انت انتماءك وولاءك لمصر ولا لكندا ؟ - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    نتائج انتخابات الرئاسة
    (الكاتـب : تصحيح ) (آخر مشاركة : AndrewInfub)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا

الهجرة إلى كندا
    المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الهجرة إلى كندا

انت انتماءك وولاءك لمصر ولا لكندا ؟

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 5th August 2012, 02:08 PM elmadysm غير متواجد حالياً
    Silver Member

elmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant future

elmadysm's Flag is: Sweden

Thumbup انت انتماءك وولاءك لمصر ولا لكندا ؟

أنا : elmadysm

دعوه لموضوعي

بسم الله الرحمن الرحيم
    الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أجمعين
    كلما شاهدت فيلم ( صعيدى فى الجامعة الامريكيه)
    استوقفتنى عبارة
    الا قولى يا سراج : لو اخدت بوزيشن فى الامم المتحدة .... هيبقى ولاءك لمين ؟ مصر ولا امريكا؟
    يرد سراج : مش هجاوب عليك

وهذه الايام تقام اوليمبياد لندن 2012
    وتقام فيها مسابقات فى كل الالعاب

ومن خلال متابعتى وجدت ان معظم الرياضات التى يتفوق فيها المصريين تختلف عن رياضات الكنديين

ولكنى كنت اشاهد كرة القدم و اتابع تفوق سيدات كندا وفرحت لوصولهم الى قبل النهائى و حزنت لعدم وصول رجال مصر لهذا الدور

فسالت نفسى
    ماذا لو كانت المباراه بين مصرو كندا يدل اليابان ماذ سيكون انتمائى
    وهل هافرح لفوز مصر ولا كندا ؟
    ولا فى الحالتين هافرح

الموضوع الأصلي : انت انتماءك وولاءك لمصر ولا لكندا ؟     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : elmadysm

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    إبدأ مشروع كبير برآس مال صغير فى كندا الهجرة إلى كندا bassamfox 16 7593 20th November 2017 06:33 AM
    مطلوب مساعدة من طبيب باطنه فى الرياض ترحيبات ... مناسبات ... علاقات عامة مصري سكندري 13 4179 25th July 2013 01:31 AM
    خبر سار :جيسون كينى يترك وزارة الهجرة الهجرة إلى كندا mohdsayed 10 3524 19th July 2013 03:59 PM
    شيكابالا فى الاهلى 3 سنوات ب 20 مليون جنيه موضوعات عامة ... موضوعات خفيفة ... منوعات elmadysm 2 1775 23rd June 2013 07:54 AM
    رأى الدكتور يوسف القرضاوى فى شراء بيوت السكنى في... الهجرة إلى كندا mohamed naguib 23 29332 5th June 2013 05:53 PM

قديم 5th August 2012, 03:09 PM عبدالرحمن الطويل غير متواجد حالياً
    عبدالرحمن الطويل
    Silver Member

عبدالرحمن الطويل has a reputation beyond reputeعبدالرحمن الطويل has a reputation beyond reputeعبدالرحمن الطويل has a reputation beyond reputeعبدالرحمن الطويل has a reputation beyond reputeعبدالرحمن الطويل has a reputation beyond reputeعبدالرحمن الطويل has a reputation beyond reputeعبدالرحمن الطويل has a reputation beyond reputeعبدالرحمن الطويل has a reputation beyond reputeعبدالرحمن الطويل has a reputation beyond reputeعبدالرحمن الطويل has a reputation beyond reputeعبدالرحمن الطويل has a reputation beyond repute

عبدالرحمن الطويل's Flag is: Egypt

أنا : عبدالرحمن الطويل

دعوه لموضوعي

سؤال يخطر ببال الكثير ممن يتغربون عن أوطانهم ...

كنت ومازلت أحمل مشاعر متناقضة عندما تتواجه مصر والسعودية في أي مناسبة ...

هل أفرح لفوز السعودية أو فوز مصر ؟؟؟؟

لا انسى نهائي كأس العرب بين مصر والسعودية عام 1992 ... كانت الحكاية صعبة جدا علي :)

والا لو كان تقابل فريقي فريق الأهلي السعودي مع أي فريق مصري ... الأكيد اني كنت باشجع الأهلي السعودي ...
    وباشجع الأهلي المصري لما يلعب قدام أي فريق سعودي

والحمدلله ان الأهلي المصري والسعودي ماتقابلوش لأني ماكنتش عارف هاشجع مين

اتوقع بكرة فارس ابني يحتار نفس الحيرة ...

قديم 5th August 2012, 03:34 PM savary غير متواجد حالياً
    savary
    Brigadier General

savary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond reputesavary has a reputation beyond repute

أنا : savary

بصراحة , انا مع منع ازدواج الجنسية للمصريين

يعنى لو أنا فى موضوع سلطة , هسن قانون يسقط الجنسية المصرية عن المصرى الذى يود ان يحمل جنسية اخرى !

وكل واحد حر و يختار , يا تختار الجنسية الكندية يا تختار الجنسية المصرية

روحت كندا أو امريكا أو استراليا و اخترتها كبلد مهجر فطبعا لك مطلق الحرية فى اختيارك

بس مترجعش تقول مصر !!!

خلاص تعيش فى كندا أو استراليا أو امريكا و تعتبرها بلدك و تنسى خالص انك كنت مصرى فى يوم من الأيام .

انا وصلت للقناعة دى بعد الثورة الحقيقة

بعد ما شفت شباب زى الورد مات عشان البلد دى ...اعتقد حرام قوى ان واحد فضل مستقبله فى كندا أو امريكا

و ياخد هوا و ولاده ثمرة دم اللى مات دا ..

كده ظلم و حرام .

اللى فضل يمشى هوا حر ...بس ميرجعش يدور عليها تانى .

و على فكرة انا اتمنى انى اهاجر و لو ربنا كرمنى و هاجرت هقول نفس الكلام دا و هطالب ان اللى يتجنس بجنسية تانية , تسقط عنه الجنسية المصرية .

وبلاد كتير فى العالم كدا منها المانيا و السعودية .

قديم 5th August 2012, 04:18 PM nmhaggag غير متواجد حالياً
    nmhaggag
    Member

nmhaggag is on a distinguished road

أنا : nmhaggag

اعتقد بالنسبة لجيلنا اللي هاجر او بيحاول . ومهما أنبهر بكندا او حتي كان زهقان من مصر هيختار مصر البلد اللي عاش فيها طفولته بمرها وب....مرها . اما اللي فعلا اكيد مش هيفتكروا مصر هم الاطفال اللي بيتولدوا ويعيشوا ويتربوا في كندا

قديم 5th August 2012, 05:43 PM alaashabana غير متواجد حالياً
    alaashabana
    Silver Member

alaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud of

alaashabana's Flag is: Canada

أنا : alaashabana

!For Medical Professionals Only

اسمحلى اقول رأيى

بالنسبة للرياضة او العلم او الابحاث العلمية او التفوق فى اى مجال اكيد هيبقى انتمائى لمصر - يعنى لما اشوف زويل ويعقوب والناس الحلوة دى بفتخر انهم مصرين بس للاسف مصر مش عارفة تستفاد منهم واخيرا الحمد لله هنبدأ نستفاد منهم ..
    لكن بالنسبة لباقى الحياة لو ربنا كرمنى وسافرت كندا هيبقى انتمائى لكندا لان البلد دى هى اللى هتحترمنى وتعاملنى ك بنى ادام لية حقوق وعلية واجبات بالتالى انتمائى للبلد الى هتحترمنى من حيث الحياة والتعليم والصحة وخلافة .. اما غير ذلك فيكون الانتماء للبلد الام بمعنى اصح انتمائى لمصر هيبقى فى المناسبات فقط يعنى ايام معدودة زى البطولات العالمية او الجوائز فى شتى المجالات .. اما انتمائى اليومى هيكون لكندا
    يا حبيبتى يا كندا - كفاية بس منظر العلم تبص علية قلبك يفرح والله -

المشكلة فى مصر كبيرة وم هتتحل من مجرد تغير النظام والحكومة .. المشكلة فى المؤسسات الحكومية والتعليمية .. يعنى علشان تبقى مصر بجد بلد نظيفة ومحترمة لازم تغير من الجذور- يعنى الناس اللى فوق ال50 سنة وشغالين فى المؤسسات الحكومية وقمة قلة الادب علشان مش عندهم نفس يشتغلوا - يبقى كل مصالحك هتوقف بسبب موظف كسول- او موظف زهق - او موظف مش بيراعى ربنا فى شغلة
    لكن لو كل الناس دى الحكومة طلعتهم معاش مبكر وجابوا الشباب المتعلم اللى بيدور على شغل ودربوهم وعملوا سيستم الكترونى او اى كان السيست بدلا من السيستم البدائى اللى كلة بالدفاتر وبخط الايد متهيالى ساعتها هتحس ان البلد هتتقدم

قمة المهزلة فى مصر - ساعتها اى نوع من الانتماء- مفيش غير انتماء واحد وهو " انتماء اللا انتماء "
    عمار يا مصر

قديم 5th August 2012, 07:25 PM walid ali غير متواجد حالياً
    walid ali
    Member

walid ali has much to be proud ofwalid ali has much to be proud ofwalid ali has much to be proud ofwalid ali has much to be proud ofwalid ali has much to be proud ofwalid ali has much to be proud ofwalid ali has much to be proud ofwalid ali has much to be proud of

walid ali's Flag is: Egypt

أنا : walid ali

انا ما سافرتش لاي مكان خارج مصر...ومع ذلك اتمني الهجره من اجل حياه ومستقبل افضل لاي بلد اوروبي او امريكا الشماليه او حتى الخليج...ردي على السؤال هو انه في اي شئ ساكون مصري..رياضه ..علم..منافسه في اي مجال ساكون مصري حتى النخاع...البلد دي اتولدت فيها..اهلي فيها واصحابي فيها وان شاء الله هتدفن فيها...انا بنتقدها كتير زي ماكلنا بنعمل وعشان اقربها خلي السؤال بقي بطريقه تانيه وسيبك من الرياضه ..لو مصر حاربت امريكا لو كندا او اي دوله انت معاك جنسيتها او مقيم فيها...يا تري هتفكر ؟؟ ولا هتبقي مع مين بالظبط؟؟ ..وهنفترض ان كل دوله شايفه نفسها مش غلطانه عشان ما حدش يقولي انا انتمائي للي مش غلطان...لا يا عم..الدنيا مش واضحه..او البلدين غلطانين..المهم هتبقي مع مين بقى ؟؟؟ بصراحه انا لو مصر بتحارب كندا وانا كندي برضه هبقي مع مصر...لاعتبارات كتير ..كفايه انها دوله اسلاميه...وطبعا انا منتمي لمصر بدون تفكير ولا حيره لاني ماليش ولا هيكون ليه بلد غيرها...

قديم 5th August 2012, 07:43 PM Mzohairy غير متواجد حالياً
    Mzohairy
    Golden Member

Mzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond reputeMzohairy has a reputation beyond repute

أنا : Mzohairy

مصر طبعا

بس غالبا الجيل التاني (ولادنا و ما يليهم من اجيال) هيبقى ميولهم اكتر لكندا بالتأكيد

أمر صعب لكن لا حيلة فيه

قديم 5th August 2012, 07:52 PM hanyhonda غير متواجد حالياً
    hanyhonda
    Silver Member

hanyhonda has a reputation beyond reputehanyhonda has a reputation beyond reputehanyhonda has a reputation beyond reputehanyhonda has a reputation beyond reputehanyhonda has a reputation beyond reputehanyhonda has a reputation beyond reputehanyhonda has a reputation beyond reputehanyhonda has a reputation beyond reputehanyhonda has a reputation beyond reputehanyhonda has a reputation beyond reputehanyhonda has a reputation beyond repute

hanyhonda's Flag is: Egypt

أنا : hanyhonda

السؤال ده لو وجهته للريس شرارة نفسه .......... هيقولك انا اتجاهاتى غزاوية بحته

قديم 5th August 2012, 08:49 PM walid ali غير متواجد حالياً
    walid ali
    Member

walid ali has much to be proud ofwalid ali has much to be proud ofwalid ali has much to be proud ofwalid ali has much to be proud ofwalid ali has much to be proud ofwalid ali has much to be proud ofwalid ali has much to be proud ofwalid ali has much to be proud of

walid ali's Flag is: Egypt

أنا : walid ali

بالنسبه لكلام الاستاذ زهيري هو صحيح الى حد كبير...وهو ان الاطفال سيكون انتمائهم لبلد المهجر وهذا من العيوب القاتله للهجره -من وجهه نظري طبعا- لانه من الصعب علي ان ياتي يوم يكون احفادي فيه لا يعرفون شيئا عن بلدهم الا التاريخ فقط وانهم جاءوا منها...

قديم 5th August 2012, 08:55 PM alfotouh غير متواجد حالياً
    alfotouh
    Member

alfotouh is a splendid one to beholdalfotouh is a splendid one to beholdalfotouh is a splendid one to beholdalfotouh is a splendid one to beholdalfotouh is a splendid one to beholdalfotouh is a splendid one to beholdalfotouh is a splendid one to behold

أنا : alfotouh

بص يا باشا أنا ليه وجهة نظر فى الموضوع ده وهى ...... فيه حجات كثيره أنت لما أتولدت ما أخترتهاش لا شكلك ولا مكان ولادتك ولا أمك ولا أهلك و لا..... ومع ذلك بتحبهم زى ما هما بحلوهم و بوحشهم و فيه حجات كان ليك فيها أختيار حتى لو كان أختيار نسبى زى أصحابك و ذكريات الطفوله و... ولما بتفتكرها بتتمنى أنك تعشها تانى .
    وفيه حجات من أختيارك ذى موضوع الهجره ده و أنت اللى مختاره ومختار البلد اللى هتهاجر ليها و ممكن تكون البلد ديه ليها مساؤ و ليها جوانب إيجابيه و أنت بتشوف الموضوع من الجانب اللى بريحك وبتقنع نفسك بيه
    فمصر كلنا بنحبها زى ماهيه كده بكل سلبيتها لأنها ذكريتنا الحلوه و برضه بلد المهجر ( كندا ) بنحبها بس بشكل مختلف فهى التى أعطتنا جوانب كنا مفتقدنها ونتطلع ليها ( ذى الامن -الحياه الكريمه -التعليم الجيد - المال - ال................................................ ..........................................ألخ)
    فأعتقد الذى يغلب فى المحبه هو مصر