فعلا...موضوع مش سهل ابداااا - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > المرأة والأسرة والطفل > الأسرة والطفل

الأسرة والطفل كل ما يتعلق بالأسرة والأمومة والطفولة

الأسرة والطفل

فعلا...موضوع مش سهل ابداااا

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 19th July 2009, 10:49 AM hoppa غير متواجد حالياً
    Golden Member

hoppa is on a distinguished road

افتراضي فعلا...موضوع مش سهل ابداااا

أنا : hoppa

من السهل على الانسان انه يتحدث عن رغبته فى الارتباط لانشاء اسرة و عائلة و يتمتع بغريزة الابوة او الأمومة لكن ان نتحدث عن شئ خلاف ما نجربه...هنا اعنى بشكل اكبر مسألة التربية و كل هذه القيم السامية التى تعرفها و تتمنى لو انك غرستها فى ابنك او ابنتك حتى و ان كنت لا تتحلى بها بل على العكس ليس لديك الا النقيض منها و تحاول جاهدا ألا يرثوا عنك...

,,,,,

"فاقد الشئ لا يعطيه" محبطة جدا هذه المقولة المأثورة...طيب بما انها مأثورة فهى بالطبع نابعة من خلاصة تجارب و خبرات من عاش قبلنا
    و بالمثل أيضا قالوا..هذا الشبل من ذاك الأسد ... وتوحى بأن قطعا الابن سيكون فيه بعضا من خصال ابيه و احترت هل هذه الطباع تنتقل على اساس انها صفات وراثية مثلها مثل لون الشعر و العينين ام انها تنتقل عن طريق القدوة و العشرة...وهل هذا يعنى انه الانسان الذى ينشأ بعيدا عن والديه البيولوجيين و يتربى فى بيئة مختلفة تماما سيأخذ طباعه و اخلاقه عن هذه البيئة الجديدة...مازلت اتساءل..!!

حاولى ان تكونى شخص آخر....هذا هو بالضبط ما كانت ان احدث نفسى به و انا اتعامل مع "شقاوة" و "عفرته" ابن شقيقى الذى يبلغ من العمر اربع سنوات
    فانا بطبعى عصبية يكفى تصرف طفولى منه يقوم به بعفوية شديدة لكن لا يعلم انه يثير اقصى درجات العصبية عندى
    فحاولت بالفعل انى اكون شخص آخر اتحلى بالهدوء و نظرت للامر على انه تمرين نفسى و ربما يصبح الهدوء و عدم سرعة الانفعال طبع متأصل فى بعد مرور ما يكفى من التدريب مع الأطفال.
    كان همى فقط انى اوضح له ان ما يفعله خطأ و انه اثار غضبى و بالطبع حاولت ألا يعلو صوتى عليه او انى حتى امد يدى عليه فى تصرف به شئ من العنف ( وده مش ممكن يحصل غالبا)

الحقيقة ان منزل العائلة يتحول الى مرستان ( فى كل مرة يزورنا فيها اشقائى برفقة اولادهم) لان والدى لديه سبعة ابناء و سبعة احفاد (و لسة العداد شغال) و رغم انه مرستان لذيذ بالفعل لكن مع كم الأطفال ده اتخيل مدى صعوبة تربيتهم و الصبر على بعض الأفعال التى يفعلونها و تغيظنا نحن الكبار....لذا اقولها...فعلا تربية الأطفال موضوع مش سهل

الموضوع الأصلي : فعلا...موضوع مش سهل ابداااا     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : hoppa

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    ممكن ملف تعريب للويندوز أرشيف أبواب الكمبيوتر والإتصالات ana_3enady 3 1650 26th October 2009 04:59 AM
    غرف أطفال تهووووووس إبنى بيتك hoppa 8 3053 12th October 2009 09:38 PM
    انا عايزة هاك كمان.....هى جت عليا إقتراحات ... مشاكل تقنية hoppa 4 2694 12th October 2009 08:25 PM
    خالص التعازى للاخ العزيز الباشمهندس ياسر فى وفاة... ترحيبات ... مناسبات ... علاقات عامة Doudy 44 3465 3rd October 2009 04:03 PM
    إيه رأيكم؟! موضوعات عامة ... موضوعات خفيفة ... منوعات SindBad 24 3887 30th September 2009 08:02 PM

قديم 19th July 2009, 11:03 AM ana_3enady غير متواجد حالياً
    ana_3enady
    Field Marshal

ana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond repute

ana_3enady's Flag is: Cape Verde

أنا : ana_3enady

دعوه لموضوعي

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hoppa
    من السهل على الانسان انه يتحدث عن رغبته فى الارتباط لانشاء اسرة و عائلة و يتمتع بغريزة الابوة او الأمومة لكن ان نتحدث عن شئ خلاف ما نجربه...هنا اعنى بشكل اكبر مسألة التربية و كل هذه القيم السامية التى تعرفها و تتمنى لو انك غرستها فى ابنك او ابنتك حتى و ان كنت لا تتحلى بها بل على العكس ليس لديك الا النقيض منها و تحاول جاهدا ألا يرثوا عنك...

,,,,,

"فاقد الشئ لا يعطيه" محبطة جدا هذه المقولة المأثورة...طيب بما انها مأثورة فهى بالطبع نابعة من خلاصة تجارب و خبرات من عاش قبلنا
    لا أقتنع بهذه المقولة لان الاستفسار عن ما أفتقده وعن كيفية تقديمة سأتمكن من تقديمة .. صحيح ليس بالشكل اللائق نظرا لعدم احساسي به لكني سأقدمه
    و بالمثل أيضا قالوا..هذا الشبل من ذاك الأسد ... وتوحى بأن قطعا الابن سيكون فيه بعضا من خصال ابيه و احترت هل هذه الطباع تنتقل على اساس انها صفات وراثية مثلها مثل لون الشعر و العينين ام انها تنتقل عن طريق القدوة و العشرة...وهل هذا يعنى انه الانسان الذى ينشأ بعيدا عن والديه البيولوجيين و يتربى فى بيئة مختلفة تماما سيأخذ طباعه و اخلاقه عن هذه البيئة الجديدة...مازلت اتساءل..!!
    يخلق من ظهر العالم فاسد .. ويخلق من ظهر الفاسد عالم (عن تجربة شخصية لبعض المعارف)
    حاولى ان تكونى شخص آخر....هذا هو بالضبط ما كانت ان احدث نفسى به و انا اتعامل مع "شقاوة" و "عفرته" ابن شقيقى الذى يبلغ من العمر اربع سنوات
    فانا بطبعى عصبية يكفى تصرف طفولى منه يقوم به بعفوية شديدة لكن لا يعلم انه يثير اقصى درجات العصبية عندى
    ليس مطلوب منك تغيير شخصيتك ولكن المطلوب العقلانية في اتخاذ القرارات والتحكم في النفس
    فحاولت بالفعل انى اكون شخص آخر اتحلى بالهدوء و نظرت للامر على انه تمرين نفسى و ربما يصبح الهدوء و عدم سرعة الانفعال طبع متأصل فى بعد مرور ما يكفى من التدريب مع الأطفال.
    أهه بالنسبة للأطفال بقى لازم الواحد يتحلى بالبرود معاهم (ان شاء الله هانفتح موضوع عن كيف تنتقم من طفل)
    كان همى فقط انى اوضح له ان ما يفعله خطأ و انه اثار غضبى و بالطبع حاولت ألا يعلو صوتى عليه او انى حتى امد يدى عليه فى تصرف به شئ من العنف ( وده مش ممكن يحصل غالبا)
    سنرى ردود الأفعال في كيف تنتقم من طفل
    الحقيقة ان منزل العائلة يتحول الى مرستان ( فى كل مرة يزورنا فيها اشقائى برفقة اولادهم) لان والدى لديه سبعة ابناء و سبعة احفاد (و لسة العداد شغال) و رغم انه مرستان لذيذ بالفعل لكن مع كم الأطفال ده اتخيل مدى صعوبة تربيتهم و الصبر على بعض الأفعال التى يفعلونها و تغيظنا نحن الكبار....لذا اقولها...فعلا تربية الأطفال موضوع مش سهل
    ربنا يزيد ويبارك وان شاء الله لما ربنا يكرمك زي اخواتك هاتعرفي الفرق لانك برة التجربة
    الضنا غالي .. بس أحيانا بيبقى عاوز ضرب النار (برضه وديني لأقطع عنهم المصروف)

قديم 19th July 2009, 11:34 AM نانا غير متواجد حالياً
    نانا
    Platinum Member

نانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond repute

نانا's Flag is: Egypt

أنا : نانا

اقتباس

فعلا يا هوبا تربية الأطفال شيء مش سهل أبدا
    احنا محتاجين قبل ما نربي اولادنا على مباديء وقيم نتأكد الأول انها موجوده فينا احنا
    محتاجين نتدرب الأول على التربية قبل ما نربي
    للأسف اخطاء كتير موجودة في ألساليب التربية ومنتشرة في معظم الأسر
    أب عايز ابنه يمتنع عن فعل شيء وهو نفسه بيعمله طب ازاي اومال فين القدوة
    امثلة عليها واحد شاف ابنه بيعمل صوت وهو بيأكل طيب يا سيدي ما تبص لنفسك الأول ولا عشان انت الأب هتحرم ده عليه وتحلله لنفسك
    وكذلك التدخين
    وكمان شيء خطيييير جدا وانا شوفتها ان الأب ممكن يوم الجمعة ما يروحش الخطبة من أولها على أساس بقى معتقداته انها مش هتضيفله ديد او الشيخ مش بيحبه او معلوماته محودوة او غيره طيب ليه بتفرض على ابنك يروح يحضرها وهو شايفك قاعد في البيت
    بجد حرام

,,,,,

والله مسألة فاقد الشيء لا يعطيه دي عرضتني لحيرة كبيرة اوي يا هوبا لأني فعلا فكرت فيها كتير اوي
    لانها ممكن تبصيلها من كل موقف بطريقة مختلفة مرة تبقي معترفة بيها ومرة لأ
    يعني مثلا لو هنتكلم عن أب بيفقد الصفات الحسنة اكيد مش هيعرف يعلم ابنه صفات حسنة ( وبكدة يبقى أنا بتفق مع المقولة دي)
    أما لو قولت ابن عمره ما عومل بحنان فكدة الابن فقد الحنان هل معنى كدة ان الابن ده عمره ما هيدي حنان لحد أو لأولاده طالما ما حدش ادهوله ( هنا انا كدة مش بتفق) لانه ممكن يدي ولاده الحنان اللي هو اتحرم منه

اكيد يا هوبا الصفات دي بتنتقل عن طريق العشرة والقدوة والبيئة المحيطة يعني لانها صفات مكتسبة ممكن تنمو وممكن يزال أثرها
    بس سبحان الله فيه حاجات موروثه بالفطرة زي طريقة الكلام طريقة الضحك الزكاء احيانا

للأسف العصبية عند بعض الأهل لو ما سيطروش عليها ممكن يؤدي ه لإنهيار ابنهم
    بتحصل معايا أنا شخصيا حد جيه زهق عليا بعصبية بدون مبرر انا غصب عني بتعصب يقوم يقولي انتي بتتعصبي ليه
    وكذلك لما حد يعلي صوته اكتر حاجة بتنرفزني الصوت العالي بجد بتنرفز اوي منه فلما اتعصب يقولي بتتعصبي ليه

وبلاقي كتير اب او ام عصبية وتتعامل في مواقف محتاجة هدوء واقناع بعصبية وعايزين ولادهم يتعلموا
    طيب ازاي الأسلووب ده هينفع معاهم
    هو اسلوب الإقناع بالعفاية ولا أسلوب تصحيح الغلط بردو يبتعالج بعصبية
    لازم عشان نعلم ولادنا نعاملهم براحة عشان يسمعونا وما يتعلموش العصبية دي ولا يتعدوا على الأسلوب الهمجي ده
    طفل اول مرة يرتكب غلط معين ليه نلومه ونوبخه وهو اصلا ما يعرفش ايه صح وايه غلط

لازم زي ما بنعلم ونربي ونصلح
    احيانا لازم نعيش ولادنا مرحلتهم العمرية (احنا مش مخلفين ملايكة)
    فيه سن الشقاوة والمشاغبة وده بيحتاج مننا الصبر لانهم لازم يعيشوا كل السن ده عاجلا أو آجلا
    زي بالظبط سن المراهقة
    لازم الابن يعيش فيه مكتمل يإما هيعاني من مراهقة متأخرة يعني ما ينفعش نكبس على نفسه ونوبخه بإستمرار لازم يعيش سنه

قديم 19th July 2009, 12:20 PM ana_3enady غير متواجد حالياً
    ana_3enady
    Field Marshal

ana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond repute

دعوه لموضوعي

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نانا
    لازم زي ما بنعلم ونربي ونصلح
    احيانا لازم نعيش ولادنا مرحلتهم العمرية (احنا مش مخلفين ملايكة)
    فيه سن الشقاوة والمشاغبة وده بيحتاج مننا الصبر لانهم لازم يعيشوا كل السن ده عاجلا أو آجلا
    زي بالظبط سن المراهقة
    لازم الابن يعيش فيه مكتمل يإما هيعاني من مراهقة متأخرة يعني ما ينفعش نكبس على نفسه ونوبخه بإستمرار لازم يعيش سنه

بس يبقى في حدود المسموح

قديم 19th July 2009, 02:42 PM hoppa غير متواجد حالياً
    hoppa
    Golden Member

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نانا
    فعلا يا هوبا تربية الأطفال شيء مش سهل أبدا
    احنا محتاجين قبل ما نربي اولادنا على مباديء وقيم نتأكد الأول انها موجوده فينا احنا

تخيلى بقى انتى يا نانا الواحد عمره تعدى الثلاثة عقود و له طفل فى عمر الثلاث او الأربع سنوات و يجد نفسه محتاج يتعلم انه ميكذبش عشان يتأكد ان غرس هذه الصفة فى ابنه
    تخيلى بقى لما ساعة الزمن ترجه به لورا و يفتكر هو كذب كام مرة

قديم 19th July 2009, 03:00 PM hoppa غير متواجد حالياً
    hoppa
    Golden Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ana_3enady
    لا أقتنع بهذه المقولة لان الاستفسار عن ما أفتقده وعن كيفية تقديمة سأتمكن من تقديمة .. صحيح ليس بالشكل اللائق نظرا لعدم احساسي به لكني سأقدمه

هو مش استفسار و لكن ايمان
    فلربما نجد شخص بالغ لا يجد حرجا من كذبة صغيرة بيضاء مثلا
    حينها لن يحاول ان يعلم ابنه عدم الكذب مثلا لانه يرى عدم وجود ضرر منه احيانا رغم ان معظيم النار من مستصغر الشرر

اقتباس
    يخلق من ظهر العالم فاسد .. ويخلق من ظهر الفاسد عالم (عن تجربة شخصية لبعض المعارف)

ده بالنسبة للجزء الذى لا نتدخل فيه فى تنشئتهم فكما يقال انا اريد و انت تريد و الله يفعل ما يريد
    لكن ماذا عن العمل بالأسباب
    و بنسبة كام فى المية ممكن يكون الآباء سبب فى فساد ابناءهم - بعد مشيئة الله طبعا -

اقتباس
    ليس مطلوب منك تغيير شخصيتك ولكن المطلوب العقلانية في اتخاذ القرارات والتحكم في النفس

و الله يا عنيدى انا لا اعرف ما هى العقلانية عندما اجد هذا "العفريت" يحاول شد كابلات الكمبيوتر من الخلف او يعبث فى اسلاك ومفاتيح الكهرباء او يفتح حنفية المياة فى الحمام و يغرق نفسه مية او يمسك ريموت التلفزيون و هات يا خبط بيه لغاية ما يتكسر
    او يشيل الحاجت من مكانها و يضعها فى مكان تانى خالص و انا افضل اضرب اقلب عليها فى البيت
    و ده نقطة فى بحر اللى بيعملوه

قديم 19th July 2009, 03:02 PM hoppa غير متواجد حالياً
    hoppa
    Golden Member

انا كنت كتبت زمان

اقتباس
    انا بقى عايزة افضفض و أقول عن الاولاد و تربيتهم
    ياريت الواحد يفكر كم المسؤلية الملقاه على عاتقه بخصوص الابناء
    و يعرف كم العقد و الكلاكيع النفسية اللى ممكن يصاب بها ابنه لو ملقاش جو صحى و ملائم يتربى فيه
    لا اتحدث عن المال و لا الانفاق على الاولاد و تلبيه طلباتهم من مأكل و ملبس و حتى لعب... فربما كانت هناك اسرة فقيرة لكن ولى امرها نجح انه يغرس كل القيم و المبادئ الضرورية فى افرادها و يخرجهم للمجتمع افراد اسوياء فاعلين
    لوكان بإيدى كنت اعمل دورة تدريب فى علم نفس الطفولة لكل أب و ام قبل انجاب اول أطفالهما و كنت اخلى الموضوع ده إجبارى زى الكشف الطبى قبل الزواج بالضبط
    و اتاكد من انهم استفادوا و لو استفادة بسيطة
    كل ما افكر فى الموضوع ده افتكر حديث الرسول صلى الله عليه و سلم الذى قال فيه ما معناه ان كل مولود يولد على الفطرة و ابواه ينجسانه او ينصرانه او يهودانه
    و افهم منه ان المقصود ليس الدين و لكن القيم و الأخلاق لانها جزء من الدين.

قديم 19th July 2009, 05:14 PM Doudy غير متواجد حالياً
    Doudy
    Golden Member

Doudy is on a distinguished road

أنا : Doudy

فعلا يا هبه تربية الاطفال مش سهلة ابدا
    خصوصا لو عندهم طاقة كبيرة و شقاوة اكبر
    انا اولا ربنا ادانى عبد الرحمن و كان الشقاوة كلها اللى فى الدنيا
    مجننى خالص و كنت عصبية جدا معاه و كمان لما جت كنزى
    هى بينها و بين بودى سنتين على فكرة
    كنت بصراحة فاضلى ساعتين و اروح
    الموريستان زى ما بيقولوا
    بس لما جه عمر كان بعد كنزى ب 8 سنين مش عارفة ايه اللى جرى
    اتحولت زى افلام الخيال العلمى بالضبط كدة و بقيت هادية خالص معاه و مع اخواته
    مش عارفة ايه السبب تصدقى يا هبه
    و سا يباه يعمل حاجات يمكن كانت بتعصبنى زمان من اخواته اما كانوا بيعملوها
    يلا الحمد لله ع التحول دة على فكرة فادنى انا كمان كنت ببقى تعبانة جدا و انا عصبية

قديم 19th July 2009, 05:25 PM ana_3enady غير متواجد حالياً
    ana_3enady
    Field Marshal

دعوه لموضوعي

اقتباس
    هو مش استفسار و لكن ايمان
    فلربما نجد شخص بالغ لا يجد حرجا من كذبة صغيرة بيضاء مثلا
    حينها لن يحاول ان يعلم ابنه عدم الكذب مثلا لانه يرى عدم وجود ضرر منه احيانا رغم ان معظيم النار من مستصغر الشرر

ده بالنسبة للجزء الذى لا نتدخل فيه فى تنشئتهم فكما يقال انا اريد و انت تريد و الله يفعل ما يريد
    لكن ماذا عن العمل بالأسباب
    و بنسبة كام فى المية ممكن يكون الآباء سبب فى فساد ابناءهم - بعد مشيئة الله طبعا -

و الله يا عنيدى انا لا اعرف ما هى العقلانية عندما اجد هذا "العفريت" يحاول شد كابلات الكمبيوتر من الخلف او يعبث فى اسلاك ومفاتيح الكهرباء
    ماهو لازم يجرب فسيبيه وهو بيجرب أومي ماسكة ايده حاطاها في فيشة الكهربة بس حاسبي على نفسك علشان لما يتلسع منها يتعلم
    كلنا كنا كدة واحنا صغيرين .. انا وانا صغير زماااااااااااااااااااااان مسكت بنسة الشعر بتاعة الحاجة وروحت حاطتها في الفيشة وسمعت أحلى أغنية على 220 فولت
    او يفتح حنفية المياة فى الحمام و يغرق نفسه مية
    لما يغرق نفسه مية وقفيه أدام تكييف مباشرة أو مروحة علشان لما ينشف من البرد يعرف انه اللي عمله غلط
    او يمسك ريموت التلفزيون و هات يا خبط بيه لغاية ما يتكسر
    ما هو انتي لو شغلتيله سبيس تون هايتلهي فيها وعموما ابقي شدي من ايده الريموت وارزعيه على دماغه .. وقوليه هاتفرسني يا واد
    او يشيل الحاجت من مكانها و يضعها فى مكان تانى خالص و انا افضل اضرب اقلب عليها فى البيت
    ابقي خدي أي حتة من هدومه واخفيها وشحطتي أمله عليها
    و ده نقطة فى بحر اللى بيعملوه

لا مواقفي مع العيال الصغيرة كتييييييييييييييييير
    انا لعنة معاهم

قديم 20th July 2009, 05:53 AM نانا غير متواجد حالياً
    نانا
    Platinum Member

نانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond repute

نانا's Flag is: Egypt

أنا : نانا

اقتباس
    بس يبقى في حدود المسموح

أكيد طبعا لازم يكون في حدود المسموح لان ده هو سن التربية يعني فيه ثواب وعقاب
    ولو الطفل فيه ما اتعلمش الصح من الغلط اول بأول يبقى صعب اوي يتعلم في وقت تاني
    لكن كل ده مع الهدوء وان الواحد ما يفقدش اعصابه على طفل

اقتباس
    تخيلى بقى انتى يا نانا الواحد عمره تعدى الثلاثة عقود و له طفل فى عمر الثلاث او الأربع سنوات و يجد نفسه محتاج يتعلم انه ميكذبش عشان يتأكد ان غرس هذه الصفة فى ابنه
    تخيلى بقى لما ساعة الزمن ترجه به لورا و يفتكر هو كذب كام مرة

شيء مؤسف اوي يا هبة
    بس اهم حاجة انه يوعى انه محتاج يتعلم انه ما يكذبش وفي الحالة دي يتعلم ان شاء الله لو عنده 100 سنة بس يعترف بده ( وده نادرا ما يحدث)