شينخاوى ... تحت المجهر - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > المنتدى العام > مواضيع شخصية

مواضيع شخصية لا خاب من إستشار

مواضيع شخصية

شينخاوى ... تحت المجهر

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 2nd January 2011, 01:29 PM Mafia غير متواجد حالياً
    Silver Member

Mafia is a glorious beacon of lightMafia is a glorious beacon of lightMafia is a glorious beacon of lightMafia is a glorious beacon of lightMafia is a glorious beacon of lightMafia is a glorious beacon of light

Mafia's Flag is: Iraq

افتراضي شينخاوى ... تحت المجهر

أنا : Mafia

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    انا حبيت احط هذا الموضوع لاتكلم عن نفسي واناقش ارائي وطموحي ومشاكلي مع بيتي الثاني المطاريد اللي احبه كثيررررر
    اولا سابا لما اطمح اليه
    اطمح ابقى رجل اعمال او صناعي ومتميز في عملى
    اطمح اخذ ماجستير في mba من harvard او yale
    اطمح ابقى متميز
    اطمح ابقى مستقر وعايش في بلد والناس تحترمني وتعاملنى على اني انسان عادي زيهم مش غريب عنهم
    اطمح ابقى محترم والكلام الفاضي اللي تعلمناه في المدارس واللغو واللهو ما يمروش بيه اولادي
    حياتي كانت صعبة الضروف ولهذا اريد ان ارتاح وارتاخ
    اريد ان لا اخاف من المستقبل ولا يكون مستقبلي مجهول او غامض الشئ اللي اجده هنا
    احلم بالاحترام والنظام

نكمل بعدين

الموضوع الأصلي : شينخاوى ... تحت المجهر     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : Mafia

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    كيف تتوقف عن التدخين في أسبوع موضوعات عامة ... موضوعات خفيفة ... منوعات NazeeH 4 3334 5th June 2020 12:06 PM
    السيد نصر لله :نحن شيعة لن نتخلى عن فلسطين ولا عن... فلسطين أرض الرباط أسامة الكباريتي 19 3149 3rd August 2013 11:41 AM
    اقتراح ان تكون قواعد المشاركة يتم التصويت عليها إقتراحات ... مشاكل تقنية Admin 2 2910 5th May 2013 04:24 PM
    ايه رأيكم تخصص ادارة الاعمال ؟ مواضيع شخصية yosr 4 1608 10th December 2012 09:20 PM
    MacBook Pro 13 Retina Display الكمبيوتر والإنترنت محمدعبدالقادر 2 1712 22nd November 2012 08:47 AM

قديم 2nd January 2011, 01:46 PM somayasaleh غير متواجد حالياً
    somayasaleh
    Golden Member

somayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond repute

somayasaleh's Flag is: Canada

أنا : somayasaleh

اهلا بك يا علي

احب اكون اول واحدة علق علي كلامك......

انت كده بدأت صح.......وبكده الناس اللي عندها خبرة واكبر منك يقدروا يساعدوك

الخبرة ده مش سهلة يا علي.....ده سنين....وتجارب....وخطأ ....وصواب.......وكلنا نفسنا اولادنا يبقوا افضل منا....وما يقعوش في الاخطاء اللي وقعنا فيها

وانا بعتبرك زي اولادي....علشان كده ح اسمح لنفسي اقدم لك اول نصيحة من ام لابنها

1-ابدأ بدراسة اللغة الانجليزية......والفرنسية......واتقن هذه اللغات.....دول سبيلك الاول في طريق الهجرة

2-بر الوالدين....هام جدا جدا....لازم يكونوا موافقين علي هجرتك ومباركين لها

3- القراءة الكتيييييير.....المتمعنة في كل التوبكات اللي هنا.....ومحاولة فهم كل حاجة فيها

4-تحديد هدفك من الهجرة....وتحديد نوع الدراسة اللي عايز تمشي فيها

يلا .......... كمل كلامك ......وقول لنا ....طموحك...واهدافك ايه

قديم 2nd January 2011, 02:05 PM dr-amira غير متواجد حالياً
    dr-amira
    Colonel

dr-amira has a reputation beyond reputedr-amira has a reputation beyond reputedr-amira has a reputation beyond reputedr-amira has a reputation beyond reputedr-amira has a reputation beyond reputedr-amira has a reputation beyond reputedr-amira has a reputation beyond reputedr-amira has a reputation beyond reputedr-amira has a reputation beyond reputedr-amira has a reputation beyond reputedr-amira has a reputation beyond repute

dr-amira's Flag is: Egypt

أنا : dr-amira

اقول رأى انا
    بصراحة صعبت عليا جدا ...انت عراقى عايش فى ليبيا ....و عاوز تهاجر كندا او امريكا ...؟
    يعنى عايز تكمل عمرك كله غريب ...مع ناس مش ناسك و مش زيك و لا انت زيهم ؟؟؟؟
    اه اتعلم كويس و خد اعلى الشهادات و ارجع بلدك ...العراق محتاجة النهارده ولادها المحترمين المتعلمين ....
    بلد بتتبنى من اول و جديد ....بلد الاحتلال دمره ...اكيد مش هيرجع غير بايد ولاده

عارفة ان رأى مش هيعجبك بس حسيت انى لازم اقوله

قديم 2nd January 2011, 02:29 PM Tornado غير متواجد حالياً
    Tornado
    Golden Member

Tornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond repute

Tornado's Flag is: Egypt

أنا : Tornado

نصيحة يا على كمل في طريقك وهاجر لمجتمع افضل واذا عاوز ترجع يبقى هتعيش وتموت ومش هتحقق اي حاجة من اللي بتتمناه

العراق للاسف دمرت وحتى لو بعد سنين واستقرت مش هتبقى احسن حالا من مصر يبقى هترجع تفني عمرك انت محققتش حاجة

امشي في الطريق اللي يخليك تحقق حلمك لانك لما هتحققه هتفيد ولادك وتفيد اهلك لكن غير كده لا هتنفع نفسك ولا ولادك ولا بلدك ولا اهلك

تحياتي

قديم 2nd January 2011, 03:07 PM Mafia غير متواجد حالياً
    Mafia
    Silver Member

Mafia is a glorious beacon of lightMafia is a glorious beacon of lightMafia is a glorious beacon of lightMafia is a glorious beacon of lightMafia is a glorious beacon of lightMafia is a glorious beacon of light

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة somayasaleh
    اهلا بك يا علي

احب اكون اول واحدة علق علي كلامك......

انت كده بدأت صح.......وبكده الناس اللي عندها خبرة واكبر منك يقدروا يساعدوك

الخبرة ده مش سهلة يا علي.....ده سنين....وتجارب....وخطأ ....وصواب.......وكلنا نفسنا اولادنا يبقوا افضل منا....وما يقعوش في الاخطاء اللي وقعنا فيها

وانا بعتبرك زي اولادي....علشان كده ح اسمح لنفسي اقدم لك اول نصيحة من ام لابنها

1-ابدأ بدراسة اللغة الانجليزية......والفرنسية......واتقن هذه اللغات.....دول سبيلك الاول في طريق الهجرة
    انا مدرستش انجليزي الا في المدرسة وانجليزيتي كويسة وناوي ادرس وانا بشتغل في مكتب تخليص وبتعامل مع اجانب وبفهمهم وبيفهموني واعرف اطلب ايه لما اروح لشركة واسال واطلب المساعدة وافهم اللي امامي والحمد لله
    2-بر الوالدين....هام جدا جدا....لازم يكونوا موافقين علي هجرتك ومباركين لها
    اهم شئ في الحياة والله
    3- القراءة الكتيييييير.....المتمعنة في كل التوبكات اللي هنا.....ومحاولة فهم كل حاجة فيها
    انا ليا سنة هنا واكثر شخص عجبني مع احترامي للكثير وتقديري لهم بس يمكن لطول فترته مش عارف هو الاستاذ ايهاب سالم ويارب ابقى زيه
    4-تحديد هدفك من الهجرة....وتحديد نوع الدراسة اللي عايز تمشي فيها
    محدده
    يلا .......... كمل كلامك ......وقول لنا ....طموحك...واهدافك ايه

حاظر يا خالة سمية

قديم 2nd January 2011, 03:09 PM Mafia غير متواجد حالياً
    Mafia
    Silver Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr-amira
    اقول رأى انا
    بصراحة صعبت عليا جدا ...انت عراقى عايش فى ليبيا ....و عاوز تهاجر كندا او امريكا ...؟
    يعنى عايز تكمل عمرك كله غريب ...مع ناس مش ناسك و مش زيك و لا انت زيهم ؟؟؟؟
    اه اتعلم كويس و خد اعلى الشهادات و ارجع بلدك ...العراق محتاجة النهارده ولادها المحترمين المتعلمين ....
    بلد بتتبنى من اول و جديد ....بلد الاحتلال دمره ...اكيد مش هيرجع غير بايد ولاده

عارفة ان رأى مش هيعجبك بس حسيت انى لازم اقوله

اخي انت مش عارف ولا فاهم انا ابويا انظلم واتاخذت املاكنا وحقوقنا سابقا جينا ليبيا ابن عم ابويا قاضي وقتلوه
    وانا عايز ارتاح في بلد مهاجرين زيني زيهم
    والعراق مبيعطوش فيه فرصة اصلا الكفائات به ماتت بسبب التزكية والمنصب الحزبي وغيرها اللي يصبح دائما هو الفيصل

قديم 2nd January 2011, 03:10 PM Mafia غير متواجد حالياً
    Mafia
    Silver Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Tornado
    نصيحة يا على كمل في طريقك وهاجر لمجتمع افضل واذا عاوز ترجع يبقى هتعيش وتموت ومش هتحقق اي حاجة من اللي بتتمناه

العراق للاسف دمرت وحتى لو بعد سنين واستقرت مش هتبقى احسن حالا من مصر يبقى هترجع تفني عمرك انت محققتش حاجة

امشي في الطريق اللي يخليك تحقق حلمك لانك لما هتحققه هتفيد ولادك وتفيد اهلك لكن غير كده لا هتنفع نفسك ولا ولادك ولا بلدك ولا اهلك

تحياتي

وهذه وجهة نظري لازم ارتاح مش حعيش طوول عمري قي مفرمة الغريب سواء في الوطن او خارجه

قديم 2nd January 2011, 03:16 PM Mafia غير متواجد حالياً
    Mafia
    Silver Member

اكمل
    انا انسان لا احب اضلم احد ولا حد يظلمني لا احب العنف وايغضه احلم بحياة هادئة مستقرة في مكان فيه تكافئ للفرص
    احب العمل والدراسة ولاكن مش بالطريقة اللي هنا يعني يعجبني اقرا بجد ومعامل وتجارب مش شيتات وحفظ
    لا احب القرائة كثيرا واعتمد على التحليل
    الكل يقول لي اني اكبر من سني واني شايل همي ومش متكل عل اهلي واقلو هما السبب وهما لازم يجيبولي كل شئ ومبحبش اطلب او ضغط على حد او اخذ شئ من حد
    اقرا واحاول افهم الكثير من الاشياء من حولي سبب الحرب العالمية الثانية
    او mike bloomberg وكيف تكون وغيرها
    لدى هواية في الحاسب وتقدمت فيه وفي اول اعدادي اشتغلت بدون فلوس في صالة نت واتعلمت كثيرا جدا
    احب اتعلم وافهم ومن النوعية المعتمد على نفسي تماما واحب بذل الجهد بس اكره ويحبطني عدم تكافئ الفرص وابن فلان وعلان وانت غريب فيخليني ابغض اعمل كل شئ

اشكر كل من شارك ويشارك او سيشارك معي هنا
    اكمل بعدين اروح ادرس شوية

قديم 2nd January 2011, 03:27 PM الموصلية غير متواجد حالياً
    الموصلية
    Senior Member

الموصلية is a splendid one to beholdالموصلية is a splendid one to beholdالموصلية is a splendid one to beholdالموصلية is a splendid one to beholdالموصلية is a splendid one to beholdالموصلية is a splendid one to beholdالموصلية is a splendid one to behold

أنا : الموصلية

لا استطيع اضيف شئ على كلام مدام سمية و الاخ تورنادو ما شاء الله عليهم كفوا ووفوا جزاهم الله خير
    بصراحة انت بالرغم من صغر سنك الا انك عرفت الطريق الصحيح ا لمختصر المفيد استمر وامشي بيه ولاتتساهل ولاتتكاسل (لانها مسالة حياة اوموت)وطبعا اعني التعبيريين الحقيقي و المجازي . ومنتظرة تكمل لنا حكايتك
    سهل الله امرك ووفقك لما يحب و يرضى
    تحياتي

قديم 2nd January 2011, 06:39 PM Mafia غير متواجد حالياً
    Mafia
    Silver Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الموصلية
    لا استطيع اضيف شئ على كلام مدام سمية و الاخ تورنادو ما شاء الله عليهم كفوا ووفوا جزاهم الله خير
    بصراحة انت بالرغم من صغر سنك الا انك عرفت الطريق الصحيح ا لمختصر المفيد استمر وامشي بيه ولاتتساهل ولاتتكاسل (لانها مسالة حياة اوموت)وطبعا اعني التعبيريين الحقيقي و المجازي . ومنتظرة تكمل لنا حكايتك
    سهل الله امرك ووفقك لما يحب و يرضى
    تحياتي

اكمل
    انا من عائلة صغيرة ابويا وامي وعندي اخت اكبر مني بثلاث سنوات
    بس بالحقيقة دائما احسها اصغر مني وتحتاج لي وهذا ما يجعل مسؤولياتي اكبر
    ابويا دائما يقول لي انت رجال البيت وانت الي اكبر مسؤولية عليك حتى وان كنت الاصغر وهذا اللي خلاني من انا صغير اتحمل مسؤولية عائلتي والدي كان يعمل في مناطق بعيدة مثل سرت غريان وغيرها وذالك لمجاله وكنت انا ادير العائلة حتى ان عمي يسميني مدير العائلة ويسمس ابويا اب العائلة وهذا السبب يخليني عايز اهاجر لاني اريد اهاجر عشانهم اريدهم يرتاحون واريد اسهل عليهم الكثير لان ببساطة ماعندهم حد الا الله ثم انا

نكمل بعديم