دي مش مراتي دي صاحبتي - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > المرأة والأسرة والطفل > شؤون المرأة

شؤون المرأة

شؤون المرأة

دي مش مراتي دي صاحبتي

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 1st August 2009, 02:47 PM شينكاوي غير متواجد حالياً
    Platinum Member

شينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond reputeشينكاوي has a reputation beyond repute

افتراضي دي مش مراتي دي صاحبتي

أنا : شينكاوي

منذ قليل ولسوء حظي كنت أشاهد قناة دريم وكان في برنامج اسمه شبابيك واللي بيقدم البرنامج هشكتين وشاب ولمدة ربع ساعة متابعة للبرنامج لقيت ان موضوع البرنامج بيتكلم عن " الصحوبية" او الصداقة بين الولد والبنت ولقيت انهم بيتكلموا عن الموضوع وكأن الموضوع بقي عادي خالص ومفيش أي مشاكل ان الواحدة تكون مصاحبة وان دا نوع من التجربة وكلام كتير قوي عن الطبقات وكانت في واحدة معهم بتتكلم وكأنها المتحدثة الرسمية بإسم الطبقة الغنية وبيتكلموا ان الطبقتين الوسطي والفقيرة بيكثر فيهم الزواج العرفي , المشكلة ان الشاب اللي معهم وعلي الرغم انه شكله مدي علي بيجي بيجي إلا انه كان بيتكلم كلام شوية معقول وبيحاول يوضح ان الاديان بترفض كده ومع السوقية في طريقة تقديم البرنامج والعشوائية في طرح الأفكار إلا اني لاحظت انهم متفقين علي اني ممكن أصاحب قبل الزواج علشان نشوف التجربة تمشي ولا لأ
    انا لي فترة بعيد عن مصر ونزولي بيكون لأيام قليلة وبيبقي إحتكاكي في الإجازة بالأقارب والأصدقاء فهل البلد تغيرت خلال الفترة البسيطة دي وهل ممكن اقابل واحد صاحبي ماشي مع واحدة فأقوله مبروك علي الزواج يقوم يقولي لأ دي مش مراتي دي صاحبتي ؟

الموضوع الأصلي : دي مش مراتي دي صاحبتي     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : شينكاوي

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    شالوم ترحيبات ... مناسبات ... علاقات عامة Sonesta 12 1578 3rd December 2014 01:49 PM
    مدونة التوحيد والجهاد مدونات الأعضاء only you 2 1940 16th June 2013 10:02 PM
    ذكريات لحظة التنحي مواضيع شخصية دكتور مهندس جمال الشربيني 13 2843 8th February 2012 06:00 PM
    اسمـــــــــــــــاعيـــــــــل ترحيبات ... مناسبات ... علاقات عامة شينكاوي 4 1045 7th February 2012 05:38 PM
    بورسعيد العام الماضي ... المسكوت عنه شؤون مصر الداخلية شينكاوي 7 1651 4th February 2012 11:57 AM

قديم 1st August 2009, 02:55 PM حشيش غير متواجد حالياً
    حشيش
    Field Marshal

حشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond repute

حشيش's Flag is: UK

أنا : حشيش

كثير مما يحدث فى مصر من تغييرات إجتماعية سيئة يرجع إلى غياب الأزهر وإقتصار دور المسجد على ما هو معلوم من الدين بالضرورة كفضل الصلاة والصوم ! ... المسجد منفصل بالكامل عن الحياة السياسية والإجتماعية للمصريين ... حسبنا الله ونعم الوكيل فيك يا طنطاوى ومن غير شيخ كمان!

قديم 1st August 2009, 03:03 PM نانا غير متواجد حالياً
    نانا
    Platinum Member

نانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond repute

نانا's Flag is: Egypt

أنا : نانا

للأسف موضوع الإختلاط والصحوبية ده في ازدياد مستمر

ولكنه مازال عند كتير من الناس يعتبر عيب وما يصحش

وكتير من اللي بيصاحبوا بيكون ده من ورا اهلهم ويخافوا حد يقفشهم مثلا ماشيين مع بعض في الشارع

لكن للأسف بردو فيه اهالي في اعتقادهم انه عادي وهما واثقين في اولادهم فبالتالي بيسيبوهم ينطلقوا بحرية

ما اقدرش اقول غير
    حسبن الله ونعم الوكيل

قديم 1st August 2009, 08:19 PM RMG غير متواجد حالياً
    RMG
    Silver Member

RMG is on a distinguished road

أنا : RMG

مصر حاليا بتتفرمت
    بيشيلوا الداتا إللي مابقتش مناسبة وبيحطولنا داتا جديدة
    بس للأسف الصحوبية دي بقت واقع شئنا أم أبينا
    انا لي قريب شاب ازعم انه من الطبقة العليوي أوي
    الولد كان عامل حادثه ورحت ازوره
    ولاحظت ان 90% من زواره فتيات
    وفتيات بجد بجد يعني
    والغريب ان ولا واحده منهم ليها علاقة بأخته!!
    أمال اخته علاقتها الوطيده بمين؟
    بأصحابه "الولاد" كما يقال
    سألت والدة الشاب ده: هو ابنك ده مش بيصاحب ولاد ليه ؟
    اجابت: ومالهم البنات؟
    سألتها أوكيه البنات على عيني وراسي طب ليه أخته بقى مش بتصاحب بنات؟
    فردت : والولاد يعني هياكلوها؟
    حسيت ساعتها ان المسافة اللي بيني وبينهم كبيرة اوي اكبر من كونها فلوس او عز او نغنغه
    الدماغات مختلفة تماما
    والناس دي متبرمجة بطريقة غيرنا
    وربنا يستر على ولايانا

قديم 3rd August 2009, 07:48 AM hoppa غير متواجد حالياً
    hoppa
    Golden Member

hoppa is on a distinguished road

أنا : hoppa

!For Medical Professionals Only

ده جزء من موضة تقليد الغرب و انعم بالغرب قدوة...بس طبعا مش فى الهلس ده و الا يكونش حد فاكرهم مبسوطين من كم العلاقات خارج اطار الزواج و الاطفال الناشئين منه ما هى دى البداية...!!!
    هما فاهمين العلاقة بين الرجل و المراة فى اطار واحد فقط و هو اطار الجنس و ده محور حياتهم فعلا لدرجة ان الشاب اذا فشل فى انه يكون له صديقة و هو على مشارف مرحلة المراهقة يبقى خلاص دى نهاية العالم
    اتصور ان النماذج الناجحة فعليا فى مجتمع مثل المجتمع الامريكى مثلا اشخاص شبه منبوذون فى مراهقتهم
    يعنى تجد الشاب من دول زملاءه فى المدرسة يعتبروه عديم النفع لانه ليس له صديقة او فشل فى انه يكون له صديقة على مستوى عالى من الجمال لكنه هو المجتهد اللى نجح فى الالتحاق بالجامعة بمنحة دراسية رغم مستواه المادى المتواضع و هو اللى نجح فى التخرج من الجامعة بتفوق و اصبح عالم كبير يعمل فى اكبر الشركات و له دور فى التقدم الاقتصادى اللى شايفينه فى البلاد دى

قديم 3rd August 2009, 07:53 AM hoppa غير متواجد حالياً
    hoppa
    Golden Member

hoppa is on a distinguished road

أنا : hoppa

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة RMG
    حسيت ساعتها ان المسافة اللي بيني وبينهم كبيرة اوي اكبر من كونها فلوس او عز او نغنغه
    الدماغات مختلفة تماما
    والناس دي متبرمجة بطريقة غيرنا
    وربنا يستر على ولايانا

عارف يا دكتور المشكلة الحقيقة فى الموضوع هو إمساك العصا من منتصفها
    يعنى طبيعى اننا نجد متحررين بالشكل الفج ده
    و طبيعى اننا نجد ناس تشددين ايضا
    الصعب فعلا اننا نجد ناس متوسطين يعنى عندهم حدود وضعوها لابناءهم لتوضيح العلاقة السلمية بين الجنسين الذى لا يخرج عن اطار معين مثل الزمالة و الجيرة و لا يتعدى ذلك لمرحلة المصاحبة فى الرايحة والجاية و الكلام فى موضوعات شخصية
    المتوسطين دول نجدهم مثلا لا يعاملون ابنتهم اذا كلمت شاب كانها فجرت
    و لا يشجعون ابنهم على المضى قدما فى التعرف على البنات بحجة انه ده طيش شباب و بيكبر و يعقل و بيتجوز و ينسى كل العلاقات دى
    هو ده الصعب فعلا اننا نتوسط فى هذا الأمر و كل الامور الاخرى التشدد و التسيب لا مفر منه فى حياتنا

قديم 15th June 2011, 11:40 AM أمة الكريم غير متواجد حالياً
    أمة الكريم
    Member

أمة الكريم is on a distinguished road

أنا : أمة الكريم

أنا ضد الصداقة بين الجنسين حتى وإن كان هناك زميل في الدراسة والعمل فيجب أن لا تتجاوز علاقتهما حدود المكان وطبيعة العلاقة.

قديم 15th June 2011, 12:09 PM الحاج فوزى غير متواجد حالياً
    الحاج فوزى
    Member

الحاج فوزى is just really niceالحاج فوزى is just really niceالحاج فوزى is just really niceالحاج فوزى is just really nice

أنا : الحاج فوزى

كل شىء فى الدنيا ميزان ! ..

يغيب التدين المعتدل السليم ..

ينشأ فى الطرف الاول تشدد وتعنت وتطرف .. وفى الطرف الاخر .. تسيب وإنحلال وتدنى فى الأخلاق ..

قديم 15th June 2011, 12:11 PM Remooo غير متواجد حالياً
    Remooo
    Colonel

Remooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond repute

Remooo's Flag is: Egypt

أنا : Remooo

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الحاج فوزى
    كل شىء فى الدنيا ميزان ! ..

يغيب التدين المعتدل السليم ..

ينشأ فى الطرف الاول تشدد وتعنت وتطرف .. وفى الطرف الاخر .. تسيب وإنحلال وتدنى فى الأخلاق ..

قديم 15th June 2011, 12:25 PM Raouf غير متواجد حالياً
    Raouf
    Platinum Member

Raouf has a reputation beyond reputeRaouf has a reputation beyond reputeRaouf has a reputation beyond reputeRaouf has a reputation beyond reputeRaouf has a reputation beyond reputeRaouf has a reputation beyond reputeRaouf has a reputation beyond reputeRaouf has a reputation beyond reputeRaouf has a reputation beyond reputeRaouf has a reputation beyond reputeRaouf has a reputation beyond repute

Raouf's Flag is: Canada

أنا : Raouf

الحقيقة انا مش مقتنع بالفكرة مش عايزة تدخل دماغى لاسباب كتير تتعلق بمجتمعنا و مقصدش العادات و التقاليد بس
    لكن كمان بالاهتمامات المشتركة
    يعنى اغلب الاصحاب لازم يكون ليهم اهتمامات مشتركة مش شرط نفس التوجهات
    و بصراحو انا شايف الرجال و النساء فى مجتمعاتنا العربية معندهمش القدر ده من الاهتمامات المشتركة و ده مش تقليل من المرأة لكن اقرار واقع
    يعنى فى الوقت اللى الست بتشوف ان الرجالة مخهم صغير علشان بيتابعوا الكرة مثلا
    فى الجانب الاخر نفس النظرة من الرجالة للستات و هما بيتابعوا برامج الطبيخ
    بالذمة دول يبقوا اصحاب ازاى
    و الحقيقة كمان فى حوار كدة تخيلوه معايا
    تليفون البيت بيرن و انا ارد
    الو مساء الخير ممكن اكلم بنتك ؟؟؟؟؟
    غالبا رد فعلى هيبقة سخيف جدا عليه و هيكره يمسك تليفون تانى
    قال اكلم بنتك !!!!!!!!!
    مجنون ده ولا ايه