مشكلتين جامدين و تاعبينى جدا و معكننين عليا عيشتى - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    ♥♥♥♥ عمار يا كندا ♥♥♥♥
    (الكاتـب : Ehab Salem ) (آخر مشاركة : gogty)
    نصيب مصر من حقل ظهر صفر%
    (الكاتـب : حشيش ) (آخر مشاركة : اسلام عبده)

العودة   منتديات المطاريد > المنتدى العام > مواضيع شخصية

مواضيع شخصية لا خاب من إستشار

مواضيع شخصية

مشكلتين جامدين و تاعبينى جدا و معكننين عليا عيشتى

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 22nd August 2008, 01:24 PM hoppa غير متواجد حالياً
    Golden Member

hoppa is on a distinguished road

افتراضي مشكلتين جامدين و تاعبينى جدا و معكننين عليا عيشتى

أنا : hoppa

السلام عليكم

بما انى بعرف غالبية الاعضاء هنا و يمكن كلهم
    لذا فانا حاسة هنا بالكثير من الامان و الحب
    و حاسة انى اقدر افتح قلبى و اتكلم عن مشكلتين جامدين و كبار و مش سهلين خالص
    و مأثرين بشكل كبير فى حياتى العملية و العلمية و الاجتماعية و الاقتصادية و السياسية كمان

قلتوا ايه مستعدين تسمعونى67

الموضوع الأصلي : مشكلتين جامدين و تاعبينى جدا و معكننين عليا عيشتى     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : hoppa

!Start Your Website Now

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    ممكن ملف تعريب للويندوز أرشيف أبواب الكمبيوتر والإتصالات ana_3enady 3 1164 26th October 2009 04:59 AM
    غرف أطفال تهووووووس إبنى بيتك hoppa 8 2310 12th October 2009 09:38 PM
    انا عايزة هاك كمان.....هى جت عليا إقتراحات ... مشاكل تقنية hoppa 4 1410 12th October 2009 08:25 PM
    خالص التعازى للاخ العزيز الباشمهندس ياسر فى وفاة... ترحيبات ... مناسبات ... علاقات عامة Doudy 44 2796 3rd October 2009 04:03 PM
    إيه رأيكم؟! موضوعات عامة ... موضوعات خفيفة ... منوعات SindBad 24 2784 30th September 2009 08:02 PM

قديم 22nd August 2008, 01:46 PM Badroora غير متواجد حالياً
    Badroora
    Platinum Member

Badroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant future

أنا : Badroora

ايوة مستعدين نسمع الحكاية ..بس احكيها م البداية فضفضى يا قلبوه فضفضي

قديم 22nd August 2008, 01:46 PM Muhammad Zidan غير متواجد حالياً
    Muhammad Zidan
    Member

Muhammad Zidan is on a distinguished road

أنا : Muhammad Zidan

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hoppa

السلام عليكم

بما انى بعرف غالبية الاعضاء هنا و يمكن كلهم
    لذا فانا حاسة هنا بالكثير من الامان و الحب
    و حاسة انى اقدر افتح قلبى و اتكلم عن مشكلتين جامدين و كبار و مش سهلين خالص
    و مأثرين بشكل كبير فى حياتى العملية و العلمية و الاجتماعية و الاقتصادية و السياسية كمان

قلتوا ايه مستعدين تسمعونى67

قولي انتي زي بنتي برضه

قولي وما تخافيش

قديم 22nd August 2008, 02:22 PM hoppa غير متواجد حالياً
    hoppa
    Golden Member

hoppa is on a distinguished road

أنا : hoppa

بدرورة ربنا يخليكى انتى حبيبتى و صاحبتى

بشمهندس محمد مريم فاضلها عشرين سنة على بال ما تحصلنى....ربنا يديك طولة العمر بقى

بالنسبة لى المشكلة الاولى هى

ضعف لغتى الانجليزية رغم انى لم ادخر جهدا لتقويتها لكن مسالة السمع مأثرة جامده فى الحكاية دى

و تعلم اللغة لابد ان يكون سماعيا اكثر منه معرفة للجرامر و الفوكبلرى

يعنى ازاى واحدة سمعها على قدها و تتعلم لغة
    خصوصا انه فى مجالى اللغة فيه مهمه جدا

المشكلة التانية

هى جمالى المتواضع
    و كل ماله بيتواضع جدا جدا67

متقولوش بقى الشكل للبنت مش مهم
    ل مهم و مهم اوى كمان

قديم 22nd August 2008, 02:54 PM Badroora غير متواجد حالياً
    Badroora
    Platinum Member

Badroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant future

أنا : Badroora

!For Medical Professionals Only

يووووووووووووه بقي كتبت رد كبير وراح معرفش منضفش ليه
    طيب يا هوبا انا صايمة هاروح افطر وارجع اكتبلك تانى والله حاجة تزهق وسوفت وير وحش اكتب رد طويل عريض ويروح كدا بكل سهولة

قديم 22nd August 2008, 03:00 PM محمد الجعفرى غير متواجد حالياً
    محمد الجعفرى
    Member

محمد الجعفرى is on a distinguished road

أنا : محمد الجعفرى

اقتباس
    بدرورة ربنا يخليكى انتى حبيبتى و صاحبتى

بشمهندس محمد مريم فاضلها عشرين سنة على بال ما تحصلنى....ربنا يديك طولة العمر بقى

بالنسبة لى المشكلة الاولى هى

ضعف لغتى الانجليزية رغم انى لم ادخر جهدا لتقويتها لكن مسالة السمع مأثرة جامده فى الحكاية دى

و تعلم اللغة لابد ان يكون سماعيا اكثر منه معرفة للجرامر و الفوكبلرى

يعنى ازاى واحدة سمعها على قدها و تتعلم لغة
    خصوصا انه فى مجالى اللغة فيه مهمه جدا

المشكلة التانية

هى جمالى المتواضع
    و كل ماله بيتواضع جدا جدا67

ل مهم و مهم اوى كمان

الاخت كاتبة الموضوع أولاً احييكى على الصراحة التى تتحدثى بها

ثانياً انتى اشعرتينى بأن الكل هنا اسرة واحدة بدليل انكى تتحدثى بكل صراحة لدرجة انى اشعر انكى

تمزحى و مع هذا لا يمنعنى من الرد عليكى

بالنسبة للغة الانجليزية التى يصعب عليكى أن تتعلميها بسبب ضعف سمعك لا استطيع أن افيدك فيها الكثير

لانى اسوى منكى حالاً و معرفش اذاى كنت بانجح فيها كما أنى لا أعتفد انك مفتقدت السمع تماما أى

يمكنيكى أن تتابعى البرامج المتخصصة لتعليم اللغة بصوت عالى و أن كان الامر يحتاج الى سماعات

اذن فعليكى بها

بالسبة للجمال المتواضع فالجمال جمال الروح هذه المقولة ليس فيها اى نوع من تطيب الخاطر أو المجاملة

كما الله عتدما خلق البشر اعطى للكل بعض المميزات التى يتفرد بها عن غيره و أن سلب منك بعض

الجمال أكيد اعطاكى الكثير و الكثير و لو نظرتى الة نفسك ستجدى هذا

و لا تجعلى قلة الجمال التى تؤثر عليكى بالسلب فتجعلك تفتقدى الثقة فى نفسك فان الانسان ان فقد الثقة فى

النفس فقد الكثير

اتمنى أن لا يزعجك كلامى

قديم 23rd August 2008, 12:41 AM Muhammad Zidan غير متواجد حالياً
    Muhammad Zidan
    Member

Muhammad Zidan is on a distinguished road

افتراضي بتضحكي علينا طبعاً

أنا : Muhammad Zidan

الغالية هبة

أولاً الإنجليزي أمره سهل جداً

كورسات مكثفة ... وفرجة على أفلام أجنبي مش مترجمة كتير ... مع شوية قراية قصص انجليزي

وفي خلال 3 شهور ها تكوني بتتكلمي اجليزي أو على الأقل نقدري تعملي حوار مع أي حد

ثانياً وده الأهم ..

أنا ما أعرفش إنتي شكلك إيه لكن أنا في حياتي كلها ماشفتش بنت وحشة إلا لو هي عاوزة تبقى وحشة ...

يعني إيه ... يعني ببساطة كده كان عندي في المكتب بنت من اللي يتقال عليها مش جميلة .. وكانت بتشتغل سكرتيرة لأحدالزملاء ... واشتغلت بواسطة .. لكن بذوقها ورقتها وروحها الرائعة خلتنا كلنا بنتمنى نكلمها ونجالسها ... بل أنها أصبحت كاتم أسرار لأغلب زملائنا في المكتب ... وخلا 6 شهور كان زميلنا مديرها في المكتب خاطبها .. واتجوزوا وكلنا بنحسده عليها ومازالت حتى الآن على اتصال دائم بزميلاتها في المكتب ..

باختصار الجمال موجود في كل مكون من مكونات المرأة .. في صوتها في عنيها في شعرها في قلبها في أسلوبها في رقتها في روحها في لبسها في خفة دمها في كل حاجة فيها ...

وزي ما قلتلك ما شفتش في حياتي بنت وحشة

وأنا متهيألي إن البنت اللي بتتكلم بأسلوبك ودمك الخفيف ... لا يمكن تكون وحشة

وجمال المحيا زائلُُ .. ويبقى للأزل جمال الروحِ

قديم 23rd August 2008, 08:13 AM aimen غير متواجد حالياً
    aimen
    Member

aimen تم تعطيل التقييم

أنا : aimen

صباح الخير يا مطاريد
    العزيزة هبة ....
    عندك مشكلتين نبدأ باللغه ...لا اتصور ان مستوانا فى اللغة كان كويس جدا لما اتخرجنا من الكلية لكن شوية شوية وتبع طبيعة العمل واسلوب الحياة بتكتسبى اللغة ...اديكى مثال انا الحمد لله القراءة فى كتب الIT عموما لاتمثل لى اى مشكلة وحتى سماع الإسطوانات او الكورسات الخاصة بالكمبيوتر لا مشكلة ابدا ....بس تجى تقولى لى اتكلم انجليزى وناقش اقولك اوكى بس بنسبة 70 % ...اكتشفت انى مش اللى لوحدى بعانى من الحكاية دى ....احنا فى العمل بتكلم عربى ونارد ما بنتكلم انجليزى يبقى اللغة المسيطرة هى العربى لما تكونى فى بيئة الإنجليزى هو المسيطر يبقى حتتعودى تتكلمى انجليزى ...

احسن مستواى ازى ؟
    انا بحب اتفرج على افلام اجنبى كثير جدا ...اى نعم هناك افلام بتتعبنى فى الفهم ومعرفة الحوارات لكن اجمالا مستواى معقول لما فيلم من دول يبقى ضلمه ومعرفش امشى فيه ( خصوصا الإفلام اللى اللكنة فيها بتعمل فرق ) بأروح اجيب له ترجمة بس انجليزى ايوه ؟ الفيلم انجليزى والترجمة انجليزى

كمان ممكن تتابعى اى اذاعة انجليزى وتشترى لك mp3 وتنزلى اى كورسات انجليزى صوت عليه وتفضلى تسمعى وتسمعى ....ممكن كمان تستخدمى audio book دى كتب مقرؤة ...تحتارى لك كتاب من دول وتعيشى معاه

اما موضوع الجمال فالرد عليه سهل جدا ؟ كم ملكة جمال تتجوز وتسير حياتها كما ترغب ...دى مقاييس مفروضة علينا عارفه لما يجى اعلان فى التليفزيون ويفضل يقولك اشترى المنتج اكس لحياة افضل والمنتج اكس هو السبب فى حياة افضل ويجيب لك كده شوية ناس بتضحك وناس فرحانه ...دا ضحك على دقون ..تسويق
    اهى دى نفس المنطق بالضبط
    فكرتينى لما كنت بخطب زمان ...ال ايه يا اختى مدام والدى ( كانت بتقول على خطيبتى انها قمحية كثير ويعنى مش عاجبها المشكلة ان الحاجه يعنى هى اللى مش ولابد وعندها حول واضح فى العين وووو ) يعنى الجميل حيشوف كل حاجه جميلة
    قصدى ايه معايير الجمال ؟ الجسم المتناسق وغيره ....كلام خايب كله ....الحكمة بتقول المرأة عقل جميل مش جسم جميل ...عارفه المشكلة ايه ؟ عدم الرضا ...لو رضى كل واحد مننا بنفسه لأصبحت الحياة اكثر سهولة ..منه لله التليفزيون والنت ....يا ترى كل رجل لازم يبقى فى وسامه توم كروز ولا المشمهندش الصايع اللى اسمه مهند وطبعا كل بنت لازم تكون نسخة من مدام نانسى او هيفا أو اليسا.......الجمال هو رضا النفس ورضاكى مع الحياه ..حعطيكى مثال ...عبلة كامل هل جميلة بمعايير الممثلات لأ ؟ لكن انا بحس انها بتعرف تخترق قلوبنا ياسلوبها الطيب ولا ماجدة زكى ........كل واحد له معايير فى الجمال ...واللى بيفكر انه لازم يتجوز ملكة جمال العالم يبقى لازم يكون ملك جمال العالم ... ارضى تجدى الكون كله اصبح فى صفك ...

قديم 23rd August 2008, 09:24 AM smsm غير متواجد حالياً
    smsm
    Member

smsm is on a distinguished road

أنا : smsm

صباح الخير هبه.انا قرأت موضوعك ولفت نظرى. بالنسبه للغه بدون مبالغه. قليل اوى لما تلاقى فى مصر
    ناس بتتكلم انجليزى كويس وده نتيجة التعليم الفاشل هناك من الصغر .انا هاحكيلك على تجربتى لما سافرت برا مصر وكنت مسافره بلد عربى مش أجنبى أول شىء من المطار تلاقى الهنود متنتورين فى كل مكان وطبعا ما بيتكلموش غير انجليزى وده مساعد هنا اهل البلد حتى اللى مش متعلم بيعرف يتكلم او يعنى يعمل حوار واحنا طبعا فى مصر مش ناقصين هنود كمان يشتغلوا فيها بس تكفى أهلها .المهم لما روحت شغلى من أول يوم مفيش ولا كلمه عربى أتقالت. ده غير انهم أجانب وأيشى بريطانى على أمريكانى وغيره .بقيت أخبط شويه بس حسيت انى مش هقدرأواصل من بعد 3 شهور كنت همشى .بس طبعا بفضل الله وشويه قرايه كده من قصص على افلام اجنبى وعارفه كمان اغانى اجنبى اسمعيها وردديها وترجمى معناها ده هيفيدك كتير مع ان برده قناة النايل تى فى المصريه بتترجم كل افلامها ومسلسلاتها للأنجليزى وده بجد ممتاز جدا للتعلم .المهم مع كل دول الحمد لله مشى الحال وأدينى فى نفس البلد لرابع سنه والموضوع بقى عادى جدا جدا تتعاملى مع عربى أو أجنبى. أما المشكله التانيه وهى مش مشكله أبدا بس هرد عليكى بعدين .عشان عندى شغل ولازم انام شويه.

قديم 23rd August 2008, 10:06 AM gameel غير متواجد حالياً
    gameel
    Member

gameel is an unknown quantity at this point

أنا : gameel

اقتباس

ل مهم و مهم اوى كمان

طبعاً الشكل مهم للبنت وبدرجة أقل للولد ، لكن الشكل ليس هو المهم الوحيد ولا هو الأكثر أهمية ، الصحة مهمة والأخلاق مهمة ومستوى الذكاء مهم والفلوس مهمة .....الخ ، ومن الصعب أن نجد إنساناً توفرت له الأشياء المهمة كلها مجتمعة ، هذا غير طبيعي ، أما الطبيعي فهو أن يتميز الفرد منا بشيء أو بعض الأشياء المهمة ويفتقد لأخرى .

بالنسبة لي ، أعتبر ما يميز إنسان عن آخر ليس الجمال ولا الأخلاق (بمعناها الشعبي الشائع) ولا النجاح في الدراسة والعمل ولا تقوى الله ولا أي شيء أخر سوى شيء واحد فقط : المعرفة .

المعرفة هي جوهر الوجود الإنساني ، هي القيمة والمعنى والشعور بالذات وكرامتها ، بل هي شرط لتحقق إنسانيتنا نفسها ، نحن نولد وحالنا حال الآرانب والصراصير والكلاب ، أعضاء وغرائز بيولوجية لا أكثر ، ثم بقدر ما نعرف نستقل عن الأرانب والصراصير والكلاب وعن أشباههم من البشر من ناحية ومن ناحية أخرى ـ وهذا هو الأهم ـ نبني ذواتنا ورؤانا ومفاهيمنا الخاصة عن الحياة والموت والله وكل شيء آخر .

أقول ذلك وأنا نفسي فشلت فشلا ذريعا في تحصيل أي قدر معقول من المعرفة حتى الآن ، وأردت فقط أن ألفت نظرك إلى أن أمامك فرصة أن تستغلي شكلك ...............(هذا شعور جميل ولا داعي للتكابر عليه) لتحوليه إلى طاقة فعل منصرفة إلى تحصيل المعرفة ، وكل شيء بعد ذلك سيبدأ في التغير بما فيه شكلك .

أما قولك : " و تعلم اللغة لابد ان يكون سماعيا اكثر منه معرفة للجرامر و الفوكبلرى" فلا أساس له من الصحة ولا أدري من أين أتيت به ، الذاكرة ـ وليس السمع ـ هي ما يؤثر سلباً وإيجاباً في تعلم اللغة ، وفي كل الأحوال "الجرامر والفوكيبلري" هما أهم ما في اللغة .

يا ترى أين اختفت الفنانة عائشة الكيلاني ؟ لي زمان لم أشاهدها على الشاشة

.

التعديل الأخير تم بواسطة Moderator01 ; 26th August 2008 الساعة 11:41 PM سبب آخر: تم حذف كلمات قد يساء فهمها