تحليل الدكتوره منال عمر لاستقالة البرادعى - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

 




BBC NEWS


    آخر 10 مشاركات
    الموضوع الكاتـب آخر مشاركة
    الهجرة السريعة لكندا - مقاطعة نيوبرانزويك هيشو Remon.soliman

    الموضوع الكاتـب آخر مشاركة
    هجرة المقاطعات province nomination program - pnp shaikh_tamer Remon.soliman

    الموضوع الكاتـب آخر مشاركة
    خطوات الهجرة إلى كندا.....بالفيديو Remon.soliman Remon.soliman

    الموضوع الكاتـب آخر مشاركة
    لملك حسين ملك الأردن يبلغ جمال عبد الناصر أنه... د. يحي الشاعر د. يحي الشاعر

    الموضوع الكاتـب آخر مشاركة
    خطاب رئيس هيئة أركان حرب القوات المسلحة بطلب سحب... د. يحي الشاعر د. يحي الشاعر

    الموضوع الكاتـب آخر مشاركة
    قرار رفع درجة استعداد القوات المسلحة وتحريك جزء... د. يحي الشاعر د. يحي الشاعر

    الموضوع الكاتـب آخر مشاركة
    التعليمات السرية للعمليات الحربية رفع درجات... د. يحي الشاعر د. يحي الشاعر

    الموضوع الكاتـب آخر مشاركة
    من ألأميرة الدكتورة سعاد الصباح امرأة ناصرية... د. يحي الشاعر د. يحي الشاعر

    الموضوع الكاتـب آخر مشاركة
    سامى شرف يكتب الشباب... الشباب... الشباب... د. يحي الشاعر د. يحي الشاعر

    الموضوع الكاتـب آخر مشاركة
    في موسمها الثاني "قصة رابعة" أسامة الكباريتي حنان الخطيب

    قديم 23rd August 2013, 11:17 AM HESHAM MOHAMED غير متواجد حالياً
      رقم المشاركة : 1
    Member
     





    HESHAM MOHAMED has much to be proud ofHESHAM MOHAMED has much to be proud ofHESHAM MOHAMED has much to be proud ofHESHAM MOHAMED has much to be proud ofHESHAM MOHAMED has much to be proud ofHESHAM MOHAMED has much to be proud ofHESHAM MOHAMED has much to be proud ofHESHAM MOHAMED has much to be proud ofHESHAM MOHAMED has much to be proud of

    HESHAM MOHAMED's Flag is: Egypt

    افتراضي تحليل الدكتوره منال عمر لاستقالة البرادعى

    أنا : HESHAM MOHAMED






    تحليل الدكتوره منال عمر لاستقالة #البرادعى كنائب للرئيس.

    (1) حكمك على تصرفات أي انسان في الدنيا حصيلة من حكمك على مكون داخلي نقدر نقول عنها انها خليط من أفكاره و مشاعره و خبراته و تاريخه و دارستة و نيته عموما .. و مكون خارجي هي شكل تصرفاته الظاهر و تاريخه المعلوم و ردود أفعاله قدام الناس .. و الناس حكمها على الأمور غالباً مفروض يكون منصب على المكون الخارجي لأن النوايا محلها القلب .. و القلب بيد الله وحده .. ممكن النقطة دي تكون بداية جيدة لمناقشة موقف البرادعي ..

    (2) .. يبقي حضرتك لما تدرس موقف البرادعي في الأزمة الأخيرة ما تشغلش بالك بنواياه أطلاقاً .. ما تعملش زي معاتيه الإخوان اللي بيقولوا عليه في السراء و الضراء انه خاين و عميل نتيجة لرعب قياداتهم الشخصي من مواقفه النضيفة و شعبيتها ( لاحظ أنا بأقول إن مواقفه هي اللي نضيفه مش هو ) .. و لا زم تتعلم تفرق بين نضافة المواقف اللي من السهل الحكم عليها و نضافه الشخص اللي مش من السهل الحكم عليها إلا لو كنت من أقرب المقربين .. و برضه ما تعملش زي معاتيه النظام المسيطر على الحكم دلوقتي اللي وصفوا البرادعي بنفس الأوصاف الإخوانية لمجرد اختلافه معاهم في كيفية معالجة موقف الاتنين متفقين على رفضه .. انسى كل الأحكام السابقة لأنها أحكام على نوايا .. و ركز في حكمك على التصرف أو الموقف لا الشخص ذاته ..

    (3) صدق أو لا تصدق .. حقيقة مثبته بفيديوهات مسجلة يمكنك البحث عنها بهدوء بدون تشنج المهم أن تتسلح بانجليزية بسيطة .. البرادعي كان معارضاً لغزو العراق .. طبعاً أنا تعمدت أتكلم عن التهمة دي لأن من قدمها أصبحت اسطورة ملتصقة باسمه .. و كل اللي يزهق من البرادعي ليس عليه إلا أن يريح ذهنه و يستدعي عفريت العراق و يبدأ في كيل الشتائم .. سواء كنت متفق أو مختلف مع البرادعي يجب عليك أن تبذل بعض الجهد و تروض شيطانك و تبذل بعض المجهود في تصديق أن هذا الرجل كان معارضاً حقيقياً لغزو العراق ..

    (4) أنا ليا رأي في البرادعي و لكني لن أعلنه لكم .. لماذا ؟ .. لأن رأيي ببساطة لن يفيدكم في شيء .. ما يفيدك حقيقة هو قدرتك على تكوين الرأي بنفسك .. أما أن تحاول امتصاص رأي جاهز فإما انت مستعد للدفاع بدون مناقشة .. أو مستعد للهجوم بدون مناقشة .. أو مستعد للتصديق بدون مناقشة .. أو مستعد لأي شيء بدون ماقشة و عرض الأمر قليلاً على عقلك .. و بعض قليل على قلبك .. و في كل الأحوال هذا سلوك غير مفيد لكم و لي ..

    (5) كيف تكون رأيك في موقف البرادعي اذاً .. عندنا فرضيتين متعلقين بنية البرادعي .. الأولي إن البرادعي يلعب لمصلحته الشخصية البحتة .. صاحب نوبل ذو الثقل الدولي العنيف و صاحب العلاقات المتميزة بأعتي الشخصيات في العالم و صاحب الاتصالات الممتازة بأغلب حكومات العالم الديمقراطي .. الرجل الذي كان يجلس في حضرة رؤساء أعظم بكثير من أعظم رئيس ورد على مصر بدون مهابة .. لا يخافهم و لا يهابهم .. محاضر في جامعات مرموقة .. مبارك بكل جهازه الأمنى العنيف لم يستطع الاقتراب منه قيد أنملة برغم وجوده في مصر و اعلانه تحدي مباشر له .. و تفاصيل أخري .. يمكنك من خلالها أن تعتقد بنسبة معقولة أن البرادعي لن يضحي بكل هذه الزخم ليضع اسمه على فعل دموي مثل عملية فض الاعتصام و بالتالي هو فضل من منبع مصلحته الشخصية أن يترك لهم المركب الملوث بالدماء على أن يفقد كل ثروته الدولية ..

    (6) الفرضية التانية أفضل طبعاً من الأولي بكثير .. أن هذا الرجل نظيف .. يعشق البلد .. و يدرك تماماً تبعات فض الاعتصام بهذا الشكل و خصوصاً مع خبرته الدولية .. و تسجيل اعتراضه الرسمي و الواضح في تسريبات جريدة الشروق ينفي كل ادعاءات النظام الحالي بكونه موافق .. البرادعي اعترض رسمياً قبل فض الاعتصام على فضه بالعنف .. الخلاصة أنه باتباع هذا الفرض .. هذا رجل نظيف يقدر قيمة الدماء .. و تبعات ازهاق الأرواح على الوطن بأكمله بمؤيديه و معارضيه .. و اقتناعك بكون البرادعي يلعب لمصلحته الشخصية أو للمصلحة العامة لا يفرق في شيء .. لأنني كما قلت سابقاً ما يهمنا هو الموقف .. ما يعنيا هو الظاهر .. أما النوايا فنتركها لخالقها ..

    (7) موقف البرادعي لم يكن موقفه وحده .. شاركه فيه بعض السياسيين و الكتاب و المثقفين .. مثل عمرو حمزاوي و مصطفي النجار و بلال فضل و غيرهم .. المهم أن البرادعي كان هو الأوضح لأنه ذو منصب ثقيل في النظام الحالي .. و تفجيره للموقف بشكل علني في هذا التوقيت طرح تساؤلات و صدمة كبيرة وسط المؤيدين الملتهبين بالتصفيق لبحر الدم المراق .. و صدمة بسيطة بين المعارضين الذي اختلف موقف البرادعي عما أخبروهم به عنه في مكتب الارشاد انه خاين و عميل و جملة التهم الأخرى ..

    (8) التسريبات اللي نشرتها جريدة الشروق باختصار مفادها إن المفاوضات اليومية تمت مع الاخوان قبل فض الاعتصام و لفترة طويلة .. و ده يديك فكرة عزيزي "الشعب" عن الكلام اللي قلته لجنابك قبل كده .. حضرتك بتنزل تهتف للسيسي و تقتل بتاع الاخوان .. او بتاع الاخوان بينزل يهتف للاسلام و يصلب بتاع السيسي .. في حين إن السيسي و المرشد في نفس ذات الوقت ممكن يكونوا قاعدين على ترابيزة واحدة بياكلوا و يتكلموا التورته هتتقسم ازاي .. و طبعاً على قد ما قدرت تقتل جنابك .. على قد ما قدر اللي بيتفاوض باسمك ياكل و هو مستريح .. ياكل من الأكل و التورتة في ذات الوقت .. و قلت لجنابك قبل كده .. عينك على اللي بيتفاوض باسمك قبل ما يكون عينك على اللي بيتفاوض معاه .. ما تبقاش تحرق نفسك قوي و انت بتقتل اخوك إلا لو كنت واثق تماما إن اللي هيقعد يتفاوض مش هيقعد اصلا .. انما طول ما في مفاوضات يبقي في مساومات و تجارة بالدم .. دمك إنت و أخوك ..

    (9) نرجع للتسريبات الصحفية و نقول إن الإخوان كانوا شبه وافقوا تماماً على تقليص مساحة اعتصام رابعة للنصف تقريباً .. و منع المسيرات الليلية اللي كانت بتستفز الأهالي و النظام في المناطق المحيطة .. ده نظير الافراج عن الكتاتني و أبو العلا ماضي .. و ده يديك فكرة عن كيف تدار الأمور .. فكك بقي من قصة القضا و القضايا و الجرايم .. كله صاحب جريمة .. سواء مبارك أو المجلس العسكري أو الاخوان .. المهم امتى هتلبس الجريمة دي .. لما تقع يا حبيبي .. غير كده انسى .. و طبعاً جنابك ما سألتش نفسك ليه مرسي بيتحاكم دلوقتي في قضية فشنك ليها علاقة بالتخابر مع الأطباق الفضائية و مراسة سكان المريخ .. و مش بيتحاكم على قضية واضحة زي مقتل الناس في الاتحادية .. و السبب ببساطة إن مرسي لو اتحاكم على جريمة الاتحادية هيجر معاه رجل ناس زي عمنا محمد ابراهيم بتاع الداخلية اللي كان بتاع مرسي و دلوقتي بقي بتاع السيسي .. عشان كده لا تنتظر عدل على هذه الأرض .. انما حاول قدر ما استطعت أن تكون مواقفك نظيفة و هذا ما حاول أن يكونه البرادعي ..

    (10) اذا من وجهة نظر البرادعي الديبلوماسي اللي أكل عيشة و خبرته كلها في المكاسب النظيفة من الدماء .. لقي أنك عشان تخرج شخصين و ممكن تحدد اقامتهم أو تراقبهم 24 ساعة هتاخد أكتر من نص مكسب الاخوان في اعتصام رابعة .. و بدون قطرة دم واحدة .. و ممكن بعد كده تتفاوض للافراج عن الشاطر نفسه نظير انهاء كل هذا الجنون .. مع ملاحظة ان خارطة الطريق اللي جنابك وافقت عليها .. طلبت من الإخوان انهم ينخرطوا فيها و ينخرطوا في الواقع السياسي الجديد .. و البرادعي كان شايف إن الخطوات دي ممتازة جداً مقارنة بالوقت اللي تم فيها .. الاخوان كانوا عاملين زي الست الغلطانة اللي غضبت من جوزها و راحت بيت أهلها بس برغم كده عايزاه ييجي يصالحها .. و البرادعي ما كانش عنده مشكلة في كده مهما تكلف الموضوع من وقت ما دام هذا الموقف سيمنع اراقة الدماء ..

    (11) من مساوئ الكبرياء العسكري أنه يضيق ذرعاً بالمفاوضات .. و يضيق صدره بطول الوقت قبل تنفيذ الأمر .. العسكرية يعني أمر يتم تنفيذه بمجرد الانتهاء منه حتى لو كان مصدر الأمر على خطأ .. و هذا يتعارض بشدة مع سلوك الديبلوماسية .. لذلك يخطئ من يعتقد أن قيادة الجيش تتفق في الشكل أو الموضوع مع سلوك شخص مثل البرادعي .. الفكرة انه تم فرضه عليهم عن طريق تمرد و ائتلافات الشباب كممثل لهم و لم يملك السيسي إلا أن يقبل .. العسكرية لا يعيبها سلوكها في ساحة الحرب .. أما في الحياة المدنية فلا قيمة إلا لما يفعله البرادعي فقط .. هناك فرق بين الحفاظ على دماء من اختلفت معهم من ابناء وطنك .. و اراقة دماء عدوك في ساحة الحرب .. موقف البرادعي يسهل تفسيره من هذا المنطلق .. هو كان يريد منع اراقة الدماء بغض النظر عن عقيدة أصحابها .. سواء كان هذا المنع لمجده الشخصي أو لله أو حتى لمصلحة الوطن لا فرق .. المهم أن وجهة نظره أنه كان هناك طريق أطول طويلاً لتحقيق خارطة الطريق بدون هذا الجنون في اراقة الدماء .. و الكبرياء العسكري لم يقبل على نفسه أن يستهلك كل هذا الوقت في التفاوض مع من يستطيع سحقه بأمر يتم اصداره في ثوان معدودة ..

    (12) إنت لما تتأمل في تاريخ البرادعي القريب بروية شوية .. هتلاقيه كان على حق في مواقف كتير سبق فيها العصابة اللي مسمية نفسها النخبة في مصر بقرون .. و السبب وحيد .. هو خبرته العنيفة و الطويلة على المستوي الدولى .. لذلك التنبؤ بأشياء حدثت و سوف تحدث في دولة يرثى لها زي مصر مش أمر صعب عالبرادعي .. موقفه في الانسحاب من انتخابات الرئاسة كان واضح .. عشان تكون رئيس يا تكون جيش يا اخوان و هو مش حد منهم فانسحب .. عشان تعمل سلام اجتماعي لازم تعمل مصالحة و يمكن هو من اوائل الناس اللي طالبوا باحتضان بتوع الحزب الوطني اللي ما ارتكبوش جرايم .. و شتمناه وقتها .. و بعدها تمرد نفسها كان شغال فيها بتوع الحزب الوطني .. لما نزل مصر ايام مبارك راح وش قعد مع الإخوان و لموا له فعلا أكتر من 2 مليون توقيع .. لما الجيش اللي هو الجيش اللي البرادعي اكتر واحد عارف هو مين الجيش سيطر عالسلطة راح وقف معاهم عشان يحزم الموضوع بصبغة مدنية .. و لما فشل استقال .. اذا انت قدام راجل اختلفت او اتفقت معاه عنده قدرة غريبة على استقراء الواقع .. و تصرفاته مهما كانت بتضايقك لازم تحطها في الاعتبار .. لأنه عمره ما نط من مركب الا و غرق بعدها .. عشان كده قلت لكم امبارح .. هتولع تاني قريب .. ما تقلقوش ..

    (13) الانبهار اللي حصل امبارح من آداء مصطفي حجازي لا ينسيك إن ده الدور اللي كان الجيش عايز البرادعي يعمله .. ده الدور اللي رفض البرادعي يعمله .. الجيش كان عايزه يقف يكلم اصحابه في العالم كده و يحط صبغة ديبلوماسية على بحر الدم اللي سال .. و سواء كان البرادعي رفض لمصلحته الشخصية أو للمصلحة العام .. لازم تعرف أنه رفضه معناه انها قضية خسرانة .. و برغم ان مصطفي حجازي بذل جهد كبير في انه يملا الفراغ ..إلا أن العالم برضه لسه مش مقتنع و مش هيقتنع .. العالم مش عايش معاك عشان يفهم انك شلت رئيس انت قلت عليه منتخب ليه .. و بعدها بشوية قتلت أنصاره .. التفاصيل دي احنا نعرفها في مصر كويس .. انما العالم ليه النتائج .. و سواء كده أو كده .. البرادعي شاف القضية دي تحديداً خسرانة .. و أخد موقف في توقيت مشتعل .. و كالعادة أهيلت عليه الشتائم من الطرفين .. إلا أنه معتاد على ذلك دوماً .. و انتهي الموضوع ب .. ستذكرون ما أقول لكم و أفوض أمري إلى الله ..

    (14) في الختام يا عزيزي " الإنسان " في كلام لازم تحاول تتأمل في معناه قبل ما تنام .. اذا كان فرض علينا الحرب .. و هي واقع دلوقتي فعلاً .. في ناس بتعتقد إن انتصارها في الحرب معناه انك تنتصر لفكرتك أو موقفك بغض النظر عن أي خسائر في الطرف التاني .. و في ناس أرقي شوية بتعتبر انتصارها.. هو أن تحققه بأقل قدر من الخسائر من الطرفين .. و في ناس أرقي بكتير من تصوراتك و تخيلاتك .. بتعتبر أن انتصارها الحقيقي في الحرب .. هو منعها لفكرة الحرب من الأساس بين الطرفين .. و دول اللي حطوا العسكر و الإخوان في بوتقة واحدة .. مش قادر تستوعب منطقهم أو تبلعه .. مش مهم .. هييجي يوم يمكن تفهم .. تصبحوا على خير .

     

    الموضوع الأصلي : تحليل الدكتوره منال عمر لاستقالة البرادعى     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : HESHAM MOHAMED

     

     


    !Start Your Website Now


     
    رد مع اقتباس


    Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    «البدوي»: البرادعي أكد لي رفضه فض اعتصامي رابعة... شؤون مصر الداخلية HESHAM MOHAMED 0 845 24th August 2013 01:07 PM
    3 عيسى: البرادعي لم يحضر اجتماع مجلس الوزراء لفض... شؤون مصر الداخلية HESHAM MOHAMED 0 763 23rd August 2013 11:24 AM
    شقيق البرادعى: ينفي لقاء محمد البرادعى بأى قيادات... شؤون مصر الداخلية HESHAM MOHAMED 0 764 23rd August 2013 11:20 AM
    تحليل الدكتوره منال عمر لاستقالة البرادعى شؤون مصر الداخلية eagle eye 2 1538 23rd August 2013 11:17 AM
    رسالة هادئة إلى صديقي الغاضب. شؤون مصر الداخلية monmedo 1 958 23rd August 2013 11:14 AM

    قديم 25th August 2013, 08:35 PM ابوالتيمان غير متواجد حالياً
      رقم المشاركة : 2
    ابوالتيمان
    Member





    ابوالتيمان will become famous soon enoughابوالتيمان will become famous soon enough

    افتراضي

    أنا : ابوالتيمان





    =][RIGHT]وإنت من أهل الخير نوم عافية كلام معقول/RIGHT]]

     

     




     
    رد مع اقتباس
    قديم 25th August 2013, 10:55 PM eagle eye غير متواجد حالياً
      رقم المشاركة : 3
    eagle eye
    Senior Member





    eagle eye has a reputation beyond reputeeagle eye has a reputation beyond reputeeagle eye has a reputation beyond reputeeagle eye has a reputation beyond reputeeagle eye has a reputation beyond reputeeagle eye has a reputation beyond reputeeagle eye has a reputation beyond reputeeagle eye has a reputation beyond reputeeagle eye has a reputation beyond reputeeagle eye has a reputation beyond reputeeagle eye has a reputation beyond repute

    افتراضي

    أنا : eagle eye





    اجمل كلام سمعته في الموضوع ده
    فككوا بقى من الثورة
    وكل واحد يشوف مصلحته

     

     




     
    رد مع اقتباس
    إضافة رد

    مواقع النشر (المفضلة)

    الكلمات الدلالية (Tags)
    لاستقالة, أنام, البرادعى, الدكتوره, تحميل


    أدوات الموضوع
    انواع عرض الموضوع

    الانتقال السريع


    IP



    Powered by vBulletin® Version 3.8.8
    .Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd
    (جميع الأراء والمواضيع المنشورة تعبِّر عن رأي صاحبها وليس بالضرورة عن رأي إدارة منتديات المطاريد)

      DMCA.com Protection Status     SSL Certificate

    منتديات المطاريد   Follow us on Google   لشراء مساحة إعلانية بالمطاريد  

    تنبيه هام

     يمنع منعاً باتاً نشر أى موضوعات أو مشاركات على صفحات منتديات المطاريد تحتوى على إنتهاك لحقوق الملكية الفكرية للآخرين أو نشر برامج محمية بحكم القانون ونرجو من الجميع التواصل مع إدارة المنتدى للتبليغ عن تلك الموضوعات والمشاركات إن وجدت من خلال البريد الالكترونى التالى [email protected] وسوف يتم حذف الموضوعات والمشاركات المخالفة تباعاً.

      كذلك تحذر إدارة المنتدى من أى تعاقدات مالية أو تجارية تتم بين الأعضاء وتخلى مسؤوليتها بالكامل من أى عواقب قد تنجم عنها وتنبه إلى عدم جواز نشر أى مواد تتضمن إعلانات تجارية أو الترويج لمواقع عربية أو أجنبية بدون الحصول على إذن مسبق من إدارة المنتدى كما ورد بقواعد المشاركة.

     إن مشرفي وإداريي منتديات المطاريد بالرغم من محاولتهم المستمرة منع جميع المخالفات إلا أنه ليس بوسعهم إستعراض جميع المشاركات المدرجة ولا يتحمل المنتدى أي مسؤولية قانونية عن محتوى تلك المشاركات وإن وجدت اى مخالفات يُرجى التواصل مع ادارة الموقع لإتخاذ اللازم إما بالتبليغ عن مشاركة مخالفة أو بالتراسل مع الإدارة عن طريق البريد الالكترونى التالى [email protected]