اذا سقط النظام فى مصر 0000 هل فيه قلق على فلوسنا فى البنوك هناك - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

BBC NEWS

وينيبج- مانيتوبا
    (الكاتـب : mohsen ) (آخر مشاركة : tours)
    المعادلة الكندية للصيادلة
    (الكاتـب : Batman ) (آخر مشاركة : Mohamed hamdy a)

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > أبناؤنا فى الخارج

الملاحظات

أبناؤنا فى الخارج المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

أبناؤنا فى الخارج

اذا سقط النظام فى مصر 0000 هل فيه قلق على فلوسنا فى البنوك هناك

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية
    Booking.com
    OneTravel Exclusive Deals for Filghts & Hotels

قديم 26th January 2011, 03:36 AM بحار الغربة غير متواجد حالياً
    Banned

بحار الغربة is on a distinguished road

افتراضي اذا سقط النظام فى مصر 0000 هل فيه قلق على فلوسنا فى البنوك هناك

أنا : بحار الغربة

يا جماعة الظروف اللى بتمر بيها مصر دى مش عارفين نهايتها ايه

انا هاكلمكم بصراحة
    انا معايا مبلغ فى البنك هو حصيلة سفرى وغربتى وده اللى ناوى ابتدى بيه حياتى فى كندا او فى مصر لو ماحصلش نصيب ورحت كندا
    المهم
    لو النظام فى مصر غار فى داهية
    هل فيه خوف على الارصدة فى البنك علما بانه مبلغ عادى بس بالنسبة لى تعب وتحويش ايام صعبة فى الغربة

السؤال ده لكل المغتربين
    هل ممكن تحصل فوضى ومعاها يروح كل تعبنا هباءا منثورا
    وايه الحل اذا كان لى شخص معاه توكيل وممكن يسحب الفلوس ويحولهالى
    ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ياريت ماحدش يطلع يقولى انت همك على الفلوس ومش قلبك على البلد واهلها والكلام ده لانه سبق وحصل من حد هنا على المنتدى وصراحة خنقنى

!Start Your Website Now

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    اقتصاد وعلوم سياسة توعية جماهيرية بحار الغربة 6 863 14th May 2012 01:55 AM
    ماذا بعد الهجرة الى كندا الهجرة إلى كندا shawi 23 3639 23rd April 2012 11:25 AM
    اريد نصائحكم للعمل فى الدعاية الطبية إستشارات صيدلانية ودوائية حسام 6 3444 25th May 2011 03:32 AM
    ابيع الدولار ولا ما ابعش مال وأعمال م الغزالى 4 1823 15th March 2011 07:01 AM
    حقيقة مبارك وعمالته لاسرائيل شؤون عربية ودولية مصري سكندري 6 1172 20th February 2011 04:05 AM

قديم 26th January 2011, 06:30 AM ehabtaher غير متواجد حالياً
    ehabtaher
    Golden Member

ehabtaher is a name known to allehabtaher is a name known to allehabtaher is a name known to allehabtaher is a name known to allehabtaher is a name known to allehabtaher is a name known to all

أنا : ehabtaher

حقولهالك بصراحه
    متوقع ان الجنيه يرخص جدا
    وفلوسك اللى بالمصرى تبقى ماتساويش الورق اللى مطبوع عليها
    بس كله بيعدى ولو البلد تماسكت تانى الجنيه قيمته ترجع زى ما كانت
    اما لو بالدولار فدى سهله
    اسحبهم وحولهم لنفسك بره
    اكتر من كده مش حاتقدر تعمل

اذا كان كبار البلد بيحولوا فلوسهم لسويسرا فى الوقت الحالى والموضوع كله يوم واحد مظاهرات فما بالك ببقيه الايام

وعلى العموم كله وسخ دنيا المهم صحتك

يعنى ماتزعلش وتضايق لو حصلهم حاجه لان صحتك بالدنيا
    وطول ما صحتك موجوده تقدر تجيب غيرهم

ولو مصر اتشال منها الحراميه .. الجنيه بتاعها حايرجع قوى زى زمان وفلوسك تبقى دوبل

قديم 26th January 2011, 07:04 AM بحار الغربة غير متواجد حالياً
    بحار الغربة
    Banned

بحار الغربة is on a distinguished road

أنا : بحار الغربة

يا استاذ ايهاب
    شكرا على الرد

انا فلوسى فى البنك ومش موضوع انى خايف على قيمتهم بس خايف على ان يحصل هرج وفوضى وتتنهب فلوس البنوك واجى بعد شهر يجى البنك يقولى ربنا يعوض عليك

ولا البنك فى امان مهما حصل ؟؟؟؟
    معقول كل الناس فى مصر بتحول فلوسها انهارده

شكرا يابرنس

قديم 3rd February 2011, 01:18 AM ياسر جعفر غير متواجد حالياً
    ياسر جعفر
    Senior Member

ياسر جعفر has a spectacular aura aboutياسر جعفر has a spectacular aura about

ياسر جعفر's Flag is: Canada

أنا : ياسر جعفر

بحار الغربه
    سقوط النظام يمكن تشبيهه بإلقاء كيس القمامة (مبارك) من منزلك إلى مقلب القمامه
    الأمر الذى سيؤدى إلى نظافة المنزل (مصر) أما نقودك فستظل كما هى بمنزلك فى أمان

قديم 3rd February 2011, 01:45 AM محمد علي عامر غير متواجد حالياً
    محمد علي عامر
    Brigadier General

محمد علي عامر has a reputation beyond reputeمحمد علي عامر has a reputation beyond reputeمحمد علي عامر has a reputation beyond reputeمحمد علي عامر has a reputation beyond reputeمحمد علي عامر has a reputation beyond reputeمحمد علي عامر has a reputation beyond reputeمحمد علي عامر has a reputation beyond reputeمحمد علي عامر has a reputation beyond reputeمحمد علي عامر has a reputation beyond reputeمحمد علي عامر has a reputation beyond reputeمحمد علي عامر has a reputation beyond repute

أنا : محمد علي عامر

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بحار الغربة

انا هاكلمكم بصراحة
    انا معايا مبلغ فى البنك هو حصيلة سفرى وغربتى وده اللى ناوى ابتدى بيه حياتى فى كندا او فى مصر لو ماحصلش نصيب ورحت كندا
    المهم
    هل فيه خوف على الارصدة فى البنك علما بانه مبلغ عادى بس بالنسبة لى تعب وتحويش ايام صعبة فى الغربة

السؤال ده لكل المغتربين
    ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ياريت ماحدش يطلع يقولى انت همك على الفلوس ومش قلبك على البلد واهلها والكلام ده لانه سبق وحصل من حد هنا على المنتدى وصراحة خنقنى

أعتقد أنه من المنطقي أن يحافظ البنك على الأموال المودعة فيه ولا يحق لمبارك مثلا أن يسحب فلوس البنوك في آخر دقيقة و يهرب بها , و في أسوء الأحوال يمكن إستعادة تلك الأموال من بنوك الغرب التي هربت إليها تلك الأموال لأن العالم كله شاهد جرائمه على التليفزيون.
    وعلى أي حال فإن ما يسري عليك يا بحار الغربة هو ما سيسري على كل المصريين الذين لديهم أموال في البنوك.

الشعب المصري يضحي بدمائه التي هي أغلى من أي أموال في سبيل بناء مستقبله ومستقبل أبنائه وحتى لا يضطر للهجرة كما تفكري أنت يا بحار الغربة. وبعد سقوط نظام مبارك سنعمل على إستعادة كل الأموال التي نهبها مبارك و أعوانه خلال الثلاثين عام التي حكم فيها مصر و هي تقدر بمئات المليارات

قديم 6th February 2011, 09:54 AM Raouf غير متواجد حالياً
    Raouf
    Platinum Member

Raouf has a reputation beyond reputeRaouf has a reputation beyond reputeRaouf has a reputation beyond reputeRaouf has a reputation beyond reputeRaouf has a reputation beyond reputeRaouf has a reputation beyond reputeRaouf has a reputation beyond reputeRaouf has a reputation beyond reputeRaouf has a reputation beyond reputeRaouf has a reputation beyond reputeRaouf has a reputation beyond repute

Raouf's Flag is: Canada

أنا : Raouf

استاذ بحار الغربة
    الفلوس فى بنوك مصر غير اغلب المناطق
    الاموال المودعة فى البنوك مؤمن عليها
    يعنى ما تقلقش لو البنك حتى فلس التأمين يرجعلك فلوسك مع البنك المركزى

قديم 6th February 2011, 09:56 AM د. يحي الشاعر غير متواجد حالياً
    د. يحي الشاعر
    شاهد على العصر

د. يحي الشاعر has a reputation beyond reputeد. يحي الشاعر has a reputation beyond reputeد. يحي الشاعر has a reputation beyond reputeد. يحي الشاعر has a reputation beyond reputeد. يحي الشاعر has a reputation beyond reputeد. يحي الشاعر has a reputation beyond reputeد. يحي الشاعر has a reputation beyond reputeد. يحي الشاعر has a reputation beyond reputeد. يحي الشاعر has a reputation beyond reputeد. يحي الشاعر has a reputation beyond reputeد. يحي الشاعر has a reputation beyond repute

أنا : د. يحي الشاعر

اقتباس

اقتباس

انا هاكلمكم بصراحة
    المهم

السؤال ده لكل المغتربين
    ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

لأ وماتخافش

د. يحي الشاعر

قديم 7th February 2011, 01:35 AM حشيش غير متواجد حالياً
    حشيش
    Field Marshal

حشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond repute

حشيش's Flag is: UK

أنا : حشيش

اقتباس

انا هاكلمكم بصراحة
    المهم

السؤال ده لكل المغتربين
    ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

إطمئن على مدخراتك إن شاء الله فالبنك المركزى المصرى يمتلك غطاء نقدى حقيقى يقدر بأكثر من 30 مليار دولار وليس هناك أزمة بالسيولة النقدية لدى البنك ... غاية ما فى الأمر أن قيمة العملة (الجنيه المصرى) ستستمر فى الهبوط مع إستمرار الإضطرابات وسحب المستثمرين الأجانب لمدخراتهم وتحويل أنشطتهم إلى دول أخرى ذات إقتصادات ناشئة بدلاً من مصر ... أكثر من يتضرر بصفة عامة من حالات الإضطرابات السياسية فى أى دولة هى البورصات أولاً وما دمت لا تحتفظ بأموالك على شكل أسهم أو سندات أو محافظ إستثمارية فسيسرى عليك ما يسرى على بقية المغتربين ... بمعنى مدخراتك مضمونة إن شاء الله لكن قيمة العملة الشرائية ستقل حتى تستعيد عافيتها من جديد مع إستقرار الأوضاع ... تحياتى

قديم 7th February 2011, 07:49 AM Farida غير متواجد حالياً
    Farida
    Brigadier General

Farida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond repute

أنا : Farida

رأيي الناس اللى فى الغربه لو حصل حاجه لمدخراتها ترفع قضايا على اللى نهبونا و ناخد حقوقنا منهم

قديم 10th February 2011, 05:54 PM بنت شعنونة غير متواجد حالياً
    بنت شعنونة
    Brigadier General

بنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond repute

أنا : بنت شعنونة

اخويا بيششغل منصب في البورصة
    وبيقولي اجانب وناس بالهببببببببببببببل مستنية البورصة تفتح عشان يشتروا فيها
    وبيقول ان الجنيه مش ها ينزل ابدا لو دا حصل بالعكس السوق ها يبقى طالع
    ياررب يا مسهل