للحاصلين,C.S.Q.والراغبين,التقديم,فيدرال-تغييرات,جديده,السفاره - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا

الهجرة إلى كندا
    المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الهجرة إلى كندا

للحاصلين,C.S.Q.والراغبين,التقديم,فيدرال-تغييرات,جديده,السفاره

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 30th November 2010, 11:51 PM tassneem2005 غير متواجد حالياً
    Member

tassneem2005 has a spectacular aura abouttassneem2005 has a spectacular aura abouttassneem2005 has a spectacular aura about

:quebec: للحاصلين,C.S.Q.والراغبين,التقديم,فيدرال-تغييرات,جديده,السفاره

أنا : tassneem2005

تنويه للحاصلين على C.S.Q.والراغبين فى التقديم فيدرال
    هناك بعض التغييرات فى التقديم فى سفارة كندا بالقاهره
    التقديم كما هو يوم الخميس من كل اسبوع ولكن ليس محصورا بين الساعه(10--12)ص فقط
    ولكن طبعا فى اوقات العمل الرسمي للسفاره

تحضر كل الاوراق المطلوبه للتقديم و تطبع الورقه الخاصه بالتكاليف الخاصه بالتقديم من موقع سفارة كندا بالقاهره اطبع الصفحه التاليه(وخدها معاك):
    https://www.canadainternational.gc.ca/egypt-egypte/visas/fees-frais.aspx
    تذهب سيتى بنك(يوجد فرع جوار السفاره الكنديه بالقاهره) و تودع المبلغ المطلوب حسب عدد الافراد المتقدمين لحساب السفاره الكنديه بالقاهره(البنك يطلب التعامل بالجنيه المصري احنا حولنا المبلغ بالكندى علشان التقديم بالسفاره وفوجئنا بالتغييرات و رجعنا حولناه مصري تانى طبعا مع الخساره)التكلفه موجوده بالجنيه فى الصفحه السابقه وكمان رقم حساب السفاره وبيطلبوا الورقه اللى انت طبعتها بتاعت التكاليف فى البنك.
    تأخذ الايصال مع 3 نسخ منهم وتضعهم مع الاوراق فى ظرف وتكتب عليه اسم المقدم الرئيسى و التليفون (لا تنسى الاحتفاظ بصوره من الايصال معك ده طبعا غير الثلاث صور المرفقين مع الأصل.
    تذهب للسفاره و ترمى الظرف فى الصندوق وتنتظر الفرج من عند الله
    خلاص لم يعد هناك موظفه تقابلك ولا فى فايل نمبر فى نفس اليوم
    و الحمد لله على كل حال
    هذه تجربتى الشخصيه الخميس الماضى

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    شقه 3 و نصف بسان لوران( مونتريال) لمده 3 شهور فقط الهجرة إلى كندا canada wait me 2 870 25th April 2012 12:38 AM
    أماكن الاقتراع على التعديلات الدستورية على مستوى... إنتخابات الرئاسة tassneem2005 0 688 17th March 2011 07:34 AM
    للحاصلين,C.S.Q.والراغبين,التقديم,فيدرال-تغييرات,جد... الهجرة إلى كندا Porto_vista 74 16541 30th November 2010 11:51 PM

قديم 1st December 2010, 08:25 AM dana غير متواجد حالياً
    dana
    Golden Member

dana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond repute

أنا : dana

شكرا لحضرتك موضوع مهم جدا للى حصلوا على c s q بس يا ريت توضحى اكتر الخطوات والورق كله شكرا

قديم 1st December 2010, 10:38 AM د/بطوط غير متواجد حالياً
    د/بطوط
    Silver Member

د/بطوط is a splendid one to beholdد/بطوط is a splendid one to beholdد/بطوط is a splendid one to beholdد/بطوط is a splendid one to beholdد/بطوط is a splendid one to beholdد/بطوط is a splendid one to behold

أنا : د/بطوط

افهم من الكلام ده يا تسنيم انهم ناويين يبعتونا و ياخروا ورقنا زى ما بيعملوا مع بتوع الفيدرال دى تبقى حكايه
    يارب اهديهم علينا

قديم 1st December 2010, 01:17 PM No Body غير متواجد حالياً
    No Body
    Banned

No Body is on a distinguished road

أنا : No Body

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د/بطوط
    افهم من الكلام ده يا تسنيم انهم ناويين يبعتونا و ياخروا ورقنا زى ما بيعملوا مع بتوع الفيدرال دى تبقى حكايه
    يارب اهديهم علينا

أهلاً د / بطوط

فهمت من مداخلتك إن إحنا مختلفين عن الفيدرال الأصلي

هل إحنا إجراءاتنا أسرع واللا بندخل معاهم نفس الدوامة اعتباراً من الآن؟؟؟

قديم 1st December 2010, 01:25 PM dana غير متواجد حالياً
    dana
    Golden Member

dana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond repute

أنا : dana

!For Medical Professionals Only

لا طبعا احنا اجراتنا اسرع منهم الفيدرال لغاية الميديكال بياخد من 6 الى 9 شهور ومن بعد الميديكال للفيزا من اسبوعين ل 3 شهور محدش عارف هل هيفضل النظام ماشى كدة ولا هيتغير
    بس انا بشوف انهم بيسرعوا كيبيك لانهم محتاجين ناس كتير هناك عكس الفيدرال

قديم 1st December 2010, 01:29 PM د/بطوط غير متواجد حالياً
    د/بطوط
    Silver Member

د/بطوط is a splendid one to beholdد/بطوط is a splendid one to beholdد/بطوط is a splendid one to beholdد/بطوط is a splendid one to beholdد/بطوط is a splendid one to beholdد/بطوط is a splendid one to behold

أنا : د/بطوط

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة No Body
    أهلاً د / بطوط

فهمت من مداخلتك إن إحنا مختلفين عن الفيدرال الأصلي

هل إحنا إجراءاتنا أسرع واللا بندخل معاهم نفس الدوامة اعتباراً من الآن؟؟؟

تمام زى ما دانا بيقول احنا بعد ما بنقدم فيدرال بناخد على الميديكا و الفيزا و كله مش اكتر من سنه لكن فيدرال دول بيعدوا بال 3 و4 سنين لو جوه مصر

قديم 1st December 2010, 04:37 PM monmedo غير متواجد حالياً
    monmedo
    Member

monmedo has a spectacular aura aboutmonmedo has a spectacular aura about

أنا : monmedo

اقتباس
    تمام زى ما دانا بيقول احنا بعد ما بنقدم فيدرال بناخد على الميديكا و الفيزا و كله مش اكتر من سنه لكن فيدرال دول بيعدوا بال 3 و4 سنين لو جوه مصر

مساء الخير دكتور بطوط بس انا لي راي
    الـ3-4 سنيين دي بتتاخد علشان يدرسو الملف حسب قواعد الفيدرال واول ما يطلبو الابديت بيقي خلاص اقل من سنة
    اما كيبك فهما مش بيدرسو الملف لان هما مش بيقيمو الملف بتقييمهم لكن هما بيكملو الجزء اللي بعد الابديت
    واللة اعلم
    بالمناسبة عملتي اية في معادلة الصيدلة انا كل ما ببص للكتب وابص لمراتي بتصعب عليا اللة يكون في عون كل اللي بيعادل شهادتة
    سلام

قديم 1st December 2010, 07:16 PM geo غير متواجد حالياً
    geo
    Member

geo is on a distinguished road

أنا : geo

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tassneem2005
    تنويه للحاصلين على C.S.Q.والراغبين فى التقديم فيدرال
    هناك بعض التغييرات فى التقديم فى سفارة كندا بالقاهره
    التقديم كما هو يوم الخميس من كل اسبوع ولكن ليس محصورا بين الساعه(10--12)ص فقط
    ولكن طبعا فى اوقات العمل الرسمي للسفاره

تحضر كل الاوراق المطلوبه للتقديم و تطبع الورقه الخاصه بالتكاليف الخاصه بالتقديم من موقع سفارة كندا بالقاهره اطبع الصفحه التاليه(وخدها معاك):
    https://www.canadainternational.gc.ca/egypt-egypte/visas/fees-frais.aspx
    تذهب سيتى بنك(يوجد فرع جوار السفاره الكنديه بالقاهره) و تودع المبلغ المطلوب حسب عدد الافراد المتقدمين لحساب السفاره الكنديه بالقاهره(البنك يطلب التعامل بالجنيه المصري احنا حولنا المبلغ بالكندى علشان التقديم بالسفاره وفوجئنا بالتغييرات و رجعنا حولناه مصري تانى طبعا مع الخساره)التكلفه موجوده بالجنيه فى الصفحه السابقه وكمان رقم حساب السفاره وبيطلبوا الورقه اللى انت طبعتها بتاعت التكاليف فى البنك.
    تأخذ الايصال مع 3 نسخ منهم وتضعهم مع الاوراق فى ظرف وتكتب عليه اسم المقدم الرئيسى و التليفون (لا تنسى الاحتفاظ بصوره من الايصال معك ده طبعا غير الثلاث صور المرفقين مع الأصل.
    تذهب للسفاره و ترمى الظرف فى الصندوق وتنتظر الفرج من عند الله
    خلاص لم يعد هناك موظفه تقابلك ولا فى فايل نمبر فى نفس اليوم
    و الحمد لله على كل حال
    هذه تجربتى الشخصيه الخميس الماضى

طب انا لى سؤال بعد لما انجح فى مقابلة كيبيك هل لازم لازم اقدم على فيدرال فى سفارة كندا بالقاهرة طب و لا لازم ايه السبب مش انا خلاص المفروض انى اخدت ال CSQ
    طب ايه الاوراق المطلوبة غير الفلوس اللى حضرتك تفضلت مشكورا و قولتلنا عليها على موقع السفارة و هل لازم افتح حساب فى بنك سيتى بنك
    و كمان لو سمحت انا خريج تجارة قسم محاسبة ياترى ايه خطوات المعادلة و يعنى ايه اوردرorder

قديم 1st December 2010, 08:14 PM tassneem2005 غير متواجد حالياً
    tassneem2005
    Member

tassneem2005 has a spectacular aura abouttassneem2005 has a spectacular aura abouttassneem2005 has a spectacular aura about

:quebec:

اقتباس
    يارب اهديهم علينا

والله ما انا عارفه يا بطوط ربنا يستر احسن انا من يوم المقابله وانا مفرحتش غير ساعه واحده بعد المقابله و النكد اشتغل ده انا لسه مستلمه C.S.Q.بتاعت الاولاد الاسبوع اللى فات وانا مقابلتى كانت فى شهر 10 يعنى اتأخرت فى التقديم شهرين
    و اتختمت عند السفاره و احنا بنقدم بالاخبار دى
    و الحمد لله على كل حال

قديم 1st December 2010, 08:24 PM tassneem2005 غير متواجد حالياً
    tassneem2005
    Member

:quebec:

[QUOTE=geo;384105]طب انا لى سؤال بعد لما انجح فى مقابلة كيبيك هل لازم لازم اقدم على فيدرال فى سفارة كندا بالقاهرة طب و لا لازم ايه السبب مش انا خلاص المفروض انى اخدت ال CSQ
    طب ايه الاوراق المطلوبة غير الفلوس اللى حضرتك تفضلت مشكورا و قولتلنا عليها على موقع السفارة و هل لازم افتح حساب فى بنك سيتى بنك

سيدى الفاضل السى اس كيو ما هى الا موافقة مقاطعة كيبيك عليك ولكن لاخذ الفيزا و دخول كندا لازم تقدم للسفاره

https://www.cic.gc.ca...gular.asp#step2

و ده الرابط اللى هتنزل منه استمارات التقديم
    https://www.cic.gc.ca...application.asp

وده الدليل اللى هيساعدك علشان تملئ الاستمارات

https://www.cic.gc.ca.../guides/EQ7.pdf

و ده علشان الاوراق اللى طلباها السفاره فى مصر
    https://www.cic.gc.ca...ides/E37011.pdf