الحريم بتشتغل ليه ؟ - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > المرأة والأسرة والطفل > شؤون المرأة

شؤون المرأة

شؤون المرأة

الحريم بتشتغل ليه ؟

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

مشاهدة نتائج الإستطلاع: هل تؤيد عمل المرأة ؟
    نعم تأييداً مطلقاً 5 35.71%
    كلا البتة 2 14.29%
    في بعض المجالات الخاصة بالنساء فقط وتحت شروط قاسية 5 35.71%
    مش قادر أحدد موقفي ,إيه الأسئلة الغريبة دي 2 14.29%
    المصوتون: 14. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 10th March 2009, 08:29 PM شينكاوي غير متواجد حالياً
    Platinum Member

شينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond repute

افتراضي الحريم بتشتغل ليه ؟

أنا : شينكاوي

أنا ضد عمل المرأة وضد خروجها من البيت ومع تفرغ المراة التام لبيتها ولتربية أولادها وكما ان لكل قاعدة إستثناء فأنا مع تخصص المراة في بعض المهن والتخصصات الخاصة بالنساء فقط كطبيبة النساء والتوليد , أنا أكثر شئ بيستفزني هو حينما أسأل أي زميلة من زميلاتنا في العمل ومعظمهن تحت الخامسة والعشرين وغير متزوجات بل ومن أسر شديدة الثراء . أنت بتشتغلي ليه وفي مكان مختلط بالرجال الأجانب عنكي , تسمع الأجابة المستفزة :أبي أحقق ذاتي , طيب وإذا تزوجتي , ترد نفس الشئ انا أشتغل لتحقيق ذاتي والخادمة فيها البركة وممكن من راتبي اجيب خادمتين , أنا بقي نفسي حد يفهمني -وبدون الحريم اللي هنا مع خالص الإحترام لهم ما يتخشبوا علي - إذا الست مادياً مستورة وزوجها موفر إحتياجات البيت تشتغل ليه ؟
    برجاء فصل موضوع التعليم عن العمل فانا مع وصول المرأة لأعلي اشلهادات العلمية في اماكن غير مختلطة ولكن في نفس الوقت مع قرار المرأة في بيتها لأن مفيش حد تخلي بالها منه أحسن من زوجها , يبقي الحريم بيشتغلوا ليه ؟

الرد يا ريت يبقي بعيد عن الشخصنة

الموضوع الأصلي : الحريم بتشتغل ليه ؟     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : شينكاوي

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    شالوم ترحيبات ... مناسبات ... علاقات عامة Sonesta 12 1578 3rd December 2014 01:49 PM
    مدونة التوحيد والجهاد مدونات الأعضاء only you 2 1940 16th June 2013 10:02 PM
    ذكريات لحظة التنحي مواضيع شخصية دكتور مهندس جمال الشربيني 13 2843 8th February 2012 06:00 PM
    اسمـــــــــــــــاعيـــــــــل ترحيبات ... مناسبات ... علاقات عامة شينكاوي 4 1045 7th February 2012 05:38 PM
    بورسعيد العام الماضي ... المسكوت عنه شؤون مصر الداخلية شينكاوي 7 1651 4th February 2012 11:57 AM

قديم 10th March 2009, 08:32 PM moka غير متواجد حالياً
    moka
    Golden Member

moka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond repute

moka's Flag is: Saudi Arabia

أنا : moka

.
    .

بيشتغلوا علشان الراجل ما يذلهاش ويقولها انا بصرف عليكِ وبديلك مصروف ..!

نوعية كتيرة عندها الاعتقاد ده ..!

قديم 10th March 2009, 08:35 PM شينكاوي غير متواجد حالياً
    شينكاوي
    Platinum Member

شينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond repute

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moka
    .
    .

بيشتغلوا علشان الراجل ما يذلهاش ويقولها انا بصرف عليكِ وبديلك مصروف ..!

نوعية كتيرة عندها الاعتقاد ده ..!

الست اللي بتفكر بالطريقة دي تبقي سطحية بصراحة , والراجل اللي يعاير زوجته بما يصرفه عليها واللي بيخليها تشتغل علشان يخلص من مصاريفها يبقي مش راجل

قديم 10th March 2009, 08:39 PM toota غير متواجد حالياً
    toota
    Platinum Member

toota is on a distinguished road

أنا : toota

الست هي اساس البيت...واهم دعامة من دعائمه....ولو مش محتاجه ماديا انها تشتغل...يبقى شغلها ده ملوش اي لزمة...ولو اني بتحفظ على ستات ورجالة اليومين دول...مبقاش فيه رجالة كتير بتحب تشيل المسؤلية كاملة...الحمل بقى تقيل..والغلاء بقى فظيع...انا مع الست تقعد في بيتها لو مفيش حاجه لعملها...بشروط...

بس فيه ستات بتشتغل....عشان زي ماقال موكا .... وفيه ستات بتشتغل لمساحة اكبر من الحرية يعني تبعد عن قعدة البيت ابو اربع حيطان ونميمة قعدات السيدات ...وفيه ستات بتشتغل لانها فاهمه ان الكارير بتاعها ده لو مستغلتوش في الشغل حيبقى تعليمها الي اتعلمته بدون لزمة...الخ...

قديم 10th March 2009, 08:42 PM toota غير متواجد حالياً
    toota
    Platinum Member

toota is on a distinguished road

أنا : toota

!For Medical Professionals Only

افتكرت حاجة ...اعرف طبيبة...عندها سبع اطفال...وبتشتغل دوامات كاملة ده غير مواعيد الجراحات...التعب والسن ظاهرين عليها....وبرغم انها محمله بمسؤليات اولادها....السبعه ماشاء الله...الا انها دكتوره ناجحه في مجال عملها....دي تعتبر استثناء في عملها...بس ياترى بيتها واولادها عاملين ايه؟؟؟؟؟

قديم 10th March 2009, 08:47 PM قائد مدفعيه المطاريد غير متواجد حالياً
    قائد مدفعيه المطاريد
    Silver Member

قائد مدفعيه المطاريد is a splendid one to beholdقائد مدفعيه المطاريد is a splendid one to beholdقائد مدفعيه المطاريد is a splendid one to beholdقائد مدفعيه المطاريد is a splendid one to beholdقائد مدفعيه المطاريد is a splendid one to beholdقائد مدفعيه المطاريد is a splendid one to beholdقائد مدفعيه المطاريد is a splendid one to behold

قائد مدفعيه المطاريد's Flag is: Egypt

أنا : قائد مدفعيه المطاريد

فى مثل بيقول اللى اوله شرط اخره نور
    انا اتفقت مع مراتى انها توفى حقوق البيت عليها و لا مانع من انها تشتغل .. ده طبعا بعد ما اتفقنا على الهدف اللى هى عايزه توصل له و ان شاء الله احاول اساعدها قدر المستطاع على الوصول للهدف ده (الوظيفه اللى اتفقنا عليها) .. حاجه كويسه جدا ان الست بتاعتك تكون انسانه ناجحه و مكانتها مرموقه فى المجتمع و لها عمل ناجح زى ما هى تكون ناجحه فى بيتها بالضبط

قديم 10th March 2009, 08:51 PM oskasan غير متواجد حالياً
    oskasan
    Golden Member

oskasan has a reputation beyond reputeoskasan has a reputation beyond reputeoskasan has a reputation beyond reputeoskasan has a reputation beyond reputeoskasan has a reputation beyond reputeoskasan has a reputation beyond reputeoskasan has a reputation beyond reputeoskasan has a reputation beyond reputeoskasan has a reputation beyond reputeoskasan has a reputation beyond reputeoskasan has a reputation beyond repute

أنا : oskasan

انا رأيي ان الست بتشتغل علشان تساعد جوزها لما يكون دخله مش مساعد في مصاريف البيت واقساط المدارس والدروس الخصوصيه
    لكن لو قدر انه يوفر احتياجات البيت يبقى مفيش معنى لشغلها
    لكن فيه نقطه تانيه
    شغل الست مش مجرد فلوس
    شغل الست بيديها فرصه تتعلم ازاى تتعامل مع الناس
    ومن جهة تانيه الفتره اللى قبل الاولاد فيه ستات بتعتبرها حبس انفرادى داخل البيت
    الراجل ييجى من شغله كفران وطالع عينه عايز يستوريح
    وهى تعتبرها اول الفرج في الانفتاح على الدنيا وتبدأ في الكلام الملضوم اللى مايخلصش
    طبعا معذوره لانها طول النهار بين اربع حيطان
    فالحل في عملها للتنفيس وليس لزيادة الدخل

قديم 10th March 2009, 08:58 PM شينكاوي غير متواجد حالياً
    شينكاوي
    Platinum Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة toota
    وفيه ستات بتشتغل لانها فاهمه ان الكارير بتاعها ده لو مستغلتوش في الشغل حيبقى تعليمها الي اتعلمته بدون لزمة...الخ...

أنا بستغرب من الحريم اللي بتشتغل في مكان مختلط بدعوي أني مينفعش اخبي العلم اللي تعلمته مع خطورة هذا الأختلاط الشرعية وعلي علاقة الست بزوجها وبعض السيدات ناقصات العقل والدين يتخذن من العمل مكان للإحساس بالإنوثة عن طريق الدخول في حوارات مع زملاء العمل وشوية بشوية يتطور الحديث من صباح الخير والشغل إلي برفانك جامد هو انت مشترياه منين ؟ وشوية بشوية إيه الجمال دا وانت النهارد مش معقولة وإيه الضحكة الجنان دي , وشوية بشوية الست تنحرف , علي فكرة اوعوا حد يقولي الكلام دا مبيحصلش أنا لي اخمس سنين للأسف عدد الحريم في الأماكن اللي اشتغلت فيها بيكون اكتر من عدد الرجال ومرت علي حالات اللي بتشرب سجاير للست اللي بتأربع

قديم 10th March 2009, 09:02 PM nash غير متواجد حالياً
    nash
    Field Marshal

nash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond repute

أنا : nash

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شينكاوي
    أنا ضد عمل المرأة وضد خروجها من البيت ومع تفرغ المراة التام لبيتها ولتربية أولادها وكما ان لكل قاعدة إستثناء فأنا مع تخصص المراة في بعض المهن والتخصصات الخاصة بالنساء فقط كطبيبة النساء والتوليد , أنا أكثر شئ بيستفزني هو حينما أسأل أي زميلة من زميلاتنا في العمل ومعظمهن تحت الخامسة والعشرين وغير متزوجات بل ومن أسر شديدة الثراء . أنت بتشتغلي ليه وفي مكان مختلط بالرجال الأجانب عنكي , تسمع الأجابة المستفزة :أبي أحقق ذاتي , طيب وإذا تزوجتي , ترد نفس الشئ انا أشتغل لتحقيق ذاتي والخادمة فيها البركة وممكن من راتبي اجيب خادمتين , أنا بقي نفسي حد يفهمني -وبدون الحريم اللي هنا مع خالص الإحترام لهم ما يتخشبوا علي - إذا الست مادياً مستورة وزوجها موفر إحتياجات البيت تشتغل ليه ؟
    برجاء فصل موضوع التعليم عن العمل فانا مع وصول المرأة لأعلي اشلهادات العلمية في اماكن غير مختلطة ولكن في نفس الوقت مع قرار المرأة في بيتها لأن مفيش حد تخلي بالها منه أحسن من زوجها , يبقي الحريم بيشتغلوا ليه ؟

الرد يا ريت يبقي بعيد عن الشخصنة

بعيد عن اي شخصنه........وإجابه علي سؤالك,.....علشان غاويين بهدله...

أنا شخصيا افضل أن اقابل صديقاتي في النادي أو أعمل أستقبالات في البيت أو أمارس اي نشاط أجتماعي بعيد عن الضغط العصبي للشغل أو سماع أوامر وعنجهيه فارغه من مدير عنده عقده الإضطهاد
    أنا شخصيا لا أحب الشغل ولا البهدله والحمدلله لما أرزع واحد من الولاد بالكرسي بحس اني حققت ذاتي مع أني أشتغلت وجربت وكلامي عن تجربه

قديم 10th March 2009, 09:04 PM oskasan غير متواجد حالياً
    oskasan
    Golden Member

oskasan has a reputation beyond reputeoskasan has a reputation beyond reputeoskasan has a reputation beyond reputeoskasan has a reputation beyond reputeoskasan has a reputation beyond reputeoskasan has a reputation beyond reputeoskasan has a reputation beyond reputeoskasan has a reputation beyond reputeoskasan has a reputation beyond reputeoskasan has a reputation beyond reputeoskasan has a reputation beyond repute

أنا : oskasan

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شينكاوي
    أنا بستغرب من الحريم اللي بتشتغل في مكان مختلط بدعوي أني مينفعش اخبي العلم اللي تعلمته مع خطورة هذا الأختلاط الشرعية وعلي علاقة الست بزوجها وبعض السيدات ناقصات العقل والدين يتخذن من العمل مكان للإحساس بالإنوثة عن طريق الدخول في حوارات مع زملاء العمل وشوية بشوية يتطور الحديث من صباح الخير والشغل إلي برفانك جامد هو انت مشترياه منين ؟ وشوية بشوية إيه الجمال دا وانت النهارد مش معقولة وإيه الضحكة الجنان دي , وشوية بشوية الست تنحرف , علي فكرة اوعوا حد يقولي الكلام دا مبيحصلش أنا لي اخمس سنين للأسف عدد الحريم في الأماكن اللي اشتغلت فيها بيكون اكتر من عدد الرجال ومرت علي حالات اللي بتشرب سجاير للست اللي بتأربع

انا باقعد بالشهور على ما اشوف ست في شغلى
    وانت شغلك كله ستات

ياراااااااجل
    بلاش افترا

يافرحة مراتى بيا

صحيح .... يدى الحلق للى بلا ودان