المعادلة الكندية لأطباء الأسنان - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا

الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا

المعادلة الكندية لأطباء الأسنان

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 3rd June 2014, 01:33 PM dr_mohamedimam غير متواجد حالياً
    Senior Member

dr_mohamedimam is on a distinguished road

dr_mohamedimam's Flag is: Egypt

افتراضي المعادلة الكندية لأطباء الأسنان

أنا : dr_mohamedimam

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    حبيت أفتح الموضوع ده..لإني نويت أبدأ فيه الآن.. وياريت من كل من عنده معلومة تختص بالمعادلة أو بطريقة التقديم و التسجيل فيها أن يفيدنا في الموضوع ده...ونبدأ طريقة ملء الابليكاشن الخاص بالمعادلة..وخطواتها بالتفصيل...السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    أول سؤال.. هل فيه حد ناوي يدخل امتحان
    دور فبراير 2015؟؟
    تاني سؤال... أنا بدات بملء ابليكاشن التسجيل اون لاين https://ndeb-na.brighttrac.com/register
    فالمفروض أكتب فيه العنوان الكندي وللا عنواني في السعودية؟؟ مع العلم اني سافرت لاندنج اسبوعين و رجعت السعودية حاليا...لتصفية أموري و متعلقاتي و ناوي ان شاءالله ادخل امتحان فبراير في لندن(اذا كان فيه)...وبعدها استقر في كندا بإذن الله...ويوجد عنوان قريب لي في كندا الآن و رقم كندي... فهل اكتب كدا وللا اكتب عنواني في السعودية؟واذا اتغير عنواني بعد كدا هل يمكن تغييره بسهولة؟
    ثالثا...هل ضروري اني اكون استلمت كروت ال بي أر للتسجيل في المعادلة وللا مش شرط؟لإن الكروت لم تصلني بعد...
    أخيرا .. أنا اللي عملته حتى الآن هو ترجمة شهادة التخرج الكرتون و الامتياز و وثقتها عند محامي في كندا .. ...والمفروض ابدأ التسجيل فورا لإن الموضوع بيطول على ماتخلص الاجراءات ...

أتمنى التوفيق للجميع... و أتمنى المشاركة لإحياء الموضوع و يكون مرجع لكل من أراد ان يقدم للمعادلة الخاصة بأطباء الاسنان...

الموضوع الأصلي : المعادلة الكندية لأطباء الأسنان     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : dr_mohamedimam

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    المعادلة الكندية لأطباء الأسنان الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا -mohamedNorhan 114 51046 3rd June 2014 01:33 PM

قديم 4th June 2014, 04:47 AM ahmadkoko غير متواجد حالياً
    ahmadkoko
    Junior Member

ahmadkoko is on a distinguished road

افتراضي السلام عليكم

أنا : ahmadkoko

بسم الله الرحمن الرحيم

انا من المتابعين الدائمين لمنتدى المطاريد
    مع انه ليس لي مشاركات كثيرة ولكني اتابعه تقريبا من 5 سنين

انا طبيب اسنان وكمان متل حضرتك كنت بالسعودية
    طبعا انا اشجعك على التعديل وان كان انا شخصيا ما عم ادرس للتعديل للاسف
    مع اني تقريبا تركت السعودية من خمس شهور

عموما انا راح احاول اجاوبك على الاسئلة اللي اقدر عليها
    لاني راح اسجل على الامتحان حتى لو ما درست

سؤالك الاول جوابو نعم وهو العبد الفقير لله انا

سؤالك الثاني انا برأيي ما في اي داعي تحط عنوان بالسعودية الا اذا ما بتعرف الشخص اللي بكندا او ما تثق فيه

سؤالك الثالث اتوقع مافي حاجة بس بكل الاحوال راح يوصلك البي ار قريبا ان شاء الله

طبعا اول خطوات الاتعديل هي انك تعمل نيو يوسر على الموقع وتنتبه على تاريخ منحك الشهادة ولازم تحط التاريخ اللي موجود بالكرتونة تبع التخرج

وبعدها تحط الصورة وتدفع ال800 دولار
    بس تخلص هي المراحل نكمل مع بعض ان شاء الله
    لاني انا خلصت بس هي المرحلة

واتمنالك التوفيق
    ولو اجيت على تورنتو نتعرف عليك ان شاء الله

قديم 4th June 2014, 04:49 AM ahmadkoko غير متواجد حالياً
    ahmadkoko
    Junior Member

بسم الله الرحمن الرحيم

طبعا حاول تفرا كل حرف وكل ملف موجود بالموقع
    لانو هما ما بيتركو شي ما بيذكرو وبالتفصيل

والله يوفقك

قديم 4th June 2014, 11:11 AM dr_mohamedimam غير متواجد حالياً
    dr_mohamedimam
    Senior Member

متشكر جدا للإفادة و للمعلومات.. و اتشرف بمعرفة حضرتك طبعا أنا كمان حكون في تورونتو... ان شاءالله..
    هو مكتوب ع الموقع ان العنوان يكون مطابق للي موجود على الكريديت كارد اللي حدفع بيه.. و انا كنت ناوي ادفع من حسابي في السعودية... دي اول نقطة.. تاني شيء.. انه وارد ان العنوان يتغير لأي سبب من الأسباب... يعني العنوان الكندي كمان كام شهر حيتغير لإن صاحبه حينقل محل سكنه.. فهل فيه امكانية تغيير العنوان بعد ذلك...؟ وهل فيه اي مشكلة اذا كتبت السعودي..حاليا..

قديم 4th June 2014, 11:14 AM dr_mohamedimam غير متواجد حالياً
    dr_mohamedimam
    Senior Member

!For Medical Professionals Only

واذا ممكن تبعتلي رقمك على الخاص للتواصل اذا مفيش مانع..

قديم 5th June 2014, 07:22 AM ahmadkoko غير متواجد حالياً
    ahmadkoko
    Junior Member

بسم الله الرحمن الرحيم

كتبت رد طويل ولما بعتو ما انبعت للاسف
    راح احاول ارجع اكتبو باختصار

بعد ما راح تسجل راح يصير الك صفحة خاصة تدخلها باسم وباسورد خاص فيك
    وبالتالي حسب ما اتوقع ما راح يكون في مراسلات الا عن طريق هي الصفحة

يعني اتوقع انو ما راح يكون الو اهمية كبيرة موضوع البريد

وتقدر انت تراسلهم وتسالهم عن هذا الموضوع
    وحسب ما فهمت من اصدقائي انهم يهتمو بكل رسالة وبيردو عليها باسرع وقت

وبالنسبة للارسال على الخاص فبالرغم من اني من المحبين والمهتمين بموقع المطاريد
    ومن المتابعين القدامى الا انو بسب مشاركاتي القليلة لا املك هذه الخاصية

لو عندك واسطة مع المشرفين كلمهم مشاني بلكي يمنحوني هذا الاستثناء

انت بدأت بالدراسة ولا لسا ؟
    ولو بدات من وين عم تدرس ؟

قديم 5th June 2014, 01:53 PM dr_mohamedimam غير متواجد حالياً
    dr_mohamedimam
    Senior Member

بخصوص التسجيل.. سجلت بالعنوان السعودي و الحمد لله مشي الموضوع و دفعت الفلوس 800 دولار... وعملت زي ما قلتلي..وبقى لية رقم ملف واسم وباسوورد ادخل بيه الصفحة..
    لقيت على صفحتي الاوراق المطلوبة مني و شرحها بالتفصيل و طبعت الاستمارة و ملأت نصها العلوي و ارسلتها لمصر عشان حد يبعتها الكلية يكملوها و يختموها و يطلعوا باقي الأوراق المطلوبة..
    انا الآن في انتظار الورق يوصل الكلية و انهم يطلعولي الترانسكريبت...
    شهادة التخرج و الكرتون و الامتياز مترجمين و متوثقين من محامي في كندا و جاهزين...

بالنسبة للمذاكرة فأنا بدأت بالدينتال دكس...
    للأسف مضطرين ننتظر تكمل عدد المشاركات المطلوبة حتى تقدر تستعمل الرسائل الخاصة.. ولا تقلق حيعدوا بسرعة..
    ححاول ارجع ارتب المعلومات بالترتيب و التفصيل مصحوبة باللينك عشان اي حد جديد يقدر يعرف يسجل ازاي بسهولة ان شاءالله..

قديم 5th June 2014, 01:54 PM dr_mohamedimam غير متواجد حالياً
    dr_mohamedimam
    Senior Member

كنت حابب اسأل..انا كنت عامل دبلومة جراحة سنة بعد البكالوريوس...هل يفيد بشيء ارسالها وارسال درجات المواد فيها؟؟

قديم 5th June 2014, 05:25 PM dr_mohamedimam غير متواجد حالياً
    dr_mohamedimam
    Senior Member

الخطوات بالتفصيل...
    تدخل الموقع دا https://www.ndeb.ca/nonaccredited/application-form
    وتعمل تسجيل أون لاين.. بالضبط كما هو موضح في الخطوات هنا https://www.ndeb.ca/sites/default/fil...Web%202015.pdf
    طبعا تكون مجهز صورة شخصية على الكمبيوترعشان ترفعها على الأبليكاشن اللي بتملاه اون لاين, و تجهزالفيزا ككارد عشان تدفع 800 دولار ودول بيتدفعوا مرة واحدة بس عشان يتفتحلك ملف ق...وبعد كدا كل امتحان بتدفعله فلوس تانية .. ال AFK ب 600 دولار..مثلا
    بعد مايتفتحلك ملف حتلاقي الفورم اللي تملاها و ترسلها للكلية و حتلاقي ورقة مكتوب فيها ايه المطلوب يتبعت من طرفك و ايه المطلوب يتبعت من الكلية و الورقة دي تمضيها انت و تبعتها مع الورق اللي حتبعته...

طبعا شهادة التخرج الكرتون و الامتياز تصورهم و تترجمهم عند مكتب ترجمة معتمد و توثقهم من السفارة الكندية او محامي... وتجهزهم وتبعت معاهم ترانسكريبت مترجم او يكون بالانجليزي... (هم طالبين واحد من الكلية و مكتوب تاني في الاوراق المطلوبة منك...مش عارف ليه .. فاحتياطي حبعت واحد مع الورق بتاعي و حطلب واحد تاني يتبعت من الكلية..مع الفورم المطلوبة....)
    (لو أي حد عنده تصحيح أو إضافة معلومة ياريت يفيدنا).

قديم 12th June 2014, 11:21 PM Mr_masry غير متواجد حالياً
    Mr_masry
    Member

Mr_masry is on a distinguished road

Mr_masry's Flag is: Egypt

أنا : Mr_masry

بعد إذن حضراتكم أنا أسف للتدخل لكن انا ما صدقت أي موضوع بيتكلم عن طب الأسنان هنا ..

انا طبيب أسنان خريج جامعة القاهره , ولسه مقدم ورق الهجره و في إنتظار الرد إن شاءالله ... الفكره إني كان نفسي في أي طبيب أسنان راح كندا ينقلي تجربته , يعني إيه هي فرصة مثلا إن الواحد يلتحق ب Qualifying/Degree Completion Program ويعيد أخر سنتين في أحد كليات طب الأسنان هناك ؟؟
    وانا فيه ناس قالتلي إن الأفضل إنك تعيد أخر سنتين عن إنك تمشي في طريق المعادله اللي هو إمتحانات ال ndeb اللي حضراتكم بتتكلموا عنها عشان ده هيزود فرصك أكتر بكتير بعد كده في العمل , هل الكلام ده صحيح ؟؟ يعني لو إمتحنت معادله بس هيبقى صعب أشتغل ؟؟

انا كنت متفائل جدا وبحلم بالهجره في الأول , لكن ناس كتيره جابتلي إحباط وقالتلي إن طب الأسنان ومعادلته من الحاجات شبه المستحيله و هتاخد وقت وفلوس كتيره جدا ولازم يبقى معاك دخل يكفيك طول سنين المعادله دي ... هل كل ده صحيح ولا هم متشائمين بزياده ؟؟

أتمنى إن حضرتك تقدروا تساعدوني ..