمل بحث وتشوف صحة الكلام بنفسك

قديم 27th October 2010, 03:43 PM doctor farouk غير متواجد حالياً
    doctor farouk
    Silver Member

doctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant future

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dana
    حضرتك مش ملاحظ ان الفيلم بقى قديم اوى وثانيا مش من التاريخ وثالثا اتباع دافنشى نفسهم فندوا الفيلم
    حضرتك لو شايف ان الفيلم بيه محتوى تاريخى يا ريت تدلنا المصادر التاريخية دى ونتناقش بعدها

اولا حضرتك حضرتك اخدتي الموضوع اني بهاجم المسيحيه وده مش صح
    هو ببساطه موضوع اثار اهتمامي

بامانه انا بتسأل هل الافكار ديه صح ولا غلط ...انا بتساءل معاكي هل ليها اساس تاريخي ؟؟

هل حد عنده ما يثبت او ما ينفي اللي في الفيلم
    هل معقول الفيلم لما يتكلم علي اكبر دين في العالم عددا في الوقت الحاضر مش هيكون مبني علي اساس تاريخي بس بامانه انا معرفش بصراحه .

ومين اتباع دافنشي اللي فندوا الفيلم
    هل اتباعه حاليا ولا اتباعه في زمانه ؟؟

وموضوع ان الفيلم قديم انا مش شايف فيها حاجه غلط

قديم 27th October 2010, 03:50 PM doctor farouk غير متواجد حالياً
    doctor farouk
    Silver Member

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dana
    حضرتك لو كلفت نفسك عناء البحث كنت وجدت الحل
    اولا فيديو من غرف البال توك الاسلامية ومتركب عليه شوية ايات علشان الواحد يتفرج ويبقى مندهش
    ثانيا هو المسيح فى الدقيقة التانية من الفيديو الاول قال فعلا لا اله الا الله سبحان الله اول مرة اعرف حضرتك راجع الكلام وشوف الترجمة عاملة ازاى متعودين على كدة التاريخ العربى كله مزيف اصلا
    ثالثا ممكن تعمل سيرش على مجمع نيقيه سنة 325 وتشوف انعقد ليه هتلاقيه لم يعقد من اجل انجيل فيلبس او تحديد الانجيل ورفض الباقى
    انعقادة كان من اجل
    1- حل مشكلات تنظيمية خاصة بالإيبارشيات، ولتحديد موعد موحد لعيد الفصح (عيد القيامة المجيد).
    2- بدعة أريوس
    3-بدعة سابليوس
    اتمنى تكون حضرتك فهمت والرد وضح ويا سلام لو تبقى تعمل بحث وتشوف صحة الكلام بنفسك

تحياتي لحضرتك
    ياريت الحوار يكون اسلوبه ودي لان اسلوب التهكم علي اي شخص بيحرك العاطفه المضاده ويلغي العقل اللي المفروض يكون هو سيد الموقف
    والتهكم واضح في
    اقتباس
    ويا سلام لو تبقى تعمل

وكلمات اخري

اولا انا مبعرفش اتعامل مع البال توك اصلا فضلا اني ادخل اي غرفه فيه
    ثانيا فعلا الترجمه محرفه فبدلا من الله كتبت لا اله الا الله (بس اعتقد رغم انها مش حرفيه بس ترجمه معنويه في مكانها لو حضرتك تابعتي سياق الكلام لانه من كلامه بينفي ابن الاله وبالتالي ينفي التعدديه وبالتالي يتبقي لا اله الا الله ولكن انا برضو ضد تحريف الترجمه الحرفيه وهو الادق ويجب ان نترك للمستمع الفهم كما يشاء ) بس موضوع متعودين علي التزييف ديه مش صح اوي وان كان التاريخ فعلا عاوز اعاده كتابه بجد

ثالثا كلامك ممكن يكون صح او غلط انا برضو مش عارف

انا والله مش بهاجم المسيحيه
    حضرتك اسلوب كلامك كاني بسخر منها وده مش صحيح ابدا
    وشكرا لرد حضرتك

قديم 27th October 2010, 03:51 PM dana غير متواجد حالياً
    dana
    Golden Member

https://st-takla.org/Full-Free-Coptic...000-index.html
    دة لينك للرد على الوراية والفيلم ممكن تقرأة حضرتك وهيجاوبلك على كل شئ

قديم 27th October 2010, 04:25 PM dana غير متواجد حالياً
    dana
    Golden Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة doctor farouk
    تحياتي لحضرتك
    ياريت الحوار يكون اسلوبه ودي لان اسلوب التهكم علي اي شخص بيحرك العاطفه المضاده ويلغي العقل اللي المفروض يكون هو سيد الموقف
    والتهكم واضح في وكلمات اخري

اولا انا مبعرفش اتعامل مع البال توك اصلا فضلا اني ادخل اي غرفه فيه
    ثانيا فعلا الترجمه محرفه فبدلا من الله كتبت لا اله الا الله (بس اعتقد رغم انها مش حرفيه بس ترجمه معنويه في مكانها لو حضرتك تابعتي سياق الكلام لانه من كلامه بينفي ابن الاله وبالتالي ينفي التعدديه وبالتالي يتبقي لا اله الا الله ولكن انا برضو ضد تحريف الترجمه الحرفيه وهو الادق ويجب ان نترك للمستمع الفهم كما يشاء ) بس موضوع متعودين علي التزييف ديه مش صح اوي وان كان التاريخ فعلا عاوز اعاده كتابه بجد

ثالثا كلامك ممكن يكون صح او غلط انا برضو مش عارف

انا والله مش بهاجم المسيحيه
    حضرتك اسلوب كلامك كاني بسخر منها وده مش صحيح ابدا
    وشكرا لرد حضرتك

انا لا اسخر سيدى الفاضل لكن الفكرة كانك بتناقش انتخابات الرئاسة عام 2005 واحنا داخلين على انتخابات 2011 الموضوع قديم اوى وقتل بحثا

قديم 27th October 2010, 04:26 PM CANADIAN غير متواجد حالياً
    CANADIAN
    Member

CANADIAN is on a distinguished road

CANADIAN's Flag is: Canada

أنا : CANADIAN

إذهبى إلى إخوتى... وقولي لهم... إني أصعد إلى أبى وأبيكم وإلهي وإلهكم كلمات في منتهى الروعة يعبر بها المسيح عن عمله الخلاصي وبركات القيامة. لقد تحول البشر إلى إخوة له "فصار بكراً بين إخوة كثيرين" (رو29:8) وبإتحاده بنا صار أبوه (بحسب الطبيعة) أباً لنا (بالتبنى). وصار إلهه (هو يتكلم كإنسان لهُ طبيعتنا، مؤكداً تجسده الكامل وبشريته) إلهاً لنا (بمعنى التصالح بين الله والإنسان فنحن كبشر بالفداء عدنا شعب الله المحبوب) ونلاحظ أنه لم يقل إلهنا وأبونا، فنحن نختلف عنه. الآب أبوه بالطبيعة وصار لنا أباً بالتبني، والآب متحد معهُ أقنومياً فالمسيح الإبن هو الله. ولكنه بالجسد يقول إلهي كما قال سابقاً وهو في حالة إخلاء نفسه "أبى أعظم منى" وقوله إلهكم فنحن عبيده المخلوقين. ما أعظم هذه الآية التي تلخص عمل المسيح معنا ولنا
    التفسير منقول للامانة
    و اعجبنى و اقنعنى و ذلك لان السيد المسيح يتكلم بطبيعتة البشرية كما كان يجوع و يعطش مثلنا

قديم 27th October 2010, 04:31 PM CANADIAN غير متواجد حالياً
    CANADIAN
    Member

CANADIAN is on a distinguished road

CANADIAN's Flag is: Canada

أنا : CANADIAN

و طبعا dana ردت على موضوع مريم المجدلية
    اشكرك doctor farouk على اثارتك لنقاط مثل هذة فانها تجعل العقل يعمل فى البحث عن الحق
    و كما تقول الاية اعرفو الحق و هو يحرركم

قديم 27th October 2010, 04:50 PM ابو اياد غير متواجد حالياً
    ابو اياد
    Silver Member

ابو اياد has a reputation beyond reputeابو اياد has a reputation beyond reputeابو اياد has a reputation beyond reputeابو اياد has a reputation beyond reputeابو اياد has a reputation beyond reputeابو اياد has a reputation beyond reputeابو اياد has a reputation beyond reputeابو اياد has a reputation beyond reputeابو اياد has a reputation beyond reputeابو اياد has a reputation beyond reputeابو اياد has a reputation beyond repute

ابو اياد's Flag is: Canada

أنا : ابو اياد

انا نفسى اعرف مع احترامى للجميع مسلمين ومسيحين
    ايه وجه الافاده من المناظرات الدينيه ... نحن كمسلمين لسنا فقهااااااااء
    وانتم لستم قساوسه
    فلما المناظرات والمشاحنات ..
    الدين لله
    دعونا نتشارك فيا نحب ونتعامل بود .
    دون الخوض فى تفاصيل الدين
    لان بمنتهى المنطقيه اى مسلم او مسيحى المساس بعقيدته امر جلل
    فا انا ادعو من يدعو انهم مبشرين بالمسيحيه
    ومن يدعو انهم يدعو للإسلام