بنغازي أسكندريه بنغازي - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

BBC NEWS

آخر 9 مشاركات
    يابلاش - الجنسية المصرية بـ 10 ألاف دولار!
    الكاتـب : حشيش -
    ماذا تفعل لو نسيت مفتاح السيارة بداخلها؟
    ♥♥♥♥ عمار يا كندا ♥♥♥♥
    الكاتـب : Ehab Salem -
    الجاسوس... الياهو بن شاؤول كوهين يهودي من...
    الكاتـب : د. يحي الشاعر -
    دعـــــاء يـــــوم الجـمعـــة ... تقبل...
    الكاتـب : kokomen -
    مقاطعة ساسكتشوان فاتحة التقديم Occupations...
    الكاتـب : Alashkar -
    منى عبد الناصر فى حوار صريح وجرئ مع عمرو...
    الكاتـب : د. يحي الشاعر -
    شركاء إنقلاب 3 يوليو - أين هم الآن؟!
    إعتقال زياد العليمى وقيادات إخوانية

العودة   منتديات المطاريد > المنتدى العام > موضوعات عامة ... موضوعات خفيفة ... منوعات

موضوعات عامة ... موضوعات خفيفة ... منوعات

بنغازي أسكندريه بنغازي

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 29th August 2008, 01:35 AM مصري جدا غير متواجد حالياً
    Silver Member

مصري جدا has a brilliant futureمصري جدا has a brilliant futureمصري جدا has a brilliant futureمصري جدا has a brilliant futureمصري جدا has a brilliant futureمصري جدا has a brilliant futureمصري جدا has a brilliant futureمصري جدا has a brilliant futureمصري جدا has a brilliant futureمصري جدا has a brilliant futureمصري جدا has a brilliant future

افتراضي بنغازي أسكندريه بنغازي

أنا : مصري جدا

بعد العوده من الأجازه عندي انطباعات كتيره عن مصر قلت أكتبها وأشارككم فيها...... بس الأول عاوز اشكر العبقري موديست علي كل اللي عمله وغير شكل وطريقة التعامل من الناحيه الأكترونيه....شكرا
    كمان عاوز أهنئكم وأدعي معاكم اللهم ما بلغنا رمضان ....واكمل معاكم الأنطباعات بكره أن شاء الله

الموضوع الأصلي : بنغازي أسكندريه بنغازي     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : مصري جدا

!Start Your Website Now

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    عاجل ....اشاعة بانتحار القذافي ثورات عربية محمد المرى 11 3522 10th August 2011 01:44 AM
    سيدة مصر الأولي ....وبوسي كات ...كل سنه وأنتن بخير ترحيبات ... مناسبات ... علاقات عامة بنت شعنونة 24 2504 1st March 2011 02:43 PM
    سيدة مصر الأولي ....وبوسي كات ...كل سنه وأنتم... ترحيبات ... مناسبات ... علاقات عامة مصري جدا 0 883 1st March 2011 02:42 PM
    من وسط أحداث ليبيا ....حتي الأسكندريه مواضيع شخصية مهاجرة 40 2587 27th February 2011 11:56 AM
    أرشحها أغنية للثوره موسيقى وأغانى مصري جدا 0 679 13th February 2011 10:09 AM

قديم 29th August 2008, 06:01 AM hoppa غير متواجد حالياً
    hoppa
    Golden Member

hoppa is on a distinguished road

أنا : hoppa

الف حمدا لله على سلامتك يا دكتور مصرى جدا
    و انا اقول غبت عننا ليه الفترة اللى فاتت
    طبعا يا سيدى من لقى احبابه نسى اصحابه

التعديل الأخير تم بواسطة hoppa ; 29th August 2008 الساعة 08:07 AM

قديم 29th August 2008, 07:04 AM msameh غير متواجد حالياً
    msameh
    Golden Member

msameh has a brilliant futuremsameh has a brilliant futuremsameh has a brilliant futuremsameh has a brilliant futuremsameh has a brilliant futuremsameh has a brilliant futuremsameh has a brilliant futuremsameh has a brilliant futuremsameh has a brilliant futuremsameh has a brilliant futuremsameh has a brilliant future

msameh's Flag is: Netherlands

أنا : msameh

الحمد الله علي سلامتك

اجازه موفقه

قديم 29th August 2008, 01:01 PM مصري جدا غير متواجد حالياً
    مصري جدا
    Silver Member

مصري جدا has a brilliant futureمصري جدا has a brilliant futureمصري جدا has a brilliant futureمصري جدا has a brilliant futureمصري جدا has a brilliant futureمصري جدا has a brilliant futureمصري جدا has a brilliant futureمصري جدا has a brilliant futureمصري جدا has a brilliant futureمصري جدا has a brilliant futureمصري جدا has a brilliant future

قبل بدايه الأجازه كنت خايف جدا منها وكنت بفكر الغيها....ليه ...علشان اللي حصل لي الأجازه السابقه ......اللي هو ايه ......اللي هو لا شئ ....ايوه لا شئ يعني نزلت الأجازه السابقه ولم أفعل شئ غير زيارة الوالده... الله يرحمها... والجلوس في شرفة شقتي ليه كده ببساطه فوجئت ان الأصحاب ومعظم الأهل كل واحد مشغول بهمه ولم أري اي من اصحابي غير مره واحده ولمده ساعه او اكتر قليلا...فحسيت بغربه شديده واكتئاب وفضلت أجلس في البلكونه لأن النزول كان فيه اكتر من مشكله تبدء بأيقاف تاكسي وكان في اكتر الأوقات تنتهي بخناقه مع التكسجيه لأن محدش عاوز يقف ويوصلني رغم انه ماشي فاضي ...المهم مش حاتكلم كتير عن الأجازه السابقه بس حبيت اديكم صوره ليه انا كنت خايف المره دي من الأجازه ...خصوصا بعد وفاة والدتي يرحمها الله ...يعني خلاص لم يبقي لي أحد..........
    المهم اخدت الأجازه وبدأت الرحله بنغازي أسكندريه....
    وصلت اسكندريه وكان اخويا في انتظاري ..طلعت علي طول من المطار بدون اي تاخير ورحنا حطينا الشنط في السياره لقينا واحد ابن حلال واقف وسادت طريق خروجنا ومعشق السياره وشادت الفرامل ...طبعا انا عارف اخويا دايما اعصابه شاده وقلت ربنا يستر طبعا قعدنا حوال 10 دقايق ندور عليه بدون فايده والحمد لله انه ماجاش ....المهم عربيه واقفه جنبنا مشيت واتفتح طريق نمشي منه والحمد لله لم يحدث خناقه المهم وصلت البيت ..طبعا زوجتي واولادي كانوا سافروا قبلي بشهر لقيتهم مستنين وبدأت أول ايام الآجازه............

قديم 29th August 2008, 01:18 PM النجم الثاقب غير متواجد حالياً
    النجم الثاقب
    Golden Member

النجم الثاقب has a reputation beyond reputeالنجم الثاقب has a reputation beyond reputeالنجم الثاقب has a reputation beyond reputeالنجم الثاقب has a reputation beyond reputeالنجم الثاقب has a reputation beyond reputeالنجم الثاقب has a reputation beyond reputeالنجم الثاقب has a reputation beyond reputeالنجم الثاقب has a reputation beyond reputeالنجم الثاقب has a reputation beyond reputeالنجم الثاقب has a reputation beyond reputeالنجم الثاقب has a reputation beyond repute

أنا : النجم الثاقب

!For Medical Professionals Only

الفاضل مصرى جدا

حمدا لله على سلامتك .. و رحم الله الوالدة

منتظر انطباعاتك عن مصرنا الحبيبة

تقبل تقديرى

قديم 29th August 2008, 01:39 PM مصري جدا غير متواجد حالياً
    مصري جدا
    Silver Member

بعد انتهاء السلامات علي الآهل ...بدات افكر حأعمل ايه....طبعا فيه مشاوير أداريه لعمل اجراءات الأجازه من مكان عملي واستخراج باسبور لأبنتي الكبيره لأنها تمت 17 والمفروض يبقي لها باسبور منفصل وطبعا الباسبور يلزمه بطاقه شخصيه المهم بدات في انهاء كل المشاوير الأداريه دي في فترة الصباح ...اللي قررته اني أتجنب التكسجيه الي أقصي درجه فكنت باستعمل الميكرباص أو المواصلات العامه ولقيتها سهله ومعقوله خصوصا الميني باص وسعره جنيه اوجنيه وربع او 75 قرش ...معقول وبيقي فاضي في معظم الأوقات اللي كنت باخده فيها يمكن مش وقت ذروه ...بس حسيت انها خدمه كويسه بس للناس اللي بتستعملها كل يوم في الشغل ممكن تبقي مكلفه.....الطريقه التانيه اللي كنت باتعامل بها مع التكسجيه لما اكون مضطر معايا زوجتي مثلا او الأولاد....وصلت لها بعد ما وقفت اكتر من تاكسي ومرضيش ياخدني ...كنت انا وزوجتي رايحين لدكتور اسنان ....من سموحه ورايح شارع ابوقير عند قسم الرمل اللي عارف اسكندريه واللي مش عارف ده مكان أو طريق رئيسي يعني لا لف ولا حواري ولا مطبات ...المهم بعد اكتر من اربع تاكسيات رفضوا رغم انهم فاضيين وكنت حبدا اتنرفز واعمل زي السنوات السابقه اركب واقول له أطلع علي القسم لغايه لما حسيت اني مشكله ...حسيت ان الغلط في انا ومش عارف ايه هو ..المهم قبل ده مايحصل جالي فكره ..بقيت أوقف التاكسي وأسأله انت رايح فين ولو مش ناحية مشواري أقول له شكرا مش طريقي واضحك معاه بدل ما ضغطي يطلع....ومشي الحال وبكده أتخلصت من عقدة التاكسجيه وخناقاتي معهم كل أجازه ....أما في الأوقات اللي بيقي معايا سياره لو عندي مشاوير كتيره أو معايا الأسره كلها كنت بختار أمشي في الأوقات اللي مفيهاش زحمه وحتي لو في زحمه ...كنت بأكون ماشي بهدوء لأن مفيش ميعاد ولا حاجه مهمه ورايا ..ليه بقول الكلام ده .كنت بتصور لوعندي مثلا شغل أو بوصل الأولاد للمدارس وسط الزحام وعدم النظام المروري رغم تطبيق القانون الجديد اكيد كنت حأبقي مشدود وأعمل ميت خناقه زي ماكنت باشوف الناس بتعمل....انا الشارع اللي ساكن فيه ون واي لكن علي طول شغال اتجاهين وال ماشي خطا هو اللي بيتخانق..... المهم مشاكل المواصلات قدرت أحلها وأتعايش معاها بدون ما تسبب لي مشكله ..ودي كانت أول حاجه لنجاح أجازتي المره دي .......
    اصحابي.....يتبع

قديم 29th August 2008, 02:11 PM مصري جدا غير متواجد حالياً
    مصري جدا
    Silver Member

الأصحاب .....قررت أني لا اكون عامل ضغط عليهم وكفايه ضغوط الدنيا وكمان علشان أتجنب الصدمه اللي جاتلي السنه اللي فاتت
    فقررت أني ماأتصلش بحد فيهم ....هما فيهم عرفوا بوصولي وأتصلوا بي وسلموا علي من أول يوم ولكن مع ذلك لم أراهم غير مره واحده تقابلنا وقعدتنا قعده في النادي وده تم بعد وصول واحد مننا في الأمارات فكان اللقاء سلمنا وشفنا بعض وأحنا ماشيين سلمنا سلام وداع ونتقابل السنه الجاي هوكان نوع من الهزار بس ده اللي صار بعد كده وماشفناش بعض لأنشغال كل واحد فيهم......عارفين ليه لم أتصل بحد .....لأني مش عاوز الصورة القديمه الجميله المحفوظه جوايا تتغير ....خليني عايش مع الصوره لأن الأصل مش حيسعدني وحأخسر الصوره والأصل ......قدرت ظروفهم وما زعلتش زي السنه الماضيه..وعيشت أجازتي مش مستني حاجه تحصل أو شخص أشوفه ...وأن كنت أتمني اننا نقعد مع بعض زي زمان ....يس.قول للزمان أرجع يا زمان...يتبع...

قديم 30th August 2008, 12:17 AM مصري جدا غير متواجد حالياً
    مصري جدا
    Silver Member

الحياه في مصر شعارها كل واحد يقف مكانه وممكن يحط أيده في جيب اللي جنبه
    المعيشه اليوميه بتحتاج مجهود وضغط عصبي ...مثلا اهم شئ في حياة الأنسان المصري وهو رغيف العيش....علشان تتحصل علي رغيف العيش محتاج وقت ومجهودعلشان تقف في الطابور .أو تشوف لك حد يجيبه لك بسعر أعلي وأهي ناس بتسترزق من بعضها..أيدك في جيب اللي جنبك ..أو تستغني عن الرغيف المدعم وتشتري الخبز الشامي اللي حجمه صغير وطعمه علي قده ...انا لأني فاضي كنت بأقف في الطابور لكن لو كنت بشتغل من 8 -2 زي كل الموظفين يبقي مفيش وقت للطابور ....طيب الناس دي بتعمل ايه ....مش عارف

البقشيش
    أول يوم نزلت بعد العصر انا وزوجتي نشتري طلبات البيت ورحنا للجزار اللي قالت ان اللحمه عنده حلوه بس أغلي شويه بدل 46 بيبيعها 48 {وعلي أخر الأجازه بقت ب 50}المهم رحنا أخدنا اللحمه وحاسبت الكاشير ومشيت ...لقيت مراتي نازله توبيخ لي .....ليه ياست ...علشان ما عطيتش الجزار بقشيش ....ما أنا دافع حسابي وبزياده ...قالتي لأ ده النظام دلوقتي كل حته لازم البقشيش هي الناس حتجيب منين .... طيب وانا أجيب منين ......المهم تاني مره رحت قعدت أراقب الناس اللي بتشتري لقيتهم بيدفعوا بقشيش ...بس برضه ما دفعتش لآني ضد المبدأ ...أنا بأدفع بقشيش علشان أخد حاجه كويسه ....طيب ماهو المفروض اني بشتري من مكان كويس يبقي أخد حاجه كويسه بدون بقشيش ....المهم برضه تبع مسلسل أيدك في جيب اللي جنبك...وده يظهر من أهداف حكومتنا لرفع المعاناه عن الشعب.....يتبع

قديم 30th August 2008, 12:41 AM امانى غير متواجد حالياً
    امانى
    Silver Member

امانى is a splendid one to beholdامانى is a splendid one to beholdامانى is a splendid one to beholdامانى is a splendid one to beholdامانى is a splendid one to beholdامانى is a splendid one to beholdامانى is a splendid one to behold

أنا : امانى

اخى الفاضل مصرى
    الحمد لله ان الاجازة مرت على خير والف رحمة للسيدة الفاضلة والدة حضرتك

هى دى مصر يا مصرى وده بقى حالها . للاسف مبقتش لينا بقت
    للى باعو واشتروا فيها حسبى الله ونعم الوكيل

كويس انك عرفت تتغلب على مشاكل الاجازة اللى فاتت وبقيت تقدر تتحكم فى اعصابك
    تسجيل متابعة وفى انتظار البقية
    والف حمدا لله على سلامة رجوعك الى بنغازى وهى كلها ارض الله

قديم 30th August 2008, 01:04 PM فالحة هانم غير متواجد حالياً
    فالحة هانم
    Member

فالحة هانم is on a distinguished road

أنا : فالحة هانم

ألف حمدلله على سلامتك يا أستاذ / مصري جدا

المخاوف اللي بتقول عليها بتاعة الأصحاب عندك حق فيها .. كل ما الواحد بينزل اجازة يلاقي كل حاجة اتغيرت .. الأصحاب والأسعار والضمير ونفسية الناس.

الناس برضة في مصر عليهم ضغط رهيب من كل حاجة .. واحنا برضة مضغوطين وبيبقى نفسناننزل الأجازة نستريح ونجد ما يسرنا .. والحمد لله ده مبيحصلش

والله الواحد مش عارف يعمل ايه.

اقتباس
    بقيت أوقف التاكسي وأسأله انت رايح فين ولو مش ناحية مشواري أقول له شكرا مش طريقي واضحك معاه بدل ما ضغطي يطلع.

برافو عليك تصرف حلو ومريح .. وعملي جدا

وعقبال أجازة السنة الجاية إن شاء الله