عندك اي سؤال عن الحياه في مونتريال او كندا ؟ادخل هنا !! - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا > مقاطعات كندا

مقاطعات كندا Canada Provinces

مقاطعات كندا

عندك اي سؤال عن الحياه في مونتريال او كندا ؟ادخل هنا !!

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 13th April 2015, 10:29 PM medou غير متواجد حالياً
    Member

medou has a spectacular aura aboutmedou has a spectacular aura about

medou's Flag is: Egypt

افتراضي عندك اي سؤال عن الحياه في مونتريال او كندا ؟ادخل هنا !!

أنا : medou

مبروك لكل اللي جاله السي اس كيو او الفيزا و بالتوفيق للي لسه مقدمين ..انا محمد واحد من المطاريد القدام و عايش بقالي ٣ سنين في مونتريال ..عموما لو اي حد عنده اي استفسار عن هنا ممكن يسألني و انا حاحاول اجاوبو

الموضوع الأصلي : عندك اي سؤال عن الحياه في مونتريال او كندا ؟ادخل هنا !!     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : medou

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    عندك اي سؤال عن الحياه في مونتريال او كندا ؟ادخل... مقاطعات كندا Mostafa mohamed 43 6779 13th April 2015 10:29 PM

قديم 14th April 2015, 12:42 AM wailrico غير متواجد حالياً
    wailrico
    Member

wailrico is on a distinguished road

أنا : wailrico

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    أولاً ألف مبروك على المغارة، و الله حاجة جميلة جداً إن الواحد يلاقي ناس خلصت موضوع الهجرة و هاجرت و لسه عندها الرغبة إنها تخدم.
    أشكرك جداً على الشعور دة والرغبة في مساعدة الآخرين.
    عندي سؤالين بصراحة مقلقني:
    1- بعد الفترة اللي عشتها في مونتريال و بناء على تجربتك والناس اللي شفتهم هناك، ممكن توصف لي مدى تاثير الهجرة على إيمانياتك يعني حاسس إن إيمانياتك بنفس المستوى لما كنت عايش في مصر و للا المجتمع بيأثر عليك.
    2- الأولاد اللي بيتربوا هناك و بيكونوا هاجروا أعمارهم أقل من ست سنوات أو اللي إتولدوا هناك، بتحس إنهم مرتبطين بدينهم وللا بيكونوا ضايعين؟
    و ألف شكر مقدماً

قديم 14th April 2015, 06:36 AM محمد حسين غير متواجد حالياً
    محمد حسين
    Member

محمد حسين is a splendid one to beholdمحمد حسين is a splendid one to beholdمحمد حسين is a splendid one to beholdمحمد حسين is a splendid one to beholdمحمد حسين is a splendid one to beholdمحمد حسين is a splendid one to beholdمحمد حسين is a splendid one to behold

أنا : محمد حسين

شكرا ليك على روحك الطيبة و أنك بتحاول تفيد الناس :)
    انا عندى أسئلة كتيرة جدا معلش أستحملنى :) أنت اللى طلبت
    انا محمد حسين . مهندس مدنى. بقالى سنة و نصف فى السعودية مقدم على الهجرة من سبتمبر 2010 :) ومنتظر الجواب لبعت الباسبورات انا ديسيجين ميد يقالى 3 اسابيع و مفيش جديد . و ان شاء الله حعمل لاندينج فى مونتريال الصيف دا و أحتمال كبير استقر على طول مرة واحدة عشان مراتى حامل و يا رب نلحق نعمل لاندينج قبل 3 شهور من الولادة عشان التأمين .

عايز أسئل حضرتك على الاتى :)

أنا قدمت ورقى للنقابة و مستنى ردهم . أدعيلى مشيلش مواد كتير . انا معايا بكالريوس و دبلوم دراسات عليا و خبرة 10 سنين بس معرفتش أثبت غير حوالى 6 سنين .

كنت عايز أسأل حضرتك بما أنك خبرة كبيرة هناك عن فرص العمل فى مجالى هناك بدون فرنساوى .. انا حاليا شغال فى المعادلة و يا رب الشهر اللى جى حعرف مطلوب منى أمتحن ايه عشان أخد ال junior ingenieur .

انا عامل حسابى ان شاء الله لما أروح اعتمد على فلوس معونة الأولاد - انا عندى ولدين ف متوقع 700 دولار- صححلى لو أنا غلطان - و أن شاء الله يبقوا 1000 بعد الولادة و كورس الفرنساوى ليا - تقريبا 460 تانية - يا رب لحد ما أخلص امتحان المعادلة و الباقى اصرف من فلوس التحويش عشان أكمل الشهر -متعرفش حصرف كام تقريبا؟-.

من كلام الناس هنا كان الكل مرشح فى البداية الأيجار فى berrisuites.ca الشهر ب 850 دولار لحد ما ألاقى شقة و كدة لو عندك رأى تانى قوللى .

كنت بدور على المدارس الكويسة فى مونتريال لأبنى الكبير بس مالقتش تقييم للمدارس الأبتدائى فى للثانوى بس . فقولت يمكن لوسكنت فى حتة كويسة المدارس يبقى مستواها كويس . بدور فى مونتريال وست لقيت الأسعار غير ما بسمع خالص :) الشقة الكويسة 4 و نصف تبدأ من 1000 دولار. متعرفش فين أماكن المدارس الكويسة الأبتدائى .
    كنت بفكر أخلص المعادلة يا رب و يعدين كورسين فرينش و بعدين لو ملقتش شغل أقدم على دراسات عليا فى ماكجيل أو كونكورديا و أعيش بالقرض الدراسى لحد ما ألاقى شغل فى كيبيك أو اى حتة فى كندا انا مش متوقع الاقى شغل على حسب كلام الناس حتى بعد المعادلة و ليفيلين من كورس فرنساوى -ربنا يستر- أنا خبرتى جزء كبير منها فى شركات أمريكانى و يا رب الموضوع دا يشفعلى.

و زوجتى خريجة أداب انجليزى ترجمة وأشتغلت مدرسة KG فى مصر 6 سنين و لما جيت السعودية اشتغلت هنا فى مدرسة international مدرسة KG برضه . هل فى فرص لعمل ليها بدون معادلة ؟ .

انا اسف على أزعاجك و أسئلتى الكتيرة :)

قديم 14th April 2015, 07:21 AM medou غير متواجد حالياً
    medou
    Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wailrico
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    أولاً ألف مبروك على المغارة، و الله حاجة جميلة جداً إن الواحد يلاقي ناس خلصت موضوع الهجرة و هاجرت و لسه عندها الرغبة إنها تخدم.
    أشكرك جداً على الشعور دة والرغبة في مساعدة الآخرين.
    عندي سؤالين بصراحة مقلقني:
    1- بعد الفترة اللي عشتها في مونتريال و بناء على تجربتك والناس اللي شفتهم هناك، ممكن توصف لي مدى تاثير الهجرة على إيمانياتك يعني حاسس إن إيمانياتك بنفس المستوى لما كنت عايش في مصر و للا المجتمع بيأثر عليك.
    2- الأولاد اللي بيتربوا هناك و بيكونوا هاجروا أعمارهم أقل من ست سنوات أو اللي إتولدوا هناك، بتحس إنهم مرتبطين بدينهم وللا بيكونوا ضايعين؟
    و ألف شكر مقدماً

شكرا لحضرتك جدا و لا شكر علي واجب
    بالنسبة لاول سوال فانا شايف انه علي حسب الانسان نفسه و ارادته لكن ممكن الانسان يتاثر شوية الا لو واظب علي صلواته و تعاليم دينه
    بالنسبة للسوال التاني : انا لسة سنجل لكن اللي بشوفو حواليا ان بتعمد علي الاسره نفسها لكن لازم مجهود كبير و متابعة دايما خصوصا ان الاولاد بتكبر بطريقة تفكير مختلفة عن مصر .

تحياتي

قديم 14th April 2015, 07:58 AM medou غير متواجد حالياً
    medou
    Member

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد حسين
    انا محمد حسين . مهندس مدنى. بقالى سنة و نصف فى السعودية مقدم على الهجرة من سبتمبر 2010 :) ومنتظر الجواب لبعت الباسبورات انا ديسيجين ميد يقالى 3 اسابيع و مفيش جديد . و ان شاء الله حعمل لاندينج فى مونتريال الصيف دا و أحتمال كبير استقر على طول مرة واحدة عشان مراتى حامل و يا رب نلحق نعمل لاندينج قبل 3 شهور من الولادة عشان التأمين .

أنا قدمت ورقى للنقابة و مستنى ردهم . أدعيلى مشيلش مواد كتير . انا معايا بكالريوس و دبلوم دراسات عليا و خبرة 10 سنين بس معرفتش أثبت غير حوالى 6 سنين .

كنت عايز أسأل حضرتك بما أنك خبرة كبيرة هناك عن فرص العمل فى مجالى هناك بدون فرنساوى .. انا حاليا شغال فى المعادلة و يا رب الشهر اللى جى حعرف مطلوب منى أمتحن ايه عشان أخد ال junior ingenieur .

انا عامل حسابى ان شاء الله لما أروح اعتمد على فلوس معونة الأولاد - انا عندى ولدين ف متوقع 700 دولار- صححلى لو أنا غلطان - و أن شاء الله يبقوا 1000 بعد الولادة و كورس الفرنساوى ليا - تقريبا 460 تانية - يا رب لحد ما أخلص امتحان المعادلة و الباقى اصرف من فلوس التحويش عشان أكمل الشهر -متعرفش حصرف كام تقريبا؟-.

من كلام الناس هنا كان الكل مرشح فى البداية الأيجار فى berrisuites.ca الشهر ب 850 دولار لحد ما ألاقى شقة و كدة لو عندك رأى تانى قوللى .

كنت بدور على المدارس الكويسة فى مونتريال لأبنى الكبير بس مالقتش تقييم للمدارس الأبتدائى فى للثانوى بس . فقولت يمكن لوسكنت فى حتة كويسة المدارس يبقى مستواها كويس . بدور فى مونتريال وست لقيت الأسعار غير ما بسمع خالص :) الشقة الكويسة 4 و نصف تبدأ من 1000 دولار. متعرفش فين أماكن المدارس الكويسة الأبتدائى .
    كنت بفكر أخلص المعادلة يا رب و يعدين كورسين فرينش و بعدين لو ملقتش شغل أقدم على دراسات عليا فى ماكجيل أو كونكورديا و أعيش بالقرض الدراسى لحد ما ألاقى شغل فى كيبيك أو اى حتة فى كندا انا مش متوقع الاقى شغل على حسب كلام الناس حتى بعد المعادلة و ليفيلين من كورس فرنساوى -ربنا يستر- أنا خبرتى جزء كبير منها فى شركات أمريكانى و يا رب الموضوع دا يشفعلى.

و زوجتى خريجة أداب انجليزى ترجمة وأشتغلت مدرسة KG فى مصر 6 سنين و لما جيت السعودية اشتغلت هنا فى مدرسة international مدرسة KG برضه . هل فى فرص لعمل ليها بدون معادلة ؟ .

اهلا يا بشمهندس محمد
    نعم المبالغ اللي بتقول عليها مظبوطة جدا ما عدا ان الشقق 4 ونصف في الويست بتبدأ من 1000 $ لان في شقق ب 750 و 800 $
    https://montreal.en.craigslist.ca/search/apa
    https://www.kijiji.ca/b-appartement-c...real/c37l80002

بالنسبة للفندق بيري سويت فسعره كويس بالنسبة لاول شهر !
    بالنسبة للشغل فانا مش في مجالاك لكن اعرف ناس عملوا ماستر هنا في كيبك ( بما انها ارخص حاجة ) و راحو مقاطعات تانية زي كالجاري و انتاريو و نيو فولاند و اعرف ناس شغاله هنا في المجال بس الفرنساوي بيزودلك فرصتك.. في ناس بردوا درست سنة او اقل ادارة مشروعات في ماكيل و ربنا كرمها هنا ..
    https://www.mcgill.ca/continuingstud...ect-management
    بالنسبة للمدارس في الويست فانا سنجل و ساكن في وسط البلد في مونتريال فبعيد عن الجالية المصرية اللي في الويست لكن الينك ده ممكن يفيدك :
    https://thewestisland.ca/pages-added/...ic-schools.php
    اما بالنسبة لزوجتك فمكتوب علي موقع الحكومه ان لازم تاخد تصريح بس مش صعب الحصول عليه
    https://www.servicecanada.gc.ca/eng/q...ics/4142.shtml
    بردوا هي ممكن تاخد كورس مدفوع من الحكومه ( جزء من المبلغ قرض و جزء منحة ) و ده كورس ممكن منه تاخدو قرض و تفتحو حضانة و ده مشروع هايل ..
    انا لقيت مكان بيدي الكورس ده
    https://www.lecf.ca/formations/lancem...ne-entreprise/

Welcome in Montreal

التعديل الأخير تم بواسطة medou ; 14th April 2015 الساعة 08:25 AM

قديم 14th April 2015, 08:38 AM محمد حسين غير متواجد حالياً
    محمد حسين
    Member

محمد حسين is a splendid one to beholdمحمد حسين is a splendid one to beholdمحمد حسين is a splendid one to beholdمحمد حسين is a splendid one to beholdمحمد حسين is a splendid one to beholdمحمد حسين is a splendid one to beholdمحمد حسين is a splendid one to behold

أنا : محمد حسين

شكرا ليك جدا :) أن شاء الله أتشرف بمقابلتك لما أروح مونتريال .

قديم 14th April 2015, 04:45 PM medou غير متواجد حالياً
    medou
    Member

اقتباس
    شكرا ليك جدا :) أن شاء الله أتشرف بمقابلتك لما أروح مونتريال .

ده شرف ليه ....اكيد لازم نتقابل و تيجو بالسلامة

قديم 16th April 2015, 12:24 AM Dr.Menoo غير متواجد حالياً
    Dr.Menoo
    Member

Dr.Menoo is on a distinguished road

Dr.Menoo's Flag is: Egypt

أنا : Dr.Menoo

مستر محمد
    مبروك علي المغارة
    Highly appreciate for u and for ur time to sarve the people
    اولا عايزين نعرف 3 سنين اشتغلت آيه عادلت الشهادة ولا ابتديت ازاي ود لوقتي ازاي

السؤال التأني مهم قوي
    أنا اسمع ان كل كندا اللي جاي علي آد اللي رائح
    ومع ذالك أنا كنت هناك زيارة في تورونتو لاقيت عربيات غاليه جدا البورش دي كانت كتير
    هو الناس اللي معاه فلوس كتير ازاي مع ان كل ما تقبض كل ما تدفع
    أنا بسمع الدكاترة بياخده اجازة 6 شهور لأنهم لو اشتغلوا ال 6 شهور دول هيدفعوا ضرائب اكتر بكتير

Best regards,

قديم 16th April 2015, 01:17 AM canada wait me غير متواجد حالياً
    canada wait me
    Platinum Member

canada wait me has a reputation beyond reputecanada wait me has a reputation beyond reputecanada wait me has a reputation beyond reputecanada wait me has a reputation beyond reputecanada wait me has a reputation beyond reputecanada wait me has a reputation beyond reputecanada wait me has a reputation beyond reputecanada wait me has a reputation beyond reputecanada wait me has a reputation beyond reputecanada wait me has a reputation beyond reputecanada wait me has a reputation beyond repute

canada wait me's Flag is: Saudi Arabia

أنا : canada wait me

اقتباس

السلام عليكم
    الجزئية اللى ظللتها انا بالاحمر فى مشاركتك لفتت انتباهى وحابب اوضحها لك لانها اكيد هتفرق في قرارك

بالنسبة للحوامل التغطية التأمينية ليهم من اول يوم دخول كندا وليس بعد 3 شهور اما باقى الاسره فبعد 3 شهور
    ودة انا متأكد منه مليون بالمية لانة مكتوب صريح فى ورق الميديكال اللى بنستلمة اول يوم تروح تعمل ميدكال فية

قديم 16th April 2015, 01:19 AM canada wait me غير متواجد حالياً
    canada wait me
    Platinum Member

canada wait me has a reputation beyond reputecanada wait me has a reputation beyond reputecanada wait me has a reputation beyond reputecanada wait me has a reputation beyond reputecanada wait me has a reputation beyond reputecanada wait me has a reputation beyond reputecanada wait me has a reputation beyond reputecanada wait me has a reputation beyond reputecanada wait me has a reputation beyond reputecanada wait me has a reputation beyond reputecanada wait me has a reputation beyond repute

canada wait me's Flag is: Saudi Arabia

أنا : canada wait me

الزميل المحترم MEDOU
    اشكرك بصفتى عضو بالمنتدى عن مساهمتك فى مساعدة الاخرين
    وبالتوفيق في حياتك