كورسات الـ ACLS والـ BLS والـ Topside Support Training - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

BBC NEWS

آخر 9 مشاركات
    إيران تحتجز ناقلة نفط بريطانية وطاقمها
    الكاتـب : حشيش -
    مات كافر - ملعون أبو الفقر!
    الخطوط البريطانية توقف رحلاتها للقاهرة
    إلعبي يا ألعاب
    ♥♥♥♥ عمار يا كندا ♥♥♥♥
    الكاتـب : Ehab Salem -
    دعـــــاء يـــــوم الجـمعـــة ... تقبل...
    الكاتـب : kokomen -
    يابلاش - الجنسية المصرية بـ 10 ألاف دولار!
    ماذا تفعل لو نسيت مفتاح السيارة بداخلها؟
    الجاسوس... الياهو بن شاؤول كوهين يهودي من...
    الكاتـب : د. يحي الشاعر -

العودة   منتديات المطاريد > شؤون العلم والتعليم > أخبار علمية واستشارات تخصصية > إستشارات طبية

إستشارات طبية

كورسات الـ ACLS والـ BLS والـ Topside Support Training

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 17th August 2008, 06:12 PM moheltohamy غير متواجد حالياً
    Member

moheltohamy is a splendid one to beholdmoheltohamy is a splendid one to beholdmoheltohamy is a splendid one to beholdmoheltohamy is a splendid one to beholdmoheltohamy is a splendid one to beholdmoheltohamy is a splendid one to behold

moheltohamy's Flag is: Canada

كورسات الـ ACLS والـ BLS والـ Topside Support Training

أنا : moheltohamy

والله يا بدورة ، وانا شرحه ؛ 29 سبتمبر عندي كورسات الـ ACLS والـ BLS والـ ITLS والـ Topside Support Training في جوهانسبيرج! ولا كلمة اتفتحت وحياتك انتي!

والمحاورات ، العيال ملمومين حواليا ، وشوكولاتة يا عمو! ومش عارف أفلفص منهم!

الموضوع الأصلي : كورسات الـ ACLS والـ BLS والـ Topside Support Training     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : moheltohamy

!Start Your Website Now

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    كورسات الـ ACLS والـ BLS والـ Topside Support... إستشارات طبية فــيــروز 9 13790 17th August 2008 06:12 PM

قديم 17th August 2008, 06:44 PM Badroora غير متواجد حالياً
    Badroora
    Platinum Member

Badroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant future

أنا : Badroora

الـ ACLS والـ BLS دا شكة دبوس ...انا رشحونى ابقي انستراكتور فيه بس اخر يوم اتخانقت مع رئيس الكورس نفسه وسبتهم لو محتاج حاجة عن جد انا حاضرة.
    والـ BLS انت بس اتفرج على السي دي اللى مع الكورس وركز كويس وتابع المحاضرات والسيناريوهات فى الكورس نفسه هتلاقى نفسك فى الامتحان مش محتاج تذاكر لان الاسئلة بتكون عبارة عن سينريوهات وهتكون سهله عليك الحل.
    الـ ACLS دا بقي اللى محتاج تركيز شوية لانه هيعتمد على ادوية وخصوصا drug choice لكل حالة.
    الاصعب فى الكورس هو ECG دا بقي لو معندكش خلفية كويسة عنده هتبقي مشكلة لانه فى الامتحان هيجبلك 25 رسم قلب لازم تقراهم عموما انا فى رسم القلب وصلت لحد advanced level
    اى مساعدة حاضرين
    وكمان عندك فى الكتب ريزمات لرسم القلب ركز فيها كويس ,انا اللى نفعنى فى الكورس هو انى شغالة فى طواريء القلب والحاجات دى كل يوم بنشوفها ونعملها فكان الكورس سهل ومزكرتش فيه اكتفيت فقط بمتابعة المحاضات اثناء الكورس.
    الاى ايلتس بقي امتحانى فى 11 اكتوبر وعندى صداع وزغلله من امبارح كل مامسك الكتاب احول
    عموما ربنا يقويك ويوفقك ومصلحتك اهم طبعا بالتوفيق ان شاء الله

قديم 17th August 2008, 08:05 PM moheltohamy غير متواجد حالياً
    moheltohamy
    Member

moheltohamy is a splendid one to beholdmoheltohamy is a splendid one to beholdmoheltohamy is a splendid one to beholdmoheltohamy is a splendid one to beholdmoheltohamy is a splendid one to beholdmoheltohamy is a splendid one to behold

moheltohamy's Flag is: Canada

أنا : moheltohamy

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Badria Mekkawy
    الـ ACLS والـ BLS دا شكة دبوس ...انا رشحونى ابقي انستراكتور فيه بس اخر يوم اتخانقت مع رئيس الكورس نفسه وسبتهم لو محتاج حاجة عن جد انا حاضرة.
    والـ BLS انت بس اتفرج على السي دي اللى مع الكورس وركز كويس وتابع المحاضرات والسيناريوهات فى الكورس نفسه هتلاقى نفسك فى الامتحان مش محتاج تذاكر لان الاسئلة بتكون عبارة عن سينريوهات وهتكون سهله عليك الحل.
    الـ ACLS دا بقي اللى محتاج تركيز شوية لانه هيعتمد على ادوية وخصوصا drug choice لكل حالة.
    الاصعب فى الكورس هو ECG دا بقي لو معندكش خلفية كويسة عنده هتبقي مشكلة لانه فى الامتحان هيجبلك 25 رسم قلب لازم تقراهم عموما انا فى رسم القلب وصلت لحد advanced level
    اى مساعدة حاضرين
    وكمان عندك فى الكتب ريزمات لرسم القلب ركز فيها كويس ,انا اللى نفعنى فى الكورس هو انى شغالة فى طواريء القلب والحاجات دى كل يوم بنشوفها ونعملها فكان الكورس سهل ومزكرتش فيه اكتفيت فقط بمتابعة المحاضات اثناء الكورس.
    الاى ايلتس بقي امتحانى فى 11 اكتوبر وعندى صداع وزغلله من امبارح كل مامسك الكتاب احول
    عموما ربنا يقويك ويوفقك ومصلحتك اهم طبعا بالتوفيق ان شاء الله

والله يا بدورة آهو أنا في مرحلة الحولان دي! باخاف آجي ناحية الكتاب لياكلني! جايبين لنا كتاب متوحش إسمه Emergency Care in the Street ومعاه الورك بوك بتاعه!

الـ BLS زي ما قلتي كده كلام فارغ! لكن الـ ACLS هوه اللي مصيبة! خصوصاً إني باكره الكارديو من أيام الفسيولوجي في سنة أولى! باكرهه عمى!

وتعرفي إني لما كنت في تورونتو آخر مرة كنت حاجز ACLS هناك ، وحضرت أول يوم! حسيت إني قاعد طربوووش!

المحاضرة بدأت رزع على طول ، مفيش شرح ، أسئلة على طول! وتدي إيه في حالة الـ PEA؟ ومش قادر أسألهم يعني إيه اللامؤاخذة دي! وقاعدة جمبي كمان نيرس ، شغالة الله ينور ... إكس! وانا قاعد زي خيبتها جمبهم!
    وحتت بت مفعوصة ، طفلة صغيرة هيه اللي بتدي المحاضرة ، يتضح لي إن الهانم مقيمة في قسم العناية المركزة ، ومشغّلة المحاضرة ولا أتخن عميد كلّية ف بلدك!

ضرب ضرب ، مفيش شتيمة!

الخلاصة ، إنسحبت ، وقلت لمدير الكورس إني ما استعديتش ، وكنت فاكره فيه شرح ، وبالتالي ما ذاكرتش حاجة! قاللي مفيش مشاكل ، إنتا مسجل معانا ، وقت ما تستعد تعالى!

واشتريت كتاب بيشرح الإيسيجي ، فيه بتاع 455 رسمة قلب! وبياخدك واحدة واحدة. الكتاب إسمه:
    ECG Success, Exercises in ECG Interpretation
    بس بصراحة ده وَش!

ربك يهوّنها بقى ، وخلّي بالك ، أنا هاشبط في العزومة دي لو احتجت مساعدة...

قديم 17th August 2008, 09:57 PM Badroora غير متواجد حالياً
    Badroora
    Platinum Member

Badroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant future

PEA=Pulseless Electrical Activity

انا بقي باعشق الECG عموما بجد انا تحت امرك وممكن نذاكر واحدة واحدة انا بابحب الكورس دا اوى وانا بتاعى صلاحيته مدتها سنتين فقط وانتهت وفى انتظار اروح الريفريشار كورس بس دايما بتابع الجديد ع النت وعنديش مانع اعمل ريفريش معاك لو عاوز تذاكر بجد وخصوصا رسم القلب ابقي قولى اسم الرسم اللى عاوز تتكلم عنه وانا اجيبه هنا ونذاكر مع بعض.وهاخليك تعشق الكارديولوجي ورسم القلب كمان اكتر حاجة تشغل فيها مخك وكمان اجمل حاجة لما تنقذ حياة مريض خلال دقايق بجد شيء ممتع واحد قلبه مهنج وبعدها بدقايق بفضل ربنا ومجهودنا يرجع يشتغل تانى بجد احساس جميل.
    يلا تحب نتبدى امتى

قديم 17th August 2008, 10:01 PM فــيــروز غير متواجد حالياً
    فــيــروز
    Golden Member

فــيــروز is on a distinguished road

أنا : فــيــروز

!For Medical Professionals Only

أعتذر على تطفّلى على حديث القلب و الشرايين و الأورده 122
    بس بما أن "بدريه" بتقول إنّها هتدخل امتحان اللغه فأنا حبّيت أسأل هو الامتحان ده له مدّة صلاحيه؟
    يعنى حسب ما فهمت ممكن إجراءات الهجره تستغرق 3 سنين فهل الامتحان يفضل مقبول خلال هذه المدّه ولا انتى خلاص قرّبتى تسافرى؟

و شكرا

قديم 17th August 2008, 10:01 PM Badroora غير متواجد حالياً
    Badroora
    Platinum Member

احنا قلبنا الموضوع كومسيون طبي يا ريت حد من السادة المشرفين يفصلنا الكلام دا لموضوع منفصل وشكرا

قديم 17th August 2008, 10:52 PM Badroora غير متواجد حالياً
    Badroora
    Platinum Member

لا طبعا يا فيروز مش تطفل ولا حاجة انت تؤمرى "IELTS" صلاحيته 2 سنه وفى الهجرة بيقول خلال مدة الانتظار يمكنك التحضير للاختبار ولو نجحت ممكن ترسل النتيجة عادى ومش هيطلبوا تجديده دا بخصوص الهجرة ..اما لو مثلا هاجرت وحبيت استكمل دراستى برا يبقي لازم يكون valid not more than 2 years.
    انا بقي غير الهجرة مقدمة على معادلة كندية للبكارليوس بتاعى والحمدلله قبلونى والمفروض احضر للامتحان ولكن موعد امتحانى متوقف على نتيجة "IELTS" وانا بقي محتاسة على نص درجة مزرجنه مش راضيه تظبط معاياادعيلي بقي المرة دى تكون اخر مرة لانى لو مجبتش الاسكور المطلوبة هاروح ادرس هندى اسهل

قديم 21st August 2008, 08:12 PM حسام غير متواجد حالياً
    حسام
    Brigadier General

حسام تم تعطيل التقييم

حسام's Flag is: Egypt

أنا : حسام

تحياتى لأكتر اتنين حبيتهم فى العالم الافتراضى
    د.تهامى
    وأختى العزيزة بدرية
    تحياتى للروح الجميلة التعاونية بينكم

قديم 22nd August 2008, 02:07 PM Badroora غير متواجد حالياً
    Badroora
    Platinum Member

حسام بشحمه ولحمه هنا ..فينك يا عمونا من زمان ..هو جو المطاريد مش جاى على هواك ولا ايه:11:
    انا قولت حسام هش هيطلع من هنا ..اتاري حسام بيجي يشقر علينا ويمشي زيه زي الغريب
    انت اخبارك ايه واخبار ابنك الامور ابقي سلم عليه وعلى مامته ...

قديم 28th August 2008, 04:56 PM فــيــروز غير متواجد حالياً
    فــيــروز
    Golden Member

فــيــروز is on a distinguished road

أنا : فــيــروز

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Badria Mekkawy
    لا طبعا يا فيروز مش تطفل ولا حاجة انت تؤمرى "IELTS" صلاحيته 2 سنه وفى الهجرة بيقول خلال مدة الانتظار يمكنك التحضير للاختبار ولو نجحت ممكن ترسل النتيجة عادى ومش هيطلبوا تجديده دا بخصوص الهجرة ..اما لو مثلا هاجرت وحبيت استكمل دراستى برا يبقي لازم يكون valid not more than 2 years.
    انا بقي غير الهجرة مقدمة على معادلة كندية للبكارليوس بتاعى والحمدلله قبلونى والمفروض احضر للامتحان ولكن موعد امتحانى متوقف على نتيجة "IELTS" وانا بقي محتاسة على نص درجة مزرجنه مش راضيه تظبط معاياادعيلي بقي المرة دى تكون اخر مرة لانى لو مجبتش الاسكور المطلوبة هاروح ادرس هندى اسهل

شكرا يا "بدريه" على الرد ولو إن هذا الشكر تأخّر كثيرا ..
    أصل بعد نقل المداخله من موضوع الهجره مابقتش عارفه هى راحت فين أصلا ..