قرد يثير غضب الناخب الأمريكي اوباما - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    ♥♥♥♥ عمار يا كندا ♥♥♥♥
    (الكاتـب : Ehab Salem ) (آخر مشاركة : shawi)
    مختارات من الفيس بوك ... متجدد
    (الكاتـب : AlexG ) (آخر مشاركة : Mohamed Hasssan)

العودة   منتديات المطاريد > سياسة واقتصاد > شؤون عربية ودولية

شؤون عربية ودولية
    منتديات المطاريد ... شؤون عربية ودولية

شؤون عربية ودولية

قرد يثير غضب الناخب الأمريكي اوباما

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 20th August 2008, 01:25 PM محمد أبوزيد غير متواجد حالياً
    Silver Member

محمد أبوزيد is a splendid one to beholdمحمد أبوزيد is a splendid one to beholdمحمد أبوزيد is a splendid one to beholdمحمد أبوزيد is a splendid one to beholdمحمد أبوزيد is a splendid one to beholdمحمد أبوزيد is a splendid one to beholdمحمد أبوزيد is a splendid one to beholdمحمد أبوزيد is a splendid one to behold

محمد أبوزيد's Flag is: Egypt

افتراضي قرد يثير غضب الناخب الأمريكي اوباما

أنا : محمد أبوزيد

قرد يثير غضب الناخب الأمريكي

أبرزت شاشات التلفزة اليابانية إعلانا ساخرا لقرد يدعو للتغيير .. في إشارة قوية لبرنامج مرشح (الحزب الديمقراطي) / أوباما - المنحدر من جذور إفريقية - وطموحه في الفوز بانتخابات الرئاسة الأمريكية .
    إلا أن الإعلان الساخر - والذي تكفلت به شركة اتصالات يابانية - أثار موجة غضب الأمريكان من أصل إفريقي .
    فقد أفادت صحيفة (شيكاغو تريبيون) الأمريكية : " إن الإعلان التليفزيوني يظهر قرداً يرتدي قميصاً ، ويحمل في يده لافتة كتب عليها كلمة (تغيير) " .
    وقال بعض الأمريكيين للصحيفة : إن الإعلان تخطى الحدود لأن منتجيه لم يعوا إمكانية تفسيره بطريقة عنصرية .
    وقالت الصحيفة : " هذ الارتباك الذي حدث بخصوص هذا الإعلان قد يكون ناجماً أيضاً عن عدم قدرة الأمريكيين على فهم أن القردة تعتبر شخصيات كرتونية وتليفزيونية شهيرة في اليابان ".

الموضوع الأصلي : قرد يثير غضب الناخب الأمريكي اوباما     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : محمد أبوزيد

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    انت لا تعرف العالم المصري عبد القادر حلمي شؤون مصر الداخلية mahir baik 2 802 17th October 2014 04:32 AM
    انا المصري كريم العنصرين شؤون مصر الداخلية حازم حسن 9 3425 11th October 2014 10:55 PM
    الــكـــــاهــــــــن الأكـــــبــــــر شؤون مصر الداخلية mahir baik 51 2397 8th October 2014 11:20 PM
    التملق والهجاء يصنعون الفرعون شؤون مصر الداخلية محمد أبوزيد 17 1454 10th September 2012 07:51 AM
    سوار الذهب وطنطاوي ثورة مصر ... 25 يناير 2011 mahir baik 1 1135 26th January 2012 02:00 PM

قديم 20th August 2008, 06:51 PM ابتسامــة غير متواجد حالياً
    ابتسامــة
    Platinum Member

ابتسامــة has a reputation beyond reputeابتسامــة has a reputation beyond reputeابتسامــة has a reputation beyond reputeابتسامــة has a reputation beyond reputeابتسامــة has a reputation beyond reputeابتسامــة has a reputation beyond reputeابتسامــة has a reputation beyond reputeابتسامــة has a reputation beyond reputeابتسامــة has a reputation beyond reputeابتسامــة has a reputation beyond reputeابتسامــة has a reputation beyond repute

أنا : ابتسامــة

أصبح العالم قرية صغيرة جدا بالفعل
    ويجب على المعلن الياباني أن ينتبه
    لئلا يغضب المواطن الأمريكي
    مش بس المعلن الياباني المعلن في أي مكان في الدنيا
    لازم يراعي شعور المواطن الأمريكي
    الذي هو اليوم مُدلل العالم كله
    هكذا تفرض القوة شروطها وعلى المتضرر
    أن يجد أقرب جدار و

قديم 20th August 2008, 07:42 PM أحمد فاروق غير متواجد حالياً
    أحمد فاروق
    Golden Member

أحمد فاروق has a reputation beyond reputeأحمد فاروق has a reputation beyond reputeأحمد فاروق has a reputation beyond reputeأحمد فاروق has a reputation beyond reputeأحمد فاروق has a reputation beyond reputeأحمد فاروق has a reputation beyond reputeأحمد فاروق has a reputation beyond reputeأحمد فاروق has a reputation beyond reputeأحمد فاروق has a reputation beyond reputeأحمد فاروق has a reputation beyond reputeأحمد فاروق has a reputation beyond repute

أنا : أحمد فاروق

أستاذ محمد

حضرتك تقصد "يثير غضب المرشح الأمريكي أوباما" ، مش "الناخب الأمريكي" ... صح ؟

قديم 20th August 2008, 08:11 PM hoppa غير متواجد حالياً
    hoppa
    Golden Member

hoppa is on a distinguished road

أنا : hoppa

صح كلامك يا احمد
    بس هو كمان اثار غضب الناخب الامريكى بالتأكيد كما اثار غضب اوباما نفسه

اقتباس
    أثار موجة غضب الأمريكان من أصل إفريقي

العنصرية البغيضة تطل برأسها من وقت لاخر

مهما كذبوا علينا و نشروا انهم دولة ديموقراطية و مساواة

انا عن نفسى اعتقد ان حكاية اعلان دى ملعوبة مش جت كده يعنى بدون قصد122

قديم 20th August 2008, 08:19 PM أحمد فاروق غير متواجد حالياً
    أحمد فاروق
    Golden Member

أحمد فاروق has a reputation beyond reputeأحمد فاروق has a reputation beyond reputeأحمد فاروق has a reputation beyond reputeأحمد فاروق has a reputation beyond reputeأحمد فاروق has a reputation beyond reputeأحمد فاروق has a reputation beyond reputeأحمد فاروق has a reputation beyond reputeأحمد فاروق has a reputation beyond reputeأحمد فاروق has a reputation beyond reputeأحمد فاروق has a reputation beyond reputeأحمد فاروق has a reputation beyond repute

!For Medical Professionals Only

مش حاسس ان الموضوع مقصود منه العنصرية أو ايذاء مشاعر أوباما أو الأمريكان . هو العلاقة الوحيدة بين الإعلان وبين حملة أوباما هي اللافتات اللي الناس شايلنها ومكتوب عليها change . أنا شايف ان الشركة قصدها ببساطة الدعاية والترويج للمنتج ، مش أكتر ، ونجحوا في كده أكيد . لأن أولا الشركة اليابانية أعتقد مش معروفة . ثانيا ، مفتكرش شركة اتصالات يابانية هيكون لها اتجاهات سياسية . البزنس = فلوس وبس . ثالثا ، مش شايف أي داعي أن يكون هناك ظن بصلة للحكومة اليابانية في الموضوع . ولو كان ، مصلحتها ايه ؟

لو أنا من الشركة ، أعمل اعلان تاني مماثل بس سخرية من ماكين ، كده يبقى مفيش عنصرية

قديم 20th August 2008, 08:21 PM أحمد فاروق غير متواجد حالياً
    أحمد فاروق
    Golden Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hoppa
    بس هو كمان اثار غضب الناخب الامريكى

الناخب الأمريكي الديمقراطي ، آه .
    بس ممكن يكون الناخب الأمريكي الجمهوري سعيد بالإعلان 86

قديم 20th August 2008, 08:28 PM hoppa غير متواجد حالياً
    hoppa
    Golden Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد فاروق
    الناخب الأمريكي الديمقراطي ، آه .
    بس ممكن يكون الناخب الأمريكي الجمهوري سعيد بالإعلان 86

الناخب الامريكى من اصل افريقى مهما كان توجهاته السياسية النعرة العنصرية تضر نفسيته..و الا ايه

قديم 20th August 2008, 08:33 PM hoppa غير متواجد حالياً
    hoppa
    Golden Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد فاروق
    أنا شايف ان الشركة قصدها ببساطة الدعاية والترويج للمنتج ، مش أكتر ، ونجحوا في كده أكيد . لأن أولا الشركة اليابانية أعتقد مش معروفة . ثانيا ، مفتكرش شركة اتصالات يابانية هيكون لها اتجاهات سياسية . البزنس = فلوس وبس .

و ما ادرانا بما يحدث فى دهاليز السياسية يا عزيزى احمد
    تعرفش بمبدأ الضرب تحت الحزام
    انا بعتقد كثيرا بنظرية المؤامرة فى امور السياسة بالذات
    لانه صراع على سلطة و لا يمكن ان يخلو من اى شائبة
    و لا تتضح للعامة الكثير من الحقائق فى اى سياسة فى الدنيا.....مكنش حد عمل مخابرات

قديم 20th August 2008, 08:40 PM أحمد فاروق غير متواجد حالياً
    أحمد فاروق
    Golden Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hoppa

الناخب الامريكى من اصل افريقى مهما كان توجهاته السياسية النعرة العنصرية تضر نفسيته..و الا ايه

مش عارف يا هبة . بس أنا عارف إن معظم السود هينتخبوا أوباما .

وأنا برضه مش شايف عنصرية في الإعلان . ممكن يتقال إن الإعلان استعار فكرة الحملة الانتخابية لأحد مرشحَي الرئاسة في أمريكا . ناس بقى بتقول ده اسود ده ابيض ، مش مهم لأن الإعلان تعامل معاه كمرشح رئاسة ، مش كأمريكي من أصل أفريقي . يعني جدلاً ممكن يتقال إن حملة أوباما عجبت الشركة وقلدتها . وجدلاً برضه ، لو كان المرشح الديمقراطي أبيض كانوا برضه عملوا الإعلان . لأن الإعلان ماجابش قرد وسودوا وشه مثلا ، أو ياباني وسودوا وشه مثلا ... الخ . يعني مفيش في الإعلان أي حاجة تشير للعنصرية غير في أذهان مشاهدي الإعلان ورسوخ فكرة وجود مرشح اسود للرئاسة .
    افرضي عملوا إعلان تاني بيسخر من حملة ماكين ، يبقى كده الموضوع عادي بقى ومفيش عنصرية ، مظبوط ؟