هو انا كدا صيامى ..ضاع....ضميري بيوجعنى.!!! - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > المنتدى العام > مواضيع شخصية

مواضيع شخصية لا خاب من إستشار

مواضيع شخصية

هو انا كدا صيامى ..ضاع....ضميري بيوجعنى.!!!

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 5th September 2008, 11:44 AM Badroora غير متواجد حالياً
    Platinum Member

Badroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant future

هو انا كدا صيامى ..ضاع....ضميري بيوجعنى.!!!

أنا : Badroora

كنت يومين اجازة ومن ساعة ما جيت الصبح وانا وزملائي بنقطع فى فروة الرئيسة بتاعتنا وفى عمايلها السودة .. بعدت عنهم فى مكان لوحدى ورجعت تانى كملنا الوصلة تانى ..
    اللى حصل اننا الاسبوع اللى فات عملنا تقييم لبعض المفروض انه سري ..هى بقي كل اللى متغاظة منه خسفت بالتقييم بتاعه الارض وجابت السبب احنا.. ووقعتنا فى بعض كل واحد تقيمه مش كويس جعلت السبب تقيم زملائه له .. وانا حصلت مشكلة كبيرة بينى وبينها وكنت يومين اجازة فرجعت لاقيت الكل بيتكلم على المشكلة وانها صح وانا غلطت طبعا انا مخلصنيش قعدت حكيت اللى حصل وقولت انها كدابة واتكلمنا عليها وعلى عمايلها السودة ..اللى مزعلنى انى حسه بالذنب انى ممكن اكون صيامى ضاع بسببها بس الشهادة لله احنا مش اتبلينا عليها احنا انتقدنا افعالهاوكمان اصحابي غير مسلمين وبالتالى لما اتناقشنا المناقشة كانت عادى مقدرتش هما بيناقوشنى وانا مرودتش عشان صايمة او اسيب المكان وامشي لانى المفروض جزء من المشكلة..
    المهم ..هى نفسها مش تهمنى لانها تستاهل واحنا مش اتجنينا عليها ..ولكن هل انا كدا صيامى كدا مش نافع وحرام على .والمفروض اعمل ايه عشان اصلح دا.
    بس والنبي خليكم حنين وحطوا فى الاعتبار انى بتعامل مع اجانب ومش مدركين يعنى ايه صيام واننا بنتناقش فى امور الشغل.

الموضوع الأصلي : هو انا كدا صيامى ..ضاع....ضميري بيوجعنى.!!!     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : Badroora

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    حدش هنا من دفعة 2008 مطاريد ترحيبات ... مناسبات ... علاقات عامة MFaisal 13 3637 31st May 2015 07:14 PM
    احم احم ..ممكن ادخل ؟!! ترحيبات ... مناسبات ... علاقات عامة مصرية 92 8122 15th June 2011 11:23 PM
    Merits and demerits of Immigration Do you speak English saynow 12 13945 13th November 2009 11:56 PM
    بـــرنــــجـــان بالمـــكـــســـرات ( مكدوس).!!! شؤون المطبخ ماتريكس دوت نت 16 5364 13th November 2009 10:15 AM
    Happy Birthday dede_alkady ترحيبات ... مناسبات ... علاقات عامة poulaemad 47 6775 12th November 2009 11:11 PM

قديم 5th September 2008, 01:01 PM مصري جدا غير متواجد حالياً
    مصري جدا
    Silver Member

مصري جدا has a brilliant futureمصري جدا has a brilliant futureمصري جدا has a brilliant futureمصري جدا has a brilliant futureمصري جدا has a brilliant futureمصري جدا has a brilliant futureمصري جدا has a brilliant futureمصري جدا has a brilliant futureمصري جدا has a brilliant futureمصري جدا has a brilliant futureمصري جدا has a brilliant future

أنا : مصري جدا

الأخت بدريه
    أنا مش حأفتي في الموضوع ...أنا حأقول راي شخصي
    أولا أنت الوحيده اللي ممكن تعرفي الكلام اللي قولتيه يدخل تحت أي بند .....
    غيبه ...يعني ذكرتها بما تكره وكل ماذكرته صحيح
    بهتان ...ذكرتها بما تكره وغير صحيح
    نميمه ....يعني بالبلدي حبشتي الكلام بكلام زياده محصلش

بس عاوزك تعرفي أن فيه أنواع مباحه من الغيبه ....
    حأنقلها لك علشان تشوفيها
    الكلام الأتي منقول

الغيبة المباحة

ولكن هناك حالات تُبــاح فيها الغيبة، ذكرها الإمام النووي في كتاب (رياض الصالحين في "باب ما يُباح من الغيبة") جاء فيه: "اعلم أن الغيبة تُباح لغرض صحيح شرعي، لا يمكن الوصول إليه إلاَّ بها، وهو ستة أسباب:

- الأول: التظلُّم، فيجوز للمظلوم أن يتظلَّم إلى السلطان والقاضي، وغيرهما ممَّن له ولاية، أو قدرة على إنصافه من ظالمه فيقول: "ظلمني فلان بكذا".

- الثاني: الاستعانة على تغيير المنكر، وردّ العاصي إلى الصواب، فيقول لِمَن يرجو قدرته على إزالة المنكر: فلان يعمل كذا، فازجره عنه، ونحو ذلك، ويكون مقصوده التوصل إلى إزالة المنكر، فإن لم يقصد ذلك كان حراماً.

- الثالث: الاستفتاء، فيقول للمفتي: ظلمني أبي، أو أخي، أو زوجي، أو فلان بكذا، فهل له ذلك؟ وما طريقي في الخلاص منه، وتحصيل حقي، ودفع الظُّلم؟ ونحو ذلك، فهذا جائز للحاجة، ولكن الأحوط والأفضل أن يقول: ما تقول في رجل أو شخص، أو زوج، كان من أمره كذا؟ فإنه يحصل به الغرض من غير تعيين ومع ذلك، فالتعيين جائز، كما سنذكره في حديث هند إنْ شاء اللَّه تعالى.

- الرابع: تحذير المسلمين من الشر ونصيحتهم، وذلك من وجوه: منها جرح المجروحين من الرواة والشهود، وذلك جائز بإجماع المسلمين، بل واجب للحاجة ومنها المشاورة في مصاهرة إنسان، أو مشاركته، أو إيداعه، أو معاملته، أو غير ذلك، أو مجاورته ويجب على المشاوَر ألاَّ يخفي حاله، بل يذكر المساوئ التي فيه بنية النصيحة ومنها إذا رأى متفقهاً يتردّد إلى مبتدع، أو فاسق يأخذ عنه العلم، وخاف أن يتضرر المتفقه بذلك، فعليه نصيحته ببيان حاله، بشرط أن يقصد النصيحة، وهذا ممّا يُغلط فيه، وقد يحمل المتكلم بذلك الحسد، ويُلبس الشيطان عليه ذلك، ويُخيل إليه أنه نصيحة فليفطن لذلك ومنها أن يكون له ولاية، لا يقوم بها على وجهها: إما بأن لا يكون صالحاً لها، وإما بأن يكون فاسقاً، ونحو ذلك، فيجب ذكر ذلك، لمن له عليه ولاية عامة ليزيلها، ويولي من يصلح، أو يعلم ذلك منه ليعامله بمقتضى حاله، ولا يغتر به، وأن يسعى إلى أن يحثه على الاستقامة أو يستبدل به.

- الخامس: أن يكون مجاهراً بفسقه أو بدعته كالمجاهر بشرب الخمر، وجباية الأموال ظلماً، وتولي الأمور الباطلة، فيجوز ذكره بما يُجاهر به، ويحرم ذكره بغيره من العيوب، إلا أن يكون لجوازه سبب آخر مما ذكرناه.

- السادس: التعريف، فإذا كان الإنسان معروفاً بلقب، كالأعمش والأعرج، والأصم، والأعمى، والأحول، وغيرهم، جاز تعريفهم بذلك، ويحرم إطلاقه على جهة التنقص ولو أمكن تعريفه بغير ذلك كان أولى.

نرجع لموضوعك أنت ممكن تتدخلي تحت بند رفع الظلم ...والله أعلم ...
    أما ماذا تفعلي علشا تصلحي اللي عملتيه ...فالرد منقول برده

كيف يخرج الإنسان من إثم الغيبة؟

وجواباً عن هذا السؤال يوضّح الشيخ عبدالمنعم فرج، أن العلماء قالوا، في ما يتعلّق بكيفية التوبة والخروج من هذا الذنب؛ إن هذا الأمر ممّا يرتبط بحقوق العباد، والتوبة من حقوق العباد، أن يردها الإنسان إلى أصحابها فإذا كان قد اغتاب أحداً فيطلب منه السماح والاستغفار، إذا كان يظن أن هذا الرجل أو هذه المرأة، عندهما من الإيمان ما يجعلهما يُسامحان ويغفران، أما إذا كان الشخص يظن أنه إذا علم ربما غضب واستشاط غضباً وامتلأ غيظاً، وتضاعف الأمر، ففي هذه الحالة، يكفي أن يستغفر اللَّه سبحانه وتعالى والاستغفار يجبُّ كل شيء، واللَّه سبحانه وتعالى يقول: {قل يا عبادي الذين أسرفوا على أنفسهم لا تقنطوا من رحمة اللَّه إن اللَّه يغفر الذنوب جميعاً} - (صدق اللَّه العظيم

وأن شاء الله ربنا يتقبل مناجميعا الصيام والتوبه

قديم 5th September 2008, 01:14 PM Badroora غير متواجد حالياً
    Badroora
    Platinum Member

Badroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant future

غيبه ...يعني ذكرتها بما تكره وكل ماذكرته صحيح

اعتقد دى الاقرب ..احنا اتناقشنا فى اوضاع وعمايل هى بتعملها ..يعنى مش اتجنينا عليها.

عموما متشكرة جدا على الرد وان شاء الله هاستغفر ربنا ويتقبل منى باذن الله

شكرا والله يتقبل صيامك وصيامنا جميعا يا رب

قديم 5th September 2008, 01:38 PM hoppa غير متواجد حالياً
    hoppa
    Golden Member

hoppa is on a distinguished road

أنا : hoppa

هى المشكلة دايما لو بتقولى عن حد حاجة هو مش بيحبها لكن مضطرة تقوليها لغرض فى نفسك انا افضل لو تتقال فى حضوره
    يعنى مكنش ينفع تناقشوا انت وزميلاتك معاها حتى تفهم سبب غضبكم عليها
    و يمكن ربنا يهديها عليكم
    ياريت يا بدرية تحاولى تعملى كده و ابدأى حوارك بطلب السماح منها على الغيبة السابقة و وضحى لها عذرك
    و ان شاء الله ربنا يهديها عليكم

قديم 5th September 2008, 01:47 PM Badroora غير متواجد حالياً
    Badroora
    Platinum Member

!For Medical Professionals Only

لا يا هوبا اللى حصل انى انا وهى اختلفنا من يومين وبعدين انا روحت اجازة والمفروض اى شيء يحصل فى مكتبها بينى وبينها او بين اى حد ميخرجش براه هى حكت لزمايلي واليوم هما فتحوا الموضوع فاضطريت انا احكى عشان اوضح الصورة وخصوصا انه بيتعلق بتيقيمنا لبعض هى عكت الدنيا فى بعضها فعشان كدا بما ان الناس عرفت اللى حصل فحكيت وطبعا كل واحد كان مبؤء منها طلع اللى جواه.
    انا طول عمرى اللى فى قلبي وباقوله من وراها باقوله فى وشها مش بيهمنى ..عموما انا هاستغفر ربنا زى ما مصري جدا قال لانى مش هينفع اروح اقولها انتى حكيتى حاجات ميصحش تتحكى وبالتالى انا اضطريت احكى يبقي كدا هوقعها تانى مع اللى حكولى وكمان هى مش عربية فمش هتفهم اوى الغيبة والحاجات دى ..انا بالفعل استغفرت وباستغفر وربنا يسمحنى بقي .
    شكرا لك يا قومر

قديم 5th September 2008, 02:09 PM hoppa غير متواجد حالياً
    hoppa
    Golden Member

hoppa is on a distinguished road

أنا : hoppa

مش عشان هى عربية مش حتفهم يبقى حقها فى ان محدش يتكلم عليها بطريقة وحشة فى غيابها سقط
    قصدك بسبب حاجز اللغة مش حتقدرى تفهميها!!!!
    انا طبعا فاهمه ان مواجهتها باللى قالوه زميلاتك حيزيد الطين بلة و ممكن يسببلك مشاكل كبيرة فى الشغل
    انما المفروض تجدى طريقة ملائمة تستسمحيها بيها حتى لو كانت هى مخطئة فى حقك
    عشان الافضل من انك تكونى مظلومة من ان تكونى ظالمة
    يا بدارة يا بنت ام بدارة ربنا يهديها عليكى يارب (يارب اشتغل فى مكان ميكونش فيه ستات)

قديم 5th September 2008, 02:16 PM Badroora غير متواجد حالياً
    Badroora
    Platinum Member

استسمحها.!!!

لا طبعا اقصد مش عربية يعنى هاروح كدا اقولها انا جبت فى سبرتك عشان حرام طيب ماهو ايه الجديد احنا فى العادي مش بنسيب فروتها انا بس مستصعبا الموقف عشان رمضان

يا بنتى انا مش ظلمت انا وضحت الموقف بس مش اكتر.
    وان شاء الله تشتغلى فى مكان مش في ستات ويا ريت ميكونش فيهم حد بيتكلم عربي ولا انجليزيى عشان ترتاحى ع الاخر