لو يقول لك الناس دائما "انا بشبه عليك" ... هل هذه ميزة ام عيب..؟؟!!! - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > المنتدى العام > موضوعات عامة ... موضوعات خفيفة ... منوعات

موضوعات عامة ... موضوعات خفيفة ... منوعات

لو يقول لك الناس دائما "انا بشبه عليك" ... هل هذه ميزة ام عيب..؟؟!!!

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 3rd August 2009, 07:19 PM hoppa غير متواجد حالياً
    Golden Member

hoppa is on a distinguished road

افتراضي لو يقول لك الناس دائما "انا بشبه عليك" ... هل هذه ميزة ام عيب..؟؟!!!

أنا : hoppa

انا من الناس اللى بتتعرض للموقف ده دايما
    شخص لا اعرفه و يقولى انه بيشبه عليا
    زمان لما كانت فى الكلية كانوا بيفتكرونى انى اخت معيد فى احد الاقسام لانى شبهه جدا
    حتى اخويا ابن امى و ابويا جاء فى مرة لزيارتى فى سكنى و كان فيه بنت موجودة فى نفس المكان (ساحة الانتظار) قالى انا شفتها من بعيد افتكرتها انتى
    و مرة اخرى كنت قاعدة فى أمان الله فى مكتبة الكلية جت واحدة سألتنى انتى تبقى اخت فولانة الفولانية فى قسم مدنى قلت لأ ..و لا حتى من قرايبها..قلت لأ برضوانا مليش قرايب فى الكلية
    و هكذا تكررت الكثير من هذه المواقف و لكنى انسى بعضها

فحكاية الشبه دى فى الشكل دى هل هى ميزة ام عيب..؟!

وتفتكروا فى يوم من الايام الموضوع ده يجيبلى مصيبة
    يعنى ابقى شبه واحدة مطلوبة للعدالة مثلا

و يا ترى حد حصل معاه كدة..؟؟؟!!!

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    ممكن ملف تعريب للويندوز أرشيف أبواب الكمبيوتر والإتصالات ana_3enady 3 1650 26th October 2009 04:59 AM
    غرف أطفال تهووووووس إبنى بيتك hoppa 8 3053 12th October 2009 09:38 PM
    انا عايزة هاك كمان.....هى جت عليا إقتراحات ... مشاكل تقنية hoppa 4 2694 12th October 2009 08:25 PM
    خالص التعازى للاخ العزيز الباشمهندس ياسر فى وفاة... ترحيبات ... مناسبات ... علاقات عامة Doudy 44 3465 3rd October 2009 04:03 PM
    إيه رأيكم؟! موضوعات عامة ... موضوعات خفيفة ... منوعات SindBad 24 3887 30th September 2009 08:02 PM

قديم 3rd August 2009, 07:25 PM نانا غير متواجد حالياً
    نانا
    Platinum Member

نانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond repute

نانا's Flag is: Egypt

أنا : نانا

اه يا هوبا الموقف ده بيحصل معايا

لكن بتضايق اوي مش عارفة ليه غصب عني بتضايق

طب حد يقولي انا بشبة عليكي ما فيش مانع ممكن يكون شافني

لكن يقول انتي شبه فولانة دي مش بحبها

إلا لو كان فولان ده بابا او ماما او حد من عيلتي مش بزعل لانها بتكون حقيقة

لكن شبه اي حد مش عارفة احيانا بتضايق

قديم 3rd August 2009, 08:01 PM haya غير متواجد حالياً
    haya
    Golden Member

haya will become famous soon enoughhaya will become famous soon enough

haya's Flag is: Kuwait

أنا : haya

يعني يا هوبا احيانا الناس بتستخدم الاسلوب ده كبدايه حديث وفتح كلام للتعرف علي الطرف الاخر اعتمادا انها نوع من أنواع المجاملة بمعني ان وشك من النوع اللطيف المألوف وبالتالي لما حد بيقولي كده مش بازعل ولا بافرح انما باعتبرها مجرد مجامله للتودد وفتح الكلام ..فأهلا وسهلا ..

قديم 4th August 2009, 01:53 PM bosy غير متواجد حالياً
    bosy
    Golden Member

bosy has a reputation beyond reputebosy has a reputation beyond reputebosy has a reputation beyond reputebosy has a reputation beyond reputebosy has a reputation beyond reputebosy has a reputation beyond reputebosy has a reputation beyond reputebosy has a reputation beyond reputebosy has a reputation beyond reputebosy has a reputation beyond reputebosy has a reputation beyond repute

أنا : bosy

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة haya
    يعني يا هوبا احيانا الناس بتستخدم الاسلوب ده كبدايه حديث وفتح كلام للتعرف علي الطرف الاخر اعتمادا انها نوع من أنواع المجاملة بمعني ان وشك من النوع اللطيف المألوف وبالتالي لما حد بيقولي كده مش بازعل ولا بافرح انما باعتبرها مجرد مجامله للتودد وفتح الكلام ..فأهلا وسهلا ..

اللى كنت حاقوله اول ما شوفت الموضوع والله

قديم 4th August 2009, 02:23 PM hoppa غير متواجد حالياً
    hoppa
    Golden Member

!For Medical Professionals Only

تفسير جميل يا هيا..هو الحقيقة لما يكون تشبيه بدون ذكر شخص معين يعنى يقال لك انا بشبه عليكِ بس و ليس انتى شبه فولانة او فيكِ شبه من فولان لان اللفظ الأخير ده يتوقف على حسب الشخص ده جيد ام سئ على راى نانا و اذا كنت لا اعرفه فى الحالة دى بطمن كتير رغم انه اصلا الشبه فى الشكل لا يعنى بالضرورة الشبه فى الطباع الأخلاق بس من وجهة اخرى لما يكون الواحد شبه شخص لا يحبه الناس و يفكرهم بيه بيبقى محل عدم راحة لهم لو شافوه (تشاؤوم يعنى)

اما مسألة بداية حديث و ان الشكل يبدو مألوفا و ودودا فلا شك ان دى ميزة و كويس انها بتيجى من الناس لانى انا شخصيا لا اجيد بداية حوار اجتماعى جيد...مشكلة دى و الله

قديم 6th August 2009, 08:35 PM moka غير متواجد حالياً
    moka
    Golden Member

moka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond reputemoka has a reputation beyond repute

moka's Flag is: Saudi Arabia

أنا : moka

.
    .

اقتباس
    وتفتكروا فى يوم من الايام الموضوع ده يجيبلى مصيبة
    يعنى ابقى شبه واحدة مطلوبة للعدالة مثلا

.
    .

والله حصلت لي في سنة من السنوات نزلت مصر وتقريبا واول ما دخلت منطقة الجوازات .. لقيت فجاء ضابط طالع لي برتبة عقيد اخد جوازي من عند الشباك وقال لي لو سمحت اتفضل اجلس 5 دقائق .. والخمسة دقايق دول بقوا ابو ساعتين وانا جالس على اعصابي .. وفجاءة طلع وقال لي .. تفضل حضرت !! قلت له خير فيه حاجة .. قال : كنا مشبهين عليك .. كان حايغمن عليا من الرعب قلت مشبهين ازاي .. شكلاً ولا اسماً .. قال : الاثنين ..! بس بعد التحري .. طلعت مش انت ..! وبصراحة كانت مش ساعتين كانت سنتين تلاتة اربعة .. من طول الانتظار والخوف ..!

قديم 6th August 2009, 08:56 PM hoppa غير متواجد حالياً
    hoppa
    Golden Member

تعيش وتاخد غيرها يا موكا
    اوعى يكون فى اسمك لقب بن لادن

قديم 26th January 2012, 06:36 PM Remooo غير متواجد حالياً
    Remooo
    Colonel

Remooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond repute

Remooo's Flag is: Egypt

أنا : Remooo

ايوه انا كمان بيحصل معايا الموضوع ده كتييييييييييير جدا
    اما انه حد يقولى هو انتى كنتى بتاخدى معانا فى معرفش فين
    ويقول اسم سنتر مثلا
    او يقولى انتى ليكى اخت فى معرفش ايه ويسميلى مكان برضه
    الداودوع مش بيضايق ولا حاجة
    يمكن مرة واحدة من عشر سنين وفى مكان شغلى مرة واحد فضل مصر انه شافنى ويعرفنى
    وكل اما اكد انه مش انا هو يصر بشكل غريب
    لا وبدا يلمح ان انا بنكر نفسى ومعرفش ايه
    الله اعلم كان منيل ايه؟ولا هى كانت عملتله ايه
    فيما عدا ذلك انا شايفاها حاجة عادية جدا

قديم 26th January 2012, 10:00 PM مزاياإنسانة غير متواجد حالياً
    مزاياإنسانة
    Golden Member

مزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond repute

مزاياإنسانة's Flag is: Sierra Leone

bigsmile

أنا : مزاياإنسانة

يخلق من الشبه أربعين

مسألة التشبيه تختلف من شخص لآخر
    أحيانا تكون شبه حقيقي يجتمع عليه رأي الغالبية
    وأحيانا يكون لمحة أو لمحات ممكن تكون تعابير في الوجه
    تخليك تفتكر شخص معين فتشبه عليه
    من ناحيتي عاااااااااادي مش بزعل إلا لو أنا شايفة اللي شبهوني عليها وحشة والحمدلله
    حتى الآن أوحش وحدة شبهوني عليها هي نوال الزغبي
    مثلا بيشبهوني بممثلات كثير ولما أشوف الممثلات لا بينهم شبه
    ولابيشبهوني أصلا غير
    يمكن لمحة بسيطة تكون في تشكيلة الوجه

طبعا لما شخص غريب يشبه عليكي هنا ممكن
    نقول عاوز يفتح طريق للكلام لكن لما اللي
    حواليك من المعارف والأهل يشبهوكي بأي شخصية
    فهنا ربما يكون فعلا فيه شبه أو ممكن يكون الإحساس اللي بيوصلهم من
    عندك بيوصلهم إحساس شبهه من شخص آخر
    ممكن يكون إبتسامة أو اسلوب في الكلام أو حركات أو لمحات
    من الملامح ممكن تجتمع كذا حاجة من
    دول فتخلي التشبيه عندهم أكيد