جربت تشترى من المزادات ؟ - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > المنتدى العام > موضوعات عامة ... موضوعات خفيفة ... منوعات

موضوعات عامة ... موضوعات خفيفة ... منوعات

جربت تشترى من المزادات ؟

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 19th February 2009, 07:58 PM Farida غير متواجد حالياً
    Brigadier General

Farida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond repute

افتراضي جربت تشترى من المزادات ؟

أنا : Farida

كل مرة امشى فى شارع قصر النيل فى نهايته فيه كده صالة مزادات ابقى حأموت و ادخلها و اخاف زى ما قرأت فى مجلة ميكى مرارا و تكرارا انى ارفع ايدى اهش دبانه ولا حاجه الاقى نفسى متدبسه فى فازة شينواه او كرسى لويس التاسع عشر و ما أقدرش على تمنهم ,,,,,,,و هوايتى قراءة المزادات فى الأهرام و من مده قرأت مثلا عن المزاد اللى عملته زهرة العلا و مقتنياتها من سفرة ايطالى و صالون ما أعرفش منين و طبعا منى عينى اقابل حلمى خزام او ناجى خزام اللى باسمع عنهم فى أعلانات المزادات .......و اتخيل الراجل اللى واقف و بيقول الااونا الا تريه ........
    امس فى الأهرام اعلان عن مزاد هام فى الزمالك لبيع محتويات شقه لهاوى تحف و تشمل شئ و شويات ايشى صينى و ايشى فرنساوى ,,,,,,انا طبعا متخيله الراجل حا يموت و حاجته بتتباع فى المزاد ولا لو حد اشتراها و مش عارف قيمتها او حتى اشتراها باقل من قسمتها تبعا للعرض و الطلب .........صديقة أختى مهندسة ديكور فرشت شقتها من المزادات بس علشان ماكانش معاها هى و زوجها فلوس كفايه يعنى مش علشان التحف و الأثاثات الثمينه لأ علشان توفر
    فى النهايه ايه تجربتك مع المزادات

الموضوع الأصلي : جربت تشترى من المزادات ؟     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : Farida

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    بسم الله الرحمن الرحيم : الأجابة ...ابو الفتوح إنتخابات الرئاسة مــــلامــــح 5 1686 22nd May 2012 11:23 PM
    اخص على كده : اسراء عبدالفتاح وشباب الثورة مع... شؤون مصر الداخلية انسان بقلب ملاك 55 5185 22nd March 2012 08:01 AM
    النائب الخبؤ : محمد العمدة عايز يلغى الخلع شؤون مصر الداخلية مصرى فقط 21 4010 22nd March 2012 07:06 AM
    جودة عبد الخالق عايزنا نحشى المحشى لسان عصفور شؤون مصر الداخلية Farida 0 1193 22nd March 2012 06:36 AM
    ترشيحات حزب النور بتقول ان فيه امل شؤون مصر الداخلية AlexG 13 2459 22nd March 2012 06:31 AM

قديم 19th February 2009, 08:49 PM أحمد باشــا غير متواجد حالياً
    أحمد باشــا
    Platinum Member

أحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond repute

أنا : أحمد باشــا

أنا تجربتي كانت في المزادات بتاعة البضائع و حقوق الأستغلال و ده عالم كبير جدا و مثير جدا شاهدت فيه ناس طلعت لفووووووق و ناس نزلت لتحت .... و هناك عقلاء بيكتفوا بما يجيدونه و يفهمونه فقط .

لكن مزادات الأثاثات و التحف شاهدت منها الكثير بدون أن أشارك و معظمها بيبقى وهمي .... بمعنى أنهم بيأجروا شقة أو فيلا في مكان محترم و يعملوا أعلان مزاد لعظيم و من أول نظرة تعرف تنافر المعروض و عدم تكامله ..... يعني بيجيبوا حاجات من كل مكان و ليس بينهم علاقة أو منطق

و عامة في كل المزادات سواء التحف أو التي تدار بالملايين فأن معظم من يزايد هم أناس و هميون لتسخين المزاد أو تبويظه أو قبض عموله ..... و يحتاج التعامل معها لخبرات كثيرة و قوة أعصاب و صفاء ذهن شديد و أن لا تكون من محبي الفضول أو تخدعك المظاهر أو تتخيل أن هناك فرصة قادمة من السماء ..... فقط تعامل مع الشئ أو الأشياء ألتي تحتاجها و درستها و عاينتها جيدا و أن تتوقف عند السقف ألذي حددته مسبقا مهما بدا لك غير ذلك أثناء جلسة المزاد

مهم جدا المعاينة و الدراسة و السؤال مممن لهم خبرة و تثق بهم و تحديد سقفا أعلا للسعر قبل الجلسة بمدة كافية

و لو حضرت جلسات لمزادات مختلفة ستجد أنك تتعرف على نفس الوجوه و ربما تعمل معاهم بيزنيس في الآخر

قديم 19th February 2009, 08:56 PM Amal غير متواجد حالياً
    Amal
    Member

Amal is on a distinguished road

Amal's Flag is: United Arab Emirates

أنا : Amal

معنديش اي خبرة ممكن افيدك فيها يا فريدة

قديم 19th February 2009, 08:58 PM Farida غير متواجد حالياً
    Farida
    Brigadier General

Farida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond repute

أنا : Farida

أحمد باشا شكرا على مشاركتك اللى بتحكى تجربتك فعلا اللى دايما اسمعه لابد من المعاينه و التدقيق من قبل فتح المزاد و ان تركز على ما تريده فقط ......

قديم 19th February 2009, 09:32 PM حشيش غير متواجد حالياً
    حشيش
    Field Marshal

حشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond repute

حشيش's Flag is: UK

أنا : حشيش

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Farida
    كل مرة امشى فى شارع قصر النيل فى نهايته فيه كده صالة مزادات ابقى حأموت و ادخلها و اخاف زى ما قرأت فى مجلة ميكى مرارا و تكرارا انى ارفع ايدى اهش دبانه ولا حاجه الاقى نفسى متدبسه فى فازة شينواه او كرسى لويس التاسع عشر و ما أقدرش على تمنهم ,,,,,,,و هوايتى قراءة المزادات فى الأهرام و من مده قرأت مثلا عن المزاد اللى عملته زهرة العلا و مقتنياتها من سفرة ايطالى و صالون ما أعرفش منين و طبعا منى عينى اقابل حلمى خزام او ناجى خزام اللى باسمع عنهم فى أعلانات المزادات .......و اتخيل الراجل اللى واقف و بيقول الااونا الا تريه ........
    امس فى الأهرام اعلان عن مزاد هام فى الزمالك لبيع محتويات شقه لهاوى تحف و تشمل شئ و شويات ايشى صينى و ايشى فرنساوى ,,,,,,انا طبعا متخيله الراجل حا يموت و حاجته بتتباع فى المزاد ولا لو حد اشتراها و مش عارف قيمتها او حتى اشتراها باقل من قسمتها تبعا للعرض و الطلب .........صديقة أختى مهندسة ديكور فرشت شقتها من المزادات بس علشان ماكانش معاها هى و زوجها فلوس كفايه يعنى مش علشان التحف و الأثاثات الثمينه لأ علشان توفر
    فى النهايه ايه تجربتك مع المزادات

معاكى (حشيش خُزام) المثمن والمصفى القضائى ... أنا كل خبرتى فى المزادات فى ال E Bay ... با اشبع رغبتى فى المزادات عن طريقه

قديم 19th February 2009, 09:34 PM moka غير متواجد حالياً
    moka
    Golden Member

moka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond repute

moka's Flag is: Saudi Arabia

أنا : moka

.
    .

انا مرة دخلت على مزاد شراء سيارة مستعملة
    المهم وصل سعر السيارة لغاية 34 الف ريال
    المهم المفروض ترفع ايدك يعني الزيادة 500 ريال او تنطق وتقول رقم اكتر من الـ 500 ريال
    انا ماكنتش اعرف لانها اول مرة
    المهم رفعت ايدي وزودت السعر لغاية 37 الف ريال يعني ده سعرها اللي يستاهل .. فجاءة الناس سكتت وانا كنت متردد لان وصلت عربية افضل واحسن منها .. وشوية حاينطق ويقول رسيت عليا جه واحد وزود 1000 ريال .. حسيت براحة عميقة جداً .. وبعدها حرمت ادخل مزادات ..!

قديم 19th February 2009, 10:06 PM حشيش غير متواجد حالياً
    حشيش
    Field Marshal

حشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond repute

حشيش's Flag is: UK

أنا : حشيش

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moka
    .
    .

انا مرة دخلت على مزاد شراء سيارة مستعملة
    المهم وصل سعر السيارة لغاية 34 الف ريال
    المهم المفروض ترفع ايدك يعني الزيادة 500 ريال او تنطق وتقول رقم اكتر من الـ 500 ريال
    انا ماكنتش اعرف لانها اول مرة
    المهم رفعت ايدي وزودت السعر لغاية 37 الف ريال يعني ده سعرها اللي يستاهل .. فجاءة الناس سكتت وانا كنت متردد لان وصلت عربية افضل واحسن منها .. وشوية حاينطق ويقول رسيت عليا جه واحد وزود 1000 ريال .. حسيت براحة عميقة جداً .. وبعدها حرمت ادخل مزادات ..!

أنا مش فاهم لو واحد رسى عليه المزاد وقال لهم (ما معييش) حيعملوا فيه إيه يعنى ؟! ... حيموتوه يعنى ولا حيموتوه !!! ... ما معييش

قديم 19th February 2009, 11:19 PM أحمد باشــا غير متواجد حالياً
    أحمد باشــا
    Platinum Member

أحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond repute

أنا : أحمد باشــا

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حشيش
    أنا مش فاهم لو واحد رسى عليه المزاد وقال لهم (ما معييش) حيعملوا فيه إيه يعنى ؟! ... حيموتوه يعنى ولا حيموتوه !!! ... ما معييش

يا شيشو قبل ما تدخل المزاد لازم تدفع تأمين دخول المزاد و بيكون تقريبا 10% من سعر الشئ المباع ..... و لو رسي المزاد و لم تستكمل باقي الثمن يروح عليك التأمين

قديم 19th February 2009, 11:33 PM MFaisal غير متواجد حالياً
    MFaisal
    Golden Member

MFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond repute

MFaisal's Flag is: Zaire

أنا : MFaisal

س 1 البضاعة اللى فى المزاد عموما بتبقى أرخص ولا أغلى ؟؟؟

س 2 هو ممكن يحصل زى فى الأفلام انى أخش مزاد واعمل نفسى فرود وواحد يقولى مثلا تاخد 5 بواكى واخلع من المزاد ؟؟

قديم 20th February 2009, 08:22 AM FINETOUCH غير متواجد حالياً
    FINETOUCH
    Golden Member

FINETOUCH has a reputation beyond reputeFINETOUCH has a reputation beyond reputeFINETOUCH has a reputation beyond reputeFINETOUCH has a reputation beyond reputeFINETOUCH has a reputation beyond reputeFINETOUCH has a reputation beyond reputeFINETOUCH has a reputation beyond reputeFINETOUCH has a reputation beyond reputeFINETOUCH has a reputation beyond reputeFINETOUCH has a reputation beyond reputeFINETOUCH has a reputation beyond repute

أنا : FINETOUCH

زى ما قال احمد باشا معظم المزادات التى فى الشقق او الفيللات وهميه ويكون المكان مستأجر من طرف بتوع المزادات ويلموا بضاعنهم وكانها مفلروشات ومحتويات المكان
    الموضوع ده له خبرته التى تكتسب من ملاحظه المزادات لفتره دون الشراء لتكوين فكره عما يحدث
    مزاد الجوافه

من عده سنوات كنا انا وزوج اختى فى رحله لرشيد اخذين معنا اسرتنا
    وكان موسم الجوافه
    وقفنا فى منطقه كانت عباره عن سوق جمله للمنطقه وكان كل المعروض فيها اقفاص جوافه مرصوصه
    قلنا نشترى قفص
    قالوا لنا بالمزاد
    قلنا وايه يعنى نخش المزاد
    احنا بفى مستعجلين وعاوزين لنا قفص
    زودنا فى السعر لدرجه الناس كانوا حايضربونا
    المهم ماحدش زود علينا
    رحنا ناخد القفص
    قام الراجل مدير المزاد قال يابيه ده المزاد على التسع اقفاص دول
    مشينا واحنا نفسنا فى الجوافه
    واحنا ماشييين لقينا مزرعه وناس بيجمعوا جوافه اشترينا منهم شويه انما كانت زى العسل