مشكله عويصه - ماذا تفعل لو كنت مكانه - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > المنتدى العام > مواضيع شخصية

مواضيع شخصية لا خاب من إستشار

مواضيع شخصية

مشكله عويصه - ماذا تفعل لو كنت مكانه

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 18th September 2008, 10:48 PM Farida غير متواجد حالياً
    Brigadier General

Farida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond repute

افتراضي مشكله عويصه - ماذا تفعل لو كنت مكانه

أنا : Farida

المشكله اللى امامى حدثت و بتحدث و ستحدث دائما بس الفكره ان الكلام النظرى فيها حلو و جميل لكن عمليا صعب جدا ..........
    واحد قريبى بيعمل فى جهاز فى الدوله يبدو و الله اعلم انه على وشك الخصخصه - هو اخر معقل من معاقل الحكومه حتى الأن و التأكيدات ليل و نهار انه لا يمكن البلد تفرط فيه - فى المده الأخيره جاء رئيس مجلس ادارة جديد يظهر انه جاى يخلص ....عمل ايه بسلامته ابتدأ فى تعيين شباب لم يتعدوا الثلاثين كلهم خريجين كليات مختلفه مثل الأداب و الألسن و الصيدله و طب اسنان و مسكهم القطاعات الهندسيه و المحاسبيه و شئون العاملين و معظمهم لهم شركات خاصه و طبعا هما جايين بعقود و بمرتبات خياليه و ركبهم فوق الناس اللى شغاله و متعينه من سنين ......
    و الحجه ان الناس دى عندها مؤهلات فزييييييييييييييعه شنييييييييييييييعه مريييييييييييييييعهبس الناس العاديه مش واخدها بالها
    طبعا الراجل طايح فى الكل و بمنتهى الأريحيه ....طبعا استنتجتم المشكله فين المشكله ان قريبى مش راضى عن الوضع العام و عن بشاير الفساد اللى هاله - من فروق فى المرتبات لتضارب المصالح بين الشركات الخاصه لأصحابها و تعيينهم فى المكان الحساس ده وصولا بمبدأ عدم تكافؤ الفرص - الراجل بيعترض و بيحاول يحمس زملاؤه و هنا المشكله الزملاء كلهم ولا هم هنا و مش شايفين مشكله فى الموضوع و مش عايزين يتعاونوا بل بالعكس ابتدوا يهددوا انه يسيبهم فى حالهم و بلاش وجع دماغ و الا .....
    .....السؤال ماذا تفعل لو كنت مكانه :
    - تحاول تانى و تالت مع زملائك حتى تكونوا مجموعه لها صوت مؤثر و رافض لما يحدث و لو ان الحل ده بقى مستحيل فى ظل تراخى الزملاء و رفضهم التعاون و نفضيلهم السكوت و انهم يخليهم فى حالهم عندهم عيال عايزين يربوها و ان البلد دى مش بلدنا و الحكومه هى اللى جايبه الراجل ده و عارفه هى بتعمل ايه يعنى حانكون احن على البلد من الحكومه ؟
    - تطنش و تسكت زى الساكتين و هم يعنى احسن منك فى ايه ؟
    - تغامر و تقف وحدك ضد التيار و استحمل بقه النتايج و المخاطر؟ الكبار فى المكان ده اللى رفضوا الوضع سووا معاشهم و على بيوتهم
    و ما حدش يقول نبعت للمسئولين و غيره واحد فكر مرة فىالمكان يعمل كده جابوه و وقع عليه جزاء كبير و ماحدش وقف بجواره؟
    - تحط لسانك جوا بقك و تسكت و تفضل طول عمرك صغير قدام نفسك ..............
    و شكرا لحسن استماعكم

الموضوع الأصلي : مشكله عويصه - ماذا تفعل لو كنت مكانه     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : Farida

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    بسم الله الرحمن الرحيم : الأجابة ...ابو الفتوح إنتخابات الرئاسة مــــلامــــح 5 1686 22nd May 2012 11:23 PM
    اخص على كده : اسراء عبدالفتاح وشباب الثورة مع... شؤون مصر الداخلية انسان بقلب ملاك 55 5185 22nd March 2012 08:01 AM
    النائب الخبؤ : محمد العمدة عايز يلغى الخلع شؤون مصر الداخلية مصرى فقط 21 4010 22nd March 2012 07:06 AM
    جودة عبد الخالق عايزنا نحشى المحشى لسان عصفور شؤون مصر الداخلية Farida 0 1193 22nd March 2012 06:36 AM
    ترشيحات حزب النور بتقول ان فيه امل شؤون مصر الداخلية AlexG 13 2459 22nd March 2012 06:31 AM

قديم 18th September 2008, 10:54 PM ابتسامــة غير متواجد حالياً
    ابتسامــة
    Platinum Member

ابتسامــة has a reputation beyond reputeابتسامــة has a reputation beyond reputeابتسامــة has a reputation beyond reputeابتسامــة has a reputation beyond reputeابتسامــة has a reputation beyond reputeابتسامــة has a reputation beyond reputeابتسامــة has a reputation beyond reputeابتسامــة has a reputation beyond reputeابتسامــة has a reputation beyond reputeابتسامــة has a reputation beyond reputeابتسامــة has a reputation beyond repute

أنا : ابتسامــة

الله يكون في عونه بجد
    كل الاختيارات أمّر من بعضها ...
    مينفعش حد يقول هيعمل إيه لو كان مكانه لأن كما سبق وكتبتِ يا دكتورة الكلام في مثل هذه المشاكل وانت على البر يختلف تماما عنه حين تكون أنت المعنيّ ...

إذن كل الخيارات يتم تفصيلها له ويترك ليختار بنفسه الطريق الذي يجد أنه يستطيع أن يسير فيه ... وما على المقربين منه إلا مؤازرته أيا كان القرار الذي اختاره ...

قديم 18th September 2008, 10:59 PM أحمد باشــا غير متواجد حالياً
    أحمد باشــا
    Platinum Member

أحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond repute

أنا : أحمد باشــا

كنت أعمل في جهة ما مثل ذلك و قدمت أستقالتي منها من زمااااان

كان لي زميل ظل فيها حتى وقت قريب و له تقريبا نفس الظروف ألتي تحكيها

أللي حصل بعد كده أنهم ساوموا القدامى على المعاش المبكر

زميلي هذا لم يرضى بذلك

نقلوه لفرع لم يسمع عنه في حياته و وضعوه على مكتب في طرقه

كان مديرا عاما بلا صلاحيات .....طربوش

و لما أزداد به القهر ...أقتنع بفكرة المعاش المبكر

و لكنهم لكي يجعلوا منه عبرة رفضوا لأن فرصته راحت

لن أقول اي أقتراحات ....لكن على قريبك أخذ ذلك في الأعتبار

قديم 18th September 2008, 11:04 PM Farida غير متواجد حالياً
    Farida
    Brigadier General

Farida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond reputeFarida has a reputation beyond repute

و مازالت المشكله العويصه عويصه ........ابتسامه... .احمد باشا .....شكرالمروركم

قديم 18th September 2008, 11:07 PM galaxy غير متواجد حالياً
    galaxy
    Silver Member

galaxy is on a distinguished road

أنا : galaxy

!For Medical Professionals Only

ازيك اولا يا دكتورة فريده.........

ممكن يكون اقرب الخيارات انهم يقوفا مع بعش ويتكاتفوا وكدا .............بس بصراحه محدش هيعمل كدا...............لو بدا لوحده هو اللي هيشيلها لوحده..........لان كله عايز يربي عياله ويعيش وربنا علي الظالم وحسبي الله ونعم االوكيل هي الكلمه الوحيده الللي هتتقال كرد من الجميع من زملاءه...............وبرضه وقوفه لوحده مش هينفعه لانه كدا في وش المدفع برضه لوحده .................يفضل صغير قدام نفسه دي مشكله كبيره واصعبهم في رأيي.......اما تسويه المعاش بقي دي كارثه وتقوقعلكن هي الاقرب للراحه من الامر برمته ............بصراحه ان مع ابتسامه بس لازم يكون في تفكير في حل الي ان يقضي الله امرا كان مفعولا ......او حتي اشعار اخر علي الاقل...........لتظل اقل الحلول مراره اعلان المعاش لو المكافاه مجزيه ........اذ ربما يعمل مشروع او ما شابه لتحسين الوضع عموما .....او ينتقل لمكان اخر ......طالما ان الظلم استفحل في المكان لهذا الحد.......مش بقول كدا والله عشان يتخاذل ............بس بجد لو قرر يقف ضد التيار لوحده محدش هيرحمه .............الا لو اتحداو كلهم ودا مستبعد في مجتمعنا دلوقتي ..............بس لو قدروا يوحدوا كلمتهم بجد هتبقي ضربه معلم ومش بعيد يعملوا زي الدمايطه لما اجبروا الحكومه علي التراجع ولو مؤقتا عن مخططتها علي اراضيهم..........

قديم 18th September 2008, 11:08 PM hoppa غير متواجد حالياً
    hoppa
    Golden Member

hoppa is on a distinguished road

أنا : hoppa

ما ضاع حق وراءه مطالب
    و كل البلاوى اللى بلدنا فيها لانه فيه ناس سكتت و مقالتش كلمة الحق
    كلمة الحق مرة و قد تضر صاحبها لكنه مسئول امام الله عنها

ارى انه يدافع عن مبدأه و لا يثنيه عن ذلك انه مفيش حد معاه ممكن هو يكون قدوة لغيره و ربنا ينصره بإذن الله

انا عن نفسى لو فى مكانه حقول كلمة الحق و لو على رقبتى....بس يستحسن فى حالته انه يستخدم اسلوب حكيم عشان ميلاقيش نفسه اتفصل من الشغل

قديم 18th September 2008, 11:15 PM Farida غير متواجد حالياً
    Farida
    Brigadier General

جالاكسى ازيك انت .معاكى حق بس موضوع ياخد المكافأه و يمشى يبقى الوضع على ماهو عليهو الفساد حايكتر اكتر و اكتر

هوبا ..ماتأخذنيش يعنى ايه يقف لوحده و يقول كلمة حق بس بحكمه ماهو يا يقف لوحده و يقول كلمة حق يا يبقى حكيم و يفكر فى موقف الجميع المتخاذل و يقاوم بقلبه و هذا اضعف الأيمان .....صدقينى يا هوبا انا باعذر الرجال جدا لأنهم المسئولين عن فتح البيوت و فى معظم الأحيان بالاقى ستات بتقف و تواجه لأنها عارفه انها لو قعدت فى البيت اقله حاتلاقى اللى يصرف عليها ........بجد هذا الدعاء رائع رائع
    "اللهم إني أعوذ بك من الهم و الحزن و أعوذ بك من العجز و الكسل و أعوذ بك الجبن والبخل و أعوذ بك من غلبة الدين و قهر الرجال ..."
    اذا لم يكن هذا قهرا للرجال يبقى ايه هو القهر

"

قديم 18th September 2008, 11:34 PM hoppa غير متواجد حالياً
    hoppa
    Golden Member

hoppa is on a distinguished road

أنا : hoppa

اقتباس
    و يقاوم بقلبه و هذا اضعف الأيمان

عارفة مين دا اللى يقاوم بقلبه
    دا انا و انتى و اللى زينا يعنى عارفين اللى بيحصل بس منقدرش نعمل حاجة لاننا بعيد عن الموضوع
    انما هو فى قلب المشكلة و يلمسها كل يوم و هو اكيد حيكون ادرى بالظروف و اللى مكن يستخلص منها اسلوب ذكى للمقاومة
    و بالدعاء و النية الخالصة مع الاخذ بالاسباب ربنا حينصره و بقية المتخاذلين لما يشوفوا صموده اكيد حيقفوا جمبه
    و لا ننسى انه لكل مجتهد نصيب و لا ضاع حق وراءه مطالب

صدقينى ده مش كلام انشا
    احنا ممكن ننفذ كده على ارض الواقع لو بطلنا الخوف و القلق ده
    لا يخشى على بيته و اولاده شئ لان الرزق من عند ربنا و ميقدرش حد يمنعه

قديم 18th September 2008, 11:40 PM Badroora غير متواجد حالياً
    Badroora
    Platinum Member

Badroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant future

أنا : Badroora

دكتورة فريدة ازيك ..وحشتينا والله
    دلوقتى تعالوا نحدد المشكلة
    احنا امامنا كذا مشكلة
    1- احتمال الخصصة
    2- رئيس مجلس الادارة (سؤال هو قريب حضرتك الوضوع بتاعه ايه يعنى اقصد هل هو موظف ولا ادارى عشان دى هتفرق )
    3- السلبية (زملاء العمل)
    4- هل قريب حضرتك فعلا لمس مشكلة واقعة ولا هو متوقع حدوث مشاكل ؟

تحليل المشكلة .!!
    لو المكان سيتم خصخصته يبقي No thing to do in this case .
    - المسئول .. قريب حضرتك لو مش هو الرئيس المباشر يبقي او على حسب وضعه الادارى ايه ؟ ممكن يكتب تقرير بالوضع اللى شايفه و يناقشه مع رئيس مجلس الادارة نفسه حتى ولو هو اللى سبب المشكلة ..لانه المفروض بيعبر عن وجهة نظره والوضع اللى شايفه قدامه ..بس فى الحالة دى لو كان هو هيكون ضمن المسئولين المباشرين فى حالة لو حدث اى مشكلة ..لو مش هيقع عليه اى مسئولية ..يبقي المفروض يكون هادى جدا ويتعامل من مبدأ من راى منكم منكرا فليغيره ..ربنا اعطانا كذا اختيار وهو يحاول يختار الاختيار الاصلح ليه من ناحية
    اولا يعبر عن استيائه من الوضوع وانه مش شيطان اخرص عن الحق .
    التانى ..انه يتعامل بذكاء عبر عن اللى جواه بدون ما يأذى نفسه (مش خوف ولا جبن لا سمح الله ) لاء لان الارزاق بيد الخلاق .
    ولكن لو تصرف بعواطفه وحماس زيادة ممكن يحصل له مشكلة وبكدا يبقي خسرنا كلمة حق ممكن تتقال وهيترك المكان للتابعين والسلبين وهيكون عبره للاسف لاى حد هيفكر فى المستقبل انه يعمل زيه ..الكل هيقول انه اللى هيفتح بوئه هيكون مصيره بره ..يبقي معنى كدا السكوت عن الحق هيكون هو السبيل للبقاء والمحافظة على لقمة العيش.

الخلاصة
    خليه فى مكانه زى ما هو مش معقول يسيب تاريخه وشغله وحاله ولسه هيبدأ من جديد فى مكان تانى وكمان هيضمن منين انه مش هيقابل نفس الوضع او نفس الاشخاص .
    يحاول يصلح فى حدود سلطته مع مراعاة Job description &
    proper channel of communication
    - عدم الضغط او الانتظار اى استجابة او دعم من زملاء العمل ( لان دى مسألة مبدأ) يعنى مش شيء هيجي بالضغط عليهم.. ومش عيب انهم خايفين على لقمة عيشهم وعاوزين يربوا ولادهم ..لان للاسف اكيد الحياة بقسوتها هى اللى عملت فيهم كدا.
    موضوع انه يترك الشغل احتجاجا على الوضع ..دا بقي سلبيه وهروب لان انسحابه او استقالته مش هتغير شييء ومحلتش المشكلة بل بالعكس هيترك تأثير سلبي على اللى هيجي بعده ..وهيريح الناس منه.
    لو مقدرش يعمل حاجة ..مش عيب ومش سلبية ومش خضوع .. لان للاسف فى هيكل وظيفي بيحدد مسئولية واختصاص كل فرد وهو مالوش انه يتعدى كل دا حتى ولو كان صح 100%.
    اضعف الايمان ..الدعاء ..والله المستعان ان شاء الله

قديم 19th September 2008, 12:06 AM أحمد باشــا غير متواجد حالياً
    أحمد باشــا
    Platinum Member

أحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond reputeأحمد باشــا has a reputation beyond repute

أنا : أحمد باشــا

عاوز أنبه الكل لشئ واحد فقط

هذا الأسلوب متبع بالضبط بكل تفاصيله في اي قطاع بالدولة حاليا

و أسمه الحركي الباراشوت .....حيث يأتي أحد رجال الفكر الجديد هبوطا بالباراشوت من أعلا نقطة في الهيئة و يحضر طاقم عمل معه معظمهم اقارب أو ابناء مسئولين و معظمهم أيضا يعملون في أكثر من جهة و بمرتبات خيالية جدا ...ممكن مرتب واحد منهم شهريا يزيد عن مجموع مرتبات الهيئة كلها .... عادي.... الغريب أنهم لا يقومون بوظائف أدارية و لكنهم مستشارون فقط .....

حاجه كده زي بتوع المستوطنات الأسرائيلية