القافزون على نجاح الثورة! - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    إفتتاح باب الهجرة بالفيديو
    (الكاتـب : Admin ) (آخر مشاركة : sanaa soliman)

العودة   منتديات المطاريد > سياسة واقتصاد > ثورة مصر ... 25 يناير 2011

ثورة مصر ... 25 يناير 2011

ثورة مصر ... 25 يناير 2011

القافزون على نجاح الثورة!

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 29th March 2011, 10:08 AM مطرودالجبل غير متواجد حالياً
    Banned

مطرودالجبل is on a distinguished road

egypt القافزون على نجاح الثورة!

أنا : مطرودالجبل

السلام عليكم و رحمة الله..

القافزون على نجاح الثورة.. و ما اكثرهم و اكثرهن..
    وجودهم متوقع, على الرغم من انه غير طبيعى بالمرة!

اكتر حاجة بتستفزنى من القافزون على نجاح الثورة - زى البراشوت - انهم.. و بكل صفاقة.. بيتكلموا باسم الثورة و باسم الشباب.. على الرغم من انك لو سألت حد منهم كنت فين يوم 28 الساعة 10 بالليل.. اكيد لاما كان بيتفرج المسلسل الاجنبى عالقناة التانية لاما كان فى الحمام

اولا خلينى اشرح تعريفى البسيط للقافزون على نجاح الثورة.. و ما هم الا حثالة المجتمع..

هم مجموعة سطوا - بقدرة قادر - على نجاح الثورة.. و ادعوا انهم اصحابها و انهم اول من دعمها و بشر بها.. على الرغم من انك لو تعرفهم و كنت متتبعهم.. كنت عرفت انهم اصلا معرفوش فين ميدان التحرير ده.. الا بعد ما بقى متأمن بالجيش و شباب الثورة اللى كانوا بيبدلوا فى دوريات علشان يفتشوا اللى داخل و اللى خارج..

من حق جميع المصريين انهم يفرحوا بالثورة و يفخروا بها.. سواء شاركوا او لا..

حتى اللى كانوا ضد الثورة.. ثم اصبحوا معها بعد نجاحها.. و اعترفوا بخطأهم.. فمرحبا بهم..

اما هؤلاء الحثالة اللى بيدعوا انهم كانوا اول من بشر بالثورة.. و عمالين بيستغلوا الثورة عالمستوى السياسى و المعنوى و الاجتماعى.. و بيفرغوا الكبت اللى فى نفسهم.. كبت اسمه مرض جنون العظمة.. بحيث انهم يكونوا محور الحديث و الساعة!!

فعلا حاجة تفقع ان تلاقيهم بيتمنظروا.. اصل لما كنا فى التحرير.. و اصل و انا جى فى التحرير.. اصل و انا رايح التحرير.. و والله اتحداهم لو قالوا انهم نزلوا قبل يوم 2 فبراير..

و اللى يفقع بجد بقى.. ان تلاقيهم بيقولوا.. لازم يا جماعة تنزلوا و تشاركوا و كفاية مشاركة كيبوردات من عالنت

انا فعلا حزين.. و لكن فى النهاية.. يشرفنى و افتخر انى قدمت شىء بسيط جدا (و اللذى لا يقارن بذرة مما قدمه الشهداء) لهذا البلد قبل ان اتركه للابد..

و اوجه تحياتى لشهداء الثورة.. اللى كانوا
    - و بكل صراحة - الدافع الوحيد لبقائى معتصما فى التحرير..فى كل مرة كنت افكر فيها فى التراجع... حتى اراد الله أمرا كان مفعولا.. و عسى الله ان يتقبلهم عنده شهداءا خالصين لله..

و الله الموفق و المستعان.

الموضوع الأصلي : القافزون على نجاح الثورة!     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : مطرودالجبل

!Start Your Website Now

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    القافزون على نجاح الثورة! ثورة مصر ... 25 يناير 2011 savary 13 1292 29th March 2011 10:08 AM
    اعتذارعلنى ترحيبات ... مناسبات ... علاقات عامة Moderator07 113 5293 23rd December 2010 04:05 PM
    حواوشى اسكندرانى شؤون المطبخ نفرتارى 12 2377 21st December 2010 08:09 AM
    اختفاء العلم بعد اختياره! إقتراحات ... مشاكل تقنية مطرودالجبل 2 678 21st December 2010 04:48 AM
    ماذا لو القعدة فى مصر طولت حبتين؟ مناقشات وحوارات جادة المصرى أفندى 43 3483 20th December 2010 03:12 PM

قديم 29th March 2011, 10:36 AM only you غير متواجد حالياً
    only you
    Field Marshal

only you has a reputation beyond reputeonly you has a reputation beyond reputeonly you has a reputation beyond reputeonly you has a reputation beyond reputeonly you has a reputation beyond reputeonly you has a reputation beyond reputeonly you has a reputation beyond reputeonly you has a reputation beyond reputeonly you has a reputation beyond reputeonly you has a reputation beyond reputeonly you has a reputation beyond repute

only you's Flag is: Egypt

أنا : only you

تحيه لك يا بطل واكيد الشعب دلوقتى اكثر وعيا وعارف مين اللى معاه ومين اللى عاوز يستفيد من الهوجه

تحياتى

قديم 29th March 2011, 10:38 AM AlexG غير متواجد حالياً
    AlexG
    Brigadier General

AlexG has a reputation beyond reputeAlexG has a reputation beyond reputeAlexG has a reputation beyond reputeAlexG has a reputation beyond reputeAlexG has a reputation beyond reputeAlexG has a reputation beyond reputeAlexG has a reputation beyond reputeAlexG has a reputation beyond reputeAlexG has a reputation beyond reputeAlexG has a reputation beyond reputeAlexG has a reputation beyond repute

AlexG's Flag is: Egypt

أنا : AlexG

يعنى عاوز المكافأة على نزولك ميدان التحرير ؟؟

وكل ابناء الوطن بتحجر عليهم ومش من حقهم يتكلموا وانتا اللى المفروض بس تتكلم عشان انتا نزلت

واللى يتكلم فى نظرك او يعبر عن رأيه هو من "حثالة المجتمع" !!!

اصرخ بأعلى صوت ... انا عاوز حقى فى الكعكة ... انا عاوز نصيبى .... او اعمل مظاهرة احسن

ايه المنطق المريض دا ؟؟ !!

قديم 29th March 2011, 10:41 AM مطرودالجبل غير متواجد حالياً
    مطرودالجبل
    Banned

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AlexG
    يعنى عاوز المكافأة على نزولك ميدان التحرير ؟؟

وكل ابناء الوطن بتحجر عليهم ومش من حقهم يتكلموا وانتا اللى المفروض بس تتكلم عشان انتا نزلت

واللى يتكلم فى نظرك او يعبر عن رأيه هو من "حثالة المجتمع" !!!

حضرتك فهمت كلامى العكس

انا قصدى ان الثورة لا تنسب لاحد الا للشعب كله لكن اللى يجى و يتمنظر و هو اصلا لم يشارك فهؤلاء من يجب الوقوف ضدهم!

الثورة ملك الشعب كله.. من شارك و من لم يشارك... و ده اللى انا كاتبه...
    الثورة ملك كل مصرى سواء كان يعيش على ارضها ام يعيش فى ارض الله الواسعة..

الحثالة هم من يدعوا انهم اول من شارك فى الثورة.. مع اننا ماشفناش وشهم..

اما من يستحق المكافأة.. فهم الشهداء وحدهم.. و عسى ان يكافأهم الله بالفردوس الاعلى..
    لكن انا فيه منى مليون و نص نزلوا الشارع.. يعنى عدد فى اللمون

قديم 29th March 2011, 10:43 AM مطرودالجبل غير متواجد حالياً
    مطرودالجبل
    Banned

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة only you
    تحيه لك يا بطل واكيد الشعب دلوقتى اكثر وعيا وعارف مين اللى معاه ومين اللى عاوز يستفيد من الهوجه

تحياتى

شكرا على اطراء حضرتك اللذى لا استحقه..

الابطال هما الشهداء اللذين سالت دمائهم فداء هذا الوطن..
    اما انا.. ففيه منى كتير..

قديم 29th March 2011, 11:00 AM مودة غير متواجد حالياً
    مودة
    Colonel

مودة has a reputation beyond reputeمودة has a reputation beyond reputeمودة has a reputation beyond reputeمودة has a reputation beyond reputeمودة has a reputation beyond reputeمودة has a reputation beyond reputeمودة has a reputation beyond reputeمودة has a reputation beyond reputeمودة has a reputation beyond reputeمودة has a reputation beyond reputeمودة has a reputation beyond repute

مودة's Flag is: Egypt

أنا : مودة

دعوه لموضوعي

رحم الله شهداء الثورة وتقبلهم ان شاء الله من الشهداء
    فلولاهم
    ماشممنا نسيم الحرية
    ولاانكشف لنا اشخاص كانوا يخدعونا بمعسول الكلام وهم من اكبر الفاسدين
    فحقا على كل واحد منا ان نحافظ على هذه الثورة من التفاف الطامعين ولا نتركها لهم هدية سهلة
    وكل واحد منا له دور في المحافظة عليها
    حتى لا تضيع دماء الشهداء هدر
    وتقبل فائق تحياتي

قديم 29th March 2011, 11:12 AM geuvara غير متواجد حالياً
    geuvara
    Silver Member

geuvara has a brilliant futuregeuvara has a brilliant futuregeuvara has a brilliant futuregeuvara has a brilliant futuregeuvara has a brilliant futuregeuvara has a brilliant futuregeuvara has a brilliant futuregeuvara has a brilliant futuregeuvara has a brilliant futuregeuvara has a brilliant futuregeuvara has a brilliant future

geuvara's Flag is: Palestinian

أنا : geuvara

اخي مطرود الجبل
    دعني اطلق عليهم

المنافقون

لا الى هؤلاء ولا الى هؤلاء

عم يتفرجو

ليشوفو لمين الغلبة

وينسبو انفسهم الهم

الله محيي رجال ونساء الثورة

وان شاء الله من عندهم رح يبدأ التغيير

للافضل

والاجمل

لمصر وللاسلام والعروبة

قديم 29th March 2011, 03:45 PM AlexG غير متواجد حالياً
    AlexG
    Brigadier General

AlexG has a reputation beyond reputeAlexG has a reputation beyond reputeAlexG has a reputation beyond reputeAlexG has a reputation beyond reputeAlexG has a reputation beyond reputeAlexG has a reputation beyond reputeAlexG has a reputation beyond reputeAlexG has a reputation beyond reputeAlexG has a reputation beyond reputeAlexG has a reputation beyond reputeAlexG has a reputation beyond repute

AlexG's Flag is: Egypt

أنا : AlexG

يجدعان ماحنا كلنا نزلنا ميدان التحرير ...

انا والله العظيم خسرت شغلى وانا فى عز الثورة وبعدها رحت ميدان التحرير

وحاليا قاعد فى البيت زى ربات البيوت ... ولا شغلة ولا مشغلة

محدش عاوز يسطوا على الثورة ولا حاجة ... لان فيه ارادة شعب بحاله

واذا كنت تقصد الاسلاميين ... فمش معنى انهم بيطالبوا بحكم الشريعة انهم عاوزين يحكموها

انا كمسلم لا اخوانجى ولا سلفى ... نفسى اتحكم بالاسلام من اى حد ... مش معناها انى احكم

كفايانا تخوين فى بعض ... وشتيمة ... وتعالى .. ارجوكم

خلونا نشوف مصر وحالها ... ونشوف اللى عاوزين يجيبولها اتاتورك جديد يمسخها ويضيعها

بدل مانحتقر بعض .... خلونا نبنى مصر

قديم 29th March 2011, 04:27 PM مطرودالجبل غير متواجد حالياً
    مطرودالجبل
    Banned

مودة و جيفارا.. شكرا لفهمكم عمق الموضوع.

AlexG... انا كمان خسرت شغلى لانه كله عالنت.. و 90% من شغلى تدمر بمعنى الكلمة.. لولا ان ربك بيعوض..
    ده غير ان فيه ناس محلاتها اتكسرت.. شركات المقاولات وقفت.. السياحة اتضربت.. bla bla bla

توضيح فقط.. انا لا اقصد فئة او مجموعة بعينها.. و لم اقصد السلفيين تحديدا..
    و لكن انا بتكلم عن كل من يريد الانتفاع بالثورة و تحقيق مكاسب.. على الرغم من انه اصلا مكانش ليه علاقة بيها من قريب او بعيد.. غير انه عدا على ميدان التحرير بعد ما الدنيا هديت!!

ربما اكون عرضت الموضوع بصفتى الشخصية.. لكن كنت اعتقد انه سيٌفهم ان ده لسان حال كل الشباب اللى نزلوا التحرير.. لان فيه مليون و نص غيرى نزلوا.. اشمعنى انا اللى هطالب بحقى

تلخيص الموضوع فى كلمتين و نص: الناس اللى بتدعى انها شاركت فى الثورة و انهم اصحاب الثورة, على الرغم من انهم ملهمش دعوة بيها من قريب او بعيد.. هما دول اللى انا اقصد.

اذا فأنا بتكلم فى جزئية مختلفة تماما عن اللى حضرتك بتقولها..
    زى بالظبط لما انا اقول هو الساعة كام.. حضرتك تقولى النهاردة التلات.. انت عندك حق.. الاجابة صح لكنها ليست الاجابة لسؤالى.

اتمنى ان الرسالة تكون وصلت..

قديم 29th March 2011, 04:36 PM HanyMan غير متواجد حالياً
    HanyMan
    Golden Member

HanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond repute

أنا : HanyMan

تحياتى ليك يا مطرود الجبل وحمد الله على السلامة يا بطل

بالنسبة لموضوعك ان من خلال مشاهدتى للتلفزيون أرى ان مفيش حد كان عدو للثورة دة حتى صفوت الشريف يا راجل هو اللى كان الراجل اللى ماسك العلم فوق أعلان مترو اللى فى ميدان التحرير وزكريا عزمى كان ماسك مكنسة جلد وبينضف الميدان وسهير رمزى كانت بتعمل شاى للشهداء قبل ما يموتوا وتنت يسرا كانت نايمة فى الخيمة ساعة موقعة الجمل.

بجد مصر كلها كانت عشرة على عشرة

وبعدين انا عايزك تسمع كلام الشيخ الشعراوى وتبقى ثائر حق وتسامح كل الناس واللى يعرف ياخد من التورتة ياخد ما هى خلاص بقت يغمة ومولد صاحبة غايب.

نعم للدكتور محمد البرادعى