ياماما انا بَكرهك - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > المرأة والأسرة والطفل > شؤون المرأة

شؤون المرأة

شؤون المرأة

ياماما انا بَكرهك

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 16th November 2009, 10:22 AM النوبة حبيبتي غير متواجد حالياً
    Silver Member

النوبة حبيبتي is on a distinguished road

افتراضي ياماما انا بَكرهك

أنا : النوبة حبيبتي

قالتها ابنتي12سنه عندما قالت لها امها ادخلي اطباق العشاء للمطبخ واخوها14سنه موجود
    تعتقد ان امها تفضل عليها اخوها ، لكن 100في 100 هناك خلفيات اخري جعلتها تقول هذه الجمله، هناك حدود للبنت لاننا مسلمين وشرقيين كمان
    لكن كيف نعالج هذه المشكله ونغير تفكير البنت؟

الموضوع الأصلي : ياماما انا بَكرهك     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : النوبة حبيبتي

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    كل سنه وانت طيب Alx.Fox ترحيبات ... مناسبات ... علاقات عامة النوبة حبيبتي 32 4621 21st May 2011 05:49 AM
    حبيبنا/موكا -عيد ميلاد سعيد ترحيبات ... مناسبات ... علاقات عامة شينكاوي 19 2612 1st April 2011 02:19 PM
    عيد أسوان القومي ترحيبات ... مناسبات ... علاقات عامة السعودي المهاجر 2 3950 15th January 2011 05:39 AM
    دوري ابطال افريقيا الشباب والرياضة النوبة حبيبتي 0 1135 22nd December 2010 01:32 PM
    كل سنه وانتي طيبه ـ ناش ترحيبات ... مناسبات ... علاقات عامة nash 121 10728 30th November 2010 04:44 AM

قديم 16th November 2009, 10:46 AM Sonesta غير متواجد حالياً
    Sonesta
    Field Marshal

Sonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond reputeSonesta has a reputation beyond repute

أنا : Sonesta

دعوه لموضوعي

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة النوبة حبيبتي
    قالتها ابنتي12سنه عندما قالت لها امها ادخلي اطباق العشاء للمطبخ واخوها14سنه موجود
    تعتقد ان امها تفضل عليها اخوها ، لكن 100في 100 هناك خلفيات اخري جعلتها تقول هذه الجمله، هناك حدود للبنت لاننا مسلمين وشرقيين كمان

نصيحة

فى السن ده اللى قالته بنت حضرتك بداية لعبارات ونظرات أخرى ستوجهها لأمها

انا عيشت الحكاية ديه

إبنتى أول ما دخلت فى سن الــ12 سنه - مع ملاحظة إن مالهاش لا إخوات ولا أب

يعنى أنا وهى وبس

بالرغم إنى كنت ومازلت مصاحباها

ووقتها صرحتللى بمشاعرها تجاهى

ماما

أنا بأكرهك

وكان وقتها عندها 13 سنه بس بداية الكره اللى عرفته من افعالها تجاهى كان قبلها بسنه

والوقتى سبحان الله

سبحان ماغير الأحوال

بس رجاء خاص جدا

ياريت زوجة حضرتك تتصاحب على البنت لأقصى الحدود

ده حينفعها اوى إبتداء من السن ده إلى ماشاء الله

لولا انى مصاحبة بنتى جدا وفى هذا الزمن كانت ضاعت منى

وخاصة إنى بأربيها لوحدى

التعديل الأخير تم بواسطة Sonesta ; 16th November 2009 الساعة 12:16 PM

قديم 16th November 2009, 01:32 PM ana_3enady غير متواجد حالياً
    ana_3enady
    Field Marshal

ana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond repute

ana_3enady's Flag is: Cape Verde

أنا : ana_3enady

دعوه لموضوعي

شوف يا حاج سليمان

لازم تقرصوا على الولد شوية أدام البنت .. علشان ما تحسش ان فيه فرق واسع بينهم .. وبينك وبينها فهمها ان فيه واجبات على البنت وواجبات على الولد وان فيه فرق ما بين الاتنين .. طبعا بغض النظر عن موضوع لم الاطباق .. أنا بألم الأكل كله

قديم 16th November 2009, 09:56 PM بنت شعنونة غير متواجد حالياً
    بنت شعنونة
    Brigadier General

بنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond reputeبنت شعنونة has a reputation beyond repute

أنا : بنت شعنونة

تسألها لماذا قالت ذلك وتناقشها
    لازم لازم لازم
    والا ها تكرهها فعلا وممكن الموضوع يبقى اسوأ ف اسوأ
    ولازم توضحلها "بطريقة البنت" انها مخطأه في حكمها على امها

قديم 17th November 2009, 05:14 AM النوبة حبيبتي غير متواجد حالياً
    النوبة حبيبتي
    Silver Member

النوبة حبيبتي is on a distinguished road

أنا : النوبة حبيبتي

!For Medical Professionals Only

أخواتي الفاضلات/ سونستا ،بنت شعنونه
    حبيبنا /أنا عِندي
    شكراً علي مروركم الكريم
    مشاهدات متكررة من البنت خلاها تقول هذه الجمله،ياريت نشوف مشاركات أخري

قديم 17th November 2009, 05:38 AM toota غير متواجد حالياً
    toota
    Platinum Member

toota is on a distinguished road

أنا : toota

حتى الاولاد بيقولوها وفي سن اصغر من كدة....بس المهم يبقى فيه قعدة ويحصل كلام مباشر...والاسباب ايه....عشان الاولاد في بداية سن المراهقه بيبقوا حساسين اوي لأي تصرف او كلمة بتصدر من احد الوالدين..خصوصا الطرف الي الطفل متعلق بيه اكتر ومركز عليه......

قديم 17th November 2009, 05:40 AM toota غير متواجد حالياً
    toota
    Platinum Member

كلمة انا بكرهك...معناها الحب مش الكره....بس لازم نعرف اتقالت ليه....

احيانا بتبقى مجرد تقليد للافلام والمسلسلات الاجنبي لانها بتتقال كتير في السن ده في افلامهم.....واحيانا بتبقى مجرد ردة فعل غاضبة ....

قديم 17th November 2009, 05:47 AM Farida غير متواجد حالياً
    Farida
    Brigadier General

Farida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond repute

أنا : Farida

اولا لازم ماما تقعد معاها و تفهمها هى ليه قالت كده و البنت فى سن مراهقه و بدايه مرحله جديده و جايز الى كانت بتتقبله زمان صعب دلوقتى هى تقعد معاها و تفهمها انها البنت حبيبة ماماتها و كانت فاكره انها هى اللى حايبقى قلبها عليها و تساعدها و لو على اخوها الولد جايز تكون الأم فعلا بتدلع الولد شويه كعاده كل الأمهات المصريات بس ياريت تاخد بالها بعد كده و تحاول تتصاحب عليهم هم الأتنين و تصاحبهم على بعش كمان علشان مالهومش غير بعض بعد كده ................
    و عموما اسلام اون لاين عامل باب مخصوص استشارات للاباء و الأبناء و حاتلاقوا فيه اسئله بالهبل ربنا يوفقكم اسلام اون لاين - معا نربى ابناءنا

قديم 17th November 2009, 08:24 AM فــيــروز غير متواجد حالياً
    فــيــروز
    Golden Member

فــيــروز is on a distinguished road

أنا : فــيــروز

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة النوبة حبيبتي

عفوا
    و لماذا لا يكون تفكير الأسره هو الذى بحاجه للتغيير؟
    بصراحه لم أفهم المقصود ب "هناك حدود للبنت لاننا مسلمين وشرقيين كمان" !!
    يعنى إيه !! ما المقصود بهذه الحدود تحديدا !!

قديم 17th November 2009, 08:33 AM toota غير متواجد حالياً
    toota
    Platinum Member

فعلا احيانا مفاهيم الاهل هي الي محتاجة تتغير لتواكب التغيير الي حاصل في المجتمع...

على سبيل المثال انا اتربيت في بيت....كنت الاخت الثانية الكبرى...ولي اخ اكبر مني واخين اولاد بعدي وبنت اصغر واحدة.....صحيح كنت بساعد والدتي في اعمال البيت وتربية اختي الصغيرة....بس عمري في حياتي ما خدت اخ من اخوات الصبيان ابدا....هو زيه زي....بيخدم نفسه او بيساعد لو حب....

حتى فيه توزيع مهام علينا في البيت ودي قاعدة مشينا عليها لحد دلوقتي لما بنزل زيارة بلاقي ان النظام ده لسه ماشي...والحكايه دي خلتني عندي ثقه بنفسي واني مش مجرد "بنت" لازم تخدم اخوها "الذكر"....