هل المصري بياع شاطر؟؟! - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > المنتدى العام > مناقشات وحوارات جادة

مناقشات وحوارات جادة

هل المصري بياع شاطر؟؟!

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 14th December 2009, 08:32 AM KANE غير متواجد حالياً
    Brigadier General

KANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond repute

KANE's Flag is: Egypt

افتراضي هل المصري بياع شاطر؟؟!

أنا : KANE

ملحوظة ما اتحدث عنه هنا ليس إجماع ولمن اتحدث عن الصفات العامة المشتركة

آلاحظ ان البائعين المصريين هنا بالسعودية فاشلين لأقصى درجة

الأمر الذي ارجعه لفشل فينا، بعد إنتهاء جيل عبقري في هذا المجال -الجيل القديم- الذي كان يفهم نفسية الزبون

فالبائع المصر بين فئتين في الأغلب

"تنك" باع او لم يبع لا تفرق معاه ، مثال تلاقي بياع الخضار أو الفاكهة لو حاجته "دبلانه" أو مش صابحة لا ينزل في السعر قرش واحد، ويُفضل ان يرمي البضاعة عن ان يبيعها بسعر مُخفض بسسب حالتها

او نصاب بيبيع الهوا كما يُقال

أما البائع الحقيقي الذي ينظر بعين الأهمية لسمعته وتعامله مع الزبائن فقد إنقرض تقريبا ولم يبقى إلا في الجيل الذي يورث المهنة

هنا في المملكة اشطر البائعين فئتان

الهنود - وليس البنغال
    انا اعتبرهم نمرة 1
    شاطر ذكي فاهم ولا يترك الزبون حتى لو ارسله لمحل آخر -طبعاً البائع فيه هندي

نمرة 2 اليمني
    لهلوبة بس الحلو ما يكملش فيه شوية بكش

"يُتيع"

الموضوع الأصلي : هل المصري بياع شاطر؟؟!     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : KANE

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    في ذكر 25 يناير القبض على اشرف حمدي شؤون مصر الداخلية حشيش 1 2324 26th January 2021 07:57 PM
    البدائل الحرة للبرامج الكمبيوتر والإنترنت Mafia 19 5802 13th November 2020 07:50 PM
    خلاصة القول في تعديلات الدستور توعية جماهيرية حشيش 1 1554 5th February 2019 12:26 PM
    من عين جمال عبد الناصر تاريخ مصر KANE 0 3635 3rd February 2019 07:29 PM
    نزلة السمان - كنا هناك من اجلكم شؤون مصر الداخلية حشيش 3 1858 21st January 2019 05:37 PM

قديم 14th December 2009, 08:41 AM زورو غير متواجد حالياً
    زورو
    Senior Member

زورو is on a distinguished road

أنا : زورو

مش تجمع

ممكن كنت شوفت واحد او اتنيين

اسالنى انا على البياعيين عندنا فى مصر

قديم 14th December 2009, 08:43 AM اصيل غير متواجد حالياً
    اصيل
    Senior Member

اصيل is on a distinguished road

أنا : اصيل

موضوع جميل وهام...
    انا افضل البائع اليمني على المصري...ولما كنت في جده كنت اشتري السمك من الحلقه من واحد هندي..جنبه على طول واحد مصري..
    الكلام ده حتى في مصر..لما تدخل اي محل تتعامل زي شحات مش زبون...
    وبرضه مش تعميم...
    مش تعميييييييييييييييييييييييييييييييييم

قديم 14th December 2009, 10:18 AM ana_3enady غير متواجد حالياً
    ana_3enady
    Field Marshal

ana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond repute

ana_3enady's Flag is: Cape Verde

أنا : ana_3enady

دعوه لموضوعي

شرحه يا سيادنا

قديم 14th December 2009, 02:46 PM بندق غير متواجد حالياً
    بندق
    Golden Member

بندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant futureبندق has a brilliant future

بندق's Flag is: Egypt

أنا : بندق

!For Medical Professionals Only

أخونا كانى محق فيما ذهب اليه .. لكن البياع الحضرمى الأصلى هو الأفضل وهو الأكثر قناعة وسماحة فى البيع .. ولا يمكن ان تشعر انه سرقك ..

المصرى بياع فاشل بدرجة امتياز .. وهذه مرتبطة بحزمة القيم الجديدة التى تمكنت من الخلق .. وكذلك بحزمة الأفكار الغبية التى تتحكم فيهم .. ليست على مستوى بياع صغير فقط ..

مثال: اشتريت 100 قطعة موبيليا صغيرة قيمتها 90 الف جنيه منذ عدة سنوات .. والسعر الذى قيل لم أفاصل فيه فى مقابل الجودة والقطعة الغير جيدة ترد ..

تم تصدير الكمية وبعد شهرين تبدأ القصة تفلق والقشرة تفك.. النهاية 30 قطعة تقريبا رجعت او لم تباع .. ايه ده يا عم؟ يقولك انت مش بيعت وربنا كرمك الحمد لله؟

يا أزبل تاجر فى الخليقة .. هو انا كسبان كم عشان ال 30% لا تمثل لك شئ؟ وكل قطعة بيعت ورجعت اتكلفت عليها كم نقل؟ ومثله كثير ..

تخيل تقول للتاجر .. القطعة سعرها كم؟ يقول لك 15 جنيه .. طيب انا عاوز 1000 قطعة شهريا .. كم هتعطينى سعر؟
    التاجر: طالما عاوز شغل بقى نضيف بحق ربنا .. القطعة ب 20 جنيه .. حاجة تغيظ ولا لأ؟

قديم 14th December 2009, 02:51 PM حلم جميل غير متواجد حالياً
    حلم جميل
    Senior Member

حلم جميل is on a distinguished road

أنا : حلم جميل

السلام عليكم

متابعة معاكم

عمري ما اتغربت الحقيقة علشان اقدر احكم

يمكن اللي اتغربوا و اتعاملوا مع جنسيات أخرى يكونوا اجدر مني

بندق..المثل اللي قلت عليه،،موجود في تجار الموبليا بشكل كبيييييييير جدا

انا شخصيا حصل لي زيه

بس مش كمية كده طبعا

شكرا لك كين..متابعة بإذن الله

قديم 14th December 2009, 04:22 PM af27_3 غير متواجد حالياً
    af27_3
    Senior Member

af27_3 is on a distinguished road

أنا : af27_3

التاجر أو البياع المصرى ......حرامى ....حرامى ..حرامى ......لدرجة أنى أكتر مشوار بكرهه فى حياتى هو مشوار الشراء لأنى للأسف ما بعرفش أفاصل وسهل أنخم فى السعر .....و ياريت على كده وبس ..الحاجه الكويسه ألى عايزها ما بلاقيهاش ......ولو لقيتها أنهارده هتلاقيها أنسحبت من السوق بكره بلا رجعه ...وما بقاش فى السوق غير البضاعه الأى كلام ...ألى ما يندفعش فيها فلوس ......
    زى كده مثلا ليه الصين عامله أغراق فى مصر ببضايع رخيصه وجودتها أى كلام ......ده لأن التاجر المصرى جشع وما يهموش غير المكسب ...والمواطن فقير ومعدم وما يهموش غير السعر .....
    التاجر المصرى بيكسب أكتر فى البضاعه الصينى الرخيصه الى جودتها أى كلام .........فعلشان كده البضاعه الكويسه ما بتلقهاش ......ده غير أن البضاعه الكويسه ...سعرها مبالغ فيه .....
    فبتبقى مضطر تنخم غصب عنك .......فى بضاعه رخيصه أه .....بس التاجر كسبان فيها 200 أو 300 الميه .........فهيه مش رخيصه ولا حاجه .....دى بضاعه من نوعية الجوده زيرو .....