جمهورية عساكر - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > المنتدى العام > منقوووووووووووولات

منقوووووووووووولات خاص بالموضوعات المنقولة فقط

منقوووووووووووولات

جمهورية عساكر

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 2nd December 2009, 07:35 AM فــيــروز غير متواجد حالياً
    Golden Member

فــيــروز is on a distinguished road

افتراضي جمهورية عساكر

أنا : فــيــروز

جمهورية عساكر..!!

بقلم: وحيد حامد

(1)
    هناك اعتقاد بأن يوم الجمعة به ساعة نحس.. ولكن أى ساعة هى فى زمن هذا اليوم..؟ لا أحد يعرف، ولأن يوم الجمعة الفائت كان يوم عيد، فإن الأمل كان كبيرا جدا ألا تأتى هذه الساعة فى اليوم المبارك هذا، إلا أن هذا الأمل لم يتحقق بالنسبة للمواطن «حسين عساكر» والذى كانت ساعة نحسه هى السادسة وخمس دقائق من مساء الجمعة الذى هو يوم العيد.. كان يسير على قدميه بين الناس الذين خرجوا للفسحة والفرحة فوق كوبرى قصر النيل، وفجأة وبلا مناسبة زعق وهتف «أنا عاوز أحكم البلد دى» كررها خمس مرات متتالية فى مسافة لا تتعدى السبعة أمتار، وعندما هم أن يزعق بالسادسة، حط عليه من أمسك به، وآخر وضع يده فوق فمه حتى كاد أن يكتم أنفاسه قائلا له بصوت كأنه سعال ذئب:

ــ اخرس.. إحنا ناقصينك.

لا أحد يتصور إن البلد تكون سايبة فى أيام الأعياد والعطلات الرسمية بل هى مؤمنة على أحسن ما يكون وخاصة المنشآت الحيوية مثل الجسور التى يرتادها البسطاء طلبا لبهجة الزحام، وحتى لا يتهم جهاز الأمن بالغفلة، فإنه يعتبر مثل هذه الأيام أيام طوارئ.. صحيح أن البلد كلها تعيش الطوارئ.. وعليه تكون هذه الأيام طوارئ الطوارئ.. وذلك خشية أن يندس بين هذه الجموع الغلبانة مخرب أو عميل أو حاقد أو مشعل فتنة، فإن الوجود الأمنى وغير المرئى على أحسن ما يكون.. وها هو «حسين عساكر» فى قبضة هؤلاء الرجال الأشداء.. حاول أمين

شرطة المباحث الذى يغلق فم «حسين» بكف يده أن يرفعها على اعتبار أن الأمور قد اتضحت لديه وأنه عاد إلى صوابه وهو فى قبضة الأمن، ولكنه بمجرد أن فعل زعق حسين من جديد « أنا عاوز أحكم البلد دى».. وهنا ضاق به أمين المباحث الآخر قائلا:

ــ دا أكيد شارب خمرة مغشوشة.. يفوق فى القسم.

يحدث كل هذا وقد تكوم كل جمهور العيد الموجود على الكوبرى فى هذه البقعة وما حولها فى حالة تكدس أغلقت الكوبرى تماما وتوقفت حركة السير وكلما سأل أحدهم الآخر إيه الحكاية؟ يرد عليه بهدوء:

ــ مسكوا واحد بيقول إنه عاوز يحكم البلد دى..

قسم قصر النيل، من أهم أقسام البوليس فى مصر كلها من جنوبها إلى شمالها، يكفى أن فى دائرة اختصاصه السفارة الأمريكية، والسفارة الإنجليزية، ولهما مستعمرة خاصة محاطة بالمتاريس والحواجز ،تشمل مربعا كاملا من منطقة جاردن سيتى، أى مصرى يدخل إليه لابد أن يخضع للفحص وأحيانا التفتيش الذاتى.. وإلى جوار القسم مباشرة السفارة الإندونيسية، وعلى بعد خطوات البنك العربى الأفريقى، وعلى ناصية الشارع الذى به القسم فندق الفورسيزون.. وأهم من كل هذا أن السيد الدكتور فتحى سرور يسكن بالقرب منه، وأيضا السيد الأستاذ كمال الشاذلى عمود الخرسانة القوى فى الحزب الوطنى سابقا وحاليا.. والقسم يخضع لعملية ترميم، فالمبنى الذى يحتله كان فى الأصل فيللا سكنية لعظيم، ولكن سبحان الله مغير الأحوال.. والعاملون فى هذا القسم شأنهم شأن العاملين فى قسم مصر الجديدة، يتم انتقاؤهم بعناية فائقة، تحسبا لأى موقف.. ويكفى الضابط أن يقول إنه على قوة قسم قصر النيل فتعرف أنه مميز أو عنده واسطة جامدة جدا.. فى الاستقبال كان الضابط «هيثم فؤاد» حفيد اللواء فؤاد رشوان ونجل اللواء مجدى فؤاد مساعد الوزير الآن هو الضابط المسئول.. سأل أمينى الشرطة: إيه الحكاية وسمع منهما ولبث دقيقة صامتا مفكرا ثم سأل:

ــ هو قال إيه بالظبط..

رد عليه أحد الأمناء مكررا الجملة ذات الخمس كلمات..

ــ أنا عاوز أحكم البلد دى..

لم يظهر أى توتر أو قلق على ملامح الضابط الشاب ابن الأكابر، وإنما ابتسم فى رفق وأمر الأمينين (رجال المباحث) بالعودة إلى مكان خدماتهما، وانفرد بأخينا حسين عساكر وهو يحاول أن يكون ودودا ونظر إليه قائلا:

ــ دى عملة تعملها ياحسين..؟ حد يشرب خمرة فى يوم مبارك زى ده..

رد حسين كأنه أحد صواريخ العيد التى يطلقها الصغار:

ــ أعوذ بالله.. أعوذ بالله.. أنا أشرب خمرة، قسما بالله فى حياتى كلها ما دقت طعمها، ولا أعرف طريقها ولا سكتها.. هو أنا علشان قلت أنا عاوز أحكم البلد دى.. أبقى شارب خمرة..

بهدوء شديد وبنفس درجة الود قال الضابط هيثم:

ــ يبقى حشيش يا عم عساكر..؟ حشيش ولا بانجو.. أنا شايف إنه بانجو.. حاكم البانجو لطشته مش هيه..

من جديد رد حسين عساكر كأنه أحد صواريخ العيد:

ــ علىّ الطلاق بالتلاتة من مراتى فى عمرى كله ما شربت سيجارة ولا شفايفى لمست مبسم شيشة ولا غابة جوزة.. هو أنا علشان قلت أنا عاوز أحكم البلد دى أبقى حشاش ياضرِّيب بانجو.

ابتسم الضابط هيثم ابن الناس قائلا له:

ــ يبقى أنا فهمت صح، وقدرت صح.. أنت تقصد تحكم الجزاير علشان تربيهم وتأدبهم بعد اللى حصل منهم.

فى بلادة وفتور قال حسين:

ــ جزاير؟.. أنا مالى ومال الجزاير ياباشا..؟ ثم أنا مليش فى الكورة نهائى.. أنا دماغى كبيرة..

غابت كل علامات المودة والرقة من على وجه ابن الأكابر وصرخ:

ــ لما هيه مش الجزاير، أى بلد بقى اللى انت عاوز تحكمها..؟

ــ مصر ياباشا..!! عاوز أحكم مصر.. بلدى.. ياباشا..

فى هذه اللحظة تحديدا لم يعد ابن الناس ابن ناس.. أصبح ابن أقسام بوليس ورد عليه بيده قبل لسانه وصدّر إليه صفعة خاطفة قائلا:

ــ وحياة أمك.. واللى بيحكمها دلوقت مش عاجبك والا إيه..؟

قال حسين عساكر الذى انكسر بعد الصفعة المباغتة:

ــ يعجبنى والا مايعجبنيش.. أنا عاوز أحكم البلد دى.. وخلاص..

وحتى تكون الأوراق مضبوطة والقضية محبوكة تم إرسال المقبوض عليه إلى مستشفى قصر العينى القريب من دائرة القسم مع حراسة مشددة لتوقيع الكشف الطبى وعمل التحاليل اللازمة لكشف الحالة التى عليها المقبوض عليه والسبب فى حدوثها سواء كانت كحوليات أو مخدرات مع التوصية بسرعة الإنجاز نظرا لخطورة الأمر وأهميته.. ولم يمر من الزمن سوى ساعة ونصف الساعة حتى عاد أفراد الحراسة المشددة ومعهم المقبوض عليه «حسين عباس حسين عساكر» وفى أيديهم التقارير الطبية التى حررها الأطباء المتخصصون كل فى مجاله وكل تقرير موقع من صاحبه ومؤيد بخاتم المستشفى والنتيجة تؤكد عدم وجود أى أثر بشكل قاطع لوجود كحوليات أو مخدرات فى دم المذكور.. هنا تأمله الضابط هيثم بعقل جديد.. ونظرات مغايرة.. وخرجت الكلمات من بين أسنانه كأنها سم أفعى:

ــ تطلع مين انت يا اللى عاوز تحكم البلد دى..!!

وإلى العدد القادم بإذن الله

الموضوع الأصلي : جمهورية عساكر     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : فــيــروز

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    يا أم أحمد إبنك شاهد صحافة ... إعلام ... سينما ومسرح فــيــروز 0 1231 8th November 2010 11:58 AM
    ناعومى كامبل عروس الصعيد !! موضوعات عامة ... موضوعات خفيفة ... منوعات حازم حسن 26 3786 7th November 2010 10:56 AM
    صورة مين دى !! شؤون مصر الداخلية mohsen 31 3360 1st November 2010 07:57 PM
    يوسا وزمن البهلوانات منقوووووووووووولات Prof 2 1211 28th October 2010 07:45 AM
    أما الصغار فلا بواكى لهم صحافة ... إعلام ... سينما ومسرح سمو الأميرة 7 2072 22nd October 2010 02:25 PM

قديم 2nd December 2009, 07:42 AM محمود تركى غير متواجد حالياً
    محمود تركى
    Senior Member

محمود تركى has a reputation beyond reputeمحمود تركى has a reputation beyond reputeمحمود تركى has a reputation beyond reputeمحمود تركى has a reputation beyond reputeمحمود تركى has a reputation beyond reputeمحمود تركى has a reputation beyond reputeمحمود تركى has a reputation beyond reputeمحمود تركى has a reputation beyond reputeمحمود تركى has a reputation beyond reputeمحمود تركى has a reputation beyond reputeمحمود تركى has a reputation beyond repute

أنا : محمود تركى

موضوع طريف يا أستاذة فيروز, و يستحق المتابعة, لمعرفة" آخرتها"

تقبلى التحية.

قديم 2nd December 2009, 07:46 AM فــيــروز غير متواجد حالياً
    فــيــروز
    Golden Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة متفرج
    موضوع طريف يا أستاذة فيروز, و يستحق المتابعة, لمعرفة" آخرتها"

تقبلى التحية.

سعيده بمرورك و تعليقك يا أستاذ "متفرج" .. انا كمان كلّى شوق أعرف كيف سينتهى الموضوع و يا رب مايطلعش موضوع تخيّلى .. أظنّه ليس كذلك طالما مذكور فيه أسماء و أماكن

قديم 2nd December 2009, 08:21 AM Farida غير متواجد حالياً
    Farida
    Brigadier General

Farida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond repute

أنا : Farida

لأ باين قوى طبعا انه موضوع تخيلى ...............و انا اهو و انتى اهو ان ماكان مشروع فيلم قادم بطولة محمود عبد العزيز او محمد سعد

قديم 2nd December 2009, 12:44 PM ابتسامــة غير متواجد حالياً
    ابتسامــة
    Platinum Member

ابتسامــة has a reputation beyond reputeابتسامــة has a reputation beyond reputeابتسامــة has a reputation beyond reputeابتسامــة has a reputation beyond reputeابتسامــة has a reputation beyond reputeابتسامــة has a reputation beyond reputeابتسامــة has a reputation beyond reputeابتسامــة has a reputation beyond reputeابتسامــة has a reputation beyond reputeابتسامــة has a reputation beyond reputeابتسامــة has a reputation beyond repute

أنا : ابتسامــة

!For Medical Professionals Only

شكله فعلا سيناريو فيلم .. إنما مشوّق الحقيقة ... في بداية القراءة لما اتكلم عن الأمن المتواجد لتأمين أماكن التجمعات في العيد كنت ناوية أكتب وكانوا فين من التحرشات اللي حصلت في حديقة الفسطاط .. لكن بعد استمراري في القراءة تيقنت إنه سيناريو خيالي فقلت مفيش داعي للتساؤل ..

قديم 2nd December 2009, 01:12 PM Prof غير متواجد حالياً
    Prof
    Colonel

Prof has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond reputeProf has a reputation beyond repute

أنا : Prof

ربنا يختم بالباقيات الصالحات أعمالك (وأعمالنا) ياعم وحيد حامد خاصة بعد سلسلة أفلام "يوميات سيناريست في أمن الدولة" اياها.

قديم 2nd December 2009, 01:12 PM mohsen غير متواجد حالياً
    mohsen
    Silver Member

mohsen has a brilliant futuremohsen has a brilliant futuremohsen has a brilliant futuremohsen has a brilliant futuremohsen has a brilliant futuremohsen has a brilliant futuremohsen has a brilliant futuremohsen has a brilliant futuremohsen has a brilliant futuremohsen has a brilliant futuremohsen has a brilliant future

mohsen's Flag is: Canada

أنا : mohsen

يبقى جمال مبارك خايف يقول إنه عايز يحكم البلد دى الا يتهموه بالسكر و تعاطى البنجو؟

قديم 2nd December 2009, 01:21 PM فــيــروز غير متواجد حالياً
    فــيــروز
    Golden Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Farida
    لأ باين قوى طبعا انه موضوع تخيلى ...............و انا اهو و انتى اهو ان ماكان مشروع فيلم قادم بطولة محمود عبد العزيز او محمد سعد

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابتسامــة
    شكله فعلا سيناريو فيلم .. إنما مشوّق الحقيقة ... في بداية القراءة لما اتكلم عن الأمن المتواجد لتأمين أماكن التجمعات في العيد كنت ناوية أكتب وكانوا فين من التحرشات اللي حصلت في حديقة الفسطاط .. لكن بعد استمراري في القراءة تيقنت إنه سيناريو خيالي فقلت مفيش داعي للتساؤل ..

ليه بس الثقه المُفرِطه دى إنّه سيناريو و بس .. نستنّى الحلقه القادمه لو ظهر يبقى سيناريو لو ماظهرش يبقى زى ما "بروف" قال :

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Prof
    ربنا يختم بالباقيات الصالحات أعمالك (وأعمالنا) ياعم وحيد حامد خاصة بعد سلسلة أفلام "يوميات سيناريست في أمن الدولة" اياها.

كان -الله يرحمه- راجل تيِب تيب

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة maksoof
    يبقى جمال مبارك خايف يقول إنه عايز يحكم البلد دى الا يتهموه بالسكر و تعاطى البنجو؟

على كده يبقى على رأى "حشيش" : "جمال" بيكتم نَفَسه .. قصدى بيكتم إيمانه

قديم 9th December 2009, 06:45 PM فــيــروز غير متواجد حالياً
    فــيــروز
    Golden Member

حلقه مضروبه بالنار و رديئه للغايه .. مش عارفه بقى هو كان ناويها كده من الأوّل ولاّ حد نصحه يعدل عن الحديث عن موضوع الرئاسه ده و يدخل فى العشوائيات .. ما علينا

جمهورية عساكر (2)

عندما يفكر الضابط «هيثم» بعقلية أولاد الناس فإنه يكون قريبا جدا من المنطق السليم والرؤية الصائبة، سأل نفسه.. وفيها إيه لما شخص يزعق ويقول أنا عاوز أحكم البلد دى.. أين الجريمة؟.. لو كان استعمل مكبر صوت يبقى محضر إزعاج وضوضاء وتلوث سمعى؟!.. ثم ما هو السبب فى هذه الحساسية المفرطة تجاه هذه الجملة تحديدا والتى استنفرت طاقم المباحث الموجود فوق الكوبرى.. هل المسألة شىء كامن فى داخلنا يجعلنا نؤمن بأن حكم هذا البلد قاصر على أناس بعينهم؟.. ولماذا تصور هو نفسه لأول وهلة أن جملة أنا عاوز أحكم البلد دى جنحة أو أكبر من ذلك؟.. صحيح أين الجريمة؟.. من حق كل مواطن أن يزعق بما يشاء.. يهاتى.. لو عاوزين يمنعوا الكلام يفرضوا عليه ضريبة والوزير بطرس جاهز ومستعد.. الضريبة الكلامية.. مثلها مثل أختها الضريبة العقارية فى هذه الحالة اللى عنده كلمة هيلمها دون أن تصاب الديمقراطية بخدش.

ولكن سرعان ما يحدث التحول المفاجئ وترحل عقلية أولاد الناس وتحل محلها عقلية أولاد الأقسام ويسأل نفسه.. ما هو لازم يكون وراه حاجة مدفونة.. ممكن يكون عضو فى حزب معارض.. لكن حزب إيه بس.. الأحزاب اللى عندنا كلها لحم كتفاها من خير الحكومة.. وعلى رأى المثل اللى ياكل عيش الكافر يحارب بسيفه.. ممكن يكون عضو فى تنظيم.. وما أكثر التنظيمات.. أو جماعة وهذه أشكال وألوان.. وملكته الحيرة وعملا بالقول السديد لا خاب من استشار أمسك بالمحمول وطلب السيد اللواء الوالد.. أهلا يا بابا .. أهلا يا هيثم.. وعرف كل شىء عن الموضوع.. قال الوالد الحنون لولده الشبل الصاعد

ــ مالك إنت ومال الوحلة دى.. دى مش أمن جنائى.. دى أمن سياسى.. طلع نفسك منها.. وطلع القسم كله منها.. أمال بتوع أمن الدولة بيعملوا إيه؟!.

واقتنع الضابط «هيثم» برأى ورؤية السيد اللواء الوالد.. ولكن كان عليه أن يتصل بالسيد العميد مأمور القسم حتى لا يتهم بالتجاوز فى حق رؤسائه، ولأنه يعلم أن المأمور فى ضيافة حماته وحيث إن الضرورات تبيح المحظورات فقد قرر الاتصال رغم أن السيد المأمور طلب منهم عدم الإزعاج على الأقل فى يوم العيد.. وطلب الرقم.. قال المأمور.. خير يا هيثم.. أخبره هيثم بكل ما حدث حتى آخر التطورات.. ولأن السيد المأمور رجل نباتى لا يأكل اللحم وأكل فتة بشوربة الفول النابت فقد قال..

ــ يحكم البلد دى إزاى يا هيثم؟! إنت مش عارف إن سكة حكم البلد دى مقفولة زى الصندوق الأسود بتاع الكوارث.. مفيش خرم إبرة يسمح له بالدخول.. دا كلام هرتلة..
    ــ أفرج عنه يا أفندم؟!ــ تفرج عنه إزاى بس.. رأى الوالد إيه؟
    ــ ما هو الوالد هوه اللى قال لى دى اختصاص أمن الدولة.
    ــ دا كلام يا هيثم.. هو أنا يعنى هفهم أكثر من الباشا بتاعنا.. اتكل على الله يا هيثم واخطر أمن الدولة.

قبل الإقدام على التنفيذ هبطت عليه لحظة تردد.. كان فى داخله شىء ثابت لا يتزحزح ان هذا الحسين عساكر فى حالة غير طبيعية ويريد أن يعرف السبب فى حدوثها، وهو لا يريد أن يهان فى ذكائه أو فطنته.. نظر إلى حسين قائلا.

ــ الموضوع لو راح أمن الدولة.. احتمال لا أشوفك ولا تشوفنى بعد كده.. قول لى انت شارب إيه؟ ادينى فرصة اساعدك.
    إلا أن حسين قابل هذه الرقة بجفاء فى القول وكان رده خشنا
    ــ انت الظاهر عليك من اللى بيلفقوا المحاضر.
    وأمام هذا الرد الخشن.. أصبح الاتصال بمباحث أمن الدولة مسألة حتمية.
    وتم الإخطار.. قال هيثم لضابط أمن الدولة الذى يتلقى الإخطار..
    ــ طيب يا أفندم والمقبوض عليه نعمل فيه ايه.. نبعته على أى حتة؟
    قال ضابط أمن الدولة المحنك:
    ــ عندنا.. عندكم.. احنا واحد والحكاية مش هتفرق كتير.. خليه عندكم وإذا احتجناه نبعت ناخده.

وفرح لذلك الضابط هيثم فرحا شديدا فهو يريد «حسين» معه فى داخل القسم لأطول مدة متاحة ربما عرف سره.

* * * * * * * * * *

تملك مباحث أمن الدولة قاعدة معلومات وبيانات جبارة تمكنها من معرفة العفريت مخبى ابنه فين؟.. فإذا الشخص المطلوب للفحص بنى آدم واسمه «حسين عساكر» فإن الأمر يتطلب ضغطة واحدة على زر جهاز الكمبيوتر ويكون كل شىء معروفا ومعلوما لديهم، الاسم حسين عباس حسين عساكر المهنة عاطل، الحالة الاجتماعية متزوج ويعول، التعليم معهد فنى تجارى.. النشاط حاول أن يكون فى جماعة الإخوان ولكن تحريات مباحث الجماعة لم تطمئن إليه وبالتالى لم يدخلها، ذهب إلى الحزب الوطنى ولما عرفوا أنه عاطل انكشفت لعبته وأنه يبحث عن شغلانة ونظرا لسوء حالته بوجه عام فقد تأكدوا أنه سيكون عالة على الحزب لا سندا له، قالوا له لما تبقى رجل أعمال ابقى تعالى وإن شاء الله تبقى معانا!.. وحاول أن ينضم إلى حركة كفاية على أمل أن يتم توزيع سندوتشات أثناء الوقفات الاحتجاجية التى تطول وتمتد.. الا انه ذهب وظل واقفا على رجليه يوما كاملا وحرصا منه على إظهار إخلاصه حمل لافتة عملاقة تقول «لا للتوريث» ولكنه ظل على لحم بطنه حتى كاد يغمى عليه فرمى اللافتة بما عليها وانصرف جائعا وغاضبا.. وعندما ظهر عنوان السكن حدثت للضابط الذى يتولى الأمر رعشة وهزة.. عزبة خير الله.. حكر أبوالسباع.. شارع أبوالسباع.. حارة أبوالسباع.. زقاق أبوالسباع.. منزل أبوالسباع.. وأدرك الضابط صعوبة المهمة وقسوتها على الزملاء الذين سيتم تكليفهم بمداهمة منزل أبوالسباع هذا حيث إن الدخول فى قلب غابة من أشجار الشوك يعد مأمورية سهلة ورقيقة أما الدخول فى أحراش عزبة خيرالله يعد مهمة انتحارية.. تم عرض الأمر برمته على الضابط الذى يملك سلطة إصدار الأمر.. وبعد لحظة تفكير أصدر الأمر بتفتيش منزل «حسين عساكر» بعد ذلك إما العثور على أدلة تصلح للإدانة.. أو أدلة تصلح لإطلاق سراحه..

* * * * * * * * * *

الدخول فى جوف عزبة خيرالله يخضع لتقنية عجيبة فى فن السير، فالأزقة شديدة الضيق والاختناق لا تسمح إلا بمرور شخص واحد بشرط أن يكون نحيفا أما لو كان سمينا أو مربربا فإنه سوف يحشر، أما لو تصادف قدوم شخص من الاتجاه المعاكس فهذا معناه أن هذا الزقاق قد أغلق تماما ولا يفتح إلا بوسيلة واحدة هى أن يتمدد أحدهما على الأرض والآخر يعبر من فوق جسده ويمضى فى طريقه، فى بعض الحالات يتم هذا الأمر بالمحبة والتراضى.. وفى حالات أخرى يحسم الأمر بالقتال وعلى المهزوم أن ينبطح حتى يعبر المنتصر فوق جسده.. هذا بالنسبة للمارة من الرجال.. أما إذا كان التصادم سيحدث بين رجل وامرأة فالرجل ينبطح تلقائيا لتمر المرأة من فوقه.. أما امرأة وامرأة أخرى فهى فرجة مجانية محظور وصف ما يجرى.. من هنا ندرك صعوبة مهمة رجال أمن الدولة، لا سيارة ولا توك توك ولا فوك نوك ولا حتى موتوسيكل.. والهبوط من أعلى على منزل أبوالسباع يحتاج إلى مروحية وهى غير متاحة.. مشكلة أخرى هى الهواء فى هذا المكان.. صحيح أنه جزء من هواء القاهرة إلا أن هواء هذه المنطقة خاصة له رائحة خاصة به دفعت أحد ضباط الحملة لأن يشعل عودا من الكبريت فى الهواء وأخذ ينظر إلى اللهب منتظرا أن يتحول إلى وهج فقد ظن أن خط الغاز المدفون فى جوف الأرض القريبة قد انفجر.. وزميله الحديث العهد بالخدمة وهو بسم الله ما شاء الله طويل القامة مفرود الجسم أخذ يتمايل ويهتز يمينا ويسارا فى هدوء ودعة كان عود ذرة تهزه ريح خفيفة..

وفجأة سقط مغشيا عليه، هذا الضابط مشهود له بالكفاءة والمهارة والإقدام ولديه قدرة على اقتحام النار ومطاردة العتاة وجبابرة الإرهاب ورغم كل هذا طرحته أرضا لفحة هواء هبت من داخل هذه البؤرة العشوائية التى يصعب دخولها لغير سكانها إلا إذا استعانوا بالكمامات وهنا قال قائد المجموعة

ــ أنا عرفت الحكاية من أولها لآخرها.. المواطن اللى يتسلل من هنا ويمشى على كوبرى قصر النيل والهوا يلفحه يمين وشمال.. لازم يحس انه ملك.. ودا اللى حصل لحسين عساكر.
    قال الضابط طويل القامة بعد الإفاقة من الغيبوبة
    ــ تمام.. تمام قوى.. هيه الحكاية كده ونرجع بقى..
    وبينما الجميع على هذا الحال إذ بقادم آت من بعيد وهو يلوح بيديه ويهلل ويصيح
    ــ يا أهلا.. يا أهلا.. يا أهلا بالحبايب الحلوين
    اتأخرتوا علينا ليه؟.. مش حضراتكم بتوع التوك شو؟ محسوبكم مجدى الفرخ..
    وإلى الأسبوع ا لمقبل بإذن الله

قديم 9th December 2009, 07:25 PM Farida غير متواجد حالياً
    Farida
    Brigadier General

Farida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond repute

أنا : Farida

اقتنعتى ولا لسه ...............................