الناس فى بلدى مرعوبين - هو انا ناقص يا خويا - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > سياسة واقتصاد > شؤون مصر الداخلية

شؤون مصر الداخلية

الناس فى بلدى مرعوبين - هو انا ناقص يا خويا

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 10th May 2009, 08:40 AM Farida غير متواجد حالياً
    Brigadier General

Farida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond repute

افتراضي الناس فى بلدى مرعوبين - هو انا ناقص يا خويا

أنا : Farida

طبعا كلنا حافظين و متوعيين على موضوع مصر بلد الأمن و الأمان و انها محفوظه بامر الله و الكلام بتاع برنامج البيت بيتك ده .......انا شخصيا شاهد و ابصم بالعشره انا حتى الأن ممكن انزل الساعه عشره او 11 فى الشارع اشترى حاجه و الاقى الناس ماشيين ورايحين و جايين عادى بس الموضوع دلوقتى بقى مخيف بعض الشئ منين ما اروح فى مكان من اول السوق لما باروح اشترى خضار الى كلام الجيران الى كلام الطلبه عندى فى المحاضرة كل واحد بحكى لى على الرؤوس اللى لقيوها فى كيس بلاستيك اللى يقول ان الموضوع ده حصل عندهم فى مصر الجديدة و اللى يقول ل ده حصل فى ارض اللوا و اللى يقول لأ فى الطالبيه ...............و مافيش مانع حد يضيف ان فيه بنت صغيره اتخطفت و تانى يوم لقيوا جثتها من غير كبد او كلاوى و هكذا الموضوع بقى بجد خطير و مريع انا فاكراها اشاعات مغرضه بيقولوها قله مندسه حاقده على مصر و مكانتها اللى وصلت ليها ......و احيانا شيطانى يقولى لى و ليه ما يكونش بسبب قلة التواجد الأمنى و بسبب ان الأمن مهتم ببابا حسنى و الحاشيه بتاعته و طلبة الجامعه بس واو بسبب الحاله الأقتصاديه و الفقر اللى خلى حرامية الغسيل يرجعوا تانى لو افتكرتوا موضوع جيرانى اللى اتسرقوا اامى .............و بجد كنت باخبى على البنات المواضيع دى مع الأشاره للمواضيع دى من بعيد لبعيد علشان ياخدوا بالهم و كدهوت بس خلاص المواضيع لم تعد اشاعات لأ دى بقت حقيقه و بجد و بحق و حقيقى و الدليل ثلاث حوادث ورا بعض احداها مقاله لسناء البيسى امس بتتكلم عن الموضوع ده و بتقول انها اصبحت بتغنى لحفيدتها بدل من اغنيه "ادى البيضه و ادى اللى شواها و ادى اللى اكلها " أغنيه " ادى الجثه و مين اللىقتلها و مين اللى تواها " و احادثه اللى اتكلمت عنها منى الشاذلى امس و اللى خلت البنات عندى ما يناموش طول الليل و بيترجونى اسيب شغلى و اقعد معاهم مع ان كل واحده منهم ماشاء الله بقت اطول منى و انا اقولهم ما انا لو قعدت معاكم و القاتل دخل حايقتلنى معاكم و السنه اللى فاتت شاب كان بايت مع جدته دخلوا و قتلوه هو و جدته
    https://www.almesryoon.com/ShowDetail...D=63776&Page=6

اقتباس
    في حادثة تكرس أجواء الخوف المسيطرة على المصريين.. ذبح طفلين شقيقين داخل شقتهما بالطالبية واختفاء بعض أجزاء منهما في ظروف غامضة

كتبت ميرفت أحمد (المصريون): : بتاريخ 9 - 5 - 2009 عثرت الإدارة العامة لمباحث الجيزة على جثتي طفلين شقيقين بشارع عثمان محرم بمنطقه الطالبية- دائرة قسم العمرانية- في حادث يلفه الغموض، تبذل أجهزة الأمن جهودا مكثفة للوصول إلى مرتكبه.
    وتلقى المقدم مدحت فارس رئيس مباحث قسم العمرانية، بلاغا بالعثور على جثتين بالطابق الرابع من العقار رقم 16 بشارع سعد إمام الطالبية، وهما لطفلين شقيقين، أحدهما يدعى زياد 11 سنة، والأخرى لشقيقته شهد البالغة من العمر خمس سنوات.
    وكانت والدة الضحيتين وتدعي إيمان وتعمل محامية قد تركت طفليها بمفردهما داخل الشقة لشراء بعض الأشياء، بينما توجه والدهم ويعمل أستورجي للعمل، وقد تم اكتشاف الواقعة عقب قيام الأب بإرسال احد العاملين معه بالمحل للاطمئنان على طفليه المقيمين بمفردهما لحين عوده والدتهما.
    وقد تم رفع البصمات وعمل معاينة، حيث انتقل المستشار حمادة الصاوي المحامي العام لنيابات جنوب الجيزة إلى مسرح الجريمة، وأمر بنقل الجثتين لمشرحه زينهم. وقد تبين وجود مبلغ أربعة آلاف جنيه ومشغولات ذهبيه داخل الشقة.
    وعلى الفور، أعد اللواء علي السبكي مدير الإدارة العامة لمباحث لجيزة خطة بحث، لكشف غموض الحادث، تقوم على فحص العقار الذي شهد الحادث والمحيطيين به وعلاقات الأب والأم بالجيران، وبيان ما إذا كانت هناك خلافات للأم مع خصوم موكليها لكونها تعمل محامية، وكذا التحقق مما إذا كان وراء الحادث جريمة نقل أعضاء بشرية، نظرًا لاختفاء أعضاء بشرية خاصة بالمجني عليهما.

بعد ده كله افتكرت الكلمة الخالده لعادل امام فى شاهد ماشافش حاجه لما قال " هو انا ناقص ياخويا " مش كفايه انفلونزا طيور و خنازير و علاوة خمسه فى الميه كمان ندبح فى بيوتنا و عيالنا تخطف احشائهم و نسكت هو انا ناقص ياا خويا

الموضوع الأصلي : الناس فى بلدى مرعوبين - هو انا ناقص يا خويا     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : Farida

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    بسم الله الرحمن الرحيم : الأجابة ...ابو الفتوح إنتخابات الرئاسة مــــلامــــح 5 1686 22nd May 2012 11:23 PM
    اخص على كده : اسراء عبدالفتاح وشباب الثورة مع... شؤون مصر الداخلية انسان بقلب ملاك 55 5185 22nd March 2012 08:01 AM
    النائب الخبؤ : محمد العمدة عايز يلغى الخلع شؤون مصر الداخلية مصرى فقط 21 4010 22nd March 2012 07:06 AM
    جودة عبد الخالق عايزنا نحشى المحشى لسان عصفور شؤون مصر الداخلية Farida 0 1193 22nd March 2012 06:36 AM
    ترشيحات حزب النور بتقول ان فيه امل شؤون مصر الداخلية AlexG 13 2459 22nd March 2012 06:31 AM

قديم 10th May 2009, 08:44 AM زعلان غير متواجد حالياً
    زعلان
    Golden Member

زعلان has a reputation beyond reputeزعلان has a reputation beyond reputeزعلان has a reputation beyond reputeزعلان has a reputation beyond reputeزعلان has a reputation beyond reputeزعلان has a reputation beyond reputeزعلان has a reputation beyond reputeزعلان has a reputation beyond reputeزعلان has a reputation beyond reputeزعلان has a reputation beyond reputeزعلان has a reputation beyond repute

أنا : زعلان

مصر حضارة سبع الاف سنة مش ممكن يحصل فيها كده الي حصل نتيجة غياب رقابة الاهل وعايزين يلبسوا الحكومة و نظام مبارك كل حاجة عيب بقى يا شعب اختشي يا شعب و خلي عندك دم

قديم 10th May 2009, 09:01 AM hoppa غير متواجد حالياً
    hoppa
    Golden Member

hoppa is on a distinguished road

أنا : hoppa

للاسف فعلا الحال معدشى زى زمان
    انا افتكر و انا صغيرة كنت النهار كله برة البيت العب مع صحباتى و ادخل بيت واحدة منهم ووالدتها تقدم لنا السندوتشات و تدينا فلوس نشترى حاجة حلوة بسكوت و إلا مصاصة و هما يعملوا نفس الشئ مع اهلى و والدتى لغاية دلوقتى تقولى فاكرة فولانة اللى كنت بتلعبى معاها..!!!
    دلوقتى هل ممكن يحصل زى كدة طبعا لأ..
    اعرف واحد جايب لاولاده كمبيوتر عشان بس يشغلهم و مخليهمش يطلعوا يلعبوا برة فى الشارع!!!
    ده هيعمل ايه لما يعرف انهم ممكن يتخطفو و يندبحواا فى بيوتهم!!!

قديم 10th May 2009, 09:35 AM sanaa غير متواجد حالياً
    sanaa
    Platinum Member

sanaa has a reputation beyond reputesanaa has a reputation beyond reputesanaa has a reputation beyond reputesanaa has a reputation beyond reputesanaa has a reputation beyond reputesanaa has a reputation beyond reputesanaa has a reputation beyond reputesanaa has a reputation beyond reputesanaa has a reputation beyond reputesanaa has a reputation beyond reputesanaa has a reputation beyond repute

أنا : sanaa

الجريمه في كل مكان مش في مصر بس

هي نسبه وديما موجوده المشكله بتكون في الاعلام لما بيبقوا عاوزين الناس تتلهي بحاجه معينه يركزوا عليها ويسلطوا الضوء عليها

وياسبحان الله ساعات بحس ان اعلامنا متشابك مع بعضه كله بيسلط الضوء مره واحده علي حدث معين ويعيدوا ويزيدوا فيه كانهم موجهين للشئ ده

قديم 10th May 2009, 09:45 AM Farida غير متواجد حالياً
    Farida
    Brigadier General

Farida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond repute

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sanaa
    الجريمه في كل مكان مش في مصر بس

هي نسبه وديما موجوده المشكله بتكون في الاعلام لما بيبقوا عاوزين الناس تتلهي بحاجه معينه يركزوا عليها ويسلطوا الضوء عليها

وياسبحان الله ساعات بحس ان اعلامنا متشابك مع بعضه كله بيسلط الضوء مره واحده علي حدث معين ويعيدوا ويزيدوا فيه كانهم موجهين للشئ ده

انا معاكى بس الموضوع ابتدا بالعكس يا سناء الفكرة انى بقالى اسبوعين تلاته باسمع الأشاعات حولى فى كل مكان و فوجئت انها حقائق فعلا و انا اللى كنت فاكراعا اشاعات و اننا بلد اشاعات .....
    الموضوع بجد خطير لأن دى الحاجه اللى كانت مصبرانا فى البلد دى اننا صعب نعض فى بعض لكن واضح ان كل شئ اتغير للأسف

قديم 10th May 2009, 09:53 AM haya غير متواجد حالياً
    haya
    Golden Member

haya will become famous soon enoughhaya will become famous soon enough

haya's Flag is: Kuwait

أنا : haya

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Farida
    انا معاكى بس الموضوع ابتدا بالعكس يا سناء الفكرة انى بقالى اسبوعين تلاته باسمع الأشاعات حولى فى كل مكان و فوجئت انها حقائق فعلا و انا اللى كنت فاكراعا اشاعات و اننا بلد اشاعات .....
    الموضوع بجد خطير لأن دى الحاجه اللى كانت مصبرانا فى البلد دى اننا صعب نعض فى بعض لكن واضح ان كل شئ اتغير للأسف

الفقر وإنعدام الضمير ما خلاش صعب ...مابقاش فيه بنت حتتي وابن بلدي ..مابقاش فيه غير انا وازاي ممكن استفيد اكبر فايدة من اللي ادامي وكل واحد وعلامه وكل واحد وضميره ..حاجة توجع القلب ..

قديم 10th May 2009, 09:55 AM toota غير متواجد حالياً
    toota
    Platinum Member

toota is on a distinguished road

أنا : toota

من اكتر من خمستاشر سنة وزيادة كان في سوبرماركت بأبوظبي بيجيب البضائع المصرية ومنها مجلة الحوادث التي كانت بتنشر حوادث واخبار يشيب لها الشعر....وكنت بستناها كل يوم جمعة عشان اقرا الاخبار دي واقضي اليوم كله وانا مشنئطة من الرعب والخوف...طيب ايه الي جابرك على كده معرفش؟.؟؟؟

اهو بالظبط زي مشاهدة فيلم رعب...المهم عايزه اقول بس اني لما قررت انزل اعيش في مصر..كنت خايفه وقلقانة...وربنا بلاني بجارة جاهلة ومحدثة نعمة...كانت غاوية اخبار مفبركة وغاوية تخوفني معرفش ليه.......

كمان لقيت ان الاعلام هنا بيقول كل حاجة وبشكل معلن ومش بيخبي اي اخبار حتى لو مفبركاها الحكومه اهو بيخوفوا الشعب وخلاص....بالاضافة على عدد الشعب كبير....يعني لو حصل جريمة كل يوم ونشروها...حتبقى ازمة...

القصد...الي عايز يخاف حيخاف...والي حينفض حيعيش بدون قلق....

قديم 10th May 2009, 10:41 AM moka غير متواجد حالياً
    moka
    Golden Member

moka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond repute

moka's Flag is: Saudi Arabia

أنا : moka

.
    .

الحال من بعضه يا دكتورة ..
    في السعودية بقينا نسمع جرائم عمرنا ما سمعنا عنها ..
    خطف ونهب وسرقة واغتصاب وابن يقتل ابوه .. وخال يقتل بنت اخته .. ناهيك عن جرائم العمالة البنغالية اللي تشيب الرأس ..!

الله يستر علينا وعلى اهالينا ... آمين ..!

قديم 10th May 2009, 11:10 AM Sonesta غير متواجد حالياً
    Sonesta
    Field Marshal

Sonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond repute

أنا : Sonesta

دعوه لموضوعي

القلوب ماتت

إزاى شخص مهما كان قلبه ميت يقدر على قتل أطفال

أنا عندما أسمع بكاء طفل من على بعد بأبكى

مابالكم طفل رأى شخص خاف منه وبكى ثم هذا الشخص قرب منه

ليقتله والطفل يتوسل له بنظراته وبكاءه والمجرم لايرحم ولايتراجع

فين القلوب ،،،فين الضمائر،،،فين........................

وواضح جدا إن الجانى على علم بكيفية إستئصال الأعضاء

يعنى ممكن يكون دكتور او ممرض او حتى تمرجى

التعديل الأخير تم بواسطة Sonesta ; 10th May 2009 الساعة 11:37 AM

قديم 10th May 2009, 12:53 PM Farida غير متواجد حالياً
    Farida
    Brigadier General

https://videohat.masrawy.com/view_vid...a45a5397520b85