أي سؤال في الخطوات العمليه للهجره لكيبك؟ - الصفحة 58 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا

الهجرة إلى كندا
    المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الهجرة إلى كندا

أي سؤال في الخطوات العمليه للهجره لكيبك؟

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 9th March 2010, 12:46 AM manh_1234 غير متواجد حالياً
    manh_1234
    Banned

manh_1234 is on a distinguished road

أنا : manh_1234

شكرا استاذ ايجيكوب على الرد انا عايز اعرف لو حضرتك عندك فكرة اي امتحان اسهل الdelf b1 ولا ال tcf و شكرا

قديم 9th March 2010, 01:33 AM ايجيكويب غير متواجد حالياً
    ايجيكويب
    Senior Member

ايجيكويب is on a distinguished road

أنا : ايجيكويب

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هيثم علي
    أشكرك أخي ايجيكويب على اهتمامك ... يعني المطلوب لغة تمام مش مهم مصدر تدريسها ... ولو فيه شهادة معتمدة قوية يكون أفضل ... صحيح كدة ولا أنا غلطان ؟

تمام بالضبط

قديم 9th March 2010, 01:35 AM ايجيكويب غير متواجد حالياً
    ايجيكويب
    Senior Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة manh_1234
    شكرا استاذ ايجيكوب على الرد انا عايز اعرف لو حضرتك عندك فكرة اي امتحان اسهل الdelf b1 ولا ال tcf و شكرا

والله مش عارف ، بس تقدر تسئل الاستاز السيد منير هو اكيد يعرف الموضوع ده اكتر مني بكتير جداً

قديم 9th March 2010, 04:21 PM هيثم علي غير متواجد حالياً
    هيثم علي
    Member

هيثم علي is on a distinguished road

egypt

أنا : هيثم علي

سلام عليكم ..
    الإخوة الأعزاء في المنتدى ،،،
    بعد قراءة التوبك كاملاً عندي استفسار بخصوص الخبرة..
    هحكي من يوم ما اتخرجت وأهل الخبرة يقولوا لي اتصرف إزاي ...
    - اتخرجت من التربية الرياضية 1999
    - دبلومة التربية الخاصة (تخصص إعاقة سمعية) 2002
    - (تايبست) في السعودية من 2002 إلى 2006 المهنة في الجواز (مجلد كتب بمطبعة)
    - (تايبست) في الكويت من 4/2007 إلى 9/2008 المهنة في الإقامة (طباع كمبيوتر)

* دلوقت فيه ناس بتقول المهنة مش مهم تطابق المؤهل ، وإن فيه درجات زيادة لو بتشتغل في مهنة بعيدة عن المؤهل / وفيه ناس بتقول مفيش درجات على المهنة برة المؤهل ؟ الصح إيه ؟
    * الخبرة هل ممكن أظبط خبرة في مصر (بمهنة تايبست) وأوثقها في الشهر العقاري (مع العلم مفيش تأمينات والخبرة هتكون طبعاً مضروبة بس بالاتفاق مع صاحب عمل) لأن فيه صعوبة في تطليع شهادات خبرة من الكويت والسعودية بسبب تعنت الكفلاء واختلاف المسميات في الباسبور ؟
    * بالنسبة للمؤهل (التربية الرياضية) النقابة ممكن تساعدني إزاي ؟ يعني أنا ممكن أشوف جيم رياضي مثلاً وأظبط منه شهادة خبرة بأي تاريخ (طبعاً هظبط الخبرة هقسم العشر سنين بعد التخرج على تايبست وعلى مدرب رياضي) وأوثق الشهادة دي من الشهر العقاري وأختمها من النقابة ؟
    * الدرجات لو مش معدية الــ 67 أثناء التقديم يعني مثلاً 60 ينفع الواحد يقدم وباقي الدرجات تيجي في المقابلة .. ولا الملف هيترفض من أساسه ؟
    * أهم سؤال : هل لو عملت كدة ممكن يعرفوا إني كنت مسافر وتبقى مصيبة ... ولا ممكن تعدي عليهم ؟
    ممكن أهل الخبرة يقيموا الدرجات كدة بالويم ويقولوا في أمل ولا لأ .. طبعاً الأمل في الله موجود .. بس ممكن أكون قيمت نفسي غلط ...
    المؤهل : بكالوريوس تربية رياضية + دبلومة سنة واحدة تربية خاصة (إعاقة سمعية)
    السن : 33
    الحالة الاجتماعية : متزوج + يوجد طفل أقل من 12 سنة .
    اللغة : طبعاً لسة بندرس وهنحاول نوصل لأعلى المستويات علشان النقط .
    الخبرة : طبعاً زي ما شرحت لكم ..
    الزوجة :
    السن : أقل من 35 .
    المؤهل : ليسانس لغة عربية
    الخبرة : أكتر من 6 سنوات في التدريس .
    اللغة : بتتعلم طبعاً
    معلش يا جماعة أنا بغلس عليكم بس الواحد لايص ومش عايز يبدأ إلا على نور ...

قديم 9th March 2010, 05:11 PM ايجيكويب غير متواجد حالياً
    ايجيكويب
    Senior Member

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    سلام عليكم ..
    الإخوة الأعزاء في المنتدى ،،،
    بعد قراءة التوبك كاملاً عندي استفسار بخصوص الخبرة..
    هحكي من يوم ما اتخرجت وأهل الخبرة يقولوا لي اتصرف إزاي ...
    - اتخرجت من التربية الرياضية 1999
    - دبلومة التربية الخاصة (تخصص إعاقة سمعية) 2002
    - (تايبست) في السعودية من 2002 إلى 2006 المهنة في الجواز (مجلد كتب بمطبعة)
    - (تايبست) في الكويت من 4/2007 إلى 9/2008 المهنة في الإقامة (طباع كمبيوتر)

* دلوقت فيه ناس بتقول المهنة مش مهم تطابق المؤهل ، وإن فيه درجات زيادة لو بتشتغل في مهنة بعيدة عن المؤهل / وفيه ناس بتقول مفيش درجات على المهنة برة المؤهل ؟ الصح إيه ؟
    * الخبرة هل ممكن أظبط خبرة في مصر (بمهنة تايبست) وأوثقها في الشهر العقاري (مع العلم مفيش تأمينات والخبرة هتكون طبعاً مضروبة بس بالاتفاق مع صاحب عمل) لأن فيه صعوبة في تطليع شهادات خبرة من الكويت والسعودية بسبب تعنت الكفلاء واختلاف المسميات في الباسبور ؟
    * بالنسبة للمؤهل (التربية الرياضية) النقابة ممكن تساعدني إزاي ؟ يعني أنا ممكن أشوف جيم رياضي مثلاً وأظبط منه شهادة خبرة بأي تاريخ (طبعاً هظبط الخبرة هقسم العشر سنين بعد التخرج على تايبست وعلى مدرب رياضي) وأوثق الشهادة دي من الشهر العقاري وأختمها من النقابة ؟
    * الدرجات لو مش معدية الــ 67 أثناء التقديم يعني مثلاً 60 ينفع الواحد يقدم وباقي الدرجات تيجي في المقابلة .. ولا الملف هيترفض من أساسه ؟
    * أهم سؤال : هل لو عملت كدة ممكن يعرفوا إني كنت مسافر وتبقى مصيبة ... ولا ممكن تعدي عليهم ؟
    ممكن أهل الخبرة يقيموا الدرجات كدة بالويم ويقولوا في أمل ولا لأ .. طبعاً الأمل في الله موجود .. بس ممكن أكون قيمت نفسي غلط ...
    المؤهل : بكالوريوس تربية رياضية + دبلومة سنة واحدة تربية خاصة (إعاقة سمعية)
    السن : 33
    الحالة الاجتماعية : متزوج + يوجد طفل أقل من 12 سنة .
    اللغة : طبعاً لسة بندرس وهنحاول نوصل لأعلى المستويات علشان النقط .
    الخبرة : طبعاً زي ما شرحت لكم ..
    الزوجة :
    السن : أقل من 35 .
    المؤهل : ليسانس لغة عربية
    الخبرة : أكتر من 6 سنوات في التدريس .
    اللغة : بتتعلم طبعاً
    معلش يا جماعة أنا بغلس عليكم بس الواحد لايص ومش عايز يبدأ إلا على نور ...

مش لازم المؤهل يطابق ال فى البسبور بس عشان تاخد درجات المؤهل بتاعك يعنى تكون مقدم بالباكلوريوس لازم يكون معاك على الاقل سنه خبره فى تخصصك بعد كده انت سيبة وروح اي حاجة تانية وممكن السنه دي يكون فيها جزء تدريب يعنى تدريب اثناء الكليه مثلاً وشهور التدريب بتتجمع على بعض وبتتضاف للفتره بعد التخرج من نفس تخصصك قبل تغير المهنه

اما بخصوص الدرجات لو درجاتك مش معدية الحد الادنى المطلوب لدخول المقابلة - كيبيك - فبيتبعت ليك جواب انزار بالرفض وفيه جدول بيتحسب فيه درجاتك وبتعرف منه انت ايه الدرجات القليلة ال عندك عشان تعرف تزودها يعنى هما بصوره غير مباشره بيقولولك تزود درجاتك ازاي

قديم 10th March 2010, 01:29 AM manh_1234 غير متواجد حالياً
    manh_1234
    Banned

manh_1234 is on a distinguished road

أنا : manh_1234

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ايجيكويب
    والله مش عارف ، بس تقدر تسئل الاستاز السيد منير هو اكيد يعرف الموضوع ده اكتر مني بكتير جداً

برجاء المساعدة يا استاذ منير اتا كنت بسأل اي امتحان اسهل الdelf b1 ولا الtcf pour quebec عل فكرة انا في المستوى الثامن

قديم 10th March 2010, 06:37 AM هيثم علي غير متواجد حالياً
    هيثم علي
    Member

egypt

أخي إيجيكويب أشكرك جزيلاً ... ولكن حضرتك موضحتليش : بالنسبة للعمل خارج مصر هل ضرورية شهادات الخبرة من هناك ... ولا أظبطها أنا هنا في مصر ؟ ولو قدرت أجيب شهادات الخبرة من السعودية والكويت ... هل بيحتاجوا توثيق السفارات بتاعتهم هنا في مصر؟

لأن ببساطة أنا سافرت السعودية على تأشيرة " مجلد كتب بمطبعة " لكن طبيعة العمل هي (تايبست) فاستحالة الكفيل هيغير المهنة في شهادة الخبرة علشان خاطري ؟
    أرجو توضيح هذه النقطة ...

قديم 10th March 2010, 10:36 AM ايجيكويب غير متواجد حالياً
    ايجيكويب
    Senior Member

اقتباس
    أخي إيجيكويب أشكرك جزيلاً ... ولكن حضرتك موضحتليش : بالنسبة للعمل خارج مصر هل ضرورية شهادات الخبرة من هناك ... ولا أظبطها أنا هنا في مصر ؟ ولو قدرت أجيب شهادات الخبرة من السعودية والكويت ... هل بيحتاجوا توثيق السفارات بتاعتهم هنا في مصر؟
    لأن ببساطة أنا سافرت السعودية على تأشيرة " مجلد كتب بمطبعة " لكن طبيعة العمل هي (تايبست) فاستحالة الكفيل هيغير المهنة في شهادة الخبرة علشان خاطري ؟
    أرجو توضيح هذه النقطة ...

انا كنت مقدم ملفى بصوره العقد وصوره مختومة طبق الاصل من الاقامة مجيبتش شهاده خبره خالص وهما حسبوها كأنها شهاده خبره اكيد هيكون معاك العقد او صورته ومعاك اي شئ يثبت انك كنت فى السعودية او الكويت اي كان منها شهاده عدم الممانعه ودى شهاده حلوه لانها بتدي انطباع انك كنت حسن السير والسلوك هناك وللأحتياط لو عرفت تجيب من هناك شهاده التأمينات يكون كويس بس انا كنت مقدم عن نفسي فى ملف الكيبيك وملف الفيزا صوره العقد وصوره طبق الاصل من الاقامة
    وصوره طبق الاصل من الاقامة ده بيطلع عن طرق انك تصور الاقامة وتختمها بختم الكفيل ويتكتب تحتها انها طبق الاصل من الشهاده الاصلية
    دول بس الورق ال عملته وموثقتهوش من اي حته العقد اصلاً بيكون موثق من الغرفة التجارية للبلد ال انت رايحها اما صور الاقامة مفيش غير ختم الكفيل بس عليها ده ال انا عملته لو تعرف تجيب اي ورق بيقول انك بتشتغل فى المكان الفلانى للمده الفلانيه تحل محل شهاده الخبره يبقى اوك طبعاً
    بس المده ال انت اشتغلتها فى الخليج متحاولش تقول انك فى مصر حاول تثبت انك كنت هناك فعلاً لانك هتقدم صوره من البسبور هناك فازاي هتقول انك فى مصر ومعاك تأشيره فى مكان تاني وختم خروج ودخول وكده يعنى ؟

قديم 10th March 2010, 12:25 PM هيثم علي غير متواجد حالياً
    هيثم علي
    Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ايجيكويب
    انا كنت مقدم ملفى بصوره العقد وصوره مختومة طبق الاصل من الاقامة مجيبتش شهاده خبره خالص وهما حسبوها كأنها شهاده خبره اكيد هيكون معاك العقد او صورته ومعاك اي شئ يثبت انك كنت فى السعودية او الكويت اي كان منها شهاده عدم الممانعه ودى شهاده حلوه لانها بتدي انطباع انك كنت حسن السير والسلوك هناك وللأحتياط لو عرفت تجيب من هناك شهاده التأمينات يكون كويس بس انا كنت مقدم عن نفسي فى ملف الكيبيك وملف الفيزا صوره العقد وصوره طبق الاصل من الاقامة
    وصوره طبق الاصل من الاقامة ده بيطلع عن طرق انك تصور الاقامة وتختمها بختم الكفيل ويتكتب تحتها انها طبق الاصل من الشهاده الاصلية
    دول بس الورق ال عملته وموثقتهوش من اي حته العقد اصلاً بيكون موثق من الغرفة التجارية للبلد ال انت رايحها اما صور الاقامة مفيش غير ختم الكفيل بس عليها ده ال انا عملته لو تعرف تجيب اي ورق بيقول انك بتشتغل فى المكان الفلانى للمده الفلانيه تحل محل شهاده الخبره يبقى اوك طبعاً
    بس المده ال انت اشتغلتها فى الخليج متحاولش تقول انك فى مصر حاول تثبت انك كنت هناك فعلاً لانك هتقدم صوره من البسبور هناك فازاي هتقول انك فى مصر ومعاك تأشيره فى مكان تاني وختم خروج ودخول وكده يعنى ؟

أشكرك أخي إيجيكويب ... فيه كمان نقطة هل الخبرة اللي بعيدة عن مؤهلي يا ترى هاخد عليها درجات ولا إيه ؟ وهتفرق إذا كنت اشتغلت بمؤهلي في آخر خمس سنين ولا لأ ؟ ويا ترى عدد سنين الخبرة المطلوبة لابد يكونوا متصلين ولا ممكن يكونوا متقطعين عن بعض ؟
    وتقبل خالص تحياتي أخي الكريم ..

قديم 10th March 2010, 10:02 PM ايجيكويب غير متواجد حالياً
    ايجيكويب
    Senior Member

اقتباس
    أشكرك أخي إيجيكويب ... فيه كمان نقطة هل الخبرة اللي بعيدة عن مؤهلي يا ترى هاخد عليها درجات ولا إيه ؟ وهتفرق إذا كنت اشتغلت بمؤهلي في آخر خمس سنين ولا لأ ؟ ويا ترى عدد سنين الخبرة المطلوبة لابد يكونوا متصلين ولا ممكن يكونوا متقطعين عن بعض ؟
    وتقبل خالص تحياتي أخي الكريم ..

سنه خبره فى تخصوصك تاخد درجات المؤهل كامله
    4 سنين فى مهنه واحده تاخد درجات الخبره كاملة بس انا اعرف ان لو المؤهل ليه حل لو كانوا كلهم مختلفين بس مش عارف ازاي بجد بس ممكن اسئلك فيها