سؤال ملح .......وواقعى - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > المنتدى العام > مناقشات وحوارات جادة

مناقشات وحوارات جادة

سؤال ملح .......وواقعى

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 28th September 2009, 03:21 AM af27_3 غير متواجد حالياً
    Senior Member

af27_3 is on a distinguished road

quest سؤال ملح .......وواقعى

أنا : af27_3

هو فيه سؤال ملح كنت عايز أسئله ......أتمنى أن يرد على أجابته الأعضاء بكل صراحه ووضوح ؟؟؟؟؟؟بمناسبة موضوع الأخت مدى عن الأرتباط وأختيار شريك الحياة المناسب .......
    السؤال هو هل توافقين على أن ترتبطى بشخص أقل منك فى المستوى الأجتماعى أو المادى أو فى مستوى التعليم ...وخصوصا فى مستوى التعليم دى لأنها بقت منتشرة جدا الأيام دى أنى أشوف مثلا ان يتزوج شخص ذو مؤهل متوسط (دبلوم أو ثانوى مثلا) يتزوج بفتاة تحمل مؤهل عالى .....ومن الممكن أن تكون خريجة أحدى الكليات المرموقة مثل الطب أو الهندسه -نادرا ما تكون كذلك ولكنها بتحدث- ......هل توافقين .....؟؟؟؟هل توافق كأب أن تتزوج أبنتك ذات المؤهل العالى بشخص يحمل مؤهل متوسط -أو أقل منها فى مستوى التعليم - أو أقل منها فى أى مستوى كان أجتماعيا أو ماديا أو أى مستوى كان .....هل توافق أن تتزوج بفتاة أعلى منك فى مستوى التعليم أو المستوى الأجتماعى أو المستوى المادى أو أو ....ألخ؟؟؟؟؟؟
    هل توافق أن تتزوج بفتاة أعلى منك أجتماعيا أو علميا لمجرد أنك معاك فلوس وتقدر تصرف والبنات على قفى من يشيل -أسف على التشبيه- وبفلوسك تقدر تغطى على عيبك أنك كونك أقل منها أجتماعيا أو أقل منها فى مستوى التعليم ؟؟؟؟
    ..........عن نفسى لو هقول عن راىّ كخشص -مقبل على الأرتباط مثلا بعد عمرا طويل- هيكون ردى أنى لا أوافق أبدا أن أرتبط بأنسانه أعلى من أجتماعيا أو ماديا أو حتى تعليميا ....ولا أقبل أن ترانى زوجتى أو خطيبتى على هذا الوضع أو أطيق أن أراها ترانى أقل منها وبالذات قبل الجواز فى الحاجات الدنيويه دى ......مع قبولى التام أنها تكون أعلى من فى أى حاجه لها علاقه بالدين أو المعرفه أو اى شىء نافع لها مالوش علاقه بالأشياء الدنيويه دى....وشكرا.....
    ماذا سيكون رد الأعضاء والعضوات ووجهات نظرهم فى الموضوع؟؟؟؟؟؟

الموضوع الأصلي : سؤال ملح .......وواقعى     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : af27_3

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    أستودعكم الله ...سعدت بالوجود بينكم ترحيبات ... مناسبات ... علاقات عامة صدفة 57 6241 23rd April 2010 06:38 PM
    شوف دفاع أبراهيم حسن عن ممدوح عباس الشباب والرياضة biopasha 12 2868 29th March 2010 12:08 PM
    حال المصري وحكومته فى هذا الكراكتير خمسة فرفشة هيثم علي 2 1045 17th March 2010 10:04 PM
    الله أكبر ولله الحمد شؤون إسلامية شهيرة 3 1772 11th December 2009 01:48 PM
    اخطاء عجزت مايكروسوفت ايجاد تفسير لها !! أرشيف أبواب الكمبيوتر والإتصالات af27_3 8 4772 2nd December 2009 05:20 PM

قديم 28th September 2009, 09:16 AM ana_3enady غير متواجد حالياً
    ana_3enady
    Field Marshal

ana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond repute

ana_3enady's Flag is: Cape Verde

أنا : ana_3enady

دعوه لموضوعي

أولا أعترض على كلمة مرموقة

ثانيا الفلوس عمرها ما بتعمل راجل

ثالثا يفضل أن تكون في نفس المستوى الاجتماعي وبعيدا عن الماديات (قال يا واخد القرد على ماله .. يروح المال ويفضل القرد على حاله)

انتهى

قديم 28th September 2009, 09:22 AM نانا غير متواجد حالياً
    نانا
    Platinum Member

نانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond repute

نانا's Flag is: Egypt

أنا : نانا

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة af27_3
    هو فيه سؤال ملح كنت عايز أسئله ......أتمنى أن يرد على أجابته الأعضاء بكل صراحه ووضوح ؟؟؟؟؟؟بمناسبة موضوع الأخت مدى عن الأرتباط وأختيار شريك الحياة المناسب .......
    السؤال هو هل توافقين على أن ترتبطى بشخص أقل منك فى المستوى الأجتماعى أو المادى أو فى مستوى التعليم ...وخصوصا فى مستوى التعليم دى لأنها بقت منتشرة جدا الأيام دى أنى أشوف مثلا ان يتزوج شخص ذو مؤهل متوسط (دبلوم أو ثانوى مثلا) يتزوج بفتاة تحمل مؤهل عالى .....ومن الممكن أن تكون خريجة أحدى الكليات المرموقة مثل الطب أو الهندسه -نادرا ما تكون كذلك ولكنها بتحدث- ......هل توافقين .....؟؟؟؟هل توافق كأب أن تتزوج أبنتك ذات المؤهل العالى بشخص يحمل مؤهل متوسط -أو أقل منها فى مستوى التعليم - أو أقل منها فى أى مستوى كان أجتماعيا أو ماديا أو أى مستوى كان .....هل توافق أن تتزوج بفتاة أعلى منك فى مستوى التعليم أو المستوى الأجتماعى أو المستوى المادى أو أو ....ألخ؟؟؟؟؟؟
    هل توافق أن تتزوج بفتاة أعلى منك أجتماعيا أو علميا لمجرد أنك معاك فلوس وتقدر تصرف والبنات على قفى من يشيل -أسف على التشبيه- وبفلوسك تقدر تغطى على عيبك أنك كونك أقل منها أجتماعيا أو أقل منها فى مستوى التعليم ؟؟؟؟
    ..........عن نفسى لو هقول عن راىّ كخشص -مقبل على الأرتباط مثلا بعد عمرا طويل- هيكون ردى أنى لا أوافق أبدا أن أرتبط بأنسانه أعلى من أجتماعيا أو ماديا أو حتى تعليميا ....ولا أقبل أن ترانى زوجتى أو خطيبتى على هذا الوضع أو أطيق أن أراها ترانى أقل منها وبالذات قبل الجواز فى الحاجات الدنيويه دى ......مع قبولى التام أنها تكون أعلى من فى أى حاجه لها علاقه بالدين أو المعرفه أو اى شىء نافع لها مالوش علاقه بالأشياء الدنيويه دى....وشكرا.....
    ماذا سيكون رد الأعضاء والعضوات ووجهات نظرهم فى الموضوع؟؟؟؟؟؟

الموضوع دا بيدور في دماغي بقاله فترة وفكرت كذا مرة افتحه وأسأل نفس الأسئلة دي

بس حضرتك يا أستاذ af27_3 سبقتني

نيجي بقى للسؤال اللي يخصني

اقتباس
    السؤال هو هل توافقين على أن ترتبطى بشخص أقل منك فى المستوى الأجتماعى أو المادى أو فى مستوى التعليم ...وخصوصا فى مستوى التعليم دى لأنها بقت منتشرة جدا الأيام دى أنى أشوف مثلا ان يتزوج شخص ذو مؤهل متوسط (دبلوم أو ثانوى مثلا) يتزوج بفتاة تحمل مؤهل عالى .....ومن الممكن أن تكون خريجة أحدى الكليات المرموقة مثل الطب أو الهندسه -نادرا ما تكون كذلك ولكنها بتحدث- ......هل توافقين .....؟

بصراحة السؤال دا دسم ومليان الحقيقة
    واجابته عايزة شرح طويل

اولا بالنسبة للإرتباط بشخص أقل مستوى مادي
    فدي بصراحة انا مش شايفة فيها اي مشكلة

يعني من الطبيعي ان اي شخص هيتقدم لواحدة احتمال كبير ما يكونش على نفس مستواها المادي اللي باباها ومامتها موفرينه ليها
    لانه بيكون شخص لسة بيبتدي حياته
    اما مسوتاها اللي هي عايشة فيه فدا كان نتاج تعب وشقى سنين لباباها ولمامتها مش معقول هيكون متساوي
    إلا لو اهله بقى ساعدوه ( ودا ممكن يجيب شخص اعتمادي على اهله وفي الحالة دي يبقى قلته احسن ( طبعا مش كل الحالات ))
    اهم حاجة انه يقدر يفتح بيت ويوفر اهم وسائل للعيشة الميسورة والمستورة

اما بالنسبة للمستوى الإجتماعي
    وفيه ناس بتربطه بالمستوى المادي
    وهو مش كدة خالص
    لانه فيه كتير أسر مستواها المادي عالى لكن الإجتماعي زيرو
    والعكس صحيح
    بمعنى تكون اخلاقيات وسلوكيات الأسرة غير متناسبة مع مستواها المادي

انا يهمني في الشخص اللي ارتبط بيه يكون متناسب معايا اجتماعيا بمعنى انه قريب من تربيتي وافكاره وسلوكياته هو واسرته تكون متناسبة معانا

بحيث ما اربيش أولادي بأفكار مشتتة
    مش عارفة انا قصدي وصل ولا ايه
    بس انا اقصد المستوى الإجتماعي دا الي هو مستوى التفكير والسلوك والتعامل والتربية والأصول والرقي
    لازم يكون فيه تناسب إلى الحد المعقول

أما مستوى التعليم دي عايزالها مواااال طويييييييل

الفلوس عمرها ما كانت ولا هتكون بديل عن التعليم
    يعني اعتقد لو ان واحد مثلا أمي يتجوز انسانة متعلمة ومثقفة اكيد عمره ما هيكون مرتاح وهيحس بعقد نقص وبلاوي

اما لو مثلا واحد معاه دبلوم ارتبط بواحدة جامعية
    مش عارفة
    بس اكيد على حسب درجة تعليمها وكليتها يعني اعتقد انه الأفضل يكون في تناسب ويكونوا الأتنين جامعيين

اما بقى حكاية لو حد معاه دبلوم ارتبط بواحدة ذات مؤهل عالي ولتكن طبيبة مثلا فدا أكيد هيسبب حساسية شديدة جدا ليه

ما ارشحش الفكرة دي وان كانت جايز تمشي مع بعض الناس في ظل التفاهم وممكن يكون هو في مكانة مرموقة وبيشتغل كويس فبيحاول يعوض النقص دا ( لكن ما اعتقدش انه هيقدر يعوضه )

بلاش حكاية دبلوم دي على الأقل يكون جامعي من أي جامعة وخلاص

انا عايزة معلش اضيف سؤال لو سمحتلي يا أستاذ af27_3 لأنه بيغيظني اوي

ايه رأيك لو خريج جامعي من كلية عادية اتقدم لطبيبة ؟
    ايه اللي فيها ؟
    لازم كل دكتورة يعني ما تتجوزش غير دكتور ؟

وانتِ لو طبيبة هل تقبلين ؟

وانت لو الشخص دا هل هتوافق تتقدم لطبيبة ؟

وانت لو والد الطبيبة دي هل هتوافق ؟

على فكرة السؤال مش سهل لانه فعلا فيه ناس بترفض بسبب المبدأ دا ؟

آسفة للرغي الكتير دا

قديم 28th September 2009, 09:23 AM بنت شعنونة غير متواجد حالياً
    بنت شعنونة
    Brigadier General

بنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond repute

أنا : بنت شعنونة

مافيش واحدا دلوقتي بتاخد واحد زيها او احسن ماديا انقرضوا خلاص
    انما انه يكون اقل اجتماعيا او تعلييميا دي وراها مصاااااااااااايب كتييير مستقبليه
    الا اذا حصلت المعادلة اياها
    غني + اقل في اي حاجا تانيا= هايلاقي كتيييييييير يوافقوا عليه

قديم 28th September 2009, 09:27 AM hoppa غير متواجد حالياً
    hoppa
    Golden Member

hoppa is on a distinguished road

أنا : hoppa

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بنت شعنونة
    غني + اقل في اي حاجا تانيا= هايلاقي كتيييييييير يوافقوا عليه

و انا اؤيد احتجاجك و ابصم عليه بالعشرة
    بس شخصيا لا اؤيد هذا الاختيار و عندى يكون فقير و متعلم يبقى كويس لانه المقارنة عندا بتبقى من ناحية التعليم
    يعنى مثلا انا المفروض انى مهندسة ينفع آخد واحد معاه دبلوم

قديم 28th September 2009, 09:29 AM مدى غير متواجد حالياً
    مدى
    Brigadier General

مدى has a reputation beyond reputeمدى has a reputation beyond reputeمدى has a reputation beyond reputeمدى has a reputation beyond reputeمدى has a reputation beyond reputeمدى has a reputation beyond reputeمدى has a reputation beyond reputeمدى has a reputation beyond reputeمدى has a reputation beyond reputeمدى has a reputation beyond reputeمدى has a reputation beyond repute

أنا : مدى

الأستاذ الفاضل(للأسف مش عارفة أقرأ اسمك ياريت تكتبه بالعربي)

السؤال هو هل توافقين على أن ترتبطى بشخص أقل منك فى المستوى الأجتماعى أو المادى أو فى مستوى التعليم ...وخصوصا فى مستوى التعليم دى لأنها بقت منتشرة جدا الأيام دى أنى أشوف مثلا ان يتزوج شخص ذو مؤهل متوسط (دبلوم أو ثانوى مثلا) يتزوج بفتاة تحمل مؤهل عالى .....ومن الممكن أن تكون خريجة أحدى الكليات المرموقة مثل الطب أو الهندسه -نادرا ما تكون كذلك ولكنها بتحدث- ......هل توافقين .....؟؟؟؟

لو كنت بحب الشخص ده هوافق بدون تفكير (انا بتكلم عن نفسي على فكرة)
    اما بقى لو كان مجرد جواز صالونات..
    ده متعلق بمدى الفرق ..
    يعني هل هو فرق كبير جدا لدرجة مثلا انه هيقلب نظام حياتي..
    مثلا هل المستوى المادي ده معناه ان هتيجي عليا ايام مش لاقية آكل..ولا هيقدر يوفرلي طلبات البيت على الأقل في حدود المعقول..!!
    يعني بردوا مش ينفع ابدا اكون متربية في مستوى معين واجي فجأة اتحرم من كل ده ..مش من حاجة ولا اثنين..
    وقتها هنكد عليه وعلى نفسي..
    اما المستوى الإجتماعي..(مش عارفة مقصود بيه ايه بالظبط) يعني مثلا هي بنت دكاترة وهو باباه بيشتغل على توك توك..!!
    ممكن توضيح..غايب عن بالي معناها مع الصبح
    اما بقى مستوى التعليم فأنا عندي قناعة مدام بيقرأ وبيكتب مش لازم يكون معاه دكتوراة مثلا بس المهم انه على الأقل يكون قريب منها ..يعني لو معاها ليسانس مايكونش هو مخلص اعدادي..يعني انا بصراحة بشوف اخر الشاب انه يكون مخلص جامعة ..
    مش عشان هي ماجستير ولا دكتوراة يبقى لازم يكون زيها..
    دي زيادة منها هو عمل اللي عليه ووفى..
    بس الأهم بقى انه يكون مثقف..
    مش متعلم ومغيب عن الواقع..
    بمعنى ماجيش مثلا اقله انا ضفت صورة جديدة في الفيس بوك يقلي وطبختي معاها ايه..!!
    ااقصد تكون ثقافتنا واحدة..
    عايش معايا العالم اللي انا فيه..
    وده لمصلحتنا احنا الإثنين..عشان مانتخانقش كثير.

قديم 28th September 2009, 09:30 AM نانا غير متواجد حالياً
    نانا
    Platinum Member

نانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond reputeنانا has a reputation beyond repute

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hoppa
    يعنى مثلا انا المفروض انى مهندسة ينفع آخد واحد معاه دبلوم

سكر يا هوبا والله

قديم 28th September 2009, 09:30 AM ana_3enady غير متواجد حالياً
    ana_3enady
    Field Marshal

ana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond repute

دعوه لموضوعي

أنا برضه ما زلت أرفض التمييز بين الكليات .. دي مرموقة .. ودي عادية

قديم 28th September 2009, 09:37 AM نانا غير متواجد حالياً
    نانا
    Platinum Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ana_3enady
    أنا برضه ما زلت أرفض التمييز بين الكليات .. دي مرموقة .. ودي عادية

على فكرة أنا آسفة
    أنا ما أقصدش مسألة مرموقة وعادية
    انا بتكلم بلهجة الناس
    أنا مش موافقة زيك تمام

لأن حاليا ما بقاش فيه حكاية كليات القمة والقاع زي ما بعض الناس بتقول
    انا عندي كلها كليات وكلها زي بعض في نظري والشخص لا يقاس بكليته او مؤهله أد ما يقاس بدرجة ثقافته وعقله وحاجات تانية
    اهم حاجة انه جامعي ومثقف

كتير دكاترة بيتخرجوا وبيكونوا فشلة
    وخريجين كليات تانية بيثبتوا نفسهم وبيكونوا اكثر منهم ثقافة ونجاح

فمش نظرية على فكرة

انا سألت السؤال بتاعي دا لأني معترضة عليه ومعترضة على ناس كتير بتفكر بطريقة غلط ( أو على الأقل في نظري غلط )

قديم 28th September 2009, 09:40 AM ana_3enady غير متواجد حالياً
    ana_3enady
    Field Marshal

دعوه لموضوعي

وحدوا الله يا شباب

الجواز بيبقى قسمة ونصيب .. تقوليلي معاه دبلون .. تقوللي دي دكتورة

المكتوب هاتشوفه

يا ما ناس كتير معاها دبلومات ومثقفين جدا عن أي جامعي

يا ما جامعيين معاهم فلوس وبالرغم من كدة لا يفقهوا شيء في أي شيء

مش كل الناس عندها ثقافة الانترنت .. (هواية وليست فرض)

العملية نسبية من شخص للتاني ولولا تعدد الأذواق لبارت السلع